Ik ga nog een stap verder: Als je denkt dat het kan moet je het proberenquote:Op woensdag 14 augustus 2013 00:42 schreef mentalpower het volgende:
[..]
klopt maar van die 30 uur moet je dus ook nog noodzakelijk kwaad uitvoeren en je sociale leven van onderhouden.
ik bedoel ff lekker doorzakken op zaterdag zit er niet meer in en die verjaardag zal je af moeten zeggen omdat de klant zit te springen om zijn fotos en al drie keer gebeld heeft waar ze blijven.
ze betalen ervoor dus verwachten ze dat jij levert.
verder zeg ik ook niet dat iemand het niet mag proberen, alleen jij en ik weten dat dit wel
degelijk consequenties met zich meebrengen.
ik zou het ook graag zo willen doen maar ik ben me wel heel erg bewust dat je dit niet jaren gaat trekken.
het leven als robot word dan heel snel heel vervelend.
euhm... euhm.... nou.... euhm.....fuck...heeft ie wel een punt natuurlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 07:56 schreef polariteit het volgende:
(topic niet gelezen)
Waarom staat er ' expert' in de topictitel? Ik ken beroepsfotografen die ik ABSOLUUT geen expert durf te noemen...
Die krijgen gewoon direct een ban als ze zich hier durven te vertonen!quote:Op woensdag 14 augustus 2013 07:56 schreef polariteit het volgende:
(topic niet gelezen)
Waarom staat er ' expert' in de topictitel? Ik ken beroepsfotografen die ik ABSOLUUT geen expert durf te noemen...
Expert / Professional. Iemand die zijn geld kan verdienen met fotografie. Zegt verder niets over de kwaliteit van de beelden natuurlijk.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 07:56 schreef polariteit het volgende:
(topic niet gelezen)
Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen kan iemand die betaald krijgt om te fotograferen ook fatsoenlijke plaatjes leveren.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 09:21 schreef mentalpower het volgende:
[..]
euhm... euhm.... nou.... euhm.....fuck...heeft ie wel een punt natuurlijk.
Dit is altijd al zo geweest en geldt voor elke bedrijfstak eigenlijkquote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:01 schreef Uncle het volgende:
Met alleen goede foto's kom je sowieso niet ver tegenwoordig. Bijna iedereen kan met enig oefenen technisch goede foto's maken. Tegenwoordig moet je je onderscheiden met een potje doorzettingsvermogen en/of een grote bek, of met een compleet eigen stijl die toevallig mensen/media aanspreekt
Hangt er heel erg vanaf op welk vlak.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:00 schreef Susteren het volgende:
[..]
Er zijn altijd uitzonderingen, maar over het algemeen kan iemand die betaald krijgt om te fotograferen ook fatsoenlijke plaatjes leveren.
Waarom zou een expert een amateur wijzer maken dan nodig isquote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:05 schreef Dark_Angelus het volgende:
]Doel van dit topic is om met mensen die kunnen leven van de fotografie contact te krijgen en ervaringen uit te wisselen hoe zij dat doen.[
true... het is eigenlijk het weg geven van de spreekwoordelijke kaas op je brood.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 10:25 schreef Stefan het volgende:
[..]
Waarom zou een expert een amateur wijzer maken dan nodig is![]()
Maar er is eigenlijk geen eenduidig antwoord te geven. Het is vooral een kwestie van timing.
Of je er namen bij moet noemen is altijd de vraag maar op zich is een minimum prijs voor fotografie een interessante discussie die naar mijn mening ook in dit topic hoort.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
Dit is nou het hele probleem met fotografen, de afgunst die heerst onderling is vrij treurig te noemen. Waarom zal je kennis die je hebt niet delen, je hoeft niet precieze bedragen te noemen of al jouw werkgevers benoemen.
Hoe moet je iemand serieus nemen die een betaalde fotocarrière wil maar denkt dat een complete fotoshoot voor 50 euro incl wel kan.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
Dit is nou het hele probleem met fotografen, de afgunst die heerst onderling is vrij treurig te noemen. Waarom zal je kennis die je hebt niet delen, je hoeft niet precieze bedragen te noemen of al jouw werkgevers benoemen.
Maar leg dan op zijn minst uit hoe je tegen je eigen fouten aan bent gelopen en hoe je dat hedendaags oplost. Heb genoeg van dat eeuwige discussie over onzinnige dingen, draag iets bij aan het topic of negeer het anders.
Winstgevende of in elk geval kostendekkende prijzen bepalen kan ook onderdeel van een leerprocess zijn. Je moet alleen uitkijken dat je geen naam maakt als 'die goedkope' fotograaf wnat dan kan een lange tijd tegen je blijven werken.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:21 schreef Stefan het volgende:
Hoe moet je iemand serieus nemen die een betaalde fotocarrière wil maar denkt dat een complete fotoshoot voor 50 euro incl wel kan.
Dit is heel simpel. Vraag gewoon marktconforme prijzen als je nu maar ook later serieus wil worden genomen. Het is bijna onmogelijk om prijzen later omhoog te gooien.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
Maar leg dan op zijn minst uit hoe je tegen je eigen fouten aan bent gelopen en hoe je dat hedendaags oplost.
Ja, je moet alleen bedenken dat je daardoor een bepaald imago voor jezelf creëert. Als je jarenlang die jongen bent die fotootjes maakt voor 50 euro incl, kun je niet ineens als je er wel van wil leven 80 euro per uur gaan vragen.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:24 schreef Uncle het volgende:
Susteren hoeft er zijn geld nog niet aan te verdienen dus kan minder vragen dan bijv Dark_Angelus.
nou nee niet echt, het is een probleem van iedere zelfrespecterende ondernemer.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:17 schreef Dark_Angelus het volgende:
Maar leg dan op zijn minst uit hoe je tegen je eigen fouten aan bent gelopen en hoe je dat hedendaags oplost. Heb genoeg van dat eeuwige discussie over onzinnige dingen, draag iets bij aan het topic of negeer het anders.
EUR 41,32 excl. BTW.quote:Op woensdag 14 augustus 2013 11:30 schreef mentalpower het volgende:
...
als je voor 50 euro gaat werken(zonder users in gedachte te hebben) incl de btw sta je voor
30 euro te werken? klopt dat ongeveer boys?
...
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |