abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 14 augustus 2013 @ 00:52:56 #51
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_130044377
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:42 schreef mentalpower het volgende:

[..]

klopt maar van die 30 uur moet je dus ook nog noodzakelijk kwaad uitvoeren en je sociale leven van onderhouden.

ik bedoel ff lekker doorzakken op zaterdag zit er niet meer in en die verjaardag zal je af moeten zeggen omdat de klant zit te springen om zijn fotos en al drie keer gebeld heeft waar ze blijven.
ze betalen ervoor dus verwachten ze dat jij levert.

verder zeg ik ook niet dat iemand het niet mag proberen, alleen jij en ik weten dat dit wel
degelijk consequenties met zich meebrengen.
ik zou het ook graag zo willen doen maar ik ben me wel heel erg bewust dat je dit niet jaren gaat trekken.
het leven als robot word dan heel snel heel vervelend.
Ik ga nog een stap verder: Als je denkt dat het kan moet je het proberen :Y
Misschien wordt het een succes, misschien ook wel niet, maar wat ook de uitkomst is, je hebt het tenminste gedaan.
En dat leeft lekkerder dan op zekere leeftijd die knagende 'had ik nou maar...' gedachten
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_130044716
is ook zo, zelf had ik dat jaren geleden moeten doen toen alles nog stabieler was.
maarja als had en dat soort shit he, wat me overigens niet tegenhoud om toch
wat hoger op de ladder te komen en er een leuk zakcentje aan over te houden.
maar dan moet het wel lonen want ik ga mezelf niet doodwerken voor wat extra.
het leven is veel te kostbaar en voor je het weet is het over.
die realisatie behoor je niet te hebben op je 31e maargoed shit happens he.
pi_130047324
(topic niet gelezen)

Waarom staat er ' expert' in de topictitel? Ik ken beroepsfotografen die ik ABSOLUUT geen expert durf te noemen...
Voor wat foto's, kijk hier
pi_130048457
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 07:56 schreef polariteit het volgende:
(topic niet gelezen)

Waarom staat er ' expert' in de topictitel? Ik ken beroepsfotografen die ik ABSOLUUT geen expert durf te noemen...
euhm... euhm.... nou.... euhm.....fuck...heeft ie wel een punt natuurlijk.
pi_130048523
quote:
(topic niet gelezen)

Die krijgen gewoon direct een ban als ze zich hier durven te vertonen!
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 09:52:43 #56
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_130048992
quote:
(topic niet gelezen)

Expert / Professional. Iemand die zijn geld kan verdienen met fotografie. Zegt verder niets over de kwaliteit van de beelden natuurlijk.
[b] Op Zaterdag 26 april 2008 22:35 schreef lauwert het volgende:[/b]
[i] Waar zouden we toch zijn zonder onze geliefde D_A O+ [/i]
  woensdag 14 augustus 2013 @ 09:56:08 #57
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130049056
Sowieso speelt smaak mee in deze branche. Goede mooie foto's hoeven niet per se technisch goed te zijn en technisch perfecte fotos hoeven niet per se mooi te zijn
Combineer je intelligentie met je humor...NU!!
Geheime strandvideo's met topless meiden, zomer 2010
pi_130049148
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 09:21 schreef mentalpower het volgende:

[..]

euhm... euhm.... nou.... euhm.....fuck...heeft ie wel een punt natuurlijk.
Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen kan iemand die betaald krijgt om te fotograferen ook fatsoenlijke plaatjes leveren.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
Op donderdag 9 december 2010 13:44 schreef Rectum het volgende:
Mijn ode aan Susteren. :')
pi_130049154
Met alleen goede foto's kom je sowieso niet ver tegenwoordig. Bijna iedereen kan met enig oefenen technisch goede foto's maken. Tegenwoordig moet je je onderscheiden met een potje doorzettingsvermogen en/of een grote bek, of met een compleet eigen stijl die toevallig mensen/media aanspreekt
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:03:11 #60
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130049182
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:01 schreef Uncle het volgende:
Met alleen goede foto's kom je sowieso niet ver tegenwoordig. Bijna iedereen kan met enig oefenen technisch goede foto's maken. Tegenwoordig moet je je onderscheiden met een potje doorzettingsvermogen en/of een grote bek, of met een compleet eigen stijl die toevallig mensen/media aanspreekt
Dit is altijd al zo geweest en geldt voor elke bedrijfstak eigenlijk
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 10:05:13 #61
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_130049224
En dat lijkt me verder genoeg in dit topic over wanneer iemand een expert is of niet. Mocht je zin hebben in een discussie daarover kan je een nieuw topic openen.

3.gifDoel van dit topic is om met mensen die kunnen leven van de fotografie contact te krijgen en ervaringen uit te wisselen hoe zij dat doen.3.gif
pi_130049274
quote:
13s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:00 schreef Susteren het volgende:

[..]

Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen kan iemand die betaald krijgt om te fotograferen ook fatsoenlijke plaatjes leveren.
Hangt er heel erg vanaf op welk vlak.
Als je de definitie 'als je ervoor betaald word ben je pro/expert' aanhoudt was ik in het verleden pro.
In dienst bij een groothandel met eigen studio voor productfotografie.
En ja, ik denk ook zeker dat ik hele goede productshots opleverde. Perfect materiaal voor bij een datasheet, bij productbeschrijvingen, op een website of in een catalogus.

Goed belicht, scherp, duidelijk en precies volgens de eisen van de opdrachtgever.

Maar een mooi portret? Soms lukte het wel, maar dat waren lucky shots ;)

Tegenwoordig is fotografie puur een hobby en doe ik het alleen nog omdat ik het leuk vind.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:25:57 #63
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130049627
quote:
6s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:05 schreef Dark_Angelus het volgende:
]Doel van dit topic is om met mensen die kunnen leven van de fotografie contact te krijgen en ervaringen uit te wisselen hoe zij dat doen.[
Waarom zou een expert een amateur wijzer maken dan nodig is 8-)

Maar er is eigenlijk geen eenduidig antwoord te geven. Het is vooral een kwestie van timing.
pi_130050054
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:25 schreef Stefan het volgende:

[..]

Waarom zou een expert een amateur wijzer maken dan nodig is 8-)

Maar er is eigenlijk geen eenduidig antwoord te geven. Het is vooral een kwestie van timing.
true... het is eigenlijk het weg geven van de spreekwoordelijke kaas op je brood.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 10:55:32 #65
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130050354
Ik las trouwens dat Susteren complete studioshoots voor 50 euro inclusief BTW aan wil bieden. Dat moet hij zelf weten maar dat heeft natuurlijk niks te maken met bedrijfsmatig bezig zijn.
pi_130050667
ik zou zelf niet voor 50 euro incl kunnen werken.
althans zoals mijn schatting nu is niet.
met een shoot ben ik toch minimal een uur of drie bezig although beginnend dus langzaam.
maar omkleden moet ook gebeuren, andere lichtopstelling e.d. en dan moet ik nog beginnen met
ps.
ik zou verwachten tegen de vier keer om te kleden max en daarvan een serie portret semibody en
fullbody dus dat zou tegen de 40 gelukte foto's moeten worden.
als ik niet tevreden ben naar kunde lever ik namelijk niet dus presteren is wel een feit.
ik hink een beetje op twee gedachtes, of per foto rekenen en niets voor de shoot of gewoon een all-in
prijs per shoot.
hoe doen jullie dat bv?
  Moderator / FOK!Fotograaf woensdag 14 augustus 2013 @ 11:17:44 #67
132619 crew  D_A
Ben jij van die © ?
pi_130051023
Dit is nou het hele probleem met fotografen, de afgunst die heerst onderling is vrij treurig te noemen. Waarom zal je kennis die je hebt niet delen, je hoeft niet precieze bedragen te noemen of al jouw werkgevers benoemen.

Maar leg dan op zijn minst uit hoe je tegen je eigen fouten aan bent gelopen en hoe je dat hedendaags oplost. Heb genoeg van dat eeuwige discussie over onzinnige dingen, draag iets bij aan het topic of negeer het anders.
pi_130051128
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
Dit is nou het hele probleem met fotografen, de afgunst die heerst onderling is vrij treurig te noemen. Waarom zal je kennis die je hebt niet delen, je hoeft niet precieze bedragen te noemen of al jouw werkgevers benoemen.
Of je er namen bij moet noemen is altijd de vraag maar op zich is een minimum prijs voor fotografie een interessante discussie die naar mijn mening ook in dit topic hoort.

Zolang je het als een bijbaantje ziet hoef je uiteraard minder te verdienen dan als je er je boterham + kaas van moet betalen, en de huur/hypotheek, verzekeringen, pensioen, materialen, spaarcentjes, etc

Maar <40 euro na aftrek btw voor een shoot kan moeilijk winstgevend zijn als je de tijd berekend die je kwijt bent aan voorbereiding, foto's maken, nabewerking, afschrijving materiaal, etc. Althans, voor 10 euro per uur kom ik mijn bed niet uit in elk geval! Laat staan als je er al je andere rekeningen ook van moet betalen.

Daarnaast is het risico dat als je ene klantenbestand hebt opgebouwd voor 50 euro, en je moet er ineens wel je boterham mee verdienen, dat je dan niet zomaar de prijs naar 200 of 300 kunt verhogen want dan zullen de meeste klanten op zoek gaan naar een nieuwe goedkope fotograaf.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:21:46 #69
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130051149
quote:

Maar leg dan op zijn minst uit hoe je tegen je eigen fouten aan bent gelopen en hoe je dat hedendaags oplost. Heb genoeg van dat eeuwige discussie over onzinnige dingen, draag iets bij aan het topic of negeer het anders.
Hoe moet je iemand serieus nemen die een betaalde fotocarričre wil maar denkt dat een complete fotoshoot voor 50 euro incl wel kan.
pi_130051215
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:21 schreef Stefan het volgende:
Hoe moet je iemand serieus nemen die een betaalde fotocarričre wil maar denkt dat een complete fotoshoot voor 50 euro incl wel kan.
Winstgevende of in elk geval kostendekkende prijzen bepalen kan ook onderdeel van een leerprocess zijn. Je moet alleen uitkijken dat je geen naam maakt als 'die goedkope' fotograaf wnat dan kan een lange tijd tegen je blijven werken.

Aan de andere kant is het moeilijk aan klanten te komen als je weinig ervaring hebt en gelijk de hoofdprijs vraagt. Dus op zich zie ik het dilemma ook wel. Susteren hoeft er zijn geld nog niet aan te verdienen dus kan minder vragen dan bijv Dark_Angelus.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:24:31 #71
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130051232
Overigens is
quote:

Maar leg dan op zijn minst uit hoe je tegen je eigen fouten aan bent gelopen en hoe je dat hedendaags oplost.
Dit is heel simpel. Vraag gewoon marktconforme prijzen als je nu maar ook later serieus wil worden genomen. Het is bijna onmogelijk om prijzen later omhoog te gooien.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:27:22 #72
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130051316
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:24 schreef Uncle het volgende:

Susteren hoeft er zijn geld nog niet aan te verdienen dus kan minder vragen dan bijv Dark_Angelus.
Ja, je moet alleen bedenken dat je daardoor een bepaald imago voor jezelf creëert. Als je jarenlang die jongen bent die fotootjes maakt voor 50 euro incl, kun je niet ineens als je er wel van wil leven 80 euro per uur gaan vragen.

Overigens geldt dit voor iedereen in de business. Wil je serieus worden genomen hanteer serieuze tarieven.
pi_130051387
quote:

nou nee niet echt, het is een probleem van iedere zelfrespecterende ondernemer.
ik bedoel ik fotografeer al ruim 13 jaar ben door schade en schande wijs geworden.
alhoewel ik nog best veel te leren en oefenen heb, dan zou het dus eigenlijk inhouden.
dat ik iemand even een dagje op sleeptouw neem om vervolgens een halfjaar later te zien
dat diegene dik onder mijn prijs gaat zitten dus mij eigenlijk geld kost.

ondernemerschap houd in dat je primaire doel is om geld te verdienen en niet om het weg te
geven snap je iemand helpen is leuk maar ook de fotograaf in kwestie moet zijn rekeningen betalen.
eigenlijk past ondernemerschap niet in de gedachte van een forum.

doet me altijd denken aan de welkomsgroet "goedemorgen hoe maakt u het?" waarop ik vaak
reageer met "dat zeg ik niet anders ga je het namaken" beetje flauw ik weet het maar dit is
natuurlijk niet ongegrond want laten we eerlijk zijn op deze manier helpen we zelf het probleem
van de beunhaas die voor belachelijk lage prijzen gaat werken.

als je voor 50 euro gaat werken(zonder users in gedachte te hebben) incl de btw sta je voor
30 euro te werken? klopt dat ongeveer boys?
dan moet je zorgen dat je binnen 2 uur volledig afgerond moet zijn want hier kan je geen studio en
gear van betalen/afschrijven en salaris aan jezelf betalen.
en dan is je beloning eigenlijk snot want voor dat bedrag kan ik beter voor een werkgever aan
de slag gaan.
geen zorgen of stress en ik verdien dan nog meer.
pi_130051628
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:30 schreef mentalpower het volgende:
...
als je voor 50 euro gaat werken(zonder users in gedachte te hebben) incl de btw sta je voor
...
EUR 41,32 excl. BTW.

Maar daar moet je inderdaad alles van betalen, als het je inkomstenbron is. Pand, afschrijving, reclame, website, software, diverse verzekeringen, iets regelen voor je pensioen, en als je nog wat overhoudt (wat niet erg waarschijnlijk is..) wil de fiscus ook nog een deel. En hoe lang ben je bezig met zo'n shoot? Inclusief acquisitie, administratie, bewerking van foto's etc.? Dan kom je inderdaad uit op een uurloon waarvoor een Chinese sweatshoparbeider z'n bed nog niet uitkomt..
  woensdag 14 augustus 2013 @ 11:39:30 #75
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130051671
Het is idd heel makkelijk te zeggen, boeh, afgunst. Ik geef via de PM regelmatig antwoord op vragen. Maar ik krijg ook wel eens vragen als: wat is je uurtarief.

Het is geen afgunst als je gereserveerd bent tips te geven over bedrijfsvoering. Maar de tip die ik hierboven geef over je tarief is de belangrijkste en meest essentiele tip als je sereieus wil worden genomen in de branche.
pi_130053362
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:06 schreef mentalpower het volgende:
ik zou zelf niet voor 50 euro incl kunnen werken.
althans zoals mijn schatting nu is niet.
met een shoot ben ik toch minimal een uur of drie bezig although beginnend dus langzaam.
maar omkleden moet ook gebeuren, andere lichtopstelling e.d. en dan moet ik nog beginnen met
ps.
ik zou verwachten tegen de vier keer om te kleden max en daarvan een serie portret semibody en
fullbody dus dat zou tegen de 40 gelukte foto's moeten worden.
als ik niet tevreden ben naar kunde lever ik namelijk niet dus presteren is wel een feit.
ik hink een beetje op twee gedachtes, of per foto rekenen en niets voor de shoot of gewoon een all-in
prijs per shoot.
hoe doen jullie dat bv?
3 uur? Er zijn snelle en trage mensen, maar een uur moet voor vrijwel alle normale photoshoots genoeg zijn. Ze mogen van mij zovaak omkleden als ze willen, maar een uur is een uur, als het voorbij is is het ook voorbij.

Meestal hebben mijn klanten de kleding die ze aanwillen al aan, doen ze nog snel even hun haren goed, gaan ze staan (samen met hun man/vrouw/kinderen/vriend/vriendin) en komt het vanzelf goed. Door de achtergrond muziek voelen ze zich vaker wat meer op hun gemak, waardoor het nog sneller gaat. Er zijn zelden keren geweest waarbij de shoot langer duurde dan gepland, veel vaker waren we nog sneller klaar :P

Bewerken ben ik vaardig in, en in combinatie met mijn grafisch tablet is dit minutenwerk per foto, uitgaand van 5 foto's per shoot (iedere beste foto uit de serie) is dit maximaal 20 minuten.

In totaal ben ik dus, incl. het fietsen naar de studio, shoot en nabewerking ongeveer 1,5u. kwijt. Op mijn leeftijd is ¤50,- bruto voor 1,5u werk bijna een droomsalaris (er zijn zat die voor 4 euro per uur moeten ploeteren in een supermarkt, dit had ik tot een jaar geleden ook gewoon moeten doen), ik heb dan ook niets te klagen.

Belichting hoor je vantevoren gewoon al klaar te hebben staan, en tijdens de shoot behoor je dit hoogstends nog een beetje aan te passen qua hoogte/afstand/hoek, kracht moet je vantevoren gewoon al goed hebben afgesteld.

Terugkomend op Stefan: waarom zou ¤50,- niet bedrijfsmatig zijn? Er zijn zat studio's in mijn omgeving die het voor 50/60/70 euro doen, eentje doet het zelfs gratis, daar hoef je alleen voor de foto's te betalen.
Ik ben de spelings kooning van de heele weereld! Dus geen spelings-fauten makken in dit foorum!™
pi_130053546
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:30 schreef mentalpower het volgende:

[..]

nou nee niet echt, het is een probleem van iedere zelfrespecterende ondernemer.
ik bedoel ik fotografeer al ruim 13 jaar ben door schade en schande wijs geworden.
alhoewel ik nog best veel te leren en oefenen heb, dan zou het dus eigenlijk inhouden.
dat ik iemand even een dagje op sleeptouw neem om vervolgens een halfjaar later te zien
dat diegene dik onder mijn prijs gaat zitten dus mij eigenlijk geld kost.

ondernemerschap houd in dat je primaire doel is om geld te verdienen en niet om het weg te
geven snap je iemand helpen is leuk maar ook de fotograaf in kwestie moet zijn rekeningen betalen.
eigenlijk past ondernemerschap niet in de gedachte van een forum.

doet me altijd denken aan de welkomsgroet "goedemorgen hoe maakt u het?" waarop ik vaak
reageer met "dat zeg ik niet anders ga je het namaken" beetje flauw ik weet het maar dit is
natuurlijk niet ongegrond want laten we eerlijk zijn op deze manier helpen we zelf het probleem
van de beunhaas die voor belachelijk lage prijzen gaat werken.

dan moet je zorgen dat je binnen 2 uur volledig afgerond moet zijn want hier kan je geen studio en
gear van betalen/afschrijven en salaris aan jezelf betalen.
en dan is je beloning eigenlijk snot want voor dat bedrag kan ik beter voor een werkgever aan
de slag gaan.
geen zorgen of stress en ik verdien dan nog meer.
Mocht je ooit ondernemer willen worden zou ik serieus aan je schrijfstijl gaan werken. En aan je 13 jaar fotografie ervaring twijfel ik ook ernstig, maar ik zal je maar op je woord nemen.

Het is makkelijk te zeggen dat je voor ¤50,- je bed niet uit komt, maar ik heb liever een paar opdrachten per maand van ¤50,- dan helemaal niets. Tevens is het ronduit wereldvreemd om als 16 jarige, (in vergelijking met sommige andere fotografen) onervaren, nieuwe fotograaf meteen de hoofdprijs per uur te vragen.
pi_130053655
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:38 schreef DonJames het volgende:

[..]

EUR 41,32 excl. BTW.

Maar daar moet je inderdaad alles van betalen, als het je inkomstenbron is. Pand, afschrijving, reclame, website, software, diverse verzekeringen, iets regelen voor je pensioen, en als je nog wat overhoudt (wat niet erg waarschijnlijk is..) wil de fiscus ook nog een deel. En hoe lang ben je bezig met zo'n shoot? Inclusief acquisitie, administratie, bewerking van foto's etc.? Dan kom je inderdaad uit op een uurloon waarvoor een Chinese sweatshoparbeider z'n bed nog niet uitkomt..
Zoals ik al eerder verteld had: administratie doe ik niet zelf. Bewerking van foto's is minutenwerk (na jarenlang Photoshop gebruikt te hebben bouw je een snelle routine op: kleur corrigeren > onzuiverheden verwijderen > ogen verscherpen > resizen > klaar). Pensioen is het laatste waar ik op mijn leeftijd aan hoef te denken natuurlijk, verzekeringen heb ik niet (in ieder geval niet specifiek voor het bedrijf, is pas vanaf 18 verplicht), huur heb ik een overeenkomst mee met de eigenaar van het pand en tenslotte: website heb ik een goede deal voor gemaakt met de server admin (aangezien ik dreigde over te stappen naar een véél goedkopere webhosting betaal ik nu een lachtertje per jaar).
pi_130053887
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 12:53 schreef Susteren het volgende:
Zoals ik al eerder verteld had: administratie doe ik niet zelf.
Dat laat je doen. En dat kost in de echte wereld geld.
quote:
Bewerking van foto's is minutenwerk (na jarenlang Photoshop gebruikt te hebben bouw je een snelle routine op: kleur corrigeren > onzuiverheden verwijderen > ogen verscherpen > resizen > klaar).
Je kan over allerhande zaken wel zeggen "oh, dat kost 5 minuten", maar dat tikt toch allemaal aan natuurlijk. Mijn punt was dan ook dat je met een 1-uursshoot van 50 euro geen 50 euro per uur verdient.
quote:
Pensioen is het laatste waar ik op mijn leeftijd aan hoef te denken natuurlijk,
Een echte pro zou dat wel degelijk moeten doen.
quote:
verzekeringen heb ik niet (in ieder geval niet specifiek voor het bedrijf, is pas vanaf 18 verplicht),
Bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering heb je niet? Als er iemand een studioflitser op z'n hoofd krijgt, of struikelt over een rondslingerende cameratas, ontduik jij die aansprakelijkheid echt niet door te stellen dat je nog geen 18 bent..
quote:
huur heb ik een overeenkomst mee met de eigenaar van het pand en tenslotte: website heb ik een goede deal voor gemaakt met de server admin (aangezien ik dreigde over te stappen naar een véél goedkopere webhosting betaal ik nu een lachtertje per jaar).
Tuurlijk, maar het telt wel allemaal op. Ik zie jouw business meer als een hobby die ook nog wat oplevert. Een echte pro kan op zo'n manier niet werken, en als je je beroep hiervan wil maken zal je dat ook moeten inzien.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:09:36 #80
238961 Stefan
Leuker wordt het niet
pi_130054149
Onbegonnen werk, als er iemand serieus iets wil weten, DM me maar, ik help je graag
pi_130055345
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:09 schreef Stefan het volgende:
Onbegonnen werk, als er iemand serieus iets wil weten, DM me maar, ik help je graag
ik ga me ook terugtrekken uit dit topic en wellicht andere ook.....
naar mijn mening gingen topic's tot gisteravond als de brandweer en werd er
goed en constructief informatie gedeeld.
en door een bepaalde stroom van userinput is dat finaal om zeep geholpen.
en op een bepaalde user zal ik helemaal niet meer reageren noch op reacties zowel als quotes.

edit:
dit is niet om een oorlog te beginnen maar meer om aan te geven hoe ik over
een bepaald storend element denk en dat anderen zich eventueel gesterkt kunnen voelen.

[ Bericht 9% gewijzigd door mentalpower op 14-08-2013 13:55:47 ]
pi_130059285
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 13:48 schreef mentalpower het volgende:

[..]

ik ga me ook terugtrekken uit dit topic en wellicht andere ook.....
naar mijn mening gingen topic's tot gisteravond als de brandweer en werd er
goed en constructief informatie gedeeld.
en door een bepaalde stroom van userinput is dat finaal om zeep geholpen.
en op een bepaalde user zal ik helemaal niet meer reageren noch op reacties zowel als quotes.

edit:
dit is niet om een oorlog te beginnen maar meer om aan te geven hoe ik over
een bepaald storend element denk en dat anderen zich eventueel gesterkt kunnen voelen.
Ik snap jou echt niet. Je beweert 13 jaar foto ervaring te hebben, maar weet sommige basiskennis nog nieteens. Je hebt die "photoshoots" gratis gedaan, ik vraag er 50 euro voor maar dat is volgens jou geen pro bedrag.

Ik denk toch echt dat jíj degene bent die dit topic om zeep helpt. Stefan heeft best wel gelijk, én recht van spreken. Hij verdient immers veel meer dan ik met foto- en videografie (neem ik aan).

[ Bericht 9% gewijzigd door Uncle op 14-08-2013 15:50:24 (staat een stuk netter zo) ]
pi_130066789
quote:
13s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:43 schreef Susteren het volgende:

[..]

Ik snap jou echt niet. Je beweert 13 jaar foto ervaring te hebben, maar weet sommige basiskennis nog nieteens. Je hebt die "photoshoots" gratis gedaan, ik vraag er 50 euro voor maar dat is volgens jou geen pro bedrag.

Ik denk toch echt dat jíj degene bent die dit topic om zeep helpt. Stefan heeft best wel gelijk, én recht van spreken. Hij verdient immers veel meer dan ik met foto- en videografie (neem ik aan).
Dude, get the hint.. Mensen proberen te helpen, mensen geven GOEDE en JUISTE adviezen, het maakt niet uit wat je van iemand's foto's vind, de adviezen kloppen nog steeds en ze zijn er om jou te helpen. Je bent met je reacties aanvallend bezig, waarschijnlijk heb je het niet eens door.

Je geeft zelf aan dat je fotografie niet als fulltime baan wilt beoefenen, maar als betaalde hobby ernaast. Heel goed, maar dit topic is juist bedoeld voor mensen die het wel als baan willen. Dan komt er simpelweg veel meer bij kijken wat je nu niet weet. Zelfde met een eigen huishouden en fulltime baan straks.

Mijn advies, stel je wat nederiger op en luister naar anderen, steek er veel van op. Je bent goed bezig met de situatie die je nu hebt (gear, kennis en studio) ga hiermee ook zeker door! Leer meer en breid je hobby uit, dan kun je later misschien toch hier je fulltime baan van maken (als je dat wilt ;) )

Ik trek me ook weer terug tot lezen, want ik wil lekker m'n hobby blijven houden, daar ben ik tevreden mee :)
pi_130082517
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 19:47 schreef Sjiep het volgende:

[..]

Dude, get the hint.. Mensen proberen te helpen, mensen geven GOEDE en JUISTE adviezen, het maakt niet uit wat je van iemand's foto's vind, de adviezen kloppen nog steeds en ze zijn er om jou te helpen. Je bent met je reacties aanvallend bezig, waarschijnlijk heb je het niet eens door.

Je geeft zelf aan dat je fotografie niet als fulltime baan wilt beoefenen, maar als betaalde hobby ernaast. Heel goed, maar dit topic is juist bedoeld voor mensen die het wel als baan willen. Dan komt er simpelweg veel meer bij kijken wat je nu niet weet. Zelfde met een eigen huishouden en fulltime baan straks.

Mijn advies, stel je wat nederiger op en luister naar anderen, steek er veel van op. Je bent goed bezig met de situatie die je nu hebt (gear, kennis en studio) ga hiermee ook zeker door! Leer meer en breid je hobby uit, dan kun je later misschien toch hier je fulltime baan van maken (als je dat wilt ;) )

Ik trek me ook weer terug tot lezen, want ik wil lekker m'n hobby blijven houden, daar ben ik tevreden mee :)
Super reactie! Helemaal mee eens.
Vind het echt mooi om te lezen hoe anderen er hun brood mee kunnen verdienen en hoe ze het voor elkaar hebben gekregen Door hun inzet en doorzettingsvermogen.
pi_130520684
quote:
14s.gif Op maandag 12 augustus 2013 12:41 schreef Dark_Angelus het volgende:
...
Gaaf verhaal, leuk om te lezen!
Are you nuts??
  Redactie Frontpage dinsdag 22 oktober 2013 @ 13:14:08 #86
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132429568
quote:
99s.gif Op zondag 20 oktober 2013 21:06 schreef Susteren het volgende:
Zelf vraag ik me af wat manieren zijn om nieuwe opdrachten te krijgen, aangezien ik nu toch echt moet beginnen met een aardig bedrag per maand met de studio te verdienen.

Waar ik aan dacht:
- lokaal flyeren
- gratis shoots voor sportverenigingen met logo op foto
- visitekaartjes verspreiden

Wat tot nu toe het meest effectief was: op de bedrijfspagina op facebook de mensen taggen in de foto's zodat je bedrijfsnaam op hun en hun vrienden zn timeline komt.

Tips?

Bedankt!
Een goed begin is om niet dit soort meningen op het internet te zetten. Er hoeft maar 1 klant of concurrent dit soort troep aan jou te linken en het is dag met Studio Susteren.

[ Bericht 16% gewijzigd door Uncle op 22-10-2013 13:27:22 (dat laatste stukje hoeft niet herhaald te worden!) ]
pi_132446817
Ik zou groupon aanraden als je levensvatbaar wilt blijven..

Gister een webinar gevolgd van een fotograaf die het volgende vertelde.
Een gemiddelde fotograad (wereldwijd) vraagt ¤2000,- voor een wedding.

Die ene wedding brengt ongeveer 70 uur werk met zich mee, inclusief wedding.
Nadat je alle afschrijvingen hebt gehad, te denken aan (sociale laste, apparatuur, tijd, kennis, investeringen) hou je er iets van 9 euro p/uur over.. Gemiddeld genomen dan.

Wat mij nu dus fascineert is hoe jij denkt 50 euro of 40 euro over te houden aan 1 uur shooten :') .
  Redactie Frontpage woensdag 23 oktober 2013 @ 10:42:41 #88
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132466480
Groupon? 50 procent korting of meer?
  Eindredactie Frontpage / Forummod woensdag 23 oktober 2013 @ 11:00:14 #89
41809 crew  Ouwesok
Leuke lamp overigens
pi_132466899
quote:
0s.gif Op dinsdag 22 oktober 2013 20:32 schreef disyn het volgende:
Ik zou groupon aanraden als je levensvatbaar wilt blijven..

Gister een webinar gevolgd van een fotograaf die het volgende vertelde.
Een gemiddelde fotograad (wereldwijd) vraagt ¤2000,- voor een wedding.

Die ene wedding brengt ongeveer 70 uur werk met zich mee, inclusief wedding.
Nadat je alle afschrijvingen hebt gehad, te denken aan (sociale laste, apparatuur, tijd, kennis, investeringen) hou je er iets van 9 euro p/uur over.. Gemiddeld genomen dan.

Wat mij nu dus fascineert is hoe jij denkt 50 euro of 40 euro over te houden aan 1 uur shooten :') .
Eigenlijk is dat nog niet zo bar interessant op dit moment want te prille bedrijfsplannen.

Veel interessanter wordt de vraag waarom iemand al met kortingen en matspraktijken begint te werken nog voor ie weet wat ie nou eigenlijk precies wil gaan doen. Het klinkt een beetje als het openen van een winkel waarin alleen een kassa en wat aankleding staat en die enkele weken na openingsdag zich alleen maar zorgen maakt over hoeveel korting er gegeven moet worden voor de klant over de drempel stapt, maar zonder nog maar een seconde geaarzeld te hebben waar ie denkt die klant zo gelukkig mee te gaan maken.

Zolang je als startend fotograaf niet een doel voor ogen hebt met wat voor fotografie je de kost wilt maar vooral ook kunt verdienen lijkt me elke andere actie redelijk zinledig. Kijk eerst dus eens naar de mogelijkheden, wat wil je, wat kun je en vooral waar zit je markt. Heb je daar eenmaal de antwoorden op, dan kun je er eens aan gaan denken hoe je het allemaal winstgevend kunt maken.

Tip: Zorg dat mensen naar je toe komen omdat je goed bent en omdat je een leuke vent bent, niet omdat je goedkoop bent.
levert je in alle opzichten veel leukere klanten op, je moet er immers niet alleen van maar ook mee leven
Gotferdomme wat heb ik weer een last van een goed humeur
pi_132779794
Ik ga aan m'n seo werken, hopelijk 1e ranken als plaatsnaam + fotostudio wordt ingetypt.
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:12:44 #91
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_132796433
Weet niet waar dit het beste thuis hoort, maar denk in dit topic.

www.mincomedia.com

Aardig wat weken aan gewerkt, maar ik denk dat ik hem nu wel zo als af kan beschouwen. Graag hoor ik wat jullie vinden wat beter kan, tips zijn altijd welkom!
pi_132796708
Waarom engelse termen bij die foto slide en het menu, maar verder wel álles in het nederlands? En waarom ga je bij je prijzen pagina gelijk beginnen over kortingsacties? :X
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:25:02 #93
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_132796785
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:22 schreef Puala het volgende:
Waarom engelse termen bij die foto slide en het menu, maar verder wel álles in het nederlands? En waarom ga je bij je prijzen pagina gelijk beginnen over kortingsacties? :X
Om het een fris en werelds uiterlijk te geven, Nederlandse "kreten" klinken 9 van de 10 keer saai vergeleken met Engelse teksten. ;)

"Get in touch" - "Contacteer ons"

Aan de andere kant is de doelgroep Nederlands, dus de rest in het Engels is totaal doelloos.
  Redactie Frontpage vrijdag 1 november 2013 @ 16:27:01 #94
1150 crew  SunChaser
Leuker wordt het niet
pi_132796843
quote:
99s.gif Op donderdag 31 oktober 2013 23:11 schreef Susteren het volgende:
Ik ga aan m'n seo werken
Je kan beter aan je ego werken, wat ik daarvan voorbij zie komen op FOK! is niet bevordelijk voor de gunfactor
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:28:23 #95
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_132796886
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:27 schreef SunChaser het volgende:

[..]

Je kan beter aan je ego werken, wat ik daarvan voorbij zie komen op FOK! is niet bevordelijk voor de gunfactor
M'n ego kun je niet over te oordelen als je me nog nooit in het echt hebt gezien/gesproken ;)
pi_132797106
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:25 schreef Susteren het volgende:

[..]

Om het een fris en werelds uiterlijk te geven, Nederlandse "kreten" klinken 9 van de 10 keer saai vergeleken met Engelse teksten. ;)

"Get in touch" - "Contacteer ons"

Aan de andere kant is de doelgroep Nederlands, dus de rest in het Engels is totaal doelloos.
Ik vind het stom staan, maar goed dat is persoonlijk.
Wat ik wel vind is dat je foto's heel groot zijn en dat je daardoor niet gelijk je welkomsttekst kan lezen. Dat zou ik persoonlijk wel aanpassen, want zo'n foto is leuk maar het draait om je tekst.

En ik zou je teksten door een tekstschrijfster laten controleren. Evt. weet ik een goeie voor je :)
  vrijdag 1 november 2013 @ 16:49:39 #97
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_132797413
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:37 schreef Puala het volgende:

[..]

En ik zou je teksten door een tekstschrijfster laten controleren. Evt. weet ik een goeie voor je :)
Okey, dm me maar! ;)
pi_132797566
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:49 schreef Susteren het volgende:

[..]

Okey, dm me maar! ;)
Done :)
pi_132797592
quote:
99s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:28 schreef Susteren het volgende:

[..]

M'n ego kun je niet over te oordelen als je me nog nooit in het echt hebt gezien/gesproken ;)
ZIjn punt is meer dat als mensen wellicht interesse krijgen in Minco Media. Ze dat toch even gaan googlen. En nu je hier op FOK! jouw website adres deelt wordt jouw studio snel gelinkt aan jouw FOK! account EN aan jouw topics. Dat lijkt me ook weinig ideaal gezien jouw, laten we zeggen, suboptimale postgeschiedenis :P
  vrijdag 1 november 2013 @ 17:06:41 #100
254851 Susteren
SPELINGSFREEK
pi_132797886
quote:
0s.gif Op vrijdag 1 november 2013 16:56 schreef Uncle het volgende:

[..]

ZIjn punt is meer dat als mensen wellicht interesse krijgen in Minco Media. Ze dat toch even gaan googlen. En nu je hier op FOK! jouw website adres deelt wordt jouw studio snel gelinkt aan jouw FOK! account EN aan jouw topics. Dat lijkt me ook weinig ideaal gezien jouw, laten we zeggen, suboptimale postgeschiedenis :P
Ghehe dat m'n getroll in klb min of meer gelinkt is aan de website is inderdaad niet echt bevorderend, aan de andere kant is het "maar" fok he ;)
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')