Onderdeel van de studiefinanciering is het studentenreisproduct. Hiermee kun je gratis of met korting reizen met het openbaar vervoer. Je kunt kiezen tussen een week- of een weekendabonnement. Als je een mbo-opleiding doet, heb je recht op een studentenreisproduct zolang je studiefinanciering ontvangt. Volg je een hbo- of universitaire opleiding, dan heb je met ingang van 1 januari 2013 recht op een studentenreisproduct tijdens de duur van je prestatiebeurs en het eerste jaar van de leenfase.
Hoewel de
website van DUO en de website
www.studentenreisproduct.nl veel informatie bieden, blijken er alsnog veel vragen over het studentenreisproduct te zijn. Daarom kun je in dit topic die vragen kwijt. Lees eerst even de onderstaande lijst met veelgestelde vragen voordat je die van jou aan dit topic toevoegt: als het antwoord daar staat, ben jij eerder geholpen en hoeft er niet steeds hetzelfde gezegd te worden.
Veelgestelde vragen:
Ik ga studeren. Wat moet ik regelen?![checklist_aanvragen_a5_3470030114_online_121008_291x373.jpg]()
Vanaf wanneer heb ik recht op mijn studentenreisproduct als ik een mbo-opleiding volg?Je hebt recht op een studiefinanciering vanaf de eerste maand van het kwartaal dat volgt op je 18de verjaardag. Dat is altijd in januari, april, juli of oktober. Vanaf de eerste van die maand heb je recht op je studentenreisproduct.
Vanaf wanneer heb ik recht op mijn studentenreisproduct als ik een opleiding volg in het hoger onderwijs?Ben je al 18 op 30 juni voorafgaand aan je studie (die in september begint)? Dan heb je recht op je studentenreisproduct vanaf 1 september. Als je op of na 1 juli nog geen 18 jaar bent, heb je recht vanaf 1 oktober recht op je studentenreisproduct. Let op: je kunt je studentenreisproduct wel eerder op je kaart laden, maar het abonnement is pas geldig vanaf de eerste van de maand.
Wat is het verschil tussen een week- en een weekendabonnement?Weekabonnement- vrij reizen van maandag 04.00 uur tot zaterdag 04.00 uur (behalve op feestdagen en van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur)
- korting van zaterdag 04.00 uur tot maandag 04.00 uur
- korting op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
- vrij reizen op Goede Vrijdag
- korting van 16 juli 04.00 uur tot 16 augustus 04.00 uur
Weekendabonnement- vrij reizen van vrijdag 12.00 uur tot maandag 04.00 uur
- vrij reizen op feestdagen van 04.00 uur tot 04.00 uur de volgende dag
- vrij reizen op Goede Vrijdag
- vrij reizen vanaf 12.00 uur op donderdag 28 maart, en woensdag 8 mei
- korting op maandag vanaf 04.00 uur, op dinsdag tot en met donderdag vanaf 09.00 uur en op vrijdag van 09.00 tot 12.00 uur.
Wat zijn de feestdagen?Nieuwjaarsdag, Eerste Paasdag, Tweede Paasdag, Koninginnedag, Bevrijdingsdag, Hemelvaartsdag, Eerste Pinksterdag, Tweede Pinksterdag, Eerste Kerstdag en Tweede Kerstdag. Op Goede Vrijdag mogen alle studenten vrij reizen, maar op Bevrijdingsdag dus niet. Zie
deze pagina voor data.
Hoe kan ik reizen?Door in- en uit te checken met je OV-chipkaart. Het tijdstip van inchecken bepaalt of je vrij reist, met korting of tegen vol tarief. In- en uitchecken moet altijd (voor binnenlandse reizen): meestal door in te checken als je instapt en uit te checken als je uitstapt. Soms staan in- en uitcheckpalen of -poortjes op de perrons. Let op: als je met de trein reist en je wisselt van vervoerder, dan moet je uitchecken bij de ene vervoerder en inchecken bij de andere.
Ik stop met studeren en/of heb geen recht meer op mijn studentenreisproduct. Wat nu?![checklist_stopzetten_a5_3470030120_online_121008.jpg]()
NS heeft
een aanbieding als je je studentenreisproduct moet inleveren.
Mijn OV-chipkaart is verloren/gestolen. Wat moet ik doen?Meld dit zo snel mogelijk bij de Klantenservice OV-chipkaart: 0900-0980 (¤0,10 p.m.). Je kaart wordt dan binnen 24 uur geblokkeerd en is daarmee beschermd tegen misbruik. De klantenservice informeert je over de vervolgstappen. Heb je een Mijn OV-chipkaart account? Dan kun je je kaart ook online verloren of gestolen melden.
Mijn OV-chipkaart is defect/geblokkeeerd. Wat moet ik doen?Is aan de buitenkant van de kaart zichtbaar dat hij defect is (scheurtje/barst)? Kijk op
www.ov-chipkaart.nl wat je moet doen om een vervangende kaart aan te vragen.
Is aan de buitenkant niets zichtbaar? Controleer dan eerst je saldo bij een kaart-/oplaadautomaat. Met een negatief saldo kun je niet reizen. Ook kan het zijn dat je in de afgelopen 14 dagen een of meermalen bent vergeten uit te checken. De producten op je kaart worden dan geblokkeerd. Ga naar de balie van het OV-bedrijf waarbij je bent vergeten uit te checken. De baliemedewerker kan je kaart mogelijk repareren en/of je informeren over de vervolgstappen.
Let op: Is je kaart defect zonder zichtbare schade, dan kom je wellicht in aanmerking voor vergoeding van de kosten die je hebt gemaakt terwijl je kaart vervangen werd. Meld je kaart dus nooit verloren of gestolen! Stuur hem op met het juiste formulier.
Wat gebeurt er met het studentenreisproduct na invoering van het sociaal leenstelsel?Er wordt gesproken over het omzetten van het studentenreisproduct naar een ander soort OV-product voor alle studenten met studiefinanciering. Dit staat technisch gezien los van de invoering van het sociaal leenstelsel en nadere informatie is nog niet bekend. Dit moet ingaan per 1 januari 2016.
Ik wil dolgraag alle vorige topics nog eens doorlezen, hoewel de informatie daarin natuurlijk enorm verouderd, niet meer van toepassing en mogelijk zelfs onjuist is.Veel plezier.[ Bericht 40% gewijzigd door Tochjo op 10-08-2013 13:11:59 ]