De 32-jarige Joris stapt wekelijks op zijn supersnelle motor om op de openbare weg te racen. Snelheden van ruim 250 kilometer per uur zijn daarbij 'doodnormaal'. 'Ik heb een blinde vlek voor de risico's.'
'Ik voeg 's avonds op mijn achterwiel in op de snelweg. Soms met bijna 200 kilometer per uur als ik mij die dag verveelde op mijn werk. Die kick heb ik gewoon nodig. Ik ben een adrenalinejunk. Racen op de openbare weg geeft een gevoel van vrijheid en dat geeft mijn leven zin,' vertelt motorfanaat Joris uit Dordrecht.
Hoewel hij doelbewust de gevaren opzoekt, is hij zeker niet dom. Hij rondde zijn universitaire studie rechten moeiteloos af en heeft inmiddels een goed betaalde baan als jurist. Zijn achternaam wil hij uit angst voor de politie niet in de krant, maar vertellen over zijn levensgevaarlijke drang wil hij wel.
'De zomer is een ideale tijd. Het is rustig op de weg en lang licht.' Joris laat filmpjes zien waarbij hij snelheden van 300 kilometer per uur haalt op de A15 of op zijn achterwiel door de polder scheurt. Zijn motor is een Suzuki GSX R 1000, favoriet bij veel raceliefhebbers die met elkaar wedijveren op het gebied van snelheid en stunts zoals 'wheelies'.
Een paar keer moest hij zijn rijbewijs inleveren en hij schat inmiddels al voor vele duizenden euro's aan boetes te hebben betaald. 'Maar bijna altijd ben ik de politie te snel af. Wat kunnen ze doen? Als ik het gas opentrek, ben ik zo weg. En als ik ga racen op straat haal ik vaak de nummerplaat van mijn motor.'
Kritiek op zijn rijstijl begrijpt hij goed, maar probeert hij desondanks fanatiek te weerleggen. 'Ik voel mij wel eens Jekyll en Hyde, want ik snap het wel, maar blijf toch zo rijden. Mensen zeggen vaak 'stel nou dat er een kind oversteekt' of 'je weet niet wat er allemaal kan gebeuren'. Nou, dat weet ik heel goed. Ik rijd juist heel geconcentreerd in tegenstelling tot veel andere weggebruikers. Als iemand zonder reden plots van rijbaan wisselt en mij afsnijdt terwijl ik veel te hard rijd, wie is er dan fout? Ik denk daar anders over dan de meeste mensen.'
Twee jaar geleden raakte een vriend van Joris zwaargewond tijdens een straatrace. 'Hij is nu gehandicapt en kan nooit meer motorrijden. Het had weinig gescheeld of hij was dood. En ik herinner mij het dodelijke ongeluk in de Botlek nog goed. Toen reed een motorrijder met zeer hoge snelheid op een auto in. De motorrijder en het echtpaar in de auto waren op slag dood.'
Politiewoordvoerder Patricia Wessels: 'Deze man is goed in staat zelf aan te geven hoe gevaarlijk het is wat hij doet. Wij zullen dit soort gasten dan ook direct van de straat plukken als we de kans krijgen. Wij zullen zijn motor proberen af te pakken en hem een gedragsmaatregel verkeer opleggen. Hij is niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor andere onschuldige weggebruikers. Dat is nog veel zorgelijker.'
Joris zegt niet onder de indruk te zijn: 'Logisch dat ze dat zeggen. Natuurlijk ken ik de gevaren, maar die schat ik wel lager in. Ik heb een blinde vlek voor de risico's, maar ik weet heel goed wat ik doe. Ik ben een kunstenaar op de motor en kan als de beste rijden.'
Straatraces zijn dan ook een bewuste keus van de Dordtenaar. 'Ik aanvaard de risico's en klaag niet over boetes. Wel kan ik mij boos maken over de wanverhouding tussen de hoogte van de boetes en wat je nu werkelijk hebt misdaan. Ik beroof geen oude vrouwtjes, maar krijg meer problemen als ik word gepakt,' zegt Joris kwaad.
http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ce-is-vrijheid.dhtmlZo iemand gun je toch een overstekende lantarenpaal ?
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !