abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_131781965
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 15:30 schreef Trebo het volgende:
Mijn hond heeft per ongeluk 1 gram wiet opgegeten wat nog op de tafel lag.

Kan dit kwaad? Hij slaapt nu al 2 dagen en ik begin me een beetje zorgen te maken.
Ja, dit kan kwaad. Al was het maar omdat het zonde is van je wiet, je blijkbaar een slordig mens bent, en je hond van tafel eet. Daarbij ook nog traag van begrip dat je je pas na 2 dagen een beetje zorgen begint te maken om je hond

troll :(
Grote talenten weten wanneer ze moeten stoppen
pi_131782866
Hallo dierenarts! Ik ben net terug van een collega van je, twee van mijn katten moesten naar de tandarts.

Kat1: vechten tegen het roesje, duurde zo'n 20 minuten tot hij sliep en tijdens de behandeling kreeg hij wat gasnarcose bij omdat hij wakker begon te worden. Na de gebitsreiniging stond hij in een half uurtje (wankel) op de poten.

Kat2: viel in tien minuten in slaap, wilde na de behandeling niet goed wakker worden. Kreeg zelfs even een ademstilstand, wat met extra zuurstof gelukkig bijtrok. Half uur later anti-narcoticum ingespoten en toen ik kat1 weer een half uur later naar huis ging brengen was het enige teken van leven dat de oogjes iets verder dicht gingen.

Andrhalf uur later mocht ik hem ophalen, nu sukkelen beide heren slaperig rond, niks wat een nachtje slaap niet kan oplossen.

En na dit hele verhaal mijn vraag: hoe kan het dat een narcose per kat zo verschillend uitwerkt? Heeft angst er iets mee te maken?
Kat1 is 8, niet extreem bang. Kat2 is 3 en vindt vreemde dingen heel erg eng. Beiden zijn verder gezond.

Is er iets wat ik of de DA kan doen om kat2 minder heftig te laten reageren? Want naar verwachting zal hij regelmatig terug moeten komen voor een gebitsbehandeling.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  donderdag 3 oktober 2013 @ 09:24:11 #178
406821 verified  DigitaleDierenArts
Powered by Beaphar
pi_131801949
quote:
1s.gif Op woensdag 2 oktober 2013 17:27 schreef Cat22 het volgende:
Hallo dierenarts! Ik ben net terug van een collega van je, twee van mijn katten moesten naar de tandarts.

Kat1: vechten tegen het roesje, duurde zo'n 20 minuten tot hij sliep en tijdens de behandeling kreeg hij wat gasnarcose bij omdat hij wakker begon te worden. Na de gebitsreiniging stond hij in een half uurtje (wankel) op de poten.

Kat2: viel in tien minuten in slaap, wilde na de behandeling niet goed wakker worden. Kreeg zelfs even een ademstilstand, wat met extra zuurstof gelukkig bijtrok. Half uur later anti-narcoticum ingespoten en toen ik kat1 weer een half uur later naar huis ging brengen was het enige teken van leven dat de oogjes iets verder dicht gingen.

Andrhalf uur later mocht ik hem ophalen, nu sukkelen beide heren slaperig rond, niks wat een nachtje slaap niet kan oplossen.

En na dit hele verhaal mijn vraag: hoe kan het dat een narcose per kat zo verschillend uitwerkt? Heeft angst er iets mee te maken?
Kat1 is 8, niet extreem bang. Kat2 is 3 en vindt vreemde dingen heel erg eng. Beiden zijn verder gezond.

Is er iets wat ik of de DA kan doen om kat2 minder heftig te laten reageren? Want naar verwachting zal hij regelmatig terug moeten komen voor een gebitsbehandeling.
Iedereen reageert verschillend op de narcose. En stress kan inderdaad er voor zorgen dat de narcose niet goed inwerkt.

Ik denk dat je dierenarts de narcose protocollen heeft voor zulke situaties en dat de kat 2 de volgende keer een aangepaste narcose krijgt.

Het liefst wil een dierenarts de narcose intraveneus (dus direct in een ader) met een infuus geven. Want dan werkt het heel snel in, en is beter controleerbaar. Helaas werken poezen niet altijd mee met het zetten van een infuus in een pootje. :N Daarom wordt het vaak intramusculair (in een spier, meestal in de billen) geprikt. Dan komt de narcose soms wel snel in de bloedbaan, maar soms erg langzaam (als het in het vet of een slecht doorbloed stukje spier terechtkomt). Dat kan dus zorgen voor een langere inslaaptijd.

Je kan het beste met je dierenarts overleggen wat er mogelijk is in jouw praktijk en wat hij/zij het beste vindt voor je kat. Beterschap!
pi_131803278
quote:
0s.gif Op dinsdag 1 oktober 2013 15:47 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Gecondoleerd met je kat...

FIP is een gemuteerd corona-virus. Het is in principe wel besmettelijk/overdraagbaar, maar de werkelijkheid is dat niet alle katten die in contact komen met het FIP virus, krijgen FIP! Waarschijnlijk is het ook erfelijk bepaald of een kat FIP zal ontwikkelen of niet. Van de katten die wel FIP ontwikkelen wordt gedacht dat zij er al op een zeer jonge leeftijd besmet mee raken.

Ik zou voorzichtig zijn als je een jong kitten of een kat met de verzwakte afweer neemt (bijvoorbeeld een kat met suikerziekte oid). Neem je een volwassen, gezonde kat, dan is het risico erg klein. Een half jaar wachten hoeft, wat mij betreft niet, maar je moet wel alles goed schoonmaken ( en met name de kattenbak).

Wil je 100% zeker zijn, dan is het advies toch een paar maanden wachten, want dan is het zeker dat het virus in de omgeving dood is. Dit is een standaard advies bij heel veel infectieuze ziektes en zal in de meeste gevallen overdreven zijn.
bedankt. Sam is idd met een paar weken oud al besmet geraakt. uiteindelijk is hij toch nog 1jaar en 2maand oud geworden.

De kattenbak hebben we direct al schoongemaakt en ontsmet. de rest zal ook nog komen.
We zullen verder zien wat er op ons pad komt.
  donderdag 3 oktober 2013 @ 10:52:38 #180
Powered by Beaphar
pi_131803801
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 10:31 schreef loecje het volgende:

[..]

bedankt. Sam is idd met een paar weken oud al besmet geraakt. uiteindelijk is hij toch nog 1jaar en 2maand oud geworden.

De kattenbak hebben we direct al schoongemaakt en ontsmet. de rest zal ook nog komen.
We zullen verder zien wat er op ons pad komt.
Het is een vreselijke ziekte, en de behandeling is helaas nog niet mogelijk... Heel sneu voor Sam...
Heb je toevallig ook de fokker waar hij vandaan kwam op de hoogte gebracht? Want theoretisch gezien kunnen alle kittens die daar vandaan komen besmet zijn...
pi_131804283
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 10:52 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
Het is een vreselijke ziekte, en de behandeling is helaas nog niet mogelijk... Heel sneu voor Sam...
Heb je toevallig ook de fokker waar hij vandaan kwam op de hoogte gebracht? Want theoretisch gezien kunnen alle kittens die daar vandaan komen besmet zijn...
Idd een vreselijke ziekte, vooral omdat er niets aan te doen is. en het is eigenlijk gewoon pech hebben dat je kat het krijgt.

Sam kwam uit het asiel. ik heb het daar wel gemeld maar ik weet niet hoe het met de rest van het nestje gaat.
2 kittens uit het nest zijn ziek geweest in het gastgezin, diarree enzo. maar Sam heeft toen nergens last van gehad.

toen Sam een paar maand oud was het viel het mij op dat hij niet goed aankwam, de groei bleef achter.
bij de eerste DA werd dat niet serieus genomen(hij is actief, eet goed, niets aan de hand) en uiteindelijk werd er maar geroepen dat het FIP was zonder uitgebreid onderzoek om andere aandoeningen uit te sluiten.

Daarop dus overgestapt naar een andere DA en daar ben ik nog steeds heel erg blij mee. daar is wel heel uitgebreid onderzoek gedaan. bloedonderzoek, echo enzovoort. maar helaas bleef het vermoeden van FIP.
Sam reageerde heel goed op prednison. Helaas raakte 2week terug zijn buikje gevuld met dradentrekkend vocht. toen ging het langzaam minder en hebben we hem laten inslapen om een verdere lijdensweg te voorkomen.

[ Bericht 2% gewijzigd door loecje op 03-10-2013 11:23:09 ]
  donderdag 3 oktober 2013 @ 11:29:55 #182
Powered by Beaphar
pi_131804675
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 11:13 schreef loecje het volgende:

[..]

Idd een vreselijke ziekte, vooral omdat er niets aan te doen is. en het is eigenlijk gewoon pech hebben dat je kat het krijgt.

Sam kwam uit het asiel. ik heb het daar wel gemeld maar ik weet niet hoe het met de rest van het nestje gaat.
2 kittens uit het nest zijn ziek geweest in het gastgezin, diarree enzo. maar Sam heeft toen nergens last van gehad.

toen Sam een paar maand oud was het viel het mij op dat hij niet goed aankwam, de groei bleef achter.
bij de eerste DA werd dat niet serieus genomen(hij is actief, eet goed, niets aan de hand) en uiteindelijk werd er maar geroepen dat het FIP was zonder uitgebreid onderzoek om andere aandoeningen uit te sluiten.

Daarop dus overgestapt naar een andere DA en daar ben ik nog steeds heel erg blij mee. daar is wel heel uitgebreid onderzoek gedaan. bloedonderzoek, echo enzovoort. maar helaas bleef het vermoeden van FIP.
Sam reageerde heel goed op prednison. Helaas raakte 2week terug zijn buikje gevuld met dradentrekkend vocht. toen ging het langzaam minder en hebben we hem laten inslapen om een verdere lijdensweg te voorkomen.
Sneu... Nogmaals heel veel sterkte!
pi_131826703
quote:
0s.gif Op donderdag 3 oktober 2013 09:24 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Iedereen reageert verschillend op de narcose. En stress kan inderdaad er voor zorgen dat de narcose niet goed inwerkt.

Ik denk dat je dierenarts de narcose protocollen heeft voor zulke situaties en dat de kat 2 de volgende keer een aangepaste narcose krijgt.

Het liefst wil een dierenarts de narcose intraveneus (dus direct in een ader) met een infuus geven. Want dan werkt het heel snel in, en is beter controleerbaar. Helaas werken poezen niet altijd mee met het zetten van een infuus in een pootje. :N Daarom wordt het vaak intramusculair (in een spier, meestal in de billen) geprikt. Dan komt de narcose soms wel snel in de bloedbaan, maar soms erg langzaam (als het in het vet of een slecht doorbloed stukje spier terechtkomt). Dat kan dus zorgen voor een langere inslaaptijd.

Je kan het beste met je dierenarts overleggen wat er mogelijk is in jouw praktijk en wat hij/zij het beste vindt voor je kat. Beterschap!
Als ik het goed lees zou een kat met stress dus minder makkelijk onder narcose te brengen zijn? Klinkt logisch, staat wel haaks op wat hier gebeurde.
Maar de DA kan inderdaad een bloedvaatje of zo geraakt hebben bij kat2. We weten er nu van dus een volgende keer kan ze er hopelijk rekening mee houden.

Beide heren zijn na een nachtje slaap -zoals verwacht- weer 100% in orde. ^O^
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
pi_131871528
Hallo digitale dierenarts en iedereen,
ik heb een kitten van nu 5 maanden, wanneer moet ik met haar naar de dierenarts om haar te laten helpen? Eerst krols laten worden? Of kan dat nu al?
groet!
  zaterdag 5 oktober 2013 @ 15:43:23 #185
Powered by Beaphar
pi_131874325
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 13:28 schreef Radobe het volgende:
Hallo digitale dierenarts en iedereen,
ik heb een kitten van nu 5 maanden, wanneer moet ik met haar naar de dierenarts om haar te laten helpen? Eerst krols laten worden? Of kan dat nu al?
groet!
Dat mag sowieso op de leeftijd van 6 maanden. En in sommige gevallen kan het ook wel eerder. Het liefst niet eerst krols laten worden, want dan is de kans groot dat de poes drachtig word (als zij buiten komt of als zij samenwoont met een kater).
pi_131875862
Ik heb een kat waarbij soms wat prut in de ogen zit. Ik maak het vaak schoon met een wattenschijfje en (gekookt) water. Soms heeft hij het heel erg en soms wat minder. Soms helder en soms vies. Bij zijn vaccinatie had hij een helder traanoogje. Maar toen vond de dierenarts het niet zorgelijk. Maar mijn vraag is waarom heeft hij dit en hoe voorkom ik het?

Nu ziet het er zo uit

Maar vorige week was het een streep bruin/zwart wat ik kon weg peuteren.

Hij niest niet en heeft elk jaar zijn entingen gehad.
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_131882563
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Dat mag sowieso op de leeftijd van 6 maanden. En in sommige gevallen kan het ook wel eerder. Het liefst niet eerst krols laten worden, want dan is de kans groot dat de poes drachtig word (als zij buiten komt of als zij samenwoont met een kater).
Bedankt!
pi_131891630
quote:
0s.gif Op zaterdag 5 oktober 2013 15:43 schreef DigitaleDierenArts het volgende:

[..]

Ik heb mijn 2 katers met 5 maanden laten helpen, de eerste omdat hij constant op onze poes(overleden) hupte, de tweede omdat hij constant van de eerste op zijn donder kreeg.
Ik had het nog wel eerder willen laten doen maar bij de eerste kon het niet omdat zijn balletjes nog niet ingedaald waren (die dierenarts is gestopt ;( ) en bij de tweede wilden de dierenartsen het nog niet doen omdat het blijkbaar met 4 maanden zo,n priegelwerk is.
Klopt dat van het priegelwerk of heeft het een andere reden aangezien het in andere landen (dan kijk ik naar America) wel eerder gedaan wordt ?

[ Bericht 1% gewijzigd door Sorella op 06-10-2013 14:33:56 ]
pi_131891633
dubbel
pi_131898256
Goedemiddag Digitale Dierenarts, even een vraagje vanuit de zon.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Onze chihuahua teefje is een week geleden zes maandjes geworden. Nu komt natuurlijk de tijd dat de natuur zijn werk gaat doen, en zal ze binnenkort loops gaan worden. Wij zitten te denken om haar te laten helpen. Op internet lezen we verschillende verhalen dat je het vóór of ná haar eerste loopsheid moet doen, kan jij hier uitsluitsel over geven?

Ze was, tot gister, geheel zindelijk en deed nooit iets in huis. Nu heeft ze gister voor het eerst binnen geplast, op een mat (die we nog maar een paar dagen in huis hebben liggen, en speciaal voor haar hadden gekocht :D ) onder de salontafel. Zou dit te maken kunnen hebben dat ze loops begint te worden? Ze had wel erg veel gedronken ervoor.

Bedankt alvast!
pi_131903078
Hoi,
Onze HHH (York van het hele grote soort, 8 kilo) is sinds vanmorgen nogal aan de spuitpoep, mét een beetje helder bloed. Verder is ze gewoon HHH, staart omhoog, blaten tegen voorbijgangers, kwispelen, rollebollen en koude natte neus. Ipv haar gewone voer heb ik kip gekookt (zonder rijst want aangezien de spuitpoep niet zo erg veel was kan er ook in haar darmpjes nog een dikke poep zitten)
Ze is ruim 11,5 jaar, afgelopen 3 maanden 2 keer onder narcose geweest ivm tanden en een afgebroken kies dus 2 keer narcose in korte tijd. Nierwaardes en zulks zijn via bloedonderzoek getest, alles wat helemaal tóp, hartje en longetjes ook maar dat beetje bloed maakt me toch een beetje ongerust. Nu weet ik ook wel dat een beetje bloed bij spuitpoep niet abnormaal is (want ze moet nogal duwen, zelfs voor de weke bah) maar toch. Wat kan ik meer doen dan haar aan de gekookte kip (in kleine porties door de dag heen) houden?
Drinken doet ze overigens prima maar ze zit nogal vaak in de tuin te wroeten alsof ze een varken is, botjes begraven, weer opgraven en zo wat uiteraard nu even een no-no is.
Nou zitten vaak die rot-k*t-katten in mijn tuin te graven en te schijten, kunnen die krengen mijn hond met iets besmet hebben?

Edit 17.30: net met haar gelopen, waterige poep weer met bloed, meer bloed dan poep. Hoewel wel vrolijk, al lijkt ze nogal krampjes te hebben want ze wil niet echt lopen hoewel dat na een paar stapjes beter gaat en ze weer gewoon loopt. Vervanger da gebeld want toch ongerust, zolang ze haar eigen ding doet en verder vrolijk is met natte neus en geen verhoging (die ze niet heeft) niet direct reden voor da. Dus weer beetje kip gegeven, die heeft ze glansrijk op. Laten doen en indien geen verbetering lig ik morgen vroeg bij de da op de stoep. Wordt een nachtje hondje-waken O+
Het ding...

[ Bericht 6% gewijzigd door knoblaucha6 op 06-10-2013 17:41:37 ]
Waar het stinkt is het warm.
pi_131903583
En dit is ze, onze uiterst knappe dan wel beeldschone HHH O+

[ Bericht 70% gewijzigd door knoblaucha6 op 06-10-2013 16:56:07 ]
pi_131906274
Ik ging dubbel , solly :+

[ Bericht 91% gewijzigd door knoblaucha6 op 06-10-2013 17:55:35 ]
pi_131906974
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 16:17 schreef knoblaucha6 het volgende:

Drinken doet ze overigens prima maar ze zit nogal vaak in de tuin te wroeten alsof ze een varken is, botjes begraven, weer opgraven en zo wat uiteraard nu even een no-no is.
Nou zitten vaak katten in mijn tuin te graven en te schijten, kunnen die goddelijke wezens mijn hond met iets besmet hebben?

Ja dat kan. Wormen en andere parasieten zoals giardia kan voorkomen in kattenpoep en ook in hondenpoep. Het beste kan je je hond ontwormen. Dat kan nooit kwaad.
Diarree kan meerdere oorzaken hebben

-wormen en parasieten
-virus (corona en parvo)
-voedselverandering
-dikkedarmontsteking (diarree met helder bloed)

Hopelijk kan de dierenarts iets vinden en is je hondje snel weer beter.
Ik ben vandaag zo vrolijk, zo vrolijk, zo vrolijk
pi_131907184
Dank je wel. Ik ontworm haar 4 keer per jaar maar ontdekte vorige week dat ik die kuur vorige keer heel stom, vergeten was dus de kuur lag klaar voor vandaag maar nu dus even niet.
Nou is het wel zo dat we gisteren haar een paar stukjes kip uit mijn ovenschotel gegeven hebben. Fout dus want menseneten is geen hondjeseten en dat is normaliter ook hier een vaste prik: menseneten is géén hondeneten maar ja, het was goed gare kip dus niks fouts in gezien, het waren ook maar een paar piepkleine stukjes, hoe dom want dus: kruiden, herkenbaar wellicht: één klein stukje en (autch) :@ dus wellicht is het heel dik mijn schuld.
pi_131907464
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 18:01 schreef WinnieWana het volgende:

[..]

Ja dat kan. Wormen en andere parasieten zoals giardia kan voorkomen in kattenpoep en ook in hondenpoep. Het beste kan je je hond ontwormen. Dat kan nooit kwaad.
Diarree kan meerdere oorzaken hebben

-wormen en parasieten
-virus (corona en parvo)
-voedselverandering
-dikkedarmontsteking (diarree met helder bloed)

Hopelijk kan de dierenarts iets vinden en is je hondje snel weer beter.
Ik moest wel ontzettend lachen met je aanpassing van mijn &%^^&% in "goddelijke wezens". _O-
God, ik heb zó de pest aan die tyfus kut-t**ringkatten die mijn tuin inpikken, totaal verzieken en besmetten én daardoor dus mijn kleine liefste wat aan zouden doen :X
(ik teken dus ook die petitie bepaald niet)
pi_131908243
quote:
0s.gif Op zondag 6 oktober 2013 18:14 schreef knoblaucha6 het volgende:

[..]

Ik moest wel ontzettend lachen met je aanpassing van mijn &%^^&% in "goddelijke wezens". _O-
God, ik heb zó de pest aan die tyfus kut-t**ringkatten die mijn tuin inpikken, totaal verzieken en besmetten én daardoor dus mijn kleine liefste wat aan zouden doen :X
(ik teken dus ook die petitie bepaald niet)
Nou nou, houden we het wel een beetje dier vriendelijk, of je nu wel of niet voor een bepaald soort dier bent...

[ Bericht 0% gewijzigd door Prof_Hoax op 06-10-2013 19:00:18 ]
  zondag 6 oktober 2013 @ 20:02:04 #198