Bij Sony hik ik er een beetje tegenop dat ze vaak alleen eigen meuk ondersteunen, dus eigen memorycards, lenzen, etc etc etc. Als je dan ooit wilt overstappen van Sony naar een ander merk, dan ben je dus de lul.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 19:57 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Ligt eraan. Als je Sony koopt en over gaat op NEX, kan je met een converter (OEM) gewoon je A mount objectieven blijven gebruiken op de E mount van de NEX.
Wat een onzin.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:04 schreef Yi-Long het volgende:
Bij Sony hik ik er een beetje tegenop dat ze vaak alleen eigen meuk ondersteunen, dus eigen memorycards, lenzen, etc etc etc. Als je dan ooit wilt overstappen van Sony naar een ander merk, dan ben je dus de lul.
Als die eigen meuk dan goedkoper en beter zou zijn, OK....
Excuses, dan heb ik me laten informeren door een verkeerd artikel over SOny DSLR's...quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:20 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Wat een onzin.
Ooit geprobeerd een lens met Canon mount op een Nikon te schroeven? Gaat je niet lukken.
Op Sony kan je gewoon normale kaarten gebruiken. Ik werk al jaren met Sandisk en Silicon power kaarten (CF, SD, Pro Duo). Met de nieuwe body's (A99 en A58) kan je iedere flitser die je wilt op je body schuiven, alleen zal je bij menigeen de TTL mogelijkheid missen (maar dat is normaal, schuif een Nikon dedicated flitser op een Canon en je hebt ook geen TTL), maar alles met een normale fire pin en ISO schoen past.
En voor de lensen: Ik heb gebruik gemaakt van Tokina, Sigma, Tamron, Samyang en weet ik veel wat voor merken nog meer op mijn Sony's. Sigma lensen hebben soms een software update nodig, maar dat regelt Sigma dan voor je. Ik zal je nog sterker vertellen, ik kan op mijn camera van 4 weken oud lensen schroeven uit 1985, uit het analoge Minolta tijdperk, en de camera zal deze gewoon zien en mee werken (zoals mijn oude, inmiddels defecte Tokina 70-210 of mijn Sigma 24mm 2.8 Super Wide II).
Ik las dat Canon DSLRs al een paar jaar redelijk 'stilstaan', oftewel bij hetzelfde systeem blijven, sinds de 550/600, met minieme verbeteringen, vandaar dat de voorkeur ietwat uitging richting Nikon.quote:
Thanksquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:52 schreef J03llV het volgende:
De Panasonic Lumix FZ200 is een uitstekende camera, zeker vanwege de F2.8 over het gehele zoombereik. Dat betekent dat in full-tele deze camera een goeie lichtsterke lens heeft. Ook incl viewfinder dus eigenlijk heb je een dSLR zonder verwisselbare lens en spiegelAls je van plan bent om
all-round plaatjes te gaan schieten en af en toe een leuk zoombereik wilt hebben dan zou ik voor dit gaan ipv een dSLR.
F2.8 is zo'n beetje het beste wat je kunt hebben qua lens!? Dat hele lens/sensor verhaal, dat begrijp ik namelijk nog niet helemaalquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:57 schreef J03llV het volgende:
Recentere alternatieven zijn er zeker, maar niet die beter zijnDe FZ200 is de beste in zijn klasse en dat door de lichtsterke lens F2.8 Vooralsnog heb ik er daar geen andere in gezien!
Dit is een prima 2e camera, 1e camera. Maak het zo gek als je zelf wiltKan je ook nog een leuke d3200/d5100 bij doen ..?
Enige wat ik over de Memorykaarten kwijt kan, is dat ik in de oude DSC-S85 hier voorzien heb van een echte memorystick. Maar dat ding is uit 2001. En hij doet het nog steeds. De wat jongere DSC-W55 is voorzien van Memorystick Pro Duo van Sandisk. De ongeveer even oude a700 hier (spiegelreflex) is ook voorzien van MS Pro Duo van Sandisk en van CF kaarten van zowel Silicon Power als van Sandisk. De a300 slikt gewoon CF van SP en San, de a330 die ik had slikte SD en Pro Duo van Sandisk, de a77 slikt SD en Pro Duo en mijn a58 slikt dat ook gewoon. Ook mijn Handycam slikt het. Verder hebben al deze spiegelreflexen, op de a330 na, allemaal dezelfde accu. Ik kan de accu uit mijn a700 dus ook gewoon gebruiken in de a300, de a77 en de a58. Kom daar maar eens om bij bijvoorbeeld Canon.quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 20:44 schreef Yi-Long het volgende:
Excuses, dan heb ik me laten informeren door een verkeerd artikel over SOny DSLR's...
Maar kan ik dan niet beter voor een systeem-camera gaan, als die betere foto's maakt!?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:10 schreef J03llV het volgende:
Haha, niet de beste lens die je kan hebben, neee. Wel de beste in de klasse van Superzoom/bridgecamera's. En omdat deze lens F2.8 heeft over de hele zoomlengte neemt deze net zoveel licht op als in wide-stand. Dus helemaal uitgezoomd. Vaak heb je lenzen die hebben F3,6-5.6 dus dat betekent bij het begin een Maximale F3.6+ en bij het eind maximaal F5.6+. Maximaal omdat, hoe kleiner de F-waarde hoe meer licht een lens vangt.
Ik zeg niet dat een systeemcamera betere foto's maakt? Degene die goeie foto's maakt is de fotograaf niet het toestelquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:27 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Maar kan ik dan niet beter voor een systeem-camera gaan, als die betere foto's maakt!?
Of heeft de Superzoom dan weer kwaliteiten die een systeemcamera niet heeft!?
Ik heb heel veel goeds gehoord over de NEX-6, maar ook geklaag over de menu's. Hij zit nog altijd in 'the back of my mind', maar als er alternatieven zijn voor de NEX-6 in dat segment en die prijsklasse met soortgelijke fotokwaliteit en betere gebruiksvriendelijkheid, zoals de veelgenoemde Olympus E-M (whatever) of de Fujifilm Finepix, of de nieuwste Panasonic, tja....(!)quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:22 schreef Little_Acorn het volgende:
Ik ben sinds kort overgestapt van Canon DSLR naar Sony NEX. De reden dat ik ben overgestapt is vooral formaat. Tijdens vakanties en uitstapjes was ik het zat te sjouwen met camera en objectieven. Onder andere vanwege de grote sensor in de NEX doet deze echt niet onder voor een DSLR. Foto's zijn van super kwaliteit.
Denk wel goed na of je een zoeker in de camera wil. De NEX-5R die ik heb gekocht heeft geen zoeker dus die heb ik er nog apart bijgekocht. De NEX-6 heeft die wel.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.![]()
Ah ok, primaquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:30 schreef J03llV het volgende:
[..]
Ik zeg niet dat een systeemcamera betere foto's maakt? Degene die goeie foto's maakt is de fotograaf niet het toestelDe lens van de FZ200 is beter dan een lens in dezelfde range op een systeemcamera tenzij je veel gaat dokken
De FZ200 heeft een vast brandpunt en nog eens een lage dus is dat ideaal.
Je maakt het allemaal niet makkelijker voor mequote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:13 schreef Pizza_Boom het volgende:
[..]
Enige wat ik over de Memorykaarten kwijt kan, is dat ik in de oude DSC-S85 hier voorzien heb van een echte memorystick. Maar dat ding is uit 2001. En hij doet het nog steeds. De wat jongere DSC-W55 is voorzien van Memorystick Pro Duo van Sandisk. De ongeveer even oude a700 hier (spiegelreflex) is ook voorzien van MS Pro Duo van Sandisk en van CF kaarten van zowel Silicon Power als van Sandisk. De a300 slikt gewoon CF van SP en San, de a330 die ik had slikte SD en Pro Duo van Sandisk, de a77 slikt SD en Pro Duo en mijn a58 slikt dat ook gewoon. Ook mijn Handycam slikt het. Verder hebben al deze spiegelreflexen, op de a330 na, allemaal dezelfde accu. Ik kan de accu uit mijn a700 dus ook gewoon gebruiken in de a300, de a77 en de a58. Kom daar maar eens om bij bijvoorbeeld Canon.
De oude hotshoe voor flitsers was een erfenis uit het Minolta tijdperk. Zoals ik al zei, inmiddels is men met de nieuwste 2 modellen vanuit de Alpha lijn en de Nex 6 over op de normale ISO hotsoe, dus dat puntje valt ook weg.
EVF is een kwestie van voorkeur, maar als je veel in slecht licht staat (zoals ik), dan heb je heel snel de voorkeur voor EVF. Waarom? EVF gaat ruisen als de pest, maar je blijft zien wat je in de lens vangt (en dat lukt met een OVF niet).
Verder, het artikel is behoorlijk verjaard. Wel iets om mee te nemen. En geloof het of niet, maar een grote naam uit de Canon wereld, Frank Doorhof, is inmiddels Sony gebruiker. En die was skeptisch, daar zeg je U tegen.
quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:30 schreef Yi-Long het volgende:
[..]
Ik heb heel veel goeds gehoord over de NEX-6, maar ook geklaag over de menu's. Hij zit nog altijd in 'the back of my mind', maar als er alternatieven zijn voor de NEX-6 in dat segment en die prijsklasse met soortgelijke fotokwaliteit en betere gebruiksvriendelijkheid, zoals de veelgenoemde Olympus E-M (whatever) of de Fujifilm Finepix, of de nieuwste Panasonic, tja....(!)![]()
Menu van Canon vind ik ook fijner hoor, moet ik eerlijk zeggen. Maarja, heb ik ook jaren gebruikt, dus kon ik bijna blind bedienen.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Heb er zelf ook heeeeeeeeeeel erg lang over gedaan hoor, een keuze maken. Dit is wel een fijne vergelijkingssite.Beter een gemiste oproep dan een gemiste kans
Thanksquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:39 schreef Little_Acorn het volgende:
[..]
Menu van Canon vind ik ook fijner hoor, moet ik eerlijk zeggen. Maarja, heb ik ook jaren gebruikt, dus kon ik bijna blind bedienen.
Heb er zelf ook heeeeeeeeeeel erg lang over gedaan hoor, een keuze maken. Dit is wel een fijne vergelijkingssite.
Thanks. Ik neig heel sterk naar die D5200, dus denk dat die het dan gaat worden (hopen dat ze de rode nog hebben: ja, zo'n oppervlakkig wijf ben ik dan ook wel weer...), waarschijnlijk met kitlens 18-55, en dan wellicht die FZ200 erbij als 2de camera, omdat die de minpunten van die Nikon iets zou moeten opvangenquote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:43 schreef J03llV het volgende:
Ik ga het proberen simpel te maken
Je wil een all-round camera. Wil je lenzen verwisselen? Zoja, beperk je je keuze tot een dSLR of een systeemcamera. Zoniet ga je naar Superzoom/compact
dSLR vs Systeem: Systeemcamera compacter formaat door het weglaten van een spiegel. Dus voor sommigen makkelijker mee te nemen. Bij deze camera's is het van belang wat voor sensor er in zit ( zit altijd wel snor bij de canon/sony/nikon etc ) en uiteraard de lens op de camera. Je gaat zoeken naar lenzen met een zo laag mogelijk brandpunt. Op zoomlenzen is meestal het brandpunt F3.6-5.6 te vinden en is goed te gebruiken. Wil je een lichtsterkere lens, betaal je meer.. Ook zijn er primes. Lenzen met een vaste focal length en vast brandpunt. Bijvoorbeeld een 50mm lens met f/1.8. Je kan het zo duur maken als je zelf wilt.
Superzoom en compact: Simpel gezegd, camera's met een vaste lens waarbij je afhankelijk bent van de ingebouwde specs.
Nu kan je met je budget camera's gaan selecteren. Zoals je zelf al aangaf, je wilt voor een nikon gaan. Dan raad ik aan een D5100/D5200 body en een aparte lens. Waarom? Dit model van Nikon is zeer geschikt voor een beginnend fotograaf, heeft een uitklapbaar scherm en van alles erop en deraan. De lens die je wilt kopen. een 18-105 VR of 18-200 VR. Een 18-55 VR kan je kopen als Kit maar het zoombereik valt veelal tegen. Zoom is omgerekend 3x en dat is niet heel veel.
Superzoom of compact? Compact valt denk ik sowieso al af. De Superzoom die ik zou kopen: De Panasonic FZ200. Waarom? Door zijn lichtsterke lens over heel het bereik.
WAT DOE JE ME AAN!?!?quote:Op vrijdag 23 augustus 2013 21:48 schreef J03llV het volgende:
Eerlijk gezegd zou ik het geld van een evt 2e camera spenderen aan glas ( lenzen ). De lens is namelijk belangrijker dan de camera.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |