Ik hoop dat je dit niet letterlijk hebt gehoord. Lekker interessant dat je toevallig wat talent hebt voor tennis of dat je 40 commissies hebt gedaan. Je zal er geen betere arts door worden.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 10:20 schreef Pluizel het volgende:
Gisteren weer eens bij een buluitreiking geweest (vriendinnetje studeerde af). Het is toch elke keer weer een wedstrijdje "wie heeft het meeste naast zijn studie gedaan en wie heeft de beste studieresultaten". Van die mensen die in veertigduizend commissies hebben gezeten, op nationaal niveau getennist hebben, cum laude afstuderen en oja vorige week ook al gepromoveerd zijn.
Inderdaad, als je het niet weet niet gokken! Simpele kansrekening. Zolang je maar een 4 op 10 haalt (wordt er nog steeds met een schaal van 5 gewerkt) voor die twee onderdelen kan je het lekker compenseren met biologie, chemie en het middagonderdeel.quote:Op zondag 18 augustus 2013 22:13 schreef Grumpey het volgende:
Het percentage is vooral laag omdat weinig mensen zich goed voorbereiden: ze onderschatten het belang om de extra kennis die belgen hebben op gebied van wiskunde en natuurkunde zich eigen te maken, waardoor ze die opgaven fout invullen, en dan strafpunten binnen halen.
zoveel wiskunde heb je dan ook niet nodig voor je geneeskundestudie. Ik ben 90% van mijn middelbareschool wiskunde weer vergeten.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:15 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Inderdaad, als je het niet weet niet gokken! Simpele kansrekening. Zolang je maar een 4 op 10 haalt (wordt er nog steeds met een schaal van 5 gewerkt) voor die twee onderdelen kan je het lekker compenseren met biologie, chemie en het middagonderdeel.
Ik vermoed dat er nog iets anders meespeelt, veel Nederlanders die geneeskunde willen gaan studeren en hier misschien ook best wel geschikt voor zijn hebben geen bètatalent. In Nederland heb je de gekke situatie dat je natuurkunde en scheikunde mag volgen zonder wiskundeB te volgen. In België hebben de meeste geneeskundestudenten wel een soort van wiskundeB (maar wat beter) gevolgd. Als je zo weinig wiskundebasis hebt dan wordt fysica ook direct lastiger, ook als het wel in je vakkenpakket zat op het VWO.
quote:Naam:
Studentnummer:
Uitreikingsdatum:
Eerder gevolgde opleiding (HBO / universitair):
I: Onderzoeksstage
Titel scriptie:
Naam begeleider:
Afdeling:
Cijfer:
Beoordeling/Commentaar:
II: senior coschap
Naam begeleider:
Afdeling:
Cijfer:
Beoordeling/Commentaar:
III: Keuze coschap
Naam begeleider:
Afdeling:
Cijfer:
Beoordeling/Commentaar:
IV: Activiteiten naast de studie:
V: Toekomstplannen:
Natuurlijk (veel meer dan de elementaire basis van logaritmen (groeimodellen), differentiëren (diffusie) en integreren gebruiken jullie natuurlijk niet) maar het wordt gevraagd voor het toelatingsexamen (ook via fysica die in België minder dumbeddown is (lees: er wordt verondersteld dat de leerling wiskunde beheerst en anders is het die leerling zijn probleem, niet dat softe gedoe) en het is gewoon een goede basis, ook als je iets geheel anders gaat studeren.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:30 schreef Pluizel het volgende:
[..]
zoveel wiskunde heb je dan ook niet nodig voor je geneeskundestudie. Ik ben 90% van mijn middelbareschool wiskunde weer vergeten.
Het gaat al fout bij het verplicht een praatje moeten houden!quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:33 schreef dotKoen het volgende:
Ik vind de opmerking van Pluizel wel een beetje flauw hoor. Je zult het ergens over moeten hebben op zo'n uitreiking. Aangezien het niet echt lekker klinkt als ze vertellen dat 'Pietje heeft al z'n coschappen gehaald met een 7 en hij houdt van bier drinken', zul je nu eenmaal uitkomen met zaken die positief (goed, dat is subjectief) afwijken van het gemiddelde; dus een cum laude-predicaat, commissiewerk, buitenlandstage (hoewel dat meer regel is dan uitzondering).
Kortom, zo'n beetje wat op het formulier staat dat we in Nijmegen zelf moeten invullen:
[..]
Ik had het onvoldoende zorgvuldig gelezen (ik ben erg moe wegens 6 nachten ernstig slaapgebrek waarvan 4 zonder 1 volledige diepe-slaap-fase t.g.v. een medisch probleempje ) maar ook dat hoeft van mij niet. Gewoon de bul geven en hooguit bij een enkele student nog een woordje als dat gepast is. Dat kan bijv. ook zijn omdat iemand ondanks een zware handicap zijn bul heeft gehaald.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:31 schreef dotKoen het volgende:
Als je goed leest, schrijf ik ook dat ik het spreken door de ontvangers van de bul niet op prijs stel, maar ze worden ook toegesproken. Daar gaat de discussie over.
Je hoeft niet te wachten, ga extra oefenen en leren.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:38 schreef Ascarona het volgende:
*Zucht* ik wil nu gewoon dat toelatingsexamen al maken dan heb ik het gehad. Ik word zo naar van dit wachten.
Das leuk maar dat zegt toch niks over wat voor persoon je bent? Als ze nou gewoon zouden zeggen "Jan studeert cum laude af en wil later cardioloog worden en naast zijn studie heeft hij zich beziggehouden met surfen en bananen eten" is dat toch lang genoeg? Nu moest er over iedereen verteld worden waar hun klinische les over ging of wat hun onderzoek inhield en dat ze dingen bij ifmsa hebben gedaan en dat ze een legendarische co-out dag hebben georgainseerd. En wat er in hun beoordelingen stond tijdens coschap x en y. Dat interesseert niemand. In ieder geval niet als het steeds 5 minuten duurt en er 10 mensen afstuderen in zo'n sessie.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:33 schreef dotKoen het volgende:
Ik vind de opmerking van Pluizel wel een beetje flauw hoor. Je zult het ergens over moeten hebben op zo'n uitreiking. Aangezien het niet echt lekker klinkt als ze vertellen dat 'Pietje heeft al z'n coschappen gehaald met een 7 en hij houdt van bier drinken', zul je nu eenmaal uitkomen met zaken die positief (goed, dat is subjectief) afwijken van het gemiddelde; dus een cum laude-predicaat, commissiewerk, buitenlandstage (hoewel dat meer regel is dan uitzondering).
Kortom, zo'n beetje wat op het formulier staat dat we in Nijmegen zelf moeten invullen:
[..]
Dat geldt voor elke universitaire bachelorfase. Het is een deel van een opleiding, geen zelfstandige opleiding hoe graag de overheid dat ook anders zou zien (om economische redenen).quote:Examenuitreikingen voor je bachelor geneeskunde zijn pas triest. Mensen die er een big deal van maken terwijl je er geen drol aan hebt. Pas tijdens je master begint het echte werk.
Bij ons was er eerst niets, maar heeft de examencommissie op verzoek van de studenten juist die praatjes toegevoegd. Het interesseert dus blijkbaar wel iemand. En je oma en opa vinden het vast leuk dat er nog iets over je verteld wordt tijdens de uitreiking.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 17:23 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Das leuk maar dat zegt toch niks over wat voor persoon je bent? Als ze nou gewoon zouden zeggen "Jan studeert cum laude af en wil later cardioloog worden en naast zijn studie heeft hij zich beziggehouden met surfen en bananen eten" is dat toch lang genoeg? Nu moest er over iedereen verteld worden waar hun klinische les over ging of wat hun onderzoek inhield en dat ze dingen bij ifmsa hebben gedaan en dat ze een legendarische co-out dag hebben georgainseerd. En wat er in hun beoordelingen stond tijdens coschap x en y. Dat interesseert niemand. In ieder geval niet als het steeds 5 minuten duurt en er 10 mensen afstuderen in zo'n sessie.
Gefeliciteerd!quote:Op donderdag 22 augustus 2013 13:17 schreef Pluizel het volgende:
Aangenomen voor de opleiding tot internist!![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
inderdaad, wat een vette onzin. Bij mijn vrienden nooit dit soort onzinnige wedstrijdjes. Maar je vrienden zijn ook meestal een soort gelijkgestemde zielen, want veel van ze denken net als ik --> namelijk dat wat je presteert buiten op het werk (bijv bij sport, op de dansvloer etc) veel belangrijker is dan wat je presteert op het werk. Ik weet niet eens meer precies wat ik bij mijn afstudeerpraatje heb gezegd. Ik weet wel nog dat ik iets vertelde over een strand op de Antillenquote:Op donderdag 22 augustus 2013 10:20 schreef Pluizel het volgende:
Gisteren weer eens bij een buluitreiking geweest (vriendinnetje studeerde af). Het is toch elke keer weer een wedstrijdje "wie heeft het meeste naast zijn studie gedaan en wie heeft de beste studieresultaten". Van die mensen die in veertigduizend commissies hebben gezeten, op nationaal niveau getennist hebben, cum laude afstuderen en oja vorige week ook al gepromoveerd zijn.
Ik krijg er de kriebels van. Vooral omdat ze daarna nog een praatje mogen houden allemaal en de meeste praatjes te lang, ondoordacht en zonder boodschap zijn. Dingen als "let op de balans tussen werk en prive!" "doe ook leuke dingen naast je werk!", "ik weet zelf ook niet zo goed wat ik wilde vertellen". Brrrrr.
Nog wel een briljante anekdote mogen aanhoren van een van de hoogleraren over buitenlandse artsen in je jaren 60. Er was toen een tekort aan anesthesisten en ze haalden ze uit het buitenland. De diploma's waren dus ook vaak in het arabisch enzo. Na visitatie bleek dat een van de "artsen" zijn zwemdiploma had ingeleverd
hehe berg je dan maar. Volgens mij moet je overal bij het afstuderen speechen en dat wordt later alleen maar meer.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 15:10 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Ik hoop dat je dit niet letterlijk hebt gehoord. Lekker interessant dat je toevallig wat talent hebt voor tennis of dat je 40 commissies hebt gedaan. Je zal er geen betere arts door worden.
Ook ik vind heel dat vergelijken stom. Doe gewoon wat je leuk vindt en wat je goed kan en ga er voor zonder jezelfd de hele tijd te vergelijken met anderen, daar bereik je volgens mij nog meer mee ook. Ik heb geen idee hoe de buluitreiking aan mijn faculteit verloopt, eerlijk gezegd interesseert het mij niet veel zolang we maar niet verplicht moeten spreken of mee moeten doen.
nee pas daarnaquote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:51 schreef Seam het volgende:
Examenuitreikingen voor je bachelor geneeskunde zijn pas triest. Mensen die er een big deal van maken terwijl je er geen drol aan hebt. Pas tijdens je master begint het echte werk.
Ach, ik kan altijd nog proberen zo'n speech te gebruiken om mensen in positieve zin te proberen te beïnvloeden. "Vandaag vieren wij het behalen van ons diploma maar laten we nooit vergeten dat het vooral belangrijk is hoe wij als mens zijn. ..."quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:07 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
hehe berg je dan maar. Volgens mij moet je overal bij het afstuderen speechen en dat wordt later alleen maar meer.
Dat vind ik nu ook weer onzin. Het is allemaal even (on)belangrijk. Je hebt toevallig bepaalde kwaliteiten en daar moet je het mee doen. Het is geen verdienste om een bepaald talent te hebben, het is geen schande om iets niet te kunnen. Het is wel een verdienste om goed om te gaan met de kaarten die je toevallig hebt gekregen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:06 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
inderdaad, wat een vette onzin. Bij mijn vrienden nooit dit soort onzinnige wedstrijdjes. Maar je vrienden zijn ook meestal een soort gelijkgestemde zielen, want veel van ze denken net als ik --> namelijk dat wat je presteert buiten op het werk (bijv bij sport, op de dansvloer etc) veel belangrijker is dan wat je presteert op het werk.
Hmm dat is eigenlijk wel een goed punt... Wie zegt inderdaad dat dat wel belangrijk is. Conclusie: het gaat allemaal weer over prioriteiten stellenquote:Op zondag 25 augustus 2013 01:16 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
[..]
Dat vind ik nu ook weer onzin. Het is allemaal even (on)belangrijk. Je hebt toevallig bepaalde kwaliteiten en daar moet je het mee doen. Het is geen verdienste om een bepaald talent te hebben, het is geen schande om iets niet te kunnen. Het is wel een verdienste om goed om te gaan met de kaarten die je toevallig hebt gekregen.
Waaruit haal je dat ik niet van plan ben patiëntencontact te onderhouden? MD-PhD's zitten juist zo'n 20% van hun tijd in de kliniek anders had ik wel alleen maar een PhD overwogen. Kijk, mijn doel is niet om de rest van mijn dagen in de polikliniek te slijten, daar heb ik geen zin in. Maar ik wil wel met 1 voet in de kliniek staan omdat ik mezelf dan als wetenschapper breder ontwikkel en tot meer en bredere inzichten kan komen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 06:58 schreef June. het volgende:
Het hele voordeel van dokter én wetenschapper zijn is dat je ook klinisch patiëntencontact hebt en zo een andere kijkt hebt op dingen. Als ik het zo lees ben jij dat niet van plan, vraag me dan ook af wat voor meerwaarde het heeft behalve dat je jezelf dan dokter kan noemen..
En nee, die 2 jaar coschappen tellen niet echt mee wat bij betreft.
Jezelf verkopen aan sekshongerige oude vrouwen op de straten van [insert woonplaats]quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 01:57 schreef The_Todd het volgende:
Godsamme 550 euro aan studieboeken voor het eerste blok.
Hoe moet een arme jongen als ik, die 4500 rood staat dat nou betalen?
Niet alle boeken kopen.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 01:57 schreef The_Todd het volgende:
Godsamme 550 euro aan studieboeken voor het eerste blok.
Hoe moet een arme jongen als ik, die 4500 rood staat dat nou betalen?
al dat gelul over reputatie van een instelling: het is hier niet de UK of de VS hoor! Alle uni's zijn overheid gesponsord en ongeveer van een zelfde niveau. Voor het kleine beetje dat Leuven beter aangeschreven staat (niet dat je er iets van merkt) lever je in aan kwaliteit van je studentenleven omdat je Leuven na twee jaar wel gezien hebt. Zoals ik al zei: het verschil in nl en belgie tussen uni's is zo miniem, dat daar je keus op baseren echt nutteloos is!quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:45 schreef Ascarona het volgende:
Een dag voor het ingangsexamen een goudmijn aan informatie gevonden na zo'n 150 links af te gaan. Heb ik weer hoor, al die tijd deze stof gewoon kunnen stampen als ik het eerder had gevonden.
Nja, niks aan te doen. Nu maar in spanning proberen te gaan slapen, word een drukke dag morgen.
Overigens, welke universiteit zouden jullie aanraden, Antwerpen of Leuven? Ik weet niet welke beter aangeschreven staat. Verschil in manier van opleiding maakt me niet zo heel veel uit, alleen de reputatie die ik krijg als ik er af studeer vind ik wel belangrijk. Of ben ik echt verkeerd bezig met zo'n instelling?
Leuven staat hoger aangeschreven, zeker in België. Het heeft ook het beste academische ziekenhuis. De vraag is of dat je daarop af moet gaan. Nederlanders en Leuven is niet altijd een goede combinatie wegens de toch wel wat andere leerstijl die gevergd wordt (meer aandacht voor reproductie en af en toe best afhankelijk van aantekeningen). De een past er goed bij en past zich gemakkelijk aan, de ander niet. Je kan ook nog Hasselt en Gent overwegen. Leuven en Gent zijn de grote universiteiten, Hasselt (enkel bachelorfase) heeft een geheel andere werkwijze en werkt samen met Maastricht. Geen systematische opbouw maar themaonderwijs (dit moet even wat beter worden uitgelegd door een ander), niet eerst de basis van hoe het lichaam werkt als alles goed gaat en dan pas (masterfase) de pathologieën maar door elkaar. Ook meer zelfstudie en minder contacturen.quote:Op maandag 26 augustus 2013 21:45 schreef Ascarona het volgende:
Een dag voor het ingangsexamen een goudmijn aan informatie gevonden na zo'n 150 links af te gaan. Heb ik weer hoor, al die tijd deze stof gewoon kunnen stampen als ik het eerder had gevonden.
Nja, niks aan te doen. Nu maar in spanning proberen te gaan slapen, word een drukke dag morgen.
Overigens, welke universiteit zouden jullie aanraden, Antwerpen of Leuven? Ik weet niet welke beter aangeschreven staat. Verschil in manier van opleiding maakt me niet zo heel veel uit, alleen de reputatie die ik krijg als ik er af studeer vind ik wel belangrijk. Of ben ik echt verkeerd bezig met zo'n instelling?
Ik zelf zie meer iets als high-class gigolo, is alleen niet zo'n vaste baan uiteraard.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 02:28 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Jezelf verkopen aan sekshongerige oude vrouwen op de straten van [insert woonplaats]
Dat zou wel schelen ja, alleen hoe kom ik erachter welke boeken ik daadwerkelijk nodig heb?quote:
Zwitserse boetes zijn geen luxegoed en niet voor de poes.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 08:13 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Altijd dat gezeik over de (inderdaad te) hoge kosten van studieboeken terwijl minstens 90% van die klagers wel een veelvoud uitgeeft aan luxe die ze echt niet nodig hebben zoals drankjes bij het uitgaan, smartphones (there, I've said it), vakanties, tabak etc.
Begrijp me niet verkeerd, ik zal niet oordelen over waar iemand graag zijn geld aan uitgeeft maar iets met prioriteiten.
quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 11:24 schreef The_Todd het volgende:
[..]
Ik zelf zie meer iets als high-class gigolo, is alleen niet zo'n vaste baan uiteraard.
Maar wel ongetwijfeld gemakkelijk te vermijden. Over de eventueel daaraan gekoppelde skivakantie hoef ik zeker niets te zeggen?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 11:24 schreef The_Todd het volgende:
Zwitserse boetes zijn geen luxegoed en niet voor de poes.
even een DMmetje sturen naar een ouderejaars van jouw uni uit de OP met je boekenlijst erin.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 11:24 schreef The_Todd het volgende:
[..]
Ik zelf zie meer iets als high-class gigolo, is alleen niet zo'n vaste baan uiteraard.
[..]
Dat zou wel schelen ja, alleen hoe kom ik erachter welke boeken ik daadwerkelijk nodig heb?
[..]
Zwitserse boetes zijn geen luxegoed en niet voor de poes.
Welke verdiencapaciteit?quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 08:16 schreef dotKoen het volgende:
Collegegeld belachelijk duur. Die ¤1800 vind ik erg goedkoop voor een voltijdsopleiding van prima kwaliteit waarmee je verdiencapaciteit enorm toeneemt.
Sterkte, ben benieuwd. Hoe ervoer je de tijdsdruk? Die vond ik echt beklemmend, zo weinig tijd had je (en normaal heb ik juist altijd tijd over)...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 19:25 schreef Ascarona het volgende:
Nja dan negeer ik dat hele reputatie gedoe maar en ga ik maar gewoon met me oorspronkelijke plan door en naar Antwerpen, als het tenminste blijkt dat ik me examen heb gehaald.
Ik heb me niet in kunnen houden met het IVV gedeelte en heb daar wel alles ingevuld, bij het tweede stilleestekst onderdeel weet ik dat dat pijnlijk kan zijn. Maar uit ervaring heb ik daar altijd heel hoog gescoord dus dat zal wel goed komen. De wetenschapsvakken... tjsa, als ik geluk heb en het blijkt dat wat ik heb ingevuld bij fysica goed is dan slaag ik. Biologie was echt een eitje voor mijn gevoel, chemie wat lastiger. Wiskunde vond ik niet te doen, heb zolang gehamerd op wiskunde stof de laatste paar weken en het is nergens goed voor geweest. Maar 2 vragen in kunnen vullen van de 10
. Maar dat is ook wel te verwachten met wiskunde A denk ik
.
Tijdsdruk had ik niet heel veel last van, ik moet daarbij wel zeggen dat ik iets meer dan 10 vragen heb overgeslagen bij KIW. Maar ik had toch ruim tijd om nog ff flink ervoor te gaan zitten op de wc'squote:Op dinsdag 27 augustus 2013 21:37 schreef Grumpey het volgende:
[..]
Sterkte, ben benieuwd. Hoe ervoer je de tijdsdruk? Die vond ik echt beklemmend, zo weinig tijd had je (en normaal heb ik juist altijd tijd over)...
30 ingevuld, dus je moet driekwart van je ingevulde vragen goed hebben. Red je dat? Dat 2e deel haal je met gezond verstand altijd wel lijkt me. Spannend!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 21:48 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Tijdsdruk had ik niet heel veel last van, ik moet daarbij wel zeggen dat ik iets meer dan 10 vragen heb overgeslagen bij KIW. Maar ik had toch ruim tijd om nog ff flink ervoor te gaan zitten op de wc's :p en ik was om 10 minuten voor tijd klaar met KIW. Het andere onderdeel had ik ook nergens last van, maar dat systeem wat zij aanhouden van dat je eerst je letter per sé moet invullen en dan je antwoord aankruisen vond ik daar wel gruwelijk irritant, ze hebben ook 5 keer naar me toe moeten lopen om tipex verbeteringen aan te brengen.
Jazeker, maar biologie heb ik volgens mij helemaal goed, scheikunde denk ik ook wel. Het komt echt op natuurkunde aan denk ikquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:08 schreef Grumpey het volgende:
[..]
30 ingevuld, dus je moet driekwart van je ingevulde vragen goed hebben. Red je dat? Dat 2e deel haal je met gezond verstand altijd wel lijkt me. Spannend!
Niet dat ik je wil ontmoedigen, maar bij mij viel vooral tegen dat je toch meer foutjes hebt in opgaven die je denkt foutloos gemaakt te hebben, dus als je op 10 punten rekent, dat je in de praktijk er maar 8 hebt (en dus eigenlijk 7,333). Maar zelfs dan heb je al 14,666, en moet je met 4 natuurkunde en 2 wiskunde er al zijn (naast dat je dan nog 2 fouten daarin mag hebben). Succes!quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:15 schreef Ascarona het volgende:
[..]
Jazeker, maar biologie heb ik volgens mij helemaal goed, scheikunde denk ik ook wel. Het komt echt op natuurkunde aan denk ik
Aan die enorme boete kleeft een prachtig verhaal dat ik nu niet ten gehoren zal brengen maar in mijn memoires zal terechtkomen. Wat ik er van kan zeggen is dat het niet echt mijn schuld was.quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 12:38 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Maar wel ongetwijfeld gemakkelijk te vermijden. Over de eventueel daaraan gekoppelde skivakantie hoef ik zeker niets te zeggen?
