Goede vraag(en)quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:32 schreef MAHL het volgende:
Hoe is dit eigenlijk hier ontstaan? Hoe komt het dan geen ander land er aan wil?
[ afbeelding ]
Natuurlijk niet. Mensen die meerdere malen per week naar de McD of de KFC gaan, zitten echt niet te wachten op afwisseling, laat staan culinaire avonturen. Dat is maar eng, en het is nog de vraag of hun spijsverteringsstelsel niet op grootse wijze van slag zou raken van enig ongwend voedsel.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:32 schreef MAHL het volgende:
Je zou juist verwachten dat landen als Amerika erom staan te trappelen, lekker vette frituur voor niet al teveel geld en met een mooie diversiteit aan snacks. Maar nee, ze zweren bij McDonalds en andere ketens
[ afbeelding ]
Waren de kroketten er toen ook al? Dacht dat die in de jaren '50 uitgevonden werden? Of waren dat de frika(n)dellen?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:53 schreef strikeforce het volgende:
De oudst bekende cafetaria in Nederland was in 1915 gevestigd te Utrecht in de straat Achter Clarenburg. Het pand is nog steeds een horecagelegenheid en ligt schuin tegenover Maria Minor. Op het Centraal Station in Utrecht deed in 1932 de eerste automatiek zijn intrede. In die tijd waren in het centrum van deze stad ook vis- en frietkramen al een bekend verschijnsel.
De eerste snackbar/cafetaria verkocht destijds al diverse soorten warme en koude worst, zelfgemaakte frieten, gebakken aardappels, melkproducten, gehaktballen, kroketten, frikadilles (voorloper van de frika(n)del), berenklauwen, haché, aardappelgerechten, snoep, popcorn, Nederlandse gerechten, koffie, thee, cola, chocolademelk, rookwaren, ijs en bier. Ook werd er ontbijt en lunch verzorgd, die vooral door werklieden onder het genot van een kop koffie of een borrel genuttigd werden
Frikandel.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:59 schreef MAHL het volgende:
[..]
Waren de kroketten er toen ook al? Dacht dat die in de jaren '50 uitgevonden werden? Of waren dat de frika(n)dellen?
Ik heb me wel eens afgevraagd of een Febo in Duitsland niet kansrijk zou zijn... een kroket of kaassoufflé is m.i. een prima aanvulling op die (overigens uitstekende) worsten en gehaktballen.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:03 schreef Kingstown het volgende:
Bij onze Oosterburen hebben ze de zogenaamde "Imbissbude"/Imbissstand", wat toch wel heel erg lijkt op ons cafetaria concept, alleen worden er naast Pommes meestal worsten in allerlei soorten en maten verkocht ipv kroketten e.d
Goede vraag....wat mij altijd opviel is dat de "cafetaria's" in DL in meerderheid buiten zijn (kar/standje), terwijl in NL het vooral binnen is (afgezien van de markt e.d.)quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:05 schreef Flurry het volgende:
[..]
Ik heb me wel eens afgevraagd of een Febo in Duitsland niet kansrijk zou zijn... een kroket of kaassoufflé is m.i. een prima aanvulling op die (overigens uitstekende) worsten en gehaktballen.
Da's waar... maar toch hebben de falafel, de pizza slices en de dürüm döner het best goed gedaan. Waarom lukt dat onze kroket niet?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:13 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Qua assortiment is het heel moeilijk om in te breken in de bestaande cultuur. Net zoals bijvoorbeeld bockwursten hier vaak wel verkrijgbaar zijn, maar het zullen nooit de echte hardlopers worden.
Ik denk dat dat vooral te maken heeft met het simpele feit dat er geen Nederlandse wijken/regio's zijn. Als er morgen een half miljoen Nederlanders naar Berlijn verhuizen, dan staat binnen no-time de kroket op de menukaart.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:21 schreef Flurry het volgende:
[..]
Da's waar... maar toch hebben de falafel, de pizza slices en de dürüm döner het best goed gedaan. Waarom lukt dat onze kroket niet?
Ik weet in Berlijn één snackbar te vinden, dus misschien wordt het nog eens wat daarquote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:28 schreef Kingstown het volgende:
[..]
Als er morgen een half miljoen Nederlanders naar Berlijn verhuizen, dan staat binnen no-time de kroket op de menukaart.
Lol! Ik zag ook dat stroopwafels en kroketten daar populair zijn, dus het kan blijkbaar wel.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:32 schreef Flurry het volgende:
[..]
Ik weet in Berlijn één snackbar te vinden, dus misschien wordt het nog eens wat daar
https://www.facebook.com/pages/Snackbar-de-Molen/305750402820937
Dit is wel herkenbaar, bij mij in de buurt zitten er twee. Één is een familiebedrijf wat er een jaar of dertig zit, de andere is overgenomen door Chinezen. Die hebben het ineens heel erg druk als het familiebedrijf op vakantie is.quote:Op donderdag 8 augustus 2013 19:52 schreef Zonnetje1981 het volgende:
Beetje jammer dat alle snackbars worden overgenomen door Chinezen...incl plastic bakjes met deksel en de tasjes klaar voor gebruik op elkaar gestapeld...
Ook de kwaliteit is het net niet...
Konden die dat in die tijd betalen dan? Was buiten de deur eten niet iets voor de hogere stand?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:53 schreef strikeforce het volgende:
Ook werd er ontbijt en lunch verzorgd, die vooral door werklieden onder het genot van een kop koffie of een borrel genuttigd werden
Bestaan dat soort mensen?quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:32 schreef MAHL het volgende:
..als ze het hebben over 'de Nederlandse cultuur bestaat niet!'
Natuurlijk, van dat soort mensen dat alles wat buitenlands is geweldig vinden en wanneer je zegt dat je trots bent op onze eigen cultuur minachtend kijken en zeggen dat Nederland helemaal geen cultuur heeft. Zijn meestal links en/of D66.quote:
Vroeger was het een soort 'diner' dus.. mja.. sinds er geen bier meer getapt mag worden, er geen gokkasten meer zijn en je er niet meer mag roken, is er toch geen bal meer aan, veel patatzaken sluiten tegenwoordig ook al om 10 uur...quote:Op donderdag 8 augustus 2013 18:53 schreef strikeforce het volgende:
De oudst bekende cafetaria in Nederland was in 1915 gevestigd te Utrecht in de straat Achter Clarenburg. Het pand is nog steeds een horecagelegenheid en ligt schuin tegenover Maria Minor. Op het Centraal Station in Utrecht deed in 1932 de eerste automatiek zijn intrede. In die tijd waren in het centrum van deze stad ook vis- en frietkramen al een bekend verschijnsel.
De eerste snackbar/cafetaria verkocht destijds al diverse soorten warme en koude worst, zelfgemaakte frieten, gebakken aardappels, melkproducten, gehaktballen, kroketten, frikadilles (voorloper van de frika(n)del), berenklauwen, haché, aardappelgerechten, snoep, popcorn, Nederlandse gerechten, koffie, thee, cola, chocolademelk, rookwaren, ijs en bier. Ook werd er ontbijt en lunch verzorgd, die vooral door werklieden onder het genot van een kop koffie of een borrel genuttigd werden
Toen verdiende je 10 gulden per week, en koste een bord eten in de snackbar 10 centquote:Op donderdag 8 augustus 2013 23:08 schreef CafeRoker het volgende:
[..]
Konden die dat in die tijd betalen dan? Was buiten de deur eten niet iets voor de hogere stand?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |