abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129838467
Iets wat vele mensen onderschatten en vergeten als ze het hebben over 'de Nederlandse cultuur bestaat niet!' en andere multi-culti dooddoeners. Namelijk één van de parels van onze maatschappij en cultuur: de snackbar.

Voor zover ik weet nergens anders ter wereld te vinden (behalve dan in toeristenoorden met veel Nederlanders, de zgn 'Friet van Piet'-tenten). Snacks als de kroket, frikadel, gehaktstaaf, kaassouffle, noem maar op, allemaal Nederlands.

Enige vergelijkbare is McDonalds en andere fastfoodketens, maar dat telt niet echt, aangezien dat meer kleffe massaproductie-artikelen zijn, zonder de liefde van de plaatselijke frituurboer gemaakt, en zonder de diversiteit aan producten.

Hoe is dit eigenlijk hier ontstaan? Hoe komt het dan geen ander land er aan wil? Je zou juist verwachten dat landen als Amerika erom staan te trappelen, lekker vette frituur voor niet al teveel geld en met een mooie diversiteit aan snacks. Maar nee, ze zweren bij McDonalds en andere ketens :N

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 08-08-2013 18:41:37 ]
pi_129838527
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 18:32 schreef MAHL het volgende:
Hoe is dit eigenlijk hier ontstaan? Hoe komt het dan geen ander land er aan wil?
[ afbeelding ]
Goede vraag(en) :Y Ik weet het helaas niet maar er is vast wel een FOK!er die er meer over kan vertellen.
I am happy
pi_129838684
In Amerika hebben ze een wat grotere culinaire diversiteit. Hotdog standjes, wraps, noodles etc.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 18:45:12 #4
8252 mvdejong
Home is where the cat is.
pi_129838787
quote:
Je zou juist verwachten dat landen als Amerika erom staan te trappelen, lekker vette frituur voor niet al teveel geld en met een mooie diversiteit aan snacks. Maar nee, ze zweren bij McDonalds en andere ketens :N

[ afbeelding ]
Natuurlijk niet. Mensen die meerdere malen per week naar de McD of de KFC gaan, zitten echt niet te wachten op afwisseling, laat staan culinaire avonturen. Dat is maar eng, en het is nog de vraag of hun spijsverteringsstelsel niet op grootse wijze van slag zou raken van enig ongwend voedsel.
Sam the American Eagle : You, sir, are a demented, sick, degenerate, barbaric, naughty freako!
Alice Cooper : Why, thank you!
Sam the American Eagle : Freakos: One. Civilization: Zero.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 18:45:21 #5
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_129838791
Raar inderdaad... in het buitenland is zelden een kroket te vinden, terwijl ook buitenlanders die dingen volgens mij erg lekker vinden.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_129839034
Ook vreemd dat Nederland het enige land is waar ze mayonaisse/frietsaus over hun goudgele staafjes doen. Veel lekkerder dan ketchup, imo. Maar misschien is dat een kwestie van gewenning.
pi_129839073
De oudst bekende cafetaria in Nederland was in 1915 gevestigd te Utrecht in de straat Achter Clarenburg. Het pand is nog steeds een horecagelegenheid en ligt schuin tegenover Maria Minor. Op het Centraal Station in Utrecht deed in 1932 de eerste automatiek zijn intrede. In die tijd waren in het centrum van deze stad ook vis- en frietkramen al een bekend verschijnsel.

De eerste snackbar/cafetaria verkocht destijds al diverse soorten warme en koude worst, zelfgemaakte frieten, gebakken aardappels, melkproducten, gehaktballen, kroketten, frikadilles (voorloper van de frika(n)del), berenklauwen, haché, aardappelgerechten, snoep, popcorn, Nederlandse gerechten, koffie, thee, cola, chocolademelk, rookwaren, ijs en bier. Ook werd er ontbijt en lunch verzorgd, die vooral door werklieden onder het genot van een kop koffie of een borrel genuttigd werden
The world of SKA music
pi_129839219
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 18:53 schreef strikeforce het volgende:
De oudst bekende cafetaria in Nederland was in 1915 gevestigd te Utrecht in de straat Achter Clarenburg. Het pand is nog steeds een horecagelegenheid en ligt schuin tegenover Maria Minor. Op het Centraal Station in Utrecht deed in 1932 de eerste automatiek zijn intrede. In die tijd waren in het centrum van deze stad ook vis- en frietkramen al een bekend verschijnsel.

De eerste snackbar/cafetaria verkocht destijds al diverse soorten warme en koude worst, zelfgemaakte frieten, gebakken aardappels, melkproducten, gehaktballen, kroketten, frikadilles (voorloper van de frika(n)del), berenklauwen, haché, aardappelgerechten, snoep, popcorn, Nederlandse gerechten, koffie, thee, cola, chocolademelk, rookwaren, ijs en bier. Ook werd er ontbijt en lunch verzorgd, die vooral door werklieden onder het genot van een kop koffie of een borrel genuttigd werden
Waren de kroketten er toen ook al? Dacht dat die in de jaren '50 uitgevonden werden? Of waren dat de frika(n)dellen?
pi_129839320
quote:
14s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 18:59 schreef MAHL het volgende:

[..]

Waren de kroketten er toen ook al? Dacht dat die in de jaren '50 uitgevonden werden? Of waren dat de frika(n)dellen?
Frikandel.
The world of SKA music
pi_129839337
Bij onze Oosterburen hebben ze de zogenaamde "Imbissbude"/Imbissstand", wat toch wel heel erg lijkt op ons cafetaria concept, alleen worden er naast Pommes meestal worsten in allerlei soorten en maten verkocht ipv kroketten e.d
  donderdag 8 augustus 2013 @ 19:05:40 #11
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_129839426
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:03 schreef Kingstown het volgende:
Bij onze Oosterburen hebben ze de zogenaamde "Imbissbude"/Imbissstand", wat toch wel heel erg lijkt op ons cafetaria concept, alleen worden er naast Pommes meestal worsten in allerlei soorten en maten verkocht ipv kroketten e.d
Ik heb me wel eens afgevraagd of een Febo in Duitsland niet kansrijk zou zijn... een kroket of kaassoufflé is m.i. een prima aanvulling op die (overigens uitstekende) worsten en gehaktballen.
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_129839429
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:02 schreef strikeforce het volgende:

[..]

Frikandel.
Frikadel heet het toch?
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_129839696
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:05 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ik heb me wel eens afgevraagd of een Febo in Duitsland niet kansrijk zou zijn... een kroket of kaassoufflé is m.i. een prima aanvulling op die (overigens uitstekende) worsten en gehaktballen.
Goede vraag....wat mij altijd opviel is dat de "cafetaria's" in DL in meerderheid buiten zijn (kar/standje), terwijl in NL het vooral binnen is (afgezien van de markt e.d.)
Mss dat Febo niet in die cultuur zou passen.

Qua assortiment is het heel moeilijk om in te breken in de bestaande cultuur. Net zoals bijvoorbeeld bockwursten hier vaak wel verkrijgbaar zijn, maar het zullen nooit de echte hardlopers worden.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 19:21:49 #14
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_129839967
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:13 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Qua assortiment is het heel moeilijk om in te breken in de bestaande cultuur. Net zoals bijvoorbeeld bockwursten hier vaak wel verkrijgbaar zijn, maar het zullen nooit de echte hardlopers worden.
Da's waar... maar toch hebben de falafel, de pizza slices en de dürüm döner het best goed gedaan. Waarom lukt dat onze kroket niet?
pi_129840176
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:21 schreef Flurry het volgende:

[..]

Da's waar... maar toch hebben de falafel, de pizza slices en de dürüm döner het best goed gedaan. Waarom lukt dat onze kroket niet?
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het simpele feit dat er geen Nederlandse wijken/regio's zijn. Als er morgen een half miljoen Nederlanders naar Berlijn verhuizen, dan staat binnen no-time de kroket op de menukaart. ;)

Iets als een pannekoekenhuis/poffertjeskraam zul je vlak over de grens nog wel vinden, maar in Beieren weer helemaal niet.
  donderdag 8 augustus 2013 @ 19:32:23 #16
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_129840284
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:28 schreef Kingstown het volgende:

[..]

Als er morgen een half miljoen Nederlanders naar Berlijn verhuizen, dan staat binnen no-time de kroket op de menukaart. ;)

Ik weet in Berlijn één snackbar te vinden, dus misschien wordt het nog eens wat daar :D

https://www.facebook.com/pages/Snackbar-de-Molen/305750402820937
pi_129840338
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:32 schreef Flurry het volgende:

[..]

Ik weet in Berlijn één snackbar te vinden, dus misschien wordt het nog eens wat daar :D

https://www.facebook.com/pages/Snackbar-de-Molen/305750402820937
Lol! Ik zag ook dat stroopwafels en kroketten daar populair zijn, dus het kan blijkbaar wel. :Y)
  donderdag 8 augustus 2013 @ 19:52:18 #18
313458 Zonnetje1981
always look on the bright side
pi_129840940
Beetje jammer dat alle snackbars worden overgenomen door Chinezen...incl plastic bakjes met deksel en de tasjes klaar voor gebruik op elkaar gestapeld...

Ook de kwaliteit is het net niet...
pi_129841311
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:05 schreef MouzurX het volgende:

[..]

Frikadel heet het toch?
Frikadel is een bal gehakt
The world of SKA music
  donderdag 8 augustus 2013 @ 20:14:41 #20
230109 Id_do_her
Overal en nergens.
pi_129841666
Friettent.

quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 19:52 schreef Zonnetje1981 het volgende:
Beetje jammer dat alle snackbars worden overgenomen door Chinezen...incl plastic bakjes met deksel en de tasjes klaar voor gebruik op elkaar gestapeld...

Ook de kwaliteit is het net niet...
Dit is wel herkenbaar, bij mij in de buurt zitten er twee. Één is een familiebedrijf wat er een jaar of dertig zit, de andere is overgenomen door Chinezen. Die hebben het ineens heel erg druk als het familiebedrijf op vakantie is. :')
With my pack on my back, down the road I will stray.
pi_129848960
quote:
Ook werd er ontbijt en lunch verzorgd, die vooral door werklieden onder het genot van een kop koffie of een borrel genuttigd werden
Konden die dat in die tijd betalen dan? Was buiten de deur eten niet iets voor de hogere stand?
  vrijdag 9 augustus 2013 @ 00:52:48 #22
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129852582
quote:
..als ze het hebben over 'de Nederlandse cultuur bestaat niet!'
Bestaan dat soort mensen? :D
reset
pi_129852804
quote:
0s.gif Op vrijdag 9 augustus 2013 00:52 schreef Individual het volgende:

[..]

Bestaan dat soort mensen? :D
Natuurlijk, van dat soort mensen dat alles wat buitenlands is geweldig vinden en wanneer je zegt dat je trots bent op onze eigen cultuur minachtend kijken en zeggen dat Nederland helemaal geen cultuur heeft. Zijn meestal links en/of D66.
pi_129891185
quote:

Vroeger was het een soort 'diner' dus.. mja.. sinds er geen bier meer getapt mag worden, er geen gokkasten meer zijn en je er niet meer mag roken, is er toch geen bal meer aan, veel patatzaken sluiten tegenwoordig ook al om 10 uur...
pi_129891228
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 23:08 schreef CafeRoker het volgende:

[..]

Konden die dat in die tijd betalen dan? Was buiten de deur eten niet iets voor de hogere stand?
Toen verdiende je 10 gulden per week, en koste een bord eten in de snackbar 10 cent
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 14:51:37 #26
111528 Viajero
Who dares wins
pi_129899295
quote:
0s.gif Op donderdag 8 augustus 2013 18:52 schreef MAHL het volgende:
Ook vreemd dat Nederland het enige land is waar ze mayonaisse/frietsaus over hun goudgele staafjes doen. Veel lekkerder dan ketchup, imo. Maar misschien is dat een kwestie van gewenning.
In Belgie natuurlijk ook... en in London krijg ik vaak ook gewoon mayonaise bij mijn patat :)
It really is just like a medieval doctor bleeding his patient, observing that the patient is getting sicker, not better, and deciding that this calls for even more bleeding.
  zaterdag 10 augustus 2013 @ 16:36:29 #27
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_129902157
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 04:35 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Toen verdiende je 10 gulden per week, en koste een bord eten in de snackbar 10 cent
inderdaad, 35 jaar geleden was afhaal Chinees ook nog relatief goedkoop
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
pi_129906432
De Belgen hebben natuurlijk een onvervalst frietkot/frietuur en de Engelstaligen Fish n chips ook zowel vast als los. Een vergelijkbaar iets met ook lokale 'specialiteiten'. Misschien is de opkomst van dit soort wel vergelijkbaar gegaan?

Het gaat denk ik niet geheel op dat alleen NL een soort van snackbar heeft.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_129906484
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 04:18 schreef arjan1212 het volgende:

[..]

Vroeger was het een soort 'diner' dus.. mja.. sinds er geen bier meer getapt mag worden, er geen gokkasten meer zijn en je er niet meer mag roken, is er toch geen bal meer aan, veel patatzaken sluiten tegenwoordig ook al om 10 uur...
Terwijl de bestellers dan nog vrolijk rondrijden en mc's nog open zijn voor diegene die nog trek heeft. Zonde, want als ik soms heb ik best trek in een berenklauw met sate als ik in de avond nog hard ben bezig geweest.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_129907460
quote:
0s.gif Op zaterdag 10 augustus 2013 18:58 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Terwijl de bestellers dan nog vrolijk rondrijden en mc's nog open zijn voor diegene die nog trek heeft. Zonde, want als ik soms heb ik best trek in een berenklauw met sate als ik in de avond nog hard ben bezig geweest.
Die Febo's op het station zijn wat langer open toch? Maar idd zonde, toch wel wat charme om 's avonds om een uur of 11 nog even een lekker vette snack te scoren.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')