Serieus: geef toe dat het zeuren is als iemand die klaagt over de kosten van de studieboeken aan zulke zaken al meer geld besteedt dan aan wat boeken die hij nodig heeft voor zijn opleiding. Ik weet niet of dat dat voor jou geldt maar voor veel mensen mag alles geld kosten behalve de studieboeken. Nogmaals, die boeken zijn in Nederland wel te duur in vergelijking met wat je ervoor betaalt in het buitenland, in zo verre is het een terechte klacht.
Vooral Nederlandse boeken zijn altijd rammend duur, had je al gepost waar je ging studeren? Er is hier ongetwijfeld iemand die advies kan geven over onnodige boeken op de lijstquote:Op dinsdag 27 augustus 2013 22:25 schreef The_Todd het volgende:
[..]
Aan die enorme boete kleeft een prachtig verhaal dat ik nu niet ten gehoren zal brengen maar in mijn memoires zal terechtkomen. Wat ik er van kan zeggen is dat het niet echt mijn schuld was.
Geen skivakantie, werk, uiteraard wel maar tien meter van de piste vandaan.![]()
Ik zeur inderdaad wel maar ik lees veel, erg veel, heb nu al een te grote collectie boeken en ik vindt studieboeken verhoudingsgewijs gewoon te duur, helemaal in vergelijking met wat ik normaal aan boeken besteedt (en daaronder valt moeilijk exotisch design/architectuurwerk).
Het was eigenlijk meer een observatie.
''TS je hebt ALS, je gaat dood''quote:Op woensdag 28 augustus 2013 19:24 schreef dotKoen het volgende:
SEX / Automatisch naar kontjes kijken in skinny jeans.
LIF / Spiertrekkingen in linkerduim.
Als dit geen C9orf72 is
![]()
wow, dit is eigenlijk best wel grofquote:Op woensdag 28 augustus 2013 19:36 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
''TS je hebt ALS, je gaat dood''
Wie brengt hem het goede nieuws?
Echt hèquote:Op woensdag 28 augustus 2013 19:24 schreef dotKoen het volgende:
SEX / Automatisch naar kontjes kijken in skinny jeans.
LIF / Spiertrekkingen in linkerduim.
Als dit geen C9orf72 is
![]()
Koen started it *wijst met vinger*quote:Op woensdag 28 augustus 2013 19:47 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
wow, dit is eigenlijk best wel grof
Van mijn grote held Grundmeijer!quote:Op woensdag 28 augustus 2013 07:42 schreef dotKoen het volgende:
Maar dan mis je pareltjes als Het Geneeskundig Proces!
Een interessante discussie! Gek genoeg ben ik die hier (op het forum) nog niet tegen gekomen.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 07:40 schreef Grumpey het volgende:
Ik mijd nederlandse boeken altijd zoveel als mogelijk, die minimale boekenprijs voor een nl-boek doet volgens mij daarom ook meer schade dan goed, zeker in het huidige internettijdperk. Maar goed, dat is een andere discussie.
Maar dat is lastiger dan het lijkt, de instantie die daarover gaat is de laatste jaren streng aan het controleren. Om 10% korting te mogen geven moet je de boeken in bulk bestellen, en je mag pas boeken bestellen, als de leden bij jou besteld hebben. Dus in principe moet je er voor zorgen dat je leden bij jou bestellen, jij bestelt het dan bij de boekenleverancier, die brengt het naar jouw winkel en dan mag jij het daar verkopen aan iedereen die besteld heeft. En daarvan mag je dan weer maximaal 5% terugsturen, dus je moet er ook voor zorgen dat iedereen daadwerkelijk zijn boeken komt kopen.quote:Op donderdag 29 augustus 2013 09:07 schreef Bram_van_Loon het volgende:
[..]
Een interessante discussie! Gek genoeg ben ik die hier (op het forum) nog niet tegen gekomen.
Onder meer studieboeken vallen onder de Wet op de vaste boekenprijs. Concreet wil dit zeggen dat mbo-, hbo- en academische studieboeken niet onder een wettelijk vastgestelde prijs verkocht mogen worden. De Wet op de vaste boekenprijs maakt een uitzondering voor studieverenigingen, die aan hun leden ook Nederlandstalige studieboeken mogen aanbieden met maximaal 10% korting. Deze uitzondering zorgt ervoor dat veel studenten hun studieboeken kopen bij een studievereniging. Ook is het toegestaan om bij de verkoop van Nederlandstalige studieboeken 5% korting te geven. Een eis hierbij is dat de koper aan moet tonen de betreffende studieboeken te gebruiken voor een studie.
Dit verklaart het een en ander.
Die wil ik ook niet aan m'n bed. Niemand hier zou ik willen overigens, misschien alleen Starla nog. Maar die is weggejaagd hahaquote:Op woensdag 28 augustus 2013 19:57 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
Koen started it *wijst met vinger*
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:04 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Die wil ik ook niet aan m'n bed. Niemand hier zou ik willen overigens, misschien alleen Starla nog. Maar die is weggejaagd haha
Hoe is Starla eigenlijk precies weggejaagd? Ik spreek haar nog wel eens in een muziek topic waar ik komquote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:04 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Die wil ik ook niet aan m'n bed. Niemand hier zou ik willen overigens, misschien alleen Starla nog. Maar die is weggejaagd haha
quote:Op donderdag 29 augustus 2013 12:04 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Gelukkig maarquote:Op donderdag 29 augustus 2013 22:54 schreef June. het volgende:
[..]![]()
![]()
Ik kan dat niet zo zeggen hoor, je kent elkaar niet eens.
Ik wel hoorquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:50 schreef MaxC het volgende:
Ik denk dat iedereen hier Lilly liever ook niet aan het bed wil
Hehe dat denk ik ook niet. Ik denk dat ik je binnen 3 tellen aan het huilen zou hebben en dat wil ik niet op m'n geweten.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:50 schreef MaxC het volgende:
Nou nou zeg, wat een zelfkennis.quote:Op vrijdag 30 augustus 2013 18:36 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Hehe dat denk ik ook niet. Ik denk dat ik je binnen 3 tellen aan het huilen zou hebben en dat wil ik niet op m'n geweten.
Lily is trouwens met 1 L
Met 2 LL-en klinkt als picalilly
Toen ik jou plaatje zag kreeg ik gelijk dit in mijn hoofdquote:Op vrijdag 30 augustus 2013 12:50 schreef MaxC het volgende:
Balen, het geluk bij het ongeluk wat je hebt is dat je niet alleen op de IVV ben gezakt, je moet immers op beide 10 hebben minimaal toch? (doet je gemoedsrust iets goed misschien, anders had je het jezelf helemaal kwalijk genomen denk ik).quote:Op dinsdag 3 september 2013 17:16 schreef Ascarona het volgende:
Zoals verwacht, niet geslaagd voor het ingangsexamen geneeskunde Belgie.
Kennis en inzicht in de wetenschappen KIW 9,83 op 20
Informatie verwerken en verwerven IVV 9,53 op 20
Totaal 19,36 op 40
1 Vraag bij scheikunde of Natuurkunde open moeten laten, verder had ik geheel onverwacht echt super veel fouten gemaakt bij het patienten gesprek gedeelte? Dat waarvan ik overtuigd was dat ik zou scoren heb ik echt hard gefaald. Beetje jammer.
Ik ga ff flink balen als iemand me zoekt.
Biologie waar? Misschien vind je het wel zo leuk dat je blijftquote:Op dinsdag 3 september 2013 17:34 schreef Ascarona het volgende:
Nah zo'n type ben ik eigenlijk toch wel dat ik het mezelf kwalijk neem. Echt sneu gewoon hoe ik ben gezakt.
Jaartje Biologie it is!
Haha nee, daar kijk je wel doorheen met een klodder van die gel.quote:Op woensdag 4 september 2013 01:23 schreef samthegreat5 het volgende:
Echo van de blaas: scheren of niet?
Misschien een nuttige tip: zet geneeskunde ff uit je hoofd en focus je op bio, anders ga je een rotjaar krijgen.quote:Op dinsdag 3 september 2013 17:34 schreef Ascarona het volgende:
Nah zo'n type ben ik eigenlijk toch wel dat ik het mezelf kwalijk neem. Echt sneu gewoon hoe ik ben gezakt.
Jaartje Biologie it is!
Dat zouden die mensen thuis zelf moeten doen, iewquote:Op woensdag 4 september 2013 01:23 schreef samthegreat5 het volgende:
Echo van de blaas: scheren of niet?
ik denk dat hij bedoelt dat hij zélf een echo van z'n blaas krijgt en vraagt of hij zn onderbuik moet scherenquote:Op woensdag 4 september 2013 09:42 schreef _Lily_ het volgende:
[..]
Dat zouden die mensen thuis zelf moeten doen, iew
Probeer je niet blind te staren op alle details uit het verhaal. Niet alles is relevant. Verder is mijn belangrijkste tip dat je het jezelf makkelijk kunt maken door systematisch te denken. begin bijvoorbeeld met onderscheid te maken tussen interne en externe factoren: iets dat het lichaam zelf veroorzaakt (hart, bloedvaten, vullingstoestand) en iets dat van buitenaf kan komen (leefstijl, medicijnen, intoxicaties). Kan je dan zelf nog iets bedenken?quote:Op woensdag 4 september 2013 11:11 schreef christiman het volgende:
Help!
Voor een opdracht moet ik een DD van 4 diagnoses opstellen bij onderstaande casus, maar ik kom er even écht niet uit. Verder dan atriumfibrilleren en thyreotoxicose kom ik namelijk niet.
Natuurlijk weet ik dat ik niet mijn huiswerk door jullie moet laten maken, maar kan iemand me even een 'aha-erlebnis' geven aub?
Mijn dank is groot!
Casus:
Patiënte vertelt dat zij de afgelopen twee weken hartkloppingen ervaart. Deze zijn volgens haar niet continu aanwezig. Hierbij is zij soms wat licht in het hoofd, ze is niet flauwgevallen en heeft er geen pijn op de borst bij. Zij wordt sinds 10 jaar behandeld voor een hypothyreoïdie met 175 mcgr thyrax. Twee jaar geleden is bij haar een type II diabetes vastgesteld met hypertensie. Hiervoor wordt zij behandeld met metformin 500 mgr 1x daags, daarnaast gebruikt ze hydrochloorthiazide 25 mgr 1x daags en simvastatin 40 mgr 1x daags. Ze rookt 2 sigaretten per dag en drinkt ongeveer 10 kopjes koffie per dag. In haar familie komen, zover zij weet, geen aangeboren ritmestoornissen voor. Haar lengte is 167 cm bij een gewicht van 70 kilo.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
Oordopjes FTW!quote:Op woensdag 4 september 2013 09:45 schreef _Lily_ het volgende:
Wat een shitochtend is dit trouwens. Kom ik supergaar uit m'n nachtdienst (ja, we waren alweer aan de beurt), lig ik nu in bed en kan met geen mogelijkheid slapen omdat mijn buurman zit te boren. Zin om in m'n short naar buiten te rennen en die boor uit z'n hand te grissen
quote:Op woensdag 4 september 2013 11:30 schreef Pluizel het volgende:
[..]
Probeer je niet blind te staren op alle details uit het verhaal. Niet alles is relevant. Verder is mijn belangrijkste tip dat je het jezelf makkelijk kunt maken door systematisch te denken. begin bijvoorbeeld met onderscheid te maken tussen interne en externe factoren: iets dat het lichaam zelf veroorzaakt (hart, bloedvaten, vullingstoestand) en iets dat van buitenaf kan komen (leefstijl, medicijnen, intoxicaties). Kan je dan zelf nog iets bedenken?
In de spoiler vind je mijn DD als je uitgedacht bentThanks, dit bevestigt een hoop van mijn vermoedens!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
wat dacht jij dan? Als je je gedachtengang post kunnen we je beter helpen en dan heb je er in de toekomst ook nog wat aan bij andere opdrachtenquote:Op woensdag 4 september 2013 11:34 schreef christiman het volgende:
[..]
Thanks, dit bevestigt een hoop van mijn vermoedens!
hehehe ja, dat is wat ik bedoelde.quote:Op woensdag 4 september 2013 10:00 schreef Pluizel het volgende:
[..]
ik denk dat hij bedoelt dat hij zélf een echo van z'n blaas krijgt en vraagt of hij zn onderbuik moet scheren
Op basis van wat literatuur had ik al min of meer dezelfde dingen in m'n hoofd, maar ik dacht dat dat allemaal onderbouwing was voor de diagnose AF. Zodoende kwam ik niet aan 4 DD's.quote:Op woensdag 4 september 2013 12:18 schreef Pluizel het volgende:
[..]
wat dacht jij dan? Als je je gedachtengang post kunnen we je beter helpen en dan heb je er in de toekomst ook nog wat aan bij andere opdrachten
Hngg... 150 cc residueel urinevolume in de blaas nadat ik had geürineerd na de eerste echo, dat was wel op een volle (scratch that: ERG volle) blaas van 1000 cc.quote:Op woensdag 4 september 2013 12:25 schreef samthegreat5 het volgende:
[..]
hehehe ja, dat is wat ik bedoelde.
RT is inderdaad geen rocketscience, dus dat is uitgesloten.quote:Op woensdag 4 september 2013 18:31 schreef Pluizel het volgende:
150 is niet zo heel gek veel. en een RT is géén rocketscience.
Anders krijgen we MoBlo weer op onze kopquote:Op woensdag 4 september 2013 18:31 schreef Pluizel het volgende:
en verder mogen we het hier niet hebben over jouw blaasproblematiek helaas
Nou, het dubbele zat dus in mijn blaasquote:Op woensdag 4 september 2013 19:52 schreef Ace1 het volgende:
Wij brengen een verblijfscatheter is bij volume's boven de 500cc. Als patiënten tussen de 400cc en 500cc in hun blaas hebben en niet kunnen urineren gaat er een speedycath in en uit
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |