abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130730922
ik krijg ze bij elkaar door de derde maal -1 te doen toch..?
pi_130731016
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 00:32 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik zou de eerste en derde breuk eerst bij elkaar brengen
Nee vriend, de derde breuk = -1

Je kwadrateert de noemer in de eerste breuk, dus doe je dezelfde vermenigvuldig toepassen op de teller.

Je weet dat -b/b = -1, dus dit kun je ook omzetten in een geschikte breuk.
pi_130731050
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 00:30 schreef Hesitater het volgende:
het eerste wat je geschreven hebt snapte ik nog..

Maar aangezien ik drie breuken heb, gaat die formule dan nog steeds op?
Of zal ik dan eerst die derde breuk niet meerekenen?
Dat is een rekenregel.

Als ik jou was zou ik de rekenregels voor breuken even doornemen. Google maar eens.
pi_130731091
Dat ga ik maar eens doen ja...

Thanks iig, and I will be back! :D
pi_130731103
quote:
1s.gif Op maandag 2 september 2013 00:37 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Nee vriend, de derde breuk = -1

Je kwadrateert de noemer in de eerste breuk, dus doe je dezelfde vermenigvuldig toepassen op de teller.

Je weet dat -b/b = -1, dus dit kun je ook omzetten in een geschikte breuk.
Oh jah dat zag ik niet. Maar het kan wel.
pi_130731633
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 00:22 schreef Hesitater het volgende:
I need help please!

Bedoel je dit:



?
pi_130733155
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 00:32 schreef wiskundenoob het volgende:
Ik zou de eerste en derde breuk eerst bij elkaar brengen
Nee, hier maak je een fout. De tweede breuk is veel lastiger en zul je dus gebruiken om alle breuken samen te brengen.

We hebben.

(1) 2x/(x+2) - (2x - 4)/(x+2)2 + (2-x)/(x-2)

En dus

(2) 2x(x+2)/(x+2)2 + (4-2x)/(x+2)2 + -(x-2)/(x-2)

Nu is a/c + b/c = (a+b)/c zodat we (2) kunnen herleiden naar

(3) (2x(x+2) + 4 - 2x)//(x+2)2 - 1

en dus

(4) (2x2 + 4x + 4 - 2x)/(x+2)2 - (x+2)2/(x+2)2

Zodat

(5) (2x2 + 2x + 4)/(x+2)2 - (x2 + 4x + 4)/(x+2)2

En dus

(6) (2x2 + 2x + 4 -x2 -4x - 4)/(x+2)2

En dat kunnen we herleiden naar

(7) (x2 - 2x)/(x+2)2

Wat ook gelijk is aan

(8) x(x-2)/(x+2)2

Zodat de nulpunten bestaan op x = 0 en x = 2

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 07:43:26 ]
pi_130754992
@ Amoeba, waarom doe je maal -1 bij de tweede en derde breuk (Stap (2))?
pi_130755417
(2-x)

(-x+2)

-1(x-2)
pi_130756083
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 20:37 schreef Hesitater het volgende:
@ Amoeba, waarom doe je maal -1 bij de tweede en derde breuk (Stap (2))?
2-x = -(x-2)

Werk de haakjes maar eens uit, het is hetzelfde.

De tweede breuk moet door het minteken van de eerste breuk worden afgetrokken. Ik heb het minteken in de teller verwerkt door héél de teller met -1 te vermenigvuldigen. Daarom heb ik het teken ook in een + veranderd.
pi_130756248
Ik snap hem eindelijk (na 3 dagen..... :)
pi_130760781
Ik heb er nog eentje, ik krijg er het volgende uit: ((x+y)/xy)^2

Het antwoord darentegen is: ((x-y)^2/xy

Ik snap niet waar het minteken vandaan komt...

((1/x) + (1/y)) x (x+y)
pi_130761300
(1/x + 1/y)x(x+y)

= (1+x/y)(x+y)
= x + x^2/y + y + x
= x(1+x/y) + y + x
= x(2+x/y) + y

Dat zou ik er van maken.

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 22:38:37 ]
pi_130762119
van 1/x+1/y naar 1+x/y ....? Dat snap ik niet..
pi_130762205
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:37 schreef Hesitater het volgende:
van 1/x+1/y naar 1+x/y ....? Dat snap ik niet..
Vermenigvuldig met x. Of misbruik je daar nu x voor een maalteken?
pi_130762222
Nog ff voor de duidelijkheid:

Opgave: ((1/x) + (1/y))(x+y)

Mijn uitkomst: ((x+y)/xy)^2

Juiste uitkomst: ((x-y)^2/xy
pi_130762261
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:39 schreef Hesitater het volgende:
Nog ff voor de duidelijkheid:

Opgave: ((1/x) + (1/y)) x!!! (x+y)

Wat is dat?

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 02-09-2013 22:40:43 ]
pi_130762363
Ah daar komt de aap uit de mouw. Nooit meer doen.
pi_130762384
:) Sowwy
pi_130762536
(1/x + 1/y)(x+y)
1+x/y + y/x + 1
x^2/(xy) + y^2/(xy) + 2xy/(xy)

= (x^2 + 2xy + y^2 )/(xy)
= (x+y)^2/(xy)
pi_130762540
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:39 schreef Hesitater het volgende:
Nog ff voor de duidelijkheid:

Opgave: ((1/x) + (1/y))(x+y)

Mijn uitkomst: ((x+y)/xy)^2

Juiste uitkomst: ((x-y)^2/xy
Nee, beide 'uitkomsten' zijn fout. Stop het maar even in WolframAlpha.
pi_130762675
En dit is absoluut juist, dus je antwoordenboek heeft het mis.
pi_130762731
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:46 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, beide 'uitkomsten' zijn fout. Stop het maar even in WolframAlpha.
Voortaan moet hij z'n uitwerking eens posten. Het lijkt allemaal vrij goed te gaan op dat kwadraat na.
pi_130763072
Waar blijven die twee 1'en en waar komt die 2(xy)/xy vandaan..?
pi_130763854
quote:
0s.gif Op maandag 2 september 2013 22:56 schreef Hesitater het volgende:
Waar blijven die twee 1'en en waar komt die 2(xy)/xy vandaan..?
Heel basaal..

1+1 = 2

2 = 2xy/(xy)

Noemers gelijknamig maken!
pi_130797978
Ik kom bij de volgende vraag op √2/2 + 1/2 uit, terwijl WolframAlpha zegt dat het antwoord 1-√2/2 is.

We hebben

f(z) = z/(z+1)2

Nu stellen we dat z = √2/2 + i√2/2

(De handgeschreven versie is in de spoiler te bewonderen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dus f(√2/2 + i√2/2) = (√2/2 + i√2/2)/(√2/2 + i√2/2 + 1)2

= √2/2(1+i) / (√2/2(1+i+1/(√2/2))2
= √2/2(1+i) / (1/2(1+i+√2)2)
= √2(1+i) / (1+i√2)2

= √2(1+i) / (1 + i + √2 + i + -1 + i√2 + √2 + i√2 + 2)
= √2(1+i) / (2√2 + 2 + 2i + 2i√2)
= √2(1+i) / ((2+2i) + √2(2+2i))
= √2(1+i) / (2(1+i) + 2√2(1+i))
= √2/(2+2√2)

= √2/2 + 1/2

Waar zit mijn fout..?

[ Bericht 8% gewijzigd door #ANONIEM op 03-09-2013 23:09:53 ]
pi_130798392
De "fout" zit 'm in het feit dat je met formules loopt te priegelen. Teken een plaatje, en de berekening wordt een stuk eenvoudiger.
pi_130798607
quote:
0s.gif Op dinsdag 3 september 2013 23:11 schreef thabit het volgende:
De "fout" zit 'm in het feit dat je met formules loopt te priegelen. Teken een plaatje, en de berekening wordt een stuk eenvoudiger.
:?

Dit is toch een probleem dat gewoon zuiver algebraïsch op te lossen is. Daarnaast is het vertalen van dit probleem naar een meetkundig probleem en dat nog eens oplossen niet mijn sterkste punt.

We moesten 1/z in het complexe vlak tekenen voor een willekeurig punt z (ongelijk aan 0), maar verder dan de bepaling van op welke lijn (als in argument van 1/z t.o.v. z) kwam ik niet.
  dinsdag 3 september 2013 @ 23:40:56 #129
120139 freiss
Hertog Jan :9~
pi_130799734
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2013 23:04 schreef Amoeba het volgende:
Ik kom bij de volgende vraag op √2/2 + 1/2 uit, terwijl WolframAlpha zegt dat het antwoord 1-√2/2 is.

We hebben

f(z) = z/(z+1)2

Nu stellen we dat z = √2/2 + i√2/2

(De handgeschreven versie is in de spoiler te bewonderen!

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
dus f(√2/2 + i√2/2) = (√2/2 + i√2/2)/(√2/2 + i√2/2 + 1)2

= √2/2(1+i) / (√2/2(1+i+1/(√2/2))2
= √2/2(1+i) / (1/2(1+i+√2)2)
= √2(1+i) / (1+i√2)2

= √2(1+i) / (1 + i + √2 + i + -1 + i√2 + √2 + i√2 + 2)
= √2(1+i) / (2√2 + 2 + 2i + 2i√2)
= √2(1+i) / ((2+2i) + √2(2+2i))
= √2(1+i) / (2(1+i) + 2√2(1+i))
= √2/(2+2√2)

= √2/2 + 1/2

Waar zit mijn fout..?
1/(a+b) ≠ 1/a + 1/b.
HJ 14-punt-gift.
Lijst met rukmateriaal!
pi_130800351
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2013 23:16 schreef Amoeba het volgende:

[..]

:?

Dit is toch een probleem dat gewoon zuiver algebraïsch op te lossen is. Daarnaast is het vertalen van dit probleem naar een meetkundig probleem en dat nog eens oplossen niet mijn sterkste punt.

We moesten 1/z in het complexe vlak tekenen voor een willekeurig punt z (ongelijk aan 0), maar verder dan de bepaling van op welke lijn (als in argument van 1/z t.o.v. z) kwam ik niet.
Dan zou ik dat nog maar eens extra oefenen. Het kán inderdaad algebraïsch, maar dat is misschien niet de beste en meest inzichtelijke manier om het te doen. Ik ga niet in een berg gepriegel proberen uit te vissen bij welk =-teken er iets fout gaat; dat laat ik over aan mensen met tijd te veel.
pi_130800798
quote:
2s.gif Op dinsdag 3 september 2013 23:16 schreef Amoeba het volgende:

[..]

:?

Dit is toch een probleem dat gewoon zuiver algebraïsch op te lossen is. Daarnaast is het vertalen van dit probleem naar een meetkundig probleem en dat nog eens oplossen niet mijn sterkste punt.

We moesten 1/z in het complexe vlak tekenen voor een willekeurig punt z (ongelijk aan 0), maar verder dan de bepaling van op welke lijn (als in argument van 1/z t.o.v. z) kwam ik niet.
Je gaat op het laatst de fout in, namelijk bij de herleiding van

√2/(2 + 2√2)

Verder: teken een plaatje. Dan zie je gemakkelijk dat

|(z + 1)|2 = 2 + √2

en

Arg(z + 1) = π/8

dus

Arg((z + 1)2) = π/4

zodat

(z + 1)2 = (2 + √2)(½√2 + i·½√2) = (2 + √2)z

en dus

z/(z + 1)2 = 1/(2 + √2) = 1 − ½√2
pi_130802574
Oh ja natuurlijk.

Dat is wel heel slordig van me.
pi_130802581
quote:
14s.gif Op dinsdag 3 september 2013 23:40 schreef freiss het volgende:

[..]

1/(a+b) ≠ 1/a + 1/b.
Dit is wel heel erg sneu van me. :')
pi_130807868
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 00:14 schreef Riparius het volgende:
en

Arg(z + 1) = π/8
Je eerste stuk over de modulus van z kon ik zo aantonen, maar dit niet.

arg(z+1) = sin(φ) = Im(z+1)/|z+1|

toch?

= √2/2 / (√2 + 2)

= √2/2 / (√2(1+√2))

= 1/2 / (1+√2)

= 1/2(√2-1) / ((√2+1)(√2-1)

= 1/2(√2-1) / (2-1) = 1/2(√2-1)

sin(φ) = 1/2(√2-1)

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 11:41:17 ]
pi_130808552
De remweg van een auto is de afstand die een auto nodig heeft om tot stilstand te komen.
Voor het berekenen van de remweg geldt de volgende vuistregel:
Deel de snelheid door 10 en vermenigvuldig de uitkomst met zichzelf.
De remweg in meters is 3/4 deel van deze uitkomst.
Een auto heeft een remweg van 12 meter.
Wat was zijn snelheid?

...... km/u
pi_130809712
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 12:01 schreef girlnextdoorr het volgende:
De remweg van een auto is de afstand die een auto nodig heeft om tot stilstand te komen.
Voor het berekenen van de remweg geldt de volgende vuistregel:
Deel de snelheid door 10 en vermenigvuldig de uitkomst met zichzelf.
De remweg in meters is 3/4 deel van deze uitkomst.
Een auto heeft een remweg van 12 meter.
Wat was zijn snelheid?

...... km/u
Wat je hier moet gaan doen, is een formule opstellen. Het verhaaltje vertelt hoe je dat moet doen.

De snelheid duiden we aan met v.
Je moet de snelheid door 10 delen: v/10
en dan de uitkomst met zichzelf vermenigvuldigen: (v/10)*(v/10) ofwel v²/100
hiervan neem je dan 3/4 deel: 3/4 * v²/100 ofwel 3v²/400.

Als we de remweg r noemen, dan krijgen we de formule: r = 3v²/400.

Er is gegeven dat r = 12. Bepaal zelf wat v dan is.
pi_130809959
pi_130810333
quote:
a-n = 1/an

en

(a/b)n = an/bn

Ga zo eens aan de slag?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 13:15:06 ]
pi_130816600
In de tweede kolom staan waarden met meetfouten. In de derde kolom staan waarden die wel of niet binnen de foutmarge vallen. Welke meting valt buiten de foutmarge?

http://imageshack.us/photo/my-images/713/lpjc.png/ (copy/paste deze link)
pi_130816942
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 16:43 schreef girlnextdoorr het volgende:
In de tweede kolom staan waarden met meetfouten. In de derde kolom staan waarden die wel of niet binnen de foutmarge vallen. Welke meting valt buiten de foutmarge?
Als je kijkt naar meting A, dan betekent die ± 3 km/u dat je er drie kilometer per uur naast mag zitten. Bij 80 km/u betekent dat dus: tussen 77 en 83 km/u. De waarde 78 km/u valt daar binnen, dus binnen de foutmarge. Je kunt nu zelf wel nagaan welke meting buiten de foutmarge valt.
pi_130817339
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Wat is de verhouding tussen het gewicht van een geel blik en het gewicht van een rood blik?

... staat tot .....
pi_130817663
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 11:40 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Je eerste stuk over de modulus van z kon ik zo aantonen, maar dit niet.

arg(z+1) = sin(φ) = Im(z+1)/|z+1|

toch?

Nee, dit klopt al niet. Arg(z + 1) stelt de hoek voor die de halve rechte vanuit de oorsprong door het beeldpunt van z + 1 maakt met de positieve reële as, niet de sinus van die hoek. Deze (rotatie)hoek is uiteraard slechts bepaald tot op een geheel veelvoud van 2π. Om toch te kunnen werken met een eenduidige waarde voor het argument van een complex getal z heeft men bedacht dat een halve slag in wijzerzin of in tegenwijzerzin voldoende is om het gehele complexe vlak te kunnen bestrijken, en gebruikt men vaak de unieke waarde van het argument op het interval (−π, π]. Deze waarde noemt men wel de hoofdwaarde van het argument. Met name door Amerikaanse auteurs wordt deze aangeduid met Arg(z), dus met een hoofdletter A, terwijl arg(z) met een kleine letter a dan staat voor de algemene waarde van het argument van z dat slechts bepaald is tot op een geheel veelvoud van 2π. Er zijn echter ook auteurs die deze notaties nu juist omwisselen en dus arg(z) gebruiken voor de hoofdwaarde van het argument van z en Arg(z) voor de verzameling van alle waarden van het argument van z. Ik zal hier echter de Amerikaanse conventie hanteren en dus Arg(z) gebruiken als aanduiding voor de hoofdwaarde van het argument van z op het interval (−π, π].

Zoals aangegeven wordt alles een stuk duidelijker als je een plaatje tekent. Teken een cartesisch assenstelsel dat het complexe vlak representeert en geef hierin de beeldpunten aan van de getallen 0, 1, z en z + 1, waarbij z = ½√2 + i·½√2. Merk nu op dat |z| = 1 zodat het beeldpunt van z op de eenheidscirkel ligt, en dat Arg(z) = ∠(1,0,z) = π/4. De beeldpunten van 0,1, (z + 1) en z vormen de hoekpunten van een parallellogram daar immers (z + 1) de som is van z en 1, en tevens de hoekpunten van een ruit, daar |z| = 1. In een ruit delen de diagonalen de hoeken die zij verbinden middendoor, zodat we dus hebben

Arg(z + 1) = ∠(1,0,z+1) = ½·∠(1,0,z) = ½·Arg(z) = ½·¼π = π/8

Ook zijn in een parallellogram aanliggende hoekenparen supplementair, zodat we dus hebben

∠(0,1,z+1) = π − ∠(1,0,z) = π − ¼π = ¾π

Volgens de cosinusregel hebben we nu voor de driehoek gevormd door de beeldpunten van 0, 1, (z + 1)

|z + 1|2 = |1|2 + |(z + 1) − 1|2 −2·|1|·|(z + 1) − 1|·cos(¾π)

en daar uiteraard |(z + 1) − 1| = |z| = 1 en cos(¾π) = −½√2 geeft dit

|z + 1|2 = 1 + 1 − 2·(−½√2) = 2 + √2

zodat |(z + 1)2| = 2 + √2. Ook is Arg((z + 1)2) = 2·Arg(z + 1) = π/4. Aangezien tevens |z| = 1 en Arg(z) = π/4 kunnen we nu direct zeggen dat

(z + 1)2/z = (2 + √2)

en ook

z/(z + 1)2 = 1/(2 + √2) = (2 − √2)/(4 − 2) = 1 − ½√2

C'est tout.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 04-09-2013 19:32:35 ]
pi_130818805
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 16:54 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Als je kijkt naar meting A, dan betekent die ± 3 km/u dat je er drie kilometer per uur naast mag zitten. Bij 80 km/u betekent dat dus: tussen 77 en 83 km/u. De waarde 78 km/u valt daar binnen, dus binnen de foutmarge. Je kunt nu zelf wel nagaan welke meting buiten de foutmarge valt.
Dan is het meting C?
pi_130818965
Drie mensen tellen het aantal vlinders in een vlindertuin.
Ze tellen gemiddeld 240 vlinders.
Tim telt 233 vlinders. Zijn meting valt buiten de foutmarge.
Kim telt 245 vlinders. Zijn meting valt binnen de foutmarge.
Wat is de foutmarge? Rond af op een decimaal

......%
pi_130819019
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:08 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een weegschaal laat het verband zien tussen het gewicht van de rode blikken en de gele blikken. Het gewicht van de rode blikken en de gele blikken is niet gelijk. Wat is de verhouding tussen het gewicht van een geel blik en het gewicht van een rood blik?

... staat tot .....
Ik neem aan dat er een plaatje van een weegschaal of iets dergelijks gegeven is?

quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:59 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]

Dan is het meting C?
Dat klopt.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:06 schreef girlnextdoorr het volgende:
Drie mensen tellen het aantal vlinders in een vlindertuin.
Ze tellen gemiddeld 240 vlinders.
Tim telt 233 vlinders. Zijn meting valt buiten de foutmarge.
Kim telt 245 vlinders. Zijn meting valt binnen de foutmarge.
Wat is de foutmarge? Rond af op een decimaal

......%
Wat denk je zelf?
pi_130819502
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:08 schreef Tochjo het volgende:

[..]

Ik neem aan dat er een plaatje van een weegschaal of iets dergelijks gegeven is?

http://imageshack.us/photo/my-images/9/7ac9.png/ (copy/paste deze link)

[..]

Dat klopt.

[..]

Wat denk je zelf?
5
pi_130819748
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:25 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]
Kijk eens goed naar je plaatje van de balans. Je hebt links twee gele blikken en één rood blik, en rechts één geel blik en drie rode blikken. Nu kun je zowel links als rechts één geel blik en één rood blik wegnemen, en de balans zal dan uiteraard in evenwicht blijven. Wat is nu je conclusie?
pi_130819848
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:34 schreef Riparius het volgende:

[..]

Kijk eens goed naar je plaatje van de balans. Je hebt links twee gele blikken en één rood blik, en rechts één geel blik en drie rode blikken. Nu kun je zowel links als rechts één geel blik en één rood blik wegnemen, en de balans zal dan uiteraard in evenwicht blijven. Wat is nu je conclusie?
dat 2 rode blikken gelijk is aan 1 gele blik?
pi_130819905
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:38 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]

dat 2 rode blikken gelijk is aan 1 gele blik?
Inderdaad. Iets nauwkeuriger: het gewicht van één geel blik is gelijk aan het gewicht van twee rode blikken, dus het gewicht van één geel blik verhoudt zich tot het gewicht van één rood blik als 2 : 1.
pi_130819966
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:40 schreef Riparius het volgende:

[..]

Inderdaad. Iets nauwkeuriger: het gewicht van één geel blik is gelijk aan het gewicht van twee rode blikken.
dus het antwoord is 1 staat tot 2. Super bedankt!
Ik moet toe geven je legt het simpeler en makkelijker uit dan mijn rekendocent.
pi_130820045
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:42 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]

dus het antwoord is 1 staat tot 2. Super bedankt!
Ik moet toe geven je legt het simpeler en makkelijker uit dan mijn rekendocent.
Er werd gevraagd naar de verhouding van de gewichten van geel staat tot rood, en die verhouding is 2 staat tot 1, de volgorde is hier van belang!
pi_130820270
In de tabel staan de verkoopcijfers van een type auto per land en per jaar.
De auto verscheen in 2003 nieuw op de markt.
Met hoeveel procent steeg het aantal verkochte auto's in Europa tussen 2004 en 2005

Ik heb dan alles opgeteld van 2004 en 2005.
In de tabel staan de verkoopcijfers van een type auto per land en per jaar.
De auto verscheen in 2003 nieuw op de markt.
Met hoeveel procent steeg het aantal verkochte auto's in Europa tussen 2004 en 2005

Ik heb dan alles opgeteld van 2004 en 2005.
2004 = 8000
2005 = 18000
8000/10000*100 = 80%

Klopt het wat ik doe?
pi_130820573
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 18:50 schreef girlnextdoorr het volgende:
In de tabel staan de verkoopcijfers van een type auto per land en per jaar.
De auto verscheen in 2003 nieuw op de markt.
Met hoeveel procent steeg het aantal verkochte auto's in Europa tussen 2004 en 2005

Ik heb dan alles opgeteld van 2004 en 2005.
In de tabel staan de verkoopcijfers van een type auto per land en per jaar.
De auto verscheen in 2003 nieuw op de markt.
Met hoeveel procent steeg het aantal verkochte auto's in Europa tussen 2004 en 2005

Ik heb dan alles opgeteld van 2004 en 2005.
2004 = 8000
2005 = 18000
8000/10000*100 = 80%

Klopt het wat ik doe?
Nee.

Gebruik om te beginnen geen = tekens tussen je jaartallen en je aantallen verkochte auto's, want een jaartal is iets heel anders dan een verkoopcijfer.

Je hebt alleen de jaarcijfers over 2004 en 2005. In 2005 zijn er 10000 auto's méér verkocht van het nieuwe model dan in 2004. En in 2004 waren er 8000 verkocht. De procentuele stijging van de verkoop tussen deze twee jaren bedraagt dus

10000/8000 = 10/8 = 5/4 = 5/4 · 100 % = 125 %.

Merk op dat de stijging van de verkoop meer dan 100 % bedraagt, er zijn immers meer dan twee maal zoveel auto's van dit model verkocht in 2005 in vergelijking met 2004.

[ Bericht 3% gewijzigd door Riparius op 04-09-2013 19:04:13 ]
pi_130820722
Een onderzoeker wil weten hoe leerlingen naar school gaan.
Zij ondervraagt de klassen 4h1 en 4h2.
In klas 4h1 zitten 25 leerlingen.
In klas 4h2 zitten 24 leerlingen.
In klas 4h2 gaan meer leerlingen met de bus dan in klas 4h1.
Hoeveel leerlingen meer?

http://imageshack.us/photo/my-images/22/4zn1.png/ (copy/paste deze link)

Ik had 0,16*25=4 voor klas 4h1 en bij klas 4h2 24*0,25=6
2 leerlingen meer gaan er met de bus.
pi_130820838
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:03 schreef girlnextdoorr het volgende:
Een onderzoeker wil weten hoe leerlingen naar school gaan.
Zij ondervraagt de klassen 4h1 en 4h2.
In klas 4h1 zitten 25 leerlingen.
In klas 4h2 zitten 24 leerlingen.
In klas 4h2 gaan meer leerlingen met de bus dan in klas 4h1.
Hoeveel leerlingen meer?

http://imageshack.us/photo/my-images/22/4zn1.png/ (copy/paste deze link)
Laat nu eerst maar eens je eigen uitwerking zien. Het is natuurlijk niet de bedoeling om FOK te gebruiken als een soort huiswerkmachine, want dan leer je niks.
pi_130820919
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:03 schreef girlnextdoorr het volgende:
Ik had 0,16*25=4 voor klas 4h1 en bij klas 4h2 24*0,25=6
2 leerlingen meer gaan er met de bus.
Inderdaad. Deze vraag kon je dus best zelf beantwoorden.
pi_130823465
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
Nee, dit klopt al niet. Arg(z + 1) stelt de hoek voor die de halve rechte vanuit de oorsprong door het beeldpunt van z + 1 maakt met de positieve reële as, niet de sinus van die hoek. Deze (rotatie)hoek is uiteraard slechts bepaald tot op een geheel veelvoud van 2π. Om toch te kunnen werken met een eenduidige waarde voor het argument van een complex getal z heeft men bedacht dat een halve slag in wijzerzin of in tegenwijzerzin voldoende is om het gehele complexe vlak te kunnen bestrijken, en gebruikt men vaak de unieke waarde van het argument op het interval (−π, π]. Deze waarde noemt men wel de hoofdwaarde van het argument. Met name door Amerikaanse auteurs wordt deze aangeduid met Arg(z), dus met een hoofdletter A, terwijl arg(z) met een kleine letter a dan staat voor de algemene waarde van het argument van z dat slechts bepaald is tot op een geheel veelvoud van 2π. Er zijn echter ook auteurs die deze notaties nu juist omwisselen en dus arg(z) gebruiken voor de hoofdwaarde van het argument van z en Arg(z) voor de verzameling van alle waarden van het argument van z. Ik zal hier echter de Amerikaanse conventie hanteren en dus Arg(z) gebruiken als aanduiding voor de hoofdwaarde van het argument van z op het interval (−π, π].

Zoals aangegeven wordt alles een stuk duidelijker als je een plaatje tekent. Teken een cartesisch assenstelsel dat het complexe vlak representeert en geef hierin de beeldpunten aan van de getallen 0, 1, z en z + 1, waarbij z = ½√2 + i·½√2. Merk nu op dat |z| = 1 zodat het beeldpunt van z op de eenheidscirkel ligt, en dat Arg(z) = ∠(1,0,z) = π/4. De beeldpunten van 0,1, (z + 1) en z vormen de hoekpunten van een parallellogram daar immers (z + 1) de som is van z en 1, en tevens de hoekpunten van een ruit, daar |z| = 1. In een ruit delen de diagonalen de hoeken die zij verbinden middendoor, zodat we dus hebben

Arg(z + 1) = ∠(1,0,z+1) = ½·∠(1,0,z) = ½·Arg(z) = ½·¼π = π/8
Snap ik.
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
Ook zijn in een parallellogram aanliggende hoekenparen supplementair, zodat we dus hebben

∠(0,1,z+1) = π − ∠(1,0,z) = π − ¼π = ¾π

Volgens de cosinusregel hebben we nu voor de driehoek gevormd door de beeldpunten van 0, 1, (z + 1)

|z + 1|2 = |1|2 + |(z + 1) − 1|2 −2·|1|·|(z + 1) − 1|·cos(¾π)

en daar uiteraard |(z + 1) − 1| = |z| = 1 en cos(¾π) = −½√2 geeft dit

|z + 1|2 = 1 + 1 − 2·(−½√2) = 2 + √2
Dit ook nadat ik een tekening had gemaakt.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
zodat |(z + 1)2| = 2 + √2. Ook is Arg((z + 1)2) = 2·Arg(z + 1) = π/4. Aangezien tevens |z| = 1 en Arg(z) = π/4 kunnen we nu direct zeggen dat

(z + 1)2/z = (2 + √2)
Hier had ik wel even complexe e-machten voor nodig, maar dat was ook maar een regel. Helder.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
en ook

z/(z + 1)2 = 1/(2 + √2) = (2 − √2)/(4 − 2) = 1 − ½√2
Logisch. Het is een inkoppertje dat ik het gisteren fout deed ja. Ik kon me 's ochtends wel serieus 3x voor m'n kop slaan dat ik die fout nog maak.

quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 17:17 schreef Riparius het volgende:
C'est tout.
Takk.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 20:14:01 ]
pi_130823754
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 19:06 schreef Riparius het volgende:

[..]

Laat nu eerst maar eens je eigen uitwerking zien. Het is natuurlijk niet de bedoeling om FOK te gebruiken als een soort huiswerkmachine, want dan leer je niks.
We hebben van mijn rekendocent soort gelijken rekenopdrachten gekregen die in de toets voorkomen volgende week. Voor de rest hebben we niet eens uitleg gekregen. Ik gebruik FOK omdat ik hier niet alleen het antwoord krijg maar ook goed uitleg.
pi_130823923
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:09 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]

We hebben van mijn rekendocent soort gelijken rekenopdrachten gekregen die in de toets voorkomen volgende week. Voor de rest hebben we niet eens uitleg gekregen. Ik gebruik FOK omdat ik hier niet alleen het antwoord krijg maar ook goed uitleg.
Welk handboek gebruiken jullie?
pi_130824185
Vijf werknemers meten hoelang ze onderweg zijn van hun huis naar kantoor. Elk 500 meter noteren ze de tijd. In de grafiek zie je de resultaten van de werknemers. Wat was de gemiddelde snelheid van de langzaamste werknemer?

.... km/u

http://imageshack.us/photo/my-images/62/mw5v.png/ (copy/paste deze link)
pi_130824197
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:03 schreef Amoeba het volgende:

Hier had ik wel even complexe e-machten voor nodig, maar dat was ook maar een regel. Helder.

Niet echt: het quotiënt van twee complexe getallen ongelijk aan nul met dezelfde hoofdwaarde van het argument is reëel en positief en gelijk aan het quotiënt van de moduli van die complexe getallen.
pi_130824216
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:12 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Welk handboek gebruiken jullie?
Dit jaar met geen. Alles gaat digitaal.
pi_130824417
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:18 schreef Riparius het volgende:

[..]

Niet echt: het quotiënt van twee complexe getallen ongelijk aan nul met dezelfde hoofdwaarde van het argument is reëel en positief en gelijk aan het quotiënt van de moduli van die complexe getallen.
Jazeker, daar maakte ik ook gebruik van

(z+1)2 = r1·eπ·i/4
z = r2·eπ·i/4
Dus inderdaad
(z+1)2/z = r1/r2

Met de bekende moduli van resp. 2 + √2 en 1.

Ik prefereer een schrijfwijze in complexe e-machten boven een notatie in polaire coördinaten door gebruik te maken van z = r(cos(φ)+i ·sin(φ))

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 20:25:29 ]
pi_130824625
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:18 schreef girlnextdoorr het volgende:

[..]

Dit jaar met geen. Alles gaat digitaal.
Dan kun je ons vast wat van dat 'digitale handboek' laten zien. Theorie die je niet begrijpt, etc. etc.
pi_130824704
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:17 schreef girlnextdoorr het volgende:
Vijf werknemers meten hoelang ze onderweg zijn van hun huis naar kantoor. Elk 500 meter noteren ze de tijd. In de grafiek zie je de resultaten van de werknemers. Wat was de gemiddelde snelheid van de langzaamste werknemer?

.... km/u

http://imageshack.us/photo/my-images/62/mw5v.png/ (copy/paste deze link)
Gebruik voortaan voor je plaatjes imgur (aanbevolen) of tinypic. Imageshack werkt niet op FOK! om de een of andere duistere reden.

Wel nu, wat was de traagste werknemer? Je moet goed beseffen dat de traagste werknemer ook de grootste afstand afgelegd kan hebben. Immers, afstand zegt niets over de snelheid, en daar wordt naar gevraagd. Anders gezegd:

Welke werknemer heeft de laagste (gemiddelde) snelheid?

[ Bericht 11% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 20:29:56 ]
pi_130824945
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:26 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Dan kun je ons vast wat van dat 'digitale handboek' laten zien. Theorie die je niet begrijpt, etc. etc.
Het digitale handboek bestaat alleen uit opgaves die we elke week moeten maken voor huiswerk. Er staat helaas geen theorie.
pi_130824994
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:28 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Gebruik voortaan voor je plaatjes imgur (aanbevolen) of tinypic. Imageshack werkt niet op FOK! om de een of andere duistere reden.

Wel nu, wat was de traagste werknemer? Je moet goed beseffen dat de traagste werknemer ook de grootste afstand afgelegd kan hebben. Immers, afstand zegt niets over de snelheid, en daar wordt naar gevraagd. Anders gezegd:

Welke werknemer heeft de laagste (gemiddelde) snelheid?
http://imgur.com/w1ntKbo
pi_130825115
Ben je bezig met cito-toets?
pi_130825273
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:17 schreef girlnextdoorr het volgende:
Vijf werknemers meten hoelang ze onderweg zijn van hun huis naar kantoor. Elk 500 meter noteren ze de tijd. In de grafiek zie je de resultaten van de werknemers. Wat was de gemiddelde snelheid van de langzaamste werknemer?

.... km/u

http://imageshack.us/photo/my-images/62/mw5v.png/ (copy/paste deze link)
De grafiek is een beetje tricky, omdat hier de tijd is aangegeven langs de verticale as. Dat betekent dus: hoe steiler de grafiek van een werknemer, des te meer tijd heeft die werknemer gebruikt voor het afleggen van een bepaalde afstand. Dus, de steilste curve hoort bij de langzaamste werknemer, en dat is kennelijk Jessica.

Maar nu zie je nog iets opvallends: de curves van de andere werknemers lopen allemaal recht, dus die andere werknemers wandelen met een constante snelheid, maar Jessica niet! En omdat er naar de gemiddelde snelheid wordt gevraagd, wordt het antwoord wie het langzaamst was al een beetje verklapt in de opgave.

Als je het verloop van de rode lijn van Jessica bekijkt, dan zie je dat ze het grootste stuk van de route (vanaf haar kantoor op 5 km afstand van huis tot 1,5 km van huis) met een constante snelheid aflegt. Maar als ze dichter bij huis komt wordt ze kennelijk enthousiaster en gaat ze op het stuk van 1,5 tot 1 km van huis sneller lopen (curve verloopt minder steil). En, de laatste kilometer loopt ze nóg iets sneller (curve nog iets minder steil).

Maar, nu gaat het alleen om de gemiddelde snelheid van Jessica over de totale route van 5 km van kantoor naar huis. Bereken nu zelf aan de hand van wat je uit de grafiek af kunt lezen wat de gemiddelde snelheid van Jessica was.

[ Bericht 0% gewijzigd door Riparius op 04-09-2013 20:58:15 ]
pi_130825353
quote:
Snelheid is gedefinieerd als de verandering van de afstand in een tijdsinterval.

Dus

v(t) = s/t

Met s in meters en t in seconden. Snelheid (velocity) is een grootheid en de eenheid is dus meter per seconde (m/s)

Welnu, kijk eens naar je plaatje. Op de horizontale x-as staat de afstand uitgezet, en op de verticale y-as de tijd. Om diegene te vinden met de laagste snelheid moet je dus iemand vinden met de laagste waarde van v.

Wat Riparius zegt is juist. Het is normaal om op de horizontale as de tijd uit te zetten en op de verticale as de afstand. Dus denk daar bij na.
pi_130825434
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:41 schreef Riparius het volgende:
Als je het verloop van de rode lijn van Jessica bekijkt, dan zie je dat ze het grootste stuk van de route (vanaf haar kantoor op 5 km afstand van huis tot 1,5 km van huis) met een constante snelheid aflegt. Maar als dichter bij huis komt wordt ze kennelijk enthousiaster en gaat ze op het stuk van 1,5 tot 1 km van huis sneller lopen (curve verloopt minder steil). En, de laatste kilometer loopt ze nóg iets sneller (curve nog iets minder steil).
Daar weet jij helemaal niets van. Wie weet moest ze wel heel nodig de sanitaire voorzieningen in haar residentie utiliseren en ging ze daarom sneller lopen. :{w

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 04-09-2013 20:45:11 ]
pi_130826613
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 20:44 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Daar weet jij helemaal niets van. Wie weet moest ze wel heel nodig de sanitaire voorzieningen in haar residentie utiliseren en ging ze daarom sneller lopen. :{w
Nee, daar weet ik inderdaad niets van. Maar misschien werd ze werd geënthousiasmeerd door haar aandrang (hoewel dat niet verstandig is). Of ze realiseerde zich plotseling dat haar favoriete TV-programma op het punt stond te beginnen, weet jij veel? In ieder geval kun je 'enthousiaster' opvatten als 'sneller gaan wandelen' en bezwaarlijk als 'langzamer gaan wandelen', dus ik zie het probleem niet zo. Zie het maar als een didactisch gemotiveerde woordkeus.
pi_130826795
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 21:11 schreef Riparius het volgende:

[..]

Nee, daar weet ik inderdaad niets van. Maar misschien werd ze werd geënthousiasmeerd door haar aandrang (hoewel dat niet verstandig is). Of ze realiseerde zich plotseling dat haar favoriete TV-programma op het punt stond te beginnen, weet jij veel? In ieder geval kun je 'enthousiaster' opvatten als 'sneller gaan wandelen' en bezwaarlijk als 'langzamer gaan wandelen', dus ik zie het probleem niet zo. Zie het maar als een didactisch gemotiveerde woordkeus.
Ik vind dat we haar motivatie om sneller te gaan wandelen buiten beschouwing moeten laten daar wij daar geen zinnig woord over kunnen zeggen.
pi_130827045
quote:
2s.gif Op woensdag 4 september 2013 21:15 schreef Amoeba het volgende:

[..]

Ik vind dat we haar motivatie om sneller te gaan wandelen buiten beschouwing moeten laten daar wij daar geen zinnig woord over kunnen zeggen.
Die had ik ook buiten beschouwing gelaten, ik zei hierboven in mijn uitleg voor girlnextdoor alleen dat ze kennelijk enthousiaster werd op het laatste stuk van de route. Alleen maak jij dan vervolgens een probleem van mijn woordkeuze.
pi_130828043
ik kom tot en met hier:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_130828259
pi_130829202
quote:
Dit is voor mij (en voor anderen) zo goed als onleesbaar, en dat niet vanwege het feit dat het plaatje gekanteld is maar vanwege de beroerde resolutie. Als je antwoord verwacht op je vraag zul je toch echt iets duidelijkers moeten posten.

Toch nog een tip, gebaseerd op wat ik wel kan ontwaren:

p/q : (r/s)−2 = p/q · r2/s2

Wat denk je daarvan?
pi_130830622
pi_130830655
Je tip heb ik al toegepast als het goed is...


en de allerlaatste twee moet een 4 zijn zie ik net... (2a^4b^-6))
pi_130831066
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:25 schreef Hesitater het volgende:
Je tip heb ik al toegepast als het goed is...

en de allerlaatste twee moet een 4 zijn zie ik net... (2a^4b^-6))
Je maakt al een fout bij het kwadrateren van 3c3/2a2b−3

Vraag 1: Wat is het kwadraat van 3c3 ?

Vraag 2: Wat is het kwadraat van 2a2b−3 ?

Vraag 3: Wat is dus het kwadraat van 3c3/2a2b−3 ?
pi_130831794
1. 9c9 :)
2. 4a4b9...?
3. (9c6)/(4a4b9)
pi_130832035
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 22:45 schreef Hesitater het volgende:
1. 9c6 :)
2. 4a4b9...?
3. (9c6)/(4a4b9)
Nee.

(3c3)2 = 9c6

(2a2b−3)2 = 4a4b−6

De rekenregel

(ap)q = ap·q

geldt net zo goed voor negatieve als voor positieve exponenten.
pi_130832579
Okii gesnopen.
pi_130832969
quote:
0s.gif Op woensdag 4 september 2013 23:00 schreef Hesitater het volgende:
Okii gesnopen.
Mooi. Als je goed doet moet je voor de opgave uiteindelijk uitkomen op

a−1b10c2
pi_130841186
In Noord-Holland wordt een fietstocht georganiseerd. De deelnemers starten in Alkmaar.Tussen elk dorp ligt een afstand van 41/2 km. Marcel fiets rechtsom via St. Pancras. Hij rijdt twee keer zo snel als Tineke.Tineke fiets linksom via Oudorp. Tineke fietst linksom via Oudorp. Marcel fiets bij het dorp Waarland. Waar is Tineke op dat moment?

http://imgur.com/Qrfi7Aw
pi_130841926
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:26 schreef girlnextdoorr het volgende:
In Noord-Holland wordt een fietstocht georganiseerd. De deelnemers starten in Alkmaar.Tussen elk dorp ligt een afstand van 41/2 km. Marcel fiets rechtsom via St. Pancras. Hij rijdt twee keer zo snel als Tineke.Tineke fiets linksom via Oudorp. Tineke fietst linksom via Oudorp. Marcel fiets bij het dorp Waarland. Waar is Tineke op dat moment?

http://imgur.com/Qrfi7Aw
En wat denk je?
pi_130842542
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:54 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

En wat denk je?
In Noord-Holland wordt een fietstocht georganiseerd. De deelnemers starten in Alkmaar.Tussen elk dorp ligt een afstand van 41/2 km. Marcel fiets rechtsom via St. Pancras. Hij rijdt twee keer zo snel als Tineke.Tineke fiets linksom via Oudorp. Tineke fietst linksom via Oudorp. Marcel fiets bij het dorp Waarland. Waar is Tineke op dat moment?
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 10:54 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

En wat denk je?
http://imgur.com/Qrfi7Aw

Hensbroek
pi_130843371
Je weet dat geldt:

2vtineke = vmarcel

Marcel heeft 6*4.5 km = 27km afgelegd. Dus heeft Tineke 27/2 = 13.5 km afgelegd.

13.5 / 4.5 = 3

Dus Tineke is 3 dorpen verder, dit is inderdaad Hensbroek.

Kun je in het vervolg structureel je uitwerkingen posten? Dan kunnen we je wijzen op fouten of zeggen dat je het juiste antwoord hebt. Dit topic is primair niet bedoeld om je vragen te lozen om ze door anderen op te laten lossen, we zijn Malle Pietje niet.
pi_130853992
quote:
2s.gif Op donderdag 5 september 2013 11:46 schreef Amoeba het volgende:
Je weet dat geldt:

2vtineke = vmarcel

Marcel heeft 6*4.5 km = 27km afgelegd. Dus heeft Tineke 27/2 = 13.5 km afgelegd.

13.5 / 4.5 = 3

Dus Tineke is 3 dorpen verder, dit is inderdaad Hensbroek.

Kun je in het vervolg structureel je uitwerkingen posten? Dan kunnen we je wijzen op fouten of zeggen dat je het juiste antwoord hebt. Dit topic is primair niet bedoeld om je vragen te lozen om ze door anderen op te laten lossen, we zijn Malle Pietje niet.
Die hele kilometers zijn ja niet nodig.
Enige dat je moet weten is dat als henk 2 doet, tineke 1 verder is.

Maar zitten hier basisschoolleerlingen op fok?
  donderdag 5 september 2013 @ 18:24:12 #190
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_130854752
Dit krijg je ook in de brugklas :)
kloep kloep
pi_130854799
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 17:50 schreef t4rt4rus het volgende:

[..]

Die hele kilometers zijn ja niet nodig.
Enige dat je moet weten is dat als henk 2 doet, tineke 1 verder is.

Maar zitten hier basisschoolleerlingen op fok?
Hmm ja, je hebt gelijk. :) Maakt mijn antwoord uiteraard niet minder juist.
pi_130855158


Is het handig om te beginnen met: a/b : (c/d)-2 = a/b · c2/d2
of (a/b)-2s = 1/(a/b)2 ....?
  donderdag 5 september 2013 @ 18:52:08 #193
105018 Borizzz
Thich Nhat Hanh
pi_130855540
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:38 schreef Hesitater het volgende:
[ afbeelding ]

Is het handig om te beginnen met: a/b : (c/d)-2 = a/b · c2/d2
of (a/b)-2s = 1/(a/b)2 ....?
Ik zou eerst uitwerken wat de uitdrukkingen boven en onder de deelstreep opleveren. Dat zijn namelijk ook beuken. Daarna idd die breukenregel.
kloep kloep
pi_130855769
Kun je er eentje als voorbeeld nemen? Ik weet niet zo goed wat ik met al die verschillende breuken beginnen moett..
pi_130855937
Bedoel je zoeits: (3/4)2 = 32 maal 4-2 ..?
pi_130856403
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 18:59 schreef Hesitater het volgende:
Kun je er eentje als voorbeeld nemen? Ik weet niet zo goed wat ik met al die verschillende breuken beginnen moet..
Delen door een getal p ≠ 0 is hetzelfde als vermenigvuldigen met de inverse p−1. Bepaal dus eerst de inverse van de noemer van je breuk, dat is

(2/3)2·(−2)·(xy)2

en vermenigvuldig de teller met deze factor. Dan heb je

(−1/2)−3·(3/4)2·x2y·(2/3)2·(−2)·(xy)2

Nu dit product verder uitwerken.
pi_130857003
Ik snap hem.
Maar was zelf nooit op die inverse gekomen, is er een andere manier om het zonder die inverse te doen?

En de inverse van (-1/2) is -2, moet ik dat zo denken: -1 maal 2 = -2 ..?
pi_130857305
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 19:32 schreef Hesitater het volgende:
Ik snap hem.
Maar was zelf nooit op die inverse gekomen, is er een andere manier om het zonder die inverse te doen?
Dat van die inverse hadden ze je op de lagere school moeten leren. Immers, als je vroeger door een breuk moest delen, dus bijvoorbeeld

2/3 : 4/5

dan leerde je dat dit hetzelfde was als vermenigvuldigen met het omgekeerde, dus

2/3 · 5/4 = 10/12 = 5/6

Een andere manier om je uitdrukking te herleiden is teller en noemer met dezelfde (geschikt gekozen!) factoren te vermenigvuldigen. Maar dit is onoverzichtelijker, en vergroot daarmee de kans op fouten.
quote:
En de inverse van (-1/2) is -2, moet ik dat zo denken: -1 maal 2 = -2 ..?
Nee, twee getallen die elkaars inverse zijn hebben 1 als product:

(−1/2)·(−2) = 1

De inverse van een gewone breuk verkrijg je door de teller en noemer met elkaar te verwisselen. Dus, de inverse van 3/5 is 5/3 en de inverse van −1/2 is 2/−1 = −2.
pi_130865272
Dankje! Het is nu een stuk helderder geworden :D
pi_130865528
quote:
0s.gif Op donderdag 5 september 2013 22:19 schreef Hesitater het volgende:
Dankje! Het is nu een stuk helderder geworden :D
Mooi. Wat krijg je nu als uitkomst van opgave die je hierboven postte?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')