abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator / Redactie Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 11:19:12 #91
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130051071
quote:
Op het meest slechte moment reed Bram Tankink gisteren lek in de openingsetappe van de Eneco Tour. Hij moest hierdoor lossen uit de kopgroep en diende te wachten op de volgwagen. Na de wielwissel maakte, volgens de wedstrijdjury, Tankink net iets te veel gebruik van de beschutting achter zijn volgwagen.
'Ik heb het 'imago van de wielersport beschadigd' omdat ik wat lang achter de volgwagen bleef hangen. Het kostte me meteen 100 Zwitserse frank. Wat moest ik doen? Ik was lek gereden en toen was er plots die volgwagen. Maar dat ik daardoor het imago van de wielersport beschadigde, vind ik er toch wat te ver gaan', lachte Tankink voor de start van de tweede rit in Ardooie.

'Wij gaan er vandaag alles aan doen om de witte leiderstrui van Mark Renshaw te verdedigen. We willen ons stempel drukken in deze 'ronde van de lage landen'. Het wordt dus 'werkendag' vandaag voor de Belkinjongens.'
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_130051172
quote:
10s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:19 schreef borisz het volgende:

[..]

Zwitserse Frank? Lol, whut?

Waarom niet gewoon Euros in een koers die in de lage Landen wordt gereden?
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  Moderator / Redactie Sport woensdag 14 augustus 2013 @ 11:27:05 #93
92686 crew  borisz
Keurmeester
pi_130051307
quote:
5s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:22 schreef Godshand het volgende:

[..]

Zwitserse Frank? Lol, whut?

Waarom niet gewoon Euros in een koers die in de lage Landen wordt gereden?
UCI zit in Zwitserland. FIFA en UEFA delen hun boetes ook in Zwitserse Franc uit omdat hun hoofdkantoor daar zit.
winnaar wielerprono 2007 :) Last.FM
pi_130051735
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:27 schreef borisz het volgende:

[..]

UCI zit in Zwitserland. FIFA en UEFA delen hun boetes ook in Zwitserse Franc uit omdat hun hoofdkantoor daar zit.
Aha.
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 14 augustus 2013 @ 13:49:28 #95
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130055390
andremeganck twitterde op woensdag 14-08-2013 om 13:48:46 #sporza #enecotour - Pablo Lastras voor vasthouden aan volgwagen uit de wedstrijd genomen - in het eerste wedstrijduur 44,1 km reageer retweet
pi_130055514
Gare D-rittenkoers waar je dan ook nog eens streng de regeltjes gaat hanteren. Goed bezig UCI.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 13:57:27 #97
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_130055635
Meten met twee maten ook. Nuyens niet bestraft, Tankink met liefst 100 Zwitserse frank
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
pi_130055978
De Mart legt even uit waarom de Eneco Tour niet leeft in Nederland:
quote:
De Eneco Tour komt maar niet tot leven
​Elke week stellen we een vraag aan Mart Smeets. De vraag van deze week: Woensdag doet de Eneco Tour Nederland aan. Zit er in ons land eigenlijk wel iemand te wachten op deze World Tour-etappekoers, denk jij?
© ANP

Door Mart Smeets

Je moet bijna zeggen: de vraag stellen, is 'm beantwoorden. Hoe hard dat ook klinkt. De koers die onder de naam Eneco Tour sinds 2005 op de internationale kalender staat, krijgt, om wat voor reden dan ook, nauwelijks de handen op elkaar in ons sportland.

Komen er voor een speels en niet bijster serieus criterium na de Tour wel dertigduizend mensen op de geur van frites, verschraald bier en massageolie af, een paar weken later (met een groot en bij tijden aansprekend startveld van World Tour-ploegen) trekt de finish van een Eneco-etappe in ons land een flinke handvol mensen en beslist niet meer.

Ik weet nog dat Maarten Ducrot en ik eens de mensen in Sittard telden die daar de finishmomenten bijwoonden. We kwamen (schrik niet) tot precies 39 mensen die rond de finishstreep een (ruime) plaats hadden gevonden. Sommigen klapten nog even. Manuel Quinziato won de etappe, dat weet ik nog.

Lol en drank

Wie dat kan uitleggen? Ja natuurlijk, zo'n criterium is een avond lang lol en drank, maar het gaat nergens om. De Nederlander gaat echter niet, zoals zijn zuiderbuur, kijken naar langsflitsende coureurs in een etappewedstrijd. Laat staan dat de gemiddelde sportvolger naar de startplaats van een etappe zal rijden om daar gapend van devotie naar de renners te koekeloeren.

Het verschil tussen een 'startpubliek' in België en dat bij ons is groot, zeer groot. Het verschil tussen 'finishpubliek' in beide buurlanden uiteraard ook.

En onderweg? Ik herinner me nog wel uitvoeringen waarin wij van de NOS acte de presence gaven (helaas is dat ook zelden nog het geval, uitgezonderd de finale zondag live en de rest ernstig kort samengevat) en dan een peloton met toch zeker 120 bekende renners door een groot dorp of kleine stad zagen trekken, zonder dat er ook maar ergens een plukje toeschouwers te zien was.

Ja, toeterende en scheldende automobilisten die door de politie even aan de kant gezet werden totdat de renners voorbij waren.

Zo'n passage gebeurde in gewijde stilte bijna; de coureurs waren gepasseerd voordat mevrouw Van Zetten het door had. Ik stipte al even de televisiebelangstelling aan: een nationale meer-rittenkoers gedijt uiteraard als er ook vanuit de televisiewereld interesse is.

Oké, het is bekend: de Vlamingen zenden alles uit waarbij meer dan twee fietsen samen in beeld te brengen zijn. Live dus. Alsof het een wereldevenement betreft. In Nederland heerst daaromtrent een compleet andere cultuur.

Die van de (hooguit) samenvatting, want geen enkele omroepgemachtigde gaat tegenwoordig opzij voor live wielrennen, anders dan voor de Ronde van Frankrijk. Ook de Giro en de Vuelta worden met opgetrokken neus bekeken door de omroepclubjes.

Geen kijkersvolk

Toen enige jaren geleden SBS6 zich ineens kwam melden (Groene Hart) leek dat een doorbraak, maar deze club was even snel weg als ze gekomen was: er was geen kijkersvolk voor, zo bleek. En zo zal er (denk ik maar zo, maar zeker ben ik daar niet van) ook bij de NOS over deze koers gedacht worden.

En kijk eens naar de krantencoverage van de Eneco Tour. De eigen, nationale ronde dus…ook daar is het antwoord bekend: mondjesmaat en niet meer. Nauwelijks een wedstrijdverslag, soms een krent uit de pap (Bradley Wiggins deze week) en qua intensiteit en omvang beduidend minder dan de Tour of andere koersen.

Misschien is dit een aardige test. Wie won verleden jaar de Eneco Tour? Ik geef toe dat ik diep moest nadenken en (gelukkig) het antwoord goed had: Lars Boom. Maar hoe hij dat deed?

Ai, daarop moest ik passen. Is er iemand die nog weet hoe spannend de eerste uitvoering van deze koers was? Met als winnaar? Juist: Bobby Julich. Via een knetterhard gereden tijdrit in Etten-Leur (toen live bij de NOS). Dat was tevens het jaar dat in een etappe in de Ardennen hele brokken van het peloton anders reden dan de koplopers.

De koers werd toen stilgelegd, koplopers mochten eerder vertrekken, maar de smet (en de gniffellach) zat meteen op de koers. Insiders weten nog hoe dat gebeurde: de koplopers reden, zonder zich af te vragen of ze goed reden, domweg achter de motor met de Belgische televisieverslaggever aan. En…die wist ook niet goed hoe het parcours in elkaar stak.

Ronde van Denemarken

De Eneco Tour mag je vergelijken met de Ronde van Denemarken en staat iets onder de Ronde van Polen. Gelijk aan de Ronde van Engeland? Oostenrijk?

Wie het weet, mag het zeggen. En hoe worden die rondjes bekeken, beluisterd en beschreven?

Er staat, in de maand augustus, vrijwel steeds een meer dan behoorlijk startveld klaar in België en Nederland en de 'bergachtige' etappes zijn de moeite waard.

Toch komt de koers in Nederland maar niet tot leven en zou ik graag de kijkcijfers bij de Vlamingen willen weten. Dat ligt eerder aan de sportcultuur en sportjournalistieke inspanningen dan aan de werkzaamheden van de betrokken mensen die, helaas voor hen, ieder jaar weer dit verhaal moeten aanhoren.
Gelukkig kijkt hij zelf ook naar de NOS. De media is toch wel een allesbepalende factor en daardoor weet 90% van de Nederlanders waarschijnlijk niet eens van het bestaan van de Eneco Tour. Toch raar dat gedurende drie weken in de zomer de zenders elkaar zitten te beconcurreren om het aantal kijkcijfers en dat van de hele 'het hele land kijkt de tour'-sfeer niets overblijft zodra de laatste criteriums geweest zijn.

Al moet ik zeggen dat de enkele keren dat ik ben gaan kijken bij de ploegenvoostelling en bijv de proloog in Vathorst er toch best een behoorlijk aantal mensen op de been waren.
In the coolest little capital of the world
  Eindredactie Sport / Forummod woensdag 14 augustus 2013 @ 14:13:43 #99
284411 crew  heywoodu
pi_130056213
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 14:07 schreef Drebbelman het volgende:
De Mart legt even uit waarom de Eneco Tour niet leeft in Nederland:

[..]

Gelukkig kijkt hij zelf ook naar de NOS. De media is toch wel een allesbepalende factor en daardoor weet 90% van de Nederlanders waarschijnlijk niet eens van het bestaan van de Eneco Tour. Toch raar dat gedurende drie weken in de zomer de zenders elkaar zitten te beconcurreren om het aantal kijkcijfers en dat van de hele 'het hele land kijkt de tour'-sfeer niets overblijft zodra de laatste criteriums geweest zijn.

Al moet ik zeggen dat de enkele keren dat ik ben gaan kijken bij de ploegenvoostelling en bijv de proloog in Vathorst er toch best een behoorlijk aantal mensen op de been waren.
In Vathorst was het best druk ja, moest flink zoeken om zicht op de finish te hebben ergens.

Verder wel goed dat DeMart toch een beetje een sneer uitdeelt naar de NOS, ze zullen er natuurlijk niks mee doen, maar ik vind het wel goed van hem ^O^
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:15:01 #100
187810 Szura
Kijk eens aan!
pi_130056275
Weer een veel te lange column van Mart
Lekker zuipen, lekker dansen en daarna lekker neuken.
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 14 augustus 2013 @ 14:17:42 #101
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130056370
Mevrouw van Zetten _O_
pi_130056903
Net even gaan kijken, was toch erg druk op dat punt moet ik zeggen. Je kon ze daar wel twee keer zien, dus een erg mooie plaats.
sig verwijderd door FA
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:40:28 #103
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_130057161
Ik moet zeggen toen ik Eneco tour een keer in Steenwijk zag er bij de finish echt weinig mensen stonden, wel nog heel leuk met Voigt kunnen praten ^O^ . Een paar jaar later in Amersfoort was het wel druk.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 14:42:51 #104
74484 flyguy
Full of Dutch Courage
pi_130057248
Na gister is Demare toch denk ik wel favoriet in Hamburg.
The more debt, the better
pi_130058062
Nog 75 km te gaan.
sig verwijderd door FA
pi_130058313
Waaiers _O_
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 14 augustus 2013 @ 15:15:28 #107
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130058377
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:13 schreef IbanMayo het volgende:
Waaiers _O_
Go Belkin :D
pi_130058544
Omega weer de ploeg die het in waaiers trekt, die blijven toch de koningen daarin
pi_130058758
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 15:20 schreef Marcoss het volgende:
Omega weer de ploeg die het in waaiers trekt, die blijven toch de koningen daarin
Belkin zit er ook met 6, dus die kunnen nog overnemen.
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 14 augustus 2013 @ 15:35:49 #110
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130059018
mooie beelden :)
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
  Moderator / Redactie Sport / Weblog woensdag 14 augustus 2013 @ 15:45:09 #111
17650 crew  rubbereend
JUICHEN
pi_130059324
Trekker in de wedstrijd _O-
DeLuna vindt me dik ;(
Op zondag 22 juni 2014 12:30 schreef 3rdRock het volgende:
pas als jullie gaan trouwen. nu ben je gewoon die Oom Rubber die met onze mama leuke dingen doet :)
pi_130059867
Eigenlijk wel vreemd dat een ronde van Nederland/België niet eens in Nederland op tv te zien is.
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_130059964
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:00 schreef Scorpion_17 het volgende:
Eigenlijk wel vreemd dat een ronde van Nederland/België niet eens in Nederland op tv te zien is.
eurosport
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 14 augustus 2013 @ 16:03:50 #114
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130059997
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:00 schreef Scorpion_17 het volgende:
L1 is geen Nederlandse zender inderdaad ^O^
pi_130060049
quote:
14s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:03 schreef Pino112 het volgende:

[..]

L1 is geen Nederlandse zender inderdaad ^O^
Niet een zender die iedereen kan ontvangen..
sig verwijderd door FA
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 14 augustus 2013 @ 16:07:29 #116
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130060138
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:05 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Niet een zender die iedereen kan ontvangen..
De lokale omroepen zitten toch gewoon in het standaardpakket?
Was iig wel zo, kan natuurlijk veranderd zijn..
pi_130060166
quote:
11s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:07 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Zaten idd.
sig verwijderd door FA
pi_130060234
quote:
11s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:07 schreef Pino112 het volgende:

[..]

Digitale tv en een studentenhuis zijn geen goede combinatie, kan t dus niet ontvangen op een NLse zender (wel Sporza). Maar dan nog: L1 is geen landelijke zender. En Eurosport is niet Nederlands. Gewoon een publieke of commerciële omroep kan dit toch wel uitzenden?
Het beste adres voor al uw primeurs!
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 14 augustus 2013 @ 16:11:13 #119
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_130060280
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:08 schreef Ambrosius het volgende:

[..]

Zaten idd.
CanalDigitaal heeft em iig wel, bij Ziggo verschilt het per gemeente zie ik.
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 16:10 schreef Scorpion_17 het volgende:

[..]

Digitale tv en een studentenhuis zijn geen goede combinatie, kan t dus niet ontvangen op een NLse zender (wel Sporza). Maar dan nog: L1 is geen landelijke zender. En Eurosport is niet Nederlands. Gewoon een publieke of commerciële omroep kan dit toch wel uitzenden?
Zie #98.
  Moderator woensdag 14 augustus 2013 @ 16:15:39 #120
362868 crew  Slobeend
of all places
pi_130060459
Ik ben in de buurt van de Brouwersdam op vakantie. Maar voor Renaat en Jose zit ik toch voor de tv. :P :')
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')