quote:Ontological argument
Ontological arguments tend to start with an a priori theory about the organization of the universe. If that organizational structure is true, the argument will provide reasons why God must exist.
quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:10 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik had zelf een (afwijzing) gevonden op basis van het axiomatisch systeem, voor mij iets makkelijker dan oordelen of begrippen als "maximaal grote wezens" al dan niet betekenis hebben in de filosofie. Zie trouwens dat er negen "hedendaagse" stromingen en nog wat niet-traditionele strekkingen bestaan in de filosofie van wiskunde, Philosophy of mathematics. Heeft wat weg van godsdienst imo, met soms nog vreemdere ideeën...
Voor zover ik wikipedia begrijp: (de logica kant van het verhaal) In modale logica zijn noodzakelijk ☐ en mogelijk ⋄ modale operanden. Dan krijg je bvb dat "niet mogelijk (niet A)" equivalent is met "noodzakelijk A". Of: ¬⋄(¬A)⇔☐A
beetje analoog aan er bestaat en voor alle in wiskunde; er bestaat geen natuurlijk getal dat geen geheel getal is enkel en alleen als elk natuurlijk getal een geheel getal is ∄x∈𝚴: x∉𝚭 ⇔ ∀x∈𝚴: x∈𝚭
Modale logica spreekt over mogelijke "werelden". Een relatie wRv tussen werelden betekent dat wereld v toegankelijk is vanuit wereld w.(heb de indruk dat concrete voorbeelden ofwel triviale ofwel absurde resultaten opleveren)
Plantinga gebruikt modale logica S5, waarin axioma S5 geldt ( ⋄x⇒☐⋄x ) dat levert een axiomatisch systeem waarin uit "x is mogelijk noodzakelijk" volgt "x is noodzakelijk". Als je toegeeft dat het bestaan van een god mogelijk is dan volgt eruit dat god bestaat, omdat je in dat axiomatisch systeem werkt; wie denkt dat er mogelijk geen god is mag logischerwijze de premisse dus niet aanvaarden. (volgens Richard M. Gale)
Kan je je afvragen of Plantinga andere motieven heeft; als iemand het bewijs op die manier weerlegt dan kan men dat weergeven als "X aanvaardt niet dat een god kan bestaan. Is dat een redelijk standpunt?"
het hele werelden gedoe komt oorspronkelijk van Leibniz: alle mogelijke werelden die god had kunnen maken. Volgens Leibniz heeft god uit die oneindig veel mogelijkheden de allerbeste gekozen. Dus Leibniz kon zich geen betere wereld voorstellen? ...
Ja, dat is een redelijk standpunt. Wat het betekent hangt af van wat je bedoelt met God. God wordt vaak gezien als de noodzakelijke grond. Zo bezien is jouw idee dat god mogelijk niet bestaat hetzelfde als dat niets noodzakelijk bestaat.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 01:10 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Ik had zelf een (afwijzing) gevonden op basis van het axiomatisch systeem, voor mij iets makkelijker dan oordelen of begrippen als "maximaal grote wezens" al dan niet betekenis hebben in de filosofie. Zie trouwens dat er negen "hedendaagse" stromingen en nog wat niet-traditionele strekkingen bestaan in de filosofie van wiskunde, Philosophy of mathematics. Heeft wat weg van godsdienst imo, met soms nog vreemdere ideeën...
Voor zover ik wikipedia begrijp: (de logica kant van het verhaal) In modale logica zijn noodzakelijk ☐ en mogelijk ⋄ modale operanden. Dan krijg je bvb dat "niet mogelijk (niet A)" equivalent is met "noodzakelijk A". Of: ¬⋄(¬A)⇔☐A
beetje analoog aan er bestaat en voor alle in wiskunde; er bestaat geen natuurlijk getal dat geen geheel getal is enkel en alleen als elk natuurlijk getal een geheel getal is ∄x∈𝚴: x∉𝚭 ⇔ ∀x∈𝚴: x∈𝚭
Modale logica spreekt over mogelijke "werelden". Een relatie wRv tussen werelden betekent dat wereld v toegankelijk is vanuit wereld w.(heb de indruk dat concrete voorbeelden ofwel triviale ofwel absurde resultaten opleveren)
Plantinga gebruikt modale logica S5, waarin axioma S5 geldt ( ⋄x⇒☐⋄x ) dat levert een axiomatisch systeem waarin uit "x is mogelijk noodzakelijk" volgt "x is noodzakelijk". Als je toegeeft dat het bestaan van een god mogelijk is dan volgt eruit dat god bestaat, omdat je in dat axiomatisch systeem werkt; wie denkt dat er mogelijk geen god is mag logischerwijze de premisse dus niet aanvaarden. (volgens Richard M. Gale)
Kan je je afvragen of Plantinga andere motieven heeft; als iemand het bewijs op die manier weerlegt dan kan men dat weergeven als "X aanvaardt niet dat een god kan bestaan. Is dat een redelijk standpunt?"
Daar wordt wel vaker schamper over gedaan.quote:het hele werelden gedoe komt oorspronkelijk van Leibniz: alle mogelijke werelden die god had kunnen maken. Volgens Leibniz heeft god uit die oneindig veel mogelijkheden de allerbeste gekozen. Dus Leibniz kon zich geen betere wereld voorstellen? ...
quote:Ontological argument
The first critic of the ontological argument was Anselm's contemporary, Gaunilo of Marmoutiers. He used the analogy of a perfect island, suggesting that the ontological could be used to prove the existence of anything. This was the first of many parodies, all of which attempted to show that it has absurd consequences. Thomas Aquinas later rejected the argument on the basis that humans cannot know God's nature. David Hume offered an empirical objection, criticising its lack of evidential reasoning and rejecting the idea that anything can exist necessarily. Immanuel Kant's critique was based on what he saw as the false premise that existence is a predicate. He argued that "existing" adds nothing (including perfection) to the essence of a being, and thus a "supremely perfect" being can be conceived not to exist. Finally, philosophers including C. D. Broad dismissed the coherence of a maximally great being, proposing that some attributes of greatness are incompatible with others, rendering "maximally great being" incoherent.
Nu ben je aan het categoriseren. Dat schiet weinig op.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:13 schreef Thomas B. het volgende:
Dan hangt het toch juist veel meer af van je foundationalist of anti-foundatationalist positie. Ga je uit van een positivistische epistemologie of heb je een interpretivistisch uitgangspunt?
quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:19 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Nu ben je aan het categoriseren. Dat schiet weinig op.
OP aangepast.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:21 schreef Thomas B. het volgende:
[..]
Ik heb eerlijk gezegd ook geeen idee waar je naartoe wilt met dit topic.
Dan heb ik dat verkeert opgevat.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:31 schreef meth1745 het volgende:
Waar ik zei "Ik had zelf een (afwijzing) gevonden op basis van het axiomatisch systeem" dat moet natuurlijk zijn "ik had zelf op wikipedia een afwijzing gevonden op basis van ...
Zie nu pas dat dat niet meteen duidelijk is..
Leibniz, dat kan de tijdsgeest geweest zijn, als je bedenkt dat Galilei, niet zo erg veel vroeger, zich nog met astrologie bezig hield. (horoscopen voor zichzelf, zijn kinderen en een aantal onbekenden zijn bewaard gebleven) . Hij was in 1603 bijna een eerste keer voor de inquisitie verschenen, vooral voor verzaken aan christelijke plichten dacht ik, maar de toekomst voorspellen had em ook zuur kunnen opbreken.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Dan heb ik dat verkeert opgevat.
Het is opmerkelijk dat het ontologisch argument al ca 1000 jaar meegaat, en dat de beste logici (waaronder Leibniz & Godel) zich ermee ingelaten hebben.
Mensen die sterk gericht zijn op verklaren (ipv constateren) komen vaak tot de conclusie dat alles begint en eindigt met logica. Als je de juiste logische uitgangspunten vindt en volledig consistent door redeneert dan genereert dit de werkelijkheid zelf. Ook materie bestaat alleen uit definities en logische relaties. Ze zien de objectie van Dawkins niet als steekhoudendquote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:55 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Leibniz, dat kan de tijdsgeest geweest zijn, als je bedenkt dat Galilei, niet zo erg veel vroeger, zich nog met astrologie bezig hield. (horoscopen voor zichzelf, zijn kinderen en een aantal onbekenden zijn bewaard gebleven) . Hij was in 1603 bijna een eerste keer voor de inquisitie verschenen, vooral voor verzaken aan christelijke plichten dacht ik, maar de toekomst voorspellen had em ook zuur kunnen opbreken.
En Gödel die was op het eind van z'n leven niet echt helder meer. Maar blijkbaar was hij reeds dertig jaar eerder aan het bewijs begonnen. Voor iemand die door z'n moeder als vrijdenker is opgevoed is het helemaal merkwaardig...
Want wat is 'data' volgens een logicus?quote:Biologist Richard Dawkins, in his book The God Delusion, rejects the argument as "infantile". Noting that he is "a scientist rather than a philosopher", he writes: "The very idea that such grand conclusions should follow from such logomachist trickery offends me aesthetically." Also, he feels a "deep suspicion of any line of reasoning that reached such a significant conclusion without feeding in a single piece of data from the real world."
Zulke bewijzen zullen sinds de quantumtheorie, membranes, strings en quantumfluctuaties niet veel mensen overtuigen. Zonder god lijken er evengoed onmogelijke zaken mogelijk te zijn. De kerk moet z'n hoop misschien op SETI richten... Er lijken veel meer planeten geschikt voor leven te bestaan dan men vroeger dacht, als we nooit een teken van leven, zelfs geen bacterie tegenkomen, (Fermi paradox) dan zouden ze misschien kunnen argumenteren dat we "speciaal zijn".quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:40 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Het is verwant aan het kosmologische godsbewijs. Beide zijn een voorbeeld van het randenprobleem. Dwz, moet er niet ergens een rand zijn, zoals het beginpunt of de eerste oorzaak?
Ik neem aan dat je bedoelt dat data de theorie is, zeker bij Gödel nummering (en turings universele turingmachine)?quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:24 schreef deelnemer het volgende:
[..]
Mensen die sterk gericht zijn op verklaren (ipv constateren) komen vaak tot de conclusie dat alles begint en eindigt met logica. Als je de juiste logische uitgangspunten vindt en volledig consistent door redeneert dan genereert dit de werkelijkheid zelf. Ook materie bestaat alleen uit definities en logische relaties. Ze zien de objectie van Dawkins niet als steekhoudend
[..]
Want wat is 'data' volgens een logicus?
Hangt er ook een beetje vanaf welke God hij invulde bij het argument.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 13:55 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Leibniz, dat kan de tijdsgeest geweest zijn, als je bedenkt dat Galilei, niet zo erg veel vroeger, zich nog met astrologie bezig hield. (horoscopen voor zichzelf, zijn kinderen en een aantal onbekenden zijn bewaard gebleven) . Hij was in 1603 bijna een eerste keer voor de inquisitie verschenen, vooral voor verzaken aan christelijke plichten dacht ik, maar de toekomst voorspellen had em ook zuur kunnen opbreken.
En Gödel die was op het eind van z'n leven niet echt helder meer. Maar blijkbaar was hij reeds dertig jaar eerder aan het bewijs begonnen. Voor iemand die door z'n moeder als vrijdenker is opgevoed is het helemaal merkwaardig...
Je ziet eerder dat men in de natuurkunde ook in de problemen raakt als men over de fundamenten gaat nadenken. De fundamenten zijn nog nooit probleemloos geweest, en het wordt eerder steeds onduidelijker.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 14:47 schreef meth1745 het volgende:
[..]
Zulke bewijzen zullen sinds de quantumtheorie, membranes, strings en quantumfluctuaties niet veel mensen overtuigen. Zonder god lijken er evengoed onmogelijke zaken mogelijk te zijn. De kerk moet z'n hoop misschien op SETI richten... Er lijken veel meer planeten geschikt voor leven te bestaan dan men vroeger dacht, als we nooit een teken van leven, zelfs geen bacterie tegenkomen, (Fermi paradox) dan zouden ze misschien kunnen argumenteren dat we "speciaal zijn".
Het nadenken over de fundamentele vragen is al gauw metafysisch en metafysica is vaag. Alles wordt pas duidelijk als je de grondslagen voor lief neemt en je blijft binnen een algemeen aanvaard kader. Dat kader is dan je houvast. Het probleem bij het nadenken over over de grondslagen, is dat je weinig zekerheden / houvast overhoud. Zowel de wiskunde als de wetenschappen houden zich vast aan het alledaagse. Dat is de bron van onze intuitie en veel daarvan is niet helemaal uit te leggen. Als je blijft doorvragen dan wordt het steeds onduidelijker.quote:Btw: Ik hoorde Alex Rosenberg in de "moving naturalism forward" workshop zeggen dat hij de metaphysics en epistemologie van "mathematical truths" het moeilijkste filosofische probleem vond.
ben niet 100% zeker of ik de woorden ervoor juist interpreteer, maar het lijkt dat hij zegt dat de anderen daarover perplexed waren, over het feit dus dat het voor hem zo'n probleem vormde. Dat zou wel een begrijpelijke reactie zijn, ik zie zelf niets problematisch met wiskundige waarheden, dan verwacht ik dat iemand die voor de rest helemaal tevreden is met naturalism, determinisme, nergens problemen ziet, dat zo iemand van wiskunde zeker geen probleem zou maken. Ik ben ook perplexed..
Data in de wiskundige logica zijn elementaire verzamelingen van wiskundige objecten. Wat Dawkins data noemt, is voor een logicus eerder een stelling, want heeft is niets elementairs.quote:Ik neem aan dat je bedoelt dat data de theorie is, zeker bij Gödel nummering (en turings universele turingmachine)?
De God in deze godsbewijzen is ook niet de God van de bijbel. Je kunt het beter omschrijven als het fundamentele houvast. Iets wat in de metafysica een rol speelt. Laat ik een aantal voorbeelden geven van een houvast, die door mensen gebruikt wordt:quote:Maar het blijft vreemd om een god te zoeken, je zou denken dat de complexiteit die van nature in de wiskunde zit, dat die een wiskundige eerder op het idee zou brengen bvb dat die onvermijdelijk een complex universum zou kunnen voortbrengen. Dat is een vaag gevoel dat ik heb, ik snap niet hoe die god er dan tussen moet komen. En vanuit de logica...
Misschien zou een "echte waarheidszoeker" dan moeten concluderen dat hij geen echte waarheidszoeker is.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 17:41 schreef deelnemer het volgende:
Een echte waarheidszoeker vindt dat onbevredigend. Wat je dan nodig hebt, is iets goddelijks.
Juist wel een echte waarheidszoeker, maar waarheid is waarschijnlijk sowieso een naief idee.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 18:34 schreef Mr.44 het volgende:
[..]
Misschien zou een "echte waarheidszoeker" dan moeten concluderen dat hij geen echte waarheidszoeker is.
True.quote:Als je de waarheid zoekt zou je wel eens waarheden kunnen tegenkomen die je liever niet zou kennen of voor iemand persoonlijk onbevredigend aanvoelen.
Zonder een idee van waarheid wordt het zoeken van betekenis slechts een ideaal. Het concept waarheid is een ding an sich. We zien geen waarheid op zich, want we kunnen dingen an sich niet als object zien. We zien slechts dingen die de waarheid in zich hebben zoals ware dingen. Paarden, eenden, zebra´s en eekhoorns bestaan. Draken, eenhoorns, trollen en kabouters niet.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 18:50 schreef deelnemer het volgende:
Juist wel een echte waarheidszoeker, maar waarheid is waarschijnlijk sowieso een naief idee.
Er zijn onder wetenschappers ook veel waarheidszoekers, met een naief idee van waarheid in hun achterhoofd. Dat kan een goede motief zijn en tot goede resultaten leiden.
Je kunt het ook cultureel benaderen. Laat vele bloemen bloeien en we zien wel waartoe het leidt. Mensen worden nu eenmaal door hun sentimenten gemotiveerd.
Volgens Plato zijn dingen een imperfecte afspiegeling van de waarheid die wij er in herkennen.quote:Op donderdag 15 augustus 2013 19:35 schreef superdrufus het volgende:
[..]
Zonder een idee van waarheid wordt het zoeken van betekenis slechts een ideaal. Het concept waarheid is een ding an sich. We zien geen waarheid op zich, want we kunnen dingen an sich niet als object zien. We zien slechts dingen die de waarheid in zich hebben zoals ware dingen. Paarden, eenden, zebra´s en eekhoorns bestaan. Draken, eenhoorns, trollen en kabouters niet.
We kunnen wel wezens bedenken die lijken op dingen die we kennen. Zoals het combineren van een hoorn en paard om een eenhoorn te bedenken. De hoorn en paard bestaan maar de eenhoorn niet. Waarheid is dus in bepaalde gevallen contingent. De waarheid van deze dingen is afhankelijk van het bestaan in de wereld en dat is empirisch. Metingen bepalen de waarheidswaarde van een hypothese zoals eenhoorns bestaan.
Waarheid wordt gezien in dingen en niet als concept. We worden a priori geboren met een idee van waarheid, maar dat idee kan alleen getoetst worden als we dingen kunnen zien die ons doen denken aan het concept waarheid.
F&L / Het levensbeschouwelijke probleem bij uitstek.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 00:34 schreef Maiar het volgende:
Wat is het systeem en kan een onderdeel daarvan het geheel herkennen.
Anselmus, Descartes, Leibniz en Godel.quote:Op vrijdag 16 augustus 2013 22:09 schreef de_tevreden_atheist het volgende:
Anselmus' godsbewijs toch?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |