abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Trouwste user 2022 woensdag 21 augustus 2013 @ 13:54:27 #1
7889 tong80
Spleenheup
pi_130311394
De 32-jarige Joris stapt wekelijks op zijn supersnelle motor om op de openbare weg te racen. Snelheden van ruim 250 kilometer per uur zijn daarbij 'doodnormaal'. 'Ik heb een blinde vlek voor de risico's.'

'Ik voeg 's avonds op mijn achterwiel in op de snelweg. Soms met bijna 200 kilometer per uur als ik mij die dag verveelde op mijn werk. Die kick heb ik gewoon nodig. Ik ben een adrenalinejunk. Racen op de openbare weg geeft een gevoel van vrijheid en dat geeft mijn leven zin,' vertelt motorfanaat Joris uit Dordrecht.

Hoewel hij doelbewust de gevaren opzoekt, is hij zeker niet dom. Hij rondde zijn universitaire studie rechten moeiteloos af en heeft inmiddels een goed betaalde baan als jurist. Zijn achternaam wil hij uit angst voor de politie niet in de krant, maar vertellen over zijn levensgevaarlijke drang wil hij wel.

'De zomer is een ideale tijd. Het is rustig op de weg en lang licht.' Joris laat filmpjes zien waarbij hij snelheden van 300 kilometer per uur haalt op de A15 of op zijn achterwiel door de polder scheurt. Zijn motor is een Suzuki GSX R 1000, favoriet bij veel raceliefhebbers die met elkaar wedijveren op het gebied van snelheid en stunts zoals 'wheelies'.

Een paar keer moest hij zijn rijbewijs inleveren en hij schat inmiddels al voor vele duizenden euro's aan boetes te hebben betaald. 'Maar bijna altijd ben ik de politie te snel af. Wat kunnen ze doen? Als ik het gas opentrek, ben ik zo weg. En als ik ga racen op straat haal ik vaak de nummerplaat van mijn motor.'

Kritiek op zijn rijstijl begrijpt hij goed, maar probeert hij desondanks fanatiek te weerleggen. 'Ik voel mij wel eens Jekyll en Hyde, want ik snap het wel, maar blijf toch zo rijden. Mensen zeggen vaak 'stel nou dat er een kind oversteekt' of 'je weet niet wat er allemaal kan gebeuren'. Nou, dat weet ik heel goed. Ik rijd juist heel geconcentreerd in tegenstelling tot veel andere weggebruikers. Als iemand zonder reden plots van rijbaan wisselt en mij afsnijdt terwijl ik veel te hard rijd, wie is er dan fout? Ik denk daar anders over dan de meeste mensen.'

Twee jaar geleden raakte een vriend van Joris zwaargewond tijdens een straatrace. 'Hij is nu gehandicapt en kan nooit meer motorrijden. Het had weinig gescheeld of hij was dood. En ik herinner mij het dodelijke ongeluk in de Botlek nog goed. Toen reed een motorrijder met zeer hoge snelheid op een auto in. De motorrijder en het echtpaar in de auto waren op slag dood.'

Politiewoordvoerder Patricia Wessels: 'Deze man is goed in staat zelf aan te geven hoe gevaarlijk het is wat hij doet. Wij zullen dit soort gasten dan ook direct van de straat plukken als we de kans krijgen. Wij zullen zijn motor proberen af te pakken en hem een gedragsmaatregel verkeer opleggen. Hij is niet alleen een gevaar voor zichzelf, maar ook voor andere onschuldige weggebruikers. Dat is nog veel zorgelijker.'

Joris zegt niet onder de indruk te zijn: 'Logisch dat ze dat zeggen. Natuurlijk ken ik de gevaren, maar die schat ik wel lager in. Ik heb een blinde vlek voor de risico's, maar ik weet heel goed wat ik doe. Ik ben een kunstenaar op de motor en kan als de beste rijden.'

Straatraces zijn dan ook een bewuste keus van de Dordtenaar. 'Ik aanvaard de risico's en klaag niet over boetes. Wel kan ik mij boos maken over de wanverhouding tussen de hoogte van de boetes en wat je nu werkelijk hebt misdaan. Ik beroof geen oude vrouwtjes, maar krijg meer problemen als ik word gepakt,' zegt Joris kwaad.

http://www.ad.nl/ad/nl/10(...)ce-is-vrijheid.dhtml

Zo iemand gun je toch een overstekende lantarenpaal ?

:P
Ik noem een Tony van Heemschut,een Loeki Knol,een Brammetje Biesterveld en natuurlijk een Japie Stobbe !
  † In Memoriam † woensdag 21 augustus 2013 @ 13:56:58 #2
137949 Disana
pi_130311461
Wat een hufter. Ik vraag me af of dit nou een sociopaat is.
pi_130311471
Joris snapt het tenminste!
pi_130311525
Hoe dichter bij Dordt..
pi_130311539
Wat een mongool. :')
Gist is liefde, gist is leven. Vooral in een vagijn.
  woensdag 21 augustus 2013 @ 14:02:05 #6
91039 mstx
2x1/2 = 1/2 x 1/2
pi_130311579
Hard rijden en wheelies maken is leuk, maar je kan ook overdrijven. :') Als je zoveel geld hebt voor een 1000cc racer en al die boetes kun je ook gewoon je racelicentie halen en dan legaal zo hard rijden als je wil.
Op donderdag 2 juli 2009 22:41 schreef RTB het volgende:
als ik elk rap"liedje" een kans moest geven was ik aan het eind van dit millennium nog bezig met het tempo waarin die kotshoop uitgebraakt wordt.
👾
pi_130311584
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 13:54 schreef tong80 het volgende:

Politiewoordvoerder Patricia Wessels: 'Deze man is goed in staat zelf aan te geven hoe gevaarlijk het is wat hij doet. Wij zullen dit soort gasten dan ook direct van de straat plukken als we de kans krijgen. Wij zullen zijn motor proberen af te pakken en hem een gedragsmaatregel verkeer opleggen.

Alleen voor het geld gaan......

Justitie anno 2013 :')
pi_130311585
In Amerika heeft de politie toch van de spijkermatten... Hebben ze Nederland volgens mij niet...
Zou het anders best een mooi gezicht vinden als hij er 1 tegen kwam.
pi_130311593
Sinds wanneer steken er voetgangers de snelweg over ? en hij heeft gelijk dat een auto die iemand met hoge snelheid ziet aankomen en hem gaat snijden gewoon een foute lul is

Dat je op de snelweg maar 80/100/120/130 mag klopt gewoon niet

Als ie nou in de bebouwde kom 100 ging rijden, ja daar ben ik ook tegen
pi_130311619
Laat hem lekker wheelies op Assen of Zandvoort doen.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_130311622
Ik hou ook wel van doorrijden, maar die Joris klinkt toch wel als een klapjosti.
En hoe goed en geconcentreerd je ook rijdt, als dit vaste prik voor je is zal je vast niet heel oud worden. Dan is het maar te hopen dan hij niemand meeneemt.
pi_130311698
wel de risico's begrijpen maar niet begrijpen dat je met 200 km/u onmogelijk op tijd kunt stoppen als er iets gebeurt.

en dan opvoeren dat iemand anders zomaar auto voor je neus gooit.
als ik in spiegel kijk en zie iemand aankomen ga ik ervanuit dat die persoon 100 - 120 rijdt op de 100 wegen.
niet 200.

is gewoon klapjosti die anderen in gevaar brengt.
dat hij voorzichtig is wil niet zeggen dat de rest om hem heen weet wat hij doet.
pi_130311702
quote:
Als iemand zonder reden plots van rijbaan wisselt en mij afsnijdt terwijl ik veel te hard rijd, wie is er dan fout? Ik denk daar anders over dan de meeste mensen.
dat ben ik helemaal met Joris eens, hij is niet fout dan, maar de ander is fout in zijn gedrag. Ik ben van mening dat we Joris gelijk moeten geven, ook al overleeft ie het ongeval niet omdat ie met 200 tegen een auto geknald is. Maar ja, hij heeft wel gelijk...
pi_130311707
quote:
Als iemand zonder reden plots van rijbaan wisselt en mij afsnijdt terwijl ik veel te hard rijd, wie is er dan fout? Ik denk daar anders over dan de meeste mensen.'
Ehmz hallo lulhannes. Als ik in mijn spiegels kijk en zie heel in de verte een motor aankomen, dan verwacht ik niet dat die 300km/u doet, maar rond de 120km/u.

Dat jij dan in mn bumper hangt maakt het niet mijn fout.
"The only sight worse than a sad dwarf is a very sad dwarf"
"Met dubbel s welteverstaan"
  woensdag 21 augustus 2013 @ 14:06:55 #15
318149 BORRREETJEEE
Whoop whoop whoop!!!
pi_130311734
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:06 schreef RRD_kiter het volgende:

[..]

dat ben ik helemaal met Joris eens, hij is niet fout dan, maar de ander is fout in zijn gedrag. Ik ben van mening dat we Joris gelijk moeten geven, ook al overleeft ie het ongeval niet omdat ie met 200 tegen een auto geknald is. Maar ja, hij heeft wel gelijk...
Tja, maar als hij 300 rijdt kan je de automobilist niet kwalijk nemen dat hij dat niet zo inschat.
The colour of her eyes were the colour of insanity
pi_130311743
quote:
2s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:05 schreef kovenant het volgende:

als ik in spiegel kijk en zie iemand aankomen ga ik ervanuit dat die persoon 100 - 120 rijdt op de 100 wegen.
niet 200.
mensen die ergens vanuit gaan ipv goed kijken :')
pi_130311762
quote:
7s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:06 schreef Geralt het volgende:

[..]

Ehmz hallo lulhannes. Als ik in mijn spiegels kijk en zie heel in de verte een motor aankomen, dan verwacht ik niet dat die 300km/u doet, maar rond de 120km/u.

Dat jij dan in mn bumper hangt maakt het niet mijn fout.
Dat. Bovendien, dan ben ik maar een lul. Ik ben in dat geval tenminste niet die uitgesmeerde bloedvlek op de achterruit.
pi_130311765
quote:
7s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:06 schreef Geralt het volgende:

[..]

je moet ook niet verwachten gek, je moet kijken en anticiperen.
pi_130311773
quote:
Als iemand zonder reden plots van rijbaan wisselt en mij afsnijdt terwijl ik veel te hard rijd, wie is er dan fout? Ik denk daar anders over dan de meeste mensen.'
Uh.. hij een beetje fout en jij heel erg fout?

quote:
Ik rijd juist heel geconcentreerd in tegenstelling tot veel andere weggebruikers.
Stereotype wegmisbruiker. Overschat z'n eigen rijkunsten en minacht die van anderen :')
Op woensdag 25 april 2018 20:45 schreef Ronald-Koeman het volgende:
7e minuut Robben eraf met spierblessure.
pi_130311776
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:02 schreef arjan1212 het volgende:
Sinds wanneer steken er voetgangers de snelweg over ? en hij heeft gelijk dat een auto die iemand met hoge snelheid ziet aankomen en hem gaat snijden gewoon een foute lul is

Dat je op de snelweg maar 80/100/120/130 mag klopt gewoon niet

Als ie nou in de bebouwde kom 100 ging rijden, ja daar ben ik ook tegen
Een maximale snelheid heeft ook als doel dat het grootste gros ongeveer even hard rijdt, wat in het geval van een fout, het risico op een ongeval kleiner maakt.

En iedereen maakt fouten, jij, ik en ook deze aars, ook al zal hij daar ook een blinde vlek voor hebben. Door zijn achterlijke gedrag loop jij dus ook een hoger risico wanneer je een foutje maakt. En ja, die ga je maken.

Ik wens niemand een ongeluk toe, maar als Jorisje een olievlek in een bocht met 200km/u tegenkomt, is iedereen toch weer wat veiliger..
You can't convince a believer of anything; for their belief is not based on evidence, it's based on a deep seated need to believe
C. Sagan
  woensdag 21 augustus 2013 @ 14:08:13 #21
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_130311779
Treurig, anderen in gevaar brengen voor je eigen adrenalineverslaving.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_130311806
Bij 120km/u doe je +/-33m/s en bij 300 doe je er +/-83m/s

Niks gek dat mensen gewoon van baan wisselen als ze je in de verte zien.

Daarbij rijden die mensen zelf ook +/-120km/u en verwachten ze niet dat iemand ten opzichte van hun met 300-120 = 180 = 50 meter per seconde dichterbij komt.

:)
pi_130311809
Idioten als Joris horen in een gesticht thuis.
pi_130311840
quote:
0s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:07 schreef rival het volgende:

[..]

je moet ook niet verwachten gek, je moet kijken en anticiperen.
Weet ik ook wel. Ik heb er geen problemen mee als mensen royaal 200+ willen rijden.

Waar ik wel problemen mee heb is dat mensen dan fouten op iemand anders af schuiven.

:)
pi_130311844
quote:
10s.gif Op woensdag 21 augustus 2013 14:06 schreef BORRREETJEEE het volgende:

[..]

Tja, maar als hij 300 rijdt kan je de automobilist niet kwalijk nemen dat hij dat niet zo inschat.
zeker wel! Is gewoon fout! (niet dat die klapjosti van een Joris er iets aan heeft...hij overleeft het niet of kan de rest van zijn leven alleen nog maar kwijlen, maar hij had wel gelijk)..

ps. sarcasme ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')