SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tips:
• Overschrijd het maximum aanbevolen hoeveelheid shampoo niet, want dat kan ervoor zorgen dat de waxlaag aangetast wordt!
• Als je auto vol in de zon staat, spoel dan elk paneel na het wassen meteen af, om te zorgen dat de shampoo niet opdroogt. Als het extreem warm is, is het verstandig om ook meteen te drogen.
• Sneller drogen met je droogdoek is mogelijk. Nevel een nat plaatdeel in met een detailspray en droog het deel daarna zoals gebruikelijk. Je zult zien dat het resultaat strakker is dan zonder detailspray/
• Als de auto sterk vervuild is, houd dan een lijn in gedachte, en doe het onderste deel als laatste (kans op krassen verminderen)
• Je kunt speciale emmers kopen met een grid-guard. Dit zorgt ervoor dat vuil dat gezakt is in de emmer, niet meer omhoog komt.
• Een dikke straal uit je tuinslang loopt makkelijker van je auto af, dan een sterk vernevelde straal. Bij een auto die goed in de wax staat zul je dit vooral merken, voorbeeld:
Wat is kleien?
Kleien is een manier om oppervlakte vuil te verwijderen dat er met wassen niet afgaat.
Het werkt voor ingewerkte vogelpoep, boomsappen, teerspatten en dergelijke.
Je krijgt met klei meer verwijderd als dat je zou denken.
Eventuele waxlagen etc worden met kleien ook verwijderd, dus daarna moet je altijd waxen!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tips:
• Als je klei laat vallen, probeer dit niet te reinigen. Zand en vuil hechten zich direct in de klei, en kunnen krassen veroorzaken
• Als je je klei opbergt, spuit dan wat detailerspray in het bewaardoosje. Dit zorgt ervoor dat de klei niet uitdroogt.
Klein Youtube filmpje over kleien (als voorbeeld):
Wat is cleanen?
Klei zorgde ervoor dat vervuiling op de lak verwijderd werd.
Met een cleaner zorg je ervoor dat vervuiling IN de lak verwijderd wordt.
I.p.v. een cleaner, zou je ook meteen kunnen machinaal/handmatig kunnen polijsten.
Dan mag deze stap overgeslagen worden.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tips:
• Als je een pre-wax cleaner neemt waar een lichte polijstende werking in zit, zou je een witte handpad kunnen nemen.
De witte pad heeft een lichte cuttingfactor, waardoor je je auto eigenlijk lichtjes polijst, maar niet zodanig als met een DAP (excentrisch machine).
Kleine krasjes, ingetrokken vogelpoep en dergelijke zullen hiermee dus verwijderd worden.
Als je swirls (waskrassen) weg wil hebben, kan je het beste je auto machinaal polijsten.
Wat is polijsten?
Met polijsten kun je swirls en kleine krassen verwijderen.
Hele diepe krassen kun je hiermee een stuk minder zichtbaar maken.
Als je met een rotary (voor de diehards die ervaring hebben met zulke dingen) aan de gang gaat, kun je zelfs lakdefecten zo goed als verhelpen.
Voor de meeste mensen die machinaal aan de gang gaan, zullen een excentrisch poetsmachine hebben (DAP en dergelijke)
Je hebt harde en zachte lakken, en daarnaast heeft elke auto andere krasjes/lakdefecten.
Daarom valt hier niet direct een kant en klare handleiding voor te geven.
Veel poetsbedrijven jagen een keer met een machine er overheen en iedereen denkt 'WOW, wat mooi..' De auto zal binnen een 2 a 4 uur klaar zijn over het algemeen.
Als je een poets bedrijf hebt die echt aan 'detailing' doet, moet je voor zo'n volledig detail pakket rekenen op 8 tot 16 uur werk.
Werk van een 'detailer' zal er dan niet alleen netter uitzien, maar ook een betere beschermlaag hebben.
Let daarom op als je een ander aan je auto wil laten werken.
Wat is voeden?
Als de lak helemaal schoongemaakt is d.m.v. wassen/cleanen/polijsten is het belangrijk om de lak te voeden.
Dit doe je met een glaze. Hierdoor zal de auto een diepere kleur/glans krijgen, en swirls zullen grotendeels gemaskeerd worden.
Een glaze biedt GEEN bescherming voor de lak, dus het is alleen voor de mooiere en diepere kleur/glans.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tips:
• Breng een zo'n dun mogelijke laag aan. één dikke laag is minder effectief dan 2 dunne laagjes.
Al het overbodige moet je uitpoetsen (dus zwaarder), en je verspild geld omdat je alles in doek aan het poetsen bent ipv op de lak.
• Laat wax niet te lang zitten, want dan heb je kans dat het uitpoetsen een kriem wordt.
• Indien je goede producten gebruikt, is waxen niet erg als dat je zou denken.
Wat is waxen?
Waxen is het aanbrengen van een beschermlaag tegen vuil en invloeden van buitenaf door middel van een wax en/of sealant.
Het aanbrengen van een wax/sealant hangt af van de soort wax/sealant, volg dus altijd de aanwijzingen in de handleiding van het product.
Nu heb je de lak netjes, alleen zijn er nog puntjes die op de i gezet moeten worden.
Denk hierbij aan het reinigen van de ramen, banden netjes zwart maken, de plastic gedeelten netjes maken en beschermen en ga zo maar door.
Even vooraf wil ik zeggen dat onderstaande producten zeker niet de enige goede producten zijn.
Er zijn heel veel merken die goede producten hebben, maar we hebben wat voorbeelden nodig om aan te tonen wat goed is.
Heb je echte toppers, laat het weten, dan voegen we dit toe.
Om aan te tonen wat goede producten zijn, komt hier onder het overzicht in de volgorde:
Wassen - Drogen - Kleien - Polijsten - Voeden (Glaze) - Waxen - Overige delen
Wassen
Shampoo
Een aantal voorbeelden van goede shampoo's die de waxlaag niet aantasten
Mothers Wax California Gold Car Wash
Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash
Dodo Juice Born To Be Mild
Wash Mitt / Washandschoen / Spons
Traditionele sponzen zorgen dat zand/vuil op de oppervlakte blijven, en als je daar met je spons overheen gaat krassen deze de lak.
Hierdoor onstaan zogenaamde 'swirls'. Swirls zijn waskrassen die je liever kwijt dan rijk bent.
Aantal voorbeelden van goede washandschoenen/sponzen waardoor krassen tijdens het wassen aanzienlijk minder worden:
Cobra 'The Bone' Spons (eén van de weinige sponzen die je veilig kunt gebruiken door de open MF structuur)
Chemical Guys Chenille Washmitt
Dodo Juice Supernatural (Wookies Fist)
Monello washmitt
Van meerdere merken zijn wash mitts te koop, en een veilig middel om je auto mee te wassen
Drogen
Een aantal voorbeelden van goede stevige doeken die veel water opnemen om je auto mee te drogen:
Delirium Towel - 60x90cm
Poorboy's Waffle Weave - 60x90cm
Mothers Drying Towel - 50,8x60,9cm
MicroFiber doeken
Deze worden gebruikt om de verschillende producten mee af te nemen, een goede MF-doek zorgt er voor dat er geen krassen ontstaan bij het afnemen van het product.
Vele MF-doeken zijn handig tijdens het detailen, zodat je elke keer een schone kunt pakken als je er een nodig hebt.
Een aantal goede MF-doeken:
Poorboys Deluxe Mega Towel - 39x39cm
Poorboys Deluxe Mega Mega Towel - 40x68cm
Poorboys Deluxe Mega Plush - 39x39cm
Dodo Juice Fantastic Fur - 40x40cm
Cobra Blue All Purpose MF towel - 40x40cm
Monello Peluche Verde - 40x40cm
Handpads
Monello Polishing Euro Foam Hand Applicator
Deze wordt gebruikt icm een licht polijstmiddel
Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Gouden pad, deze wordt gebruikt voor waxen/sealants op te brengen
Klei
Een aantal voorbeelden van goede klei met daarnaast een lube (detailerspray)
Zachte klei: Mothers Clay Kit (klei + Mothers Showtime)
Zachte klei: Bilt Hamber, deze kan gebruikt worden met water ipv een lube
Medium klei: Poorboys Clay met Poorboys Spray&Wipe
Harde klei: Meguiars aggresive clay met Spray&Wipe of Meguiars Last Touch
Cleanen / Polijsten
Poorboys Professional Polish
Mothers Pre-Wax Cleaner
Chemical Guys Final Polish
Auto Finesse Rejuvenate
Voeden
Poorboys White Diamond (lichte auto) of Poorboys Black Hole (donkere auto)
Dodo Lime Prime Lite
Monello Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Rode pad, deze wordt gebruikt voor een glaze op te zetten
Sealant
Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0
Poorboys EX-P Pure Sealant
Auto Finesse Power Seal (icm Tough Prep machinaal)
Wax (paste/soft/vloeibaar)
Eigenlijk hetzelfde, alleen opbrengen is anders.
Paste is 'zuiniger' dan een vloeibare wax.
AutoGlym Ultra Shine Deep (vloeibaar)
Mothers Carnauba Wax (Paste)
Poorboys Natty's (Paste)
Dodo Juice Supernatural 2.0 (soft)
Collinite 476S (paste)
Dodo Juice (diverse verschillen, zowel als zachte en harde paste wax te krijgen)
Plastic delen
Autoglym Bumper Care
Poorboys Trim Restorer
Auto Finesse Trim Restorer
Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant Kit
Dit is eigenlijk net iets anders dan alle 'dressings'.
Dit hecht zich aan de kunststofdelen en blijft 1 tot 2 jaar zitten.
Banden
Autoglym Instant Tyre Dressing
Wolfgang Black Diamond Tire Gel (zijde/nieuw finish na 1 dag)
Mothers Reflections Tire Care (zijde kleurige finish na 1 dag)
Multifunctioneel
All Purpose Cleaner/APC
Meestal verdund gebruiken!
Dit wordt gebruikt om (bijna) alles schoon te maken, rubbers, banden, deuropeningen, motorruimtes, etc.
Meguiars All Purpose Cleaner
Poorboys All Purpose Cleaner
Interieur
Autoglym Vinyl & Rubber Care
Poorboys World Natural Look Dressing
Borstels
Meguiars Safe Wheel Brush
Mothers Wheel Brush
EZ-Detail Brush
http://www.carclean.nl
http://www.lekocarhifi.nl
http://www.driven2shine.nl
http://www.wax-on.nl
http://www.waxworld.nl
http://www.wax-it.be
http://www.lupus-autopflege.de
http://www.elitecarcare.co.uk
http://www.polishedbliss.co.uk
http://www.shinearama.co.uk
Voor goedkope doeken: http://stores.ebay.nl/Microfiber-KOREA
• Haal labels van je doeken af, zo kunnen deze niet krassen.
• Geen sieraden aan handen/armen, deze kunnen per ongeluk krassen.
• Meer wax/sealant is niet altijd beter, kost je alleen maar meer product en moeite om het er weer af te krijgen.
• Wanneer kun je je wax verwijderen/uitpoetsen? Doe de Swipe-Test!
De OP is hier te vinden en aan te passen met tips/links/users.
Laatste post van het vorige topic:quote:Op dinsdag 9 april 2013 08:32 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
En dat alleen met wassen en Red Mist. Binnenkort maar eens een hele beurt geven! Dan is ie nog glimmender.
Had ook even mn stoelen schoongemaakt, witte doek waarmee ik het afnam was aan t einde koffie-met-melk-bruin.quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:16 schreef JohnB52 het volgende:
Zit er nou werkelijk zo'n kleurverschil in de voorstoelen?quote:Op dinsdag 9 april 2013 09:51 schreef mithrandirrr het volgende:
[..]
Red mist is heerlijk om de lak weer even een leuke boost te geven. Wat ga je doen als je hem de volgende keer weer onder handen neemt? Kleien, licht polijsten, glaze en wax?![]()
Help:
Vrouw had de voorruit met APC schoongemaakt, maar dat lijkt nu in de ruit getrokken te zijn...
Hoe krijg ik dat weer schoon?![]()
Of n nieuwe ruit. Kost me 75 euro, en in deze zit toch al steenslag...
Met de producten die jij noemt zou het misschien lukken...![]()
Ik ga binnenkort eens een keer kleien (whehe). Namelijk her en der nog wat van die druppeltjes van bomen.![]()
![]()
Ik zou beginnen met glas scrub, eraser of polijsten met oranje/geel en mezzo of inizio (of iets gelijkwaardig van een ander merk). Je kan altijd daarna nog die glas polish pads kopen, kijk dan ook even op het carclean forum, daar zit iemand met een Clio die zijn achterruit daarmee gedaan heeft en een goede show-off gemaakt heeft.quote:Op maandag 5 augustus 2013 14:18 schreef JohnB52 het volgende:
Of n nieuwe ruit. Kost me 75 euro, en in deze zit toch al steenslag...
Met de producten die jij noemt zou het misschien lukken...
Een nieuwe ruit kan je altijd nog doen. Maar misschien trekt het vanzelf wel weer weg![]()
![]()
Lol echt? Heb je daar een foto van? Glas verkleurd namelijk niet zo makkelijk.quote:Op maandag 5 augustus 2013 12:50 schreef JohnB52 het volgende:
Help:
Vrouw had de voorruit met APC schoongemaakt, maar dat lijkt nu in de ruit getrokken te zijn...
Hoe krijg ik dat weer schoon?W0ei ?![]()
Nee t zijn vlekjes die er op zitten, heb t met apc geprobeerd er weer af te krijgen, en glasreiniger... Verder had ik niks in huis...![]()
Mijn V40 staat al 2 weekjes stil ivm een lekke kachelradiateur (ze zijn vandaag begonnen aan de reparatie, maar weet nog niet of ik em morgen terug heb). Ik kan gelukkig ons mam's polo'tje gebruiken deze tijd en vond dat ze wel weer een opfrisbeurtje kon gebruiken.
Ik heb alleen de wagen gewassen, PB black hole op de zwarte pad en een laagje DJ supernatural 2.0 wax. Resultaat was netjes voor de 3-4 uur die ik erin had zitten, maar toen ik gisteren het wagentje in een regenbui zag viel m'n mond open:
Zo'n mooie beading heb ik nog nooit gehad!![]()
Iemand ervaring met car cleaning Arnhem? En dan vooral de buitenkant/polish?
http://www.carcleaningarnhem.nl/portfolioOp vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!![]()
En dan ook de vraag: wat vinden jullie van de werkwijze?
Ik vond het er te goedkoop (uitzien) voor een echt goed resultaat.![]()
Gewoon lekker met de hand aanbrengen...quote:Op dinsdag 27 augustus 2013 18:29 schreef jitzzzze het volgende:
Hoe kan je trouwens makkelijk wax uit een panelpotje op je 6" pad krijgen?W0ei ?![]()
Tsja. Wat zal ik zeggen. Tis een gemiddelde poetser denk ik.quote:Op woensdag 28 augustus 2013 20:16 schreef JohnB52 het volgende:
Ik en delano hadden ook nog wat gevraagd!![]()
Ik had mijn wagen in een combi van natty's wax (dak + motorkap) en purple haze (de zijkanten) staan, nou heb ik onlangs na een wasbeurt de hele auto in de Reload gezet.
Later kwam ik erachter dat een sealent na een wax niet altijd even goede resultaten geeft, maar daar heb ik niks van gezien. Geen vlekken, mooie beading.
Maar toch wil ik weer terug naar een wax. Dus heb ik onderstaand plan zojuist verzonnen:
• Alles strippen met een overdaad aan Valma shampoo
• lak cleanen met SRP
• waxen
Door de SRP (Super Resign Polish) is een glaze als Black Hole niet meer nodig, maar is SRP wel een goede paintcleaner? Of zijn er gemakkelijkere manieren om weer terug te gaan naar een wax?![]()
Daarmee help ik niet mijn onlangs gepolijste dak + motorkap om zeep?quote:Op zondag 27 oktober 2013 09:11 schreef Goddelijker het volgende:
Overdaad shampoo en rondje PB Prof Polish.![]()
![]()
Even vraagje, gister de auto was mijn vader helemaal gewassen, gewaxt etc. Nu is er alleen een lolbroek geweest die op de kofferbak (op de lak) kauwgom heeft geplakt. Kauwgom is eraf maar dit heeft wel een lelijke plek achter gelaten, niet zozeer in de lak maar wel erbovenop. Vanalles geprobeerd maar kreeg het niet weg. Is dit misschien makkelijk weg te clayen?Werken is gezond, laat het over aan de zieken.![]()
"Het is een geweldige verf- en lakreiniger, metaal poetsmiddel en fantastisch op glas, plastic, koplamp kappen en plexiglas. Professional Polish is veilig voor alle lakken en bevat geen wax of siliconen. Het is ideaal als laatste voorbereiding voordat u een wax of sealer gaat aanbrengen. "quote:Op zondag 27 oktober 2013 09:15 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Daarmee help ik niet mijn onlangs gepolijste dak + motorkap om zeep?![]()
En die doe je op een zwarte pad (zonder cutting factor)?quote:Op zondag 27 oktober 2013 10:02 schreef Goddelijker het volgende:
[..]
"Het is een geweldige verf- en lakreiniger, metaal poetsmiddel en fantastisch op glas, plastic, koplamp kappen en plexiglas. Professional Polish is veilig voor alle lakken en bevat geen wax of siliconen. Het is ideaal als laatste voorbereiding voordat u een wax of sealer gaat aanbrengen. "![]()
Yes.quote:Op zondag 27 oktober 2013 10:04 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
En die doe je op een zwarte pad (zonder cutting factor)?![]()
Ik zag laatst dat JML Mantis Scratch Remover en ik heb 't gekocht (voor 15 euro inclusief doeken kan je niet echt een buil vallen). Natuurlijk niet teveel van verwacht, maar de 'ringkrasjes' rond de handgrepen en tankdop enzo zijn eigenlijk best goed verwijderd! Heb helaas geen voor-en-na foto verwijderd, maar ik ben tevreden voor dit prijsje
Volgende stap is om toch een keer m'n auto te laten detailen bij een bedrijfje, durf het nog niet helemaal aan om zelf een polijstmachine te kopen![]()
![]()
![]()
Hoe krijg ik ze beter schoon?
Rechts is hoe vies ze waren voordat ik begon, links na n half uur poetsen.
Moet nog wel de plakresten van plaklood er af halen. Iemand daar nog tips voor? Ik dacht heel voorzichtig met een glaskrabber, maar ik vrees voor de lak.
Eigenlijk moeten ze opnieuw bestraald en gepoedercoat worden, maar dat kost me 250 euro.![]()
IronX voor de ingevreten remstof (of één van de alternatieven van Monello/Gyeon). Voor de plakresten zou ik WD40 of remmenreiniger proberen. Of diesel, mocht je het hebben.![]()
IronX is uit het assortiment bij carclean volgens mij?
WD40 heb ik liggen, ook aceton en stickerverwijderaar, ga ik eerst maar eens proberen.![]()
Jup, dus koop het alternatief van Monello of Gyeon.quote:Op zondag 8 december 2013 18:27 schreef JohnB52 het volgende:
IronX is uit het assortiment bij carclean volgens mij?
WD40 heb ik liggen, ook aceton en stickerverwijderaar, ga ik eerst maar eens proberen.![]()
Stickerverwijderaar zou ik als last resort bewaren, weet niet wat dat doet met je lak.![]()
Of chemical Guys D-Conquote:Op zondag 8 december 2013 18:34 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Jup, dus koop het alternatief van Monello of Gyeon.![]()
Stickerverwijderaar zou ik als last resort bewaren, weet niet wat dat doet met je lak.
W0ei ?![]()
Gisteren lekker mijn auto eens gewassen, voor het eerst sinds ik hem gekocht heb.
Dus heb hem eindelijk naar mijn eigen zin schoon kunnen maken.
Zitten toch wel paar 'mindere' plekken op met krasjes. Dus die na de winter keer polijsten.
En moet hem ook een keer kleien, want de lak is vrij ruw, je voelt de troep zitten op/in de lak.![]()
Even een vraagje aan de specialisten hier:
Nu met die laagstaande zon zie ik ineens goed hoe smerig mijn voorruit eigenlijk is. Daar waar ik dacht hem goed schoon te hebben gemaakt aan de binnenzijde met glasex, zie ik nu allemaal vegen.
En de buitenkant zou eigenlijk ook eens echt goed opgeschoond mogen worden. In een flinke regenbui lijkt het water niet echt lekker af te vloeien.
Hebben jullie tips voor mij?Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen![]()
Dan heb je in ieder geval de binnenkant niet goed schoon gemaakt.
Beste doe je dat in de zon, zodat je ziet dat je de strepen weghaalt. Bijvoorbeeld met microvezeldoekje
http://www.carclean.nl/pr(...)_Glas/Ruitenreiniger
Hier staan ruitenreinigers
http://www.carclean.nl/pr(...)polishers_en_sealers
Hier de polishers en sealants![]()
Thanks. Zit er nog een merkbaar verschil tussen de verschillende producten en merken? Ik ben er totaal niet in thuis namelijk...quote:Op maandag 16 december 2013 12:56 schreef JohnB52 het volgende:
Dan heb je in ieder geval de binnenkant niet goed schoon gemaakt.
Beste doe je dat in de zon, zodat je ziet dat je de strepen weghaalt. Bijvoorbeeld met microvezeldoekje
http://www.carclean.nl/pr(...)_Glas/Ruitenreiniger
Hier staan ruitenreinigers
http://www.carclean.nl/pr(...)polishers_en_sealers
Hier de polishers en sealantsHier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen![]()
Er zal vast wel verschil in zitten.quote:Op maandag 16 december 2013 13:04 schreef goed_volk het volgende:
[..]
Thanks. Zit er nog een merkbaar verschil tussen de verschillende producten en merken? Ik ben er totaal niet in thuis namelijk...
Gemak van aanbrengen
Tijd dat product ook blijft werken (standtijd)
Prijs.
Lees de reviews eens door, en probeer aan de hand daarvan je keuze te maken. Je kan dat bedrijf ook mailen, en je vraag voorleggen, ze reageren vrij vlot. Ook kan je hun forum raadplegen.![]()
Gisteren had mijn vriendin de ramen schoon gemaakt, maar stuk rond de binnenspiegel vergeten, dus nu zie je een lekkere vette vlek nog.![]()
![]()
quote:Op maandag 16 december 2013 12:34 schreef Goddelijker het volgende:
Gisteren lekker mijn auto eens gewassen, voor het eerst sinds ik hem gekocht heb.
Dus heb hem eindelijk naar mijn eigen zin schoon kunnen maken.
Zitten toch wel paar 'mindere' plekken op met krasjes. Dus die na de winter keer polijsten.
En moet hem ook een keer kleien, want de lak is vrij ruw, je voelt de troep zitten op/in de lak.![]()
Wat is de nieuwe wagen geworden voor een? Beetje leuke wagen om te detailen?![]()
Renault Clio 3, metallic zwart. Met de nodige swirls en ruwe lak, dus van de zomer keer leuke dag er aan besteden.quote:Op maandag 16 december 2013 20:09 schreef mithrandirrr het volgende:
[..]![]()
Wat is de nieuwe wagen geworden voor een? Beetje leuke wagen om te detailen?![]()
![]()
Heb hem van 't weekend wel gewassen en gewaxt, ramen in de Rain-X, auto in de PB's EX-P:quote:Op woensdag 18 december 2013 07:03 schreef mithrandirrr het volgende:
Nice! Kan je lekker je gang gaanSPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ziet er al beter uit, maar van de zomer keer goede behandeling.![]()
Zilveren Saab verkocht, nu deze voor de deur:
Wat rood was, moet weer rood worden.
Dit is een archief foto, maar zal zsm nieuwe foto's maken.
Wie wil helpen met een stappenplan om hem weer mooi te krijgen?
Motorkap moet gespoten worden, want vorige eigenaar, of die daarvoor, heeft m verpest.
Heb carclean al gevraagd om een lijstje met spullen, wat ik nodig heb.
Zal het lijstje even overnemen en hier neer zetten.
Heb zelf nog geen DAP, dus die staat ook op de lijst.![]()
3m afplaktape
DAP 500 raffini starterskit
Monello Peluche verde trio
Mothers Wax - California Gold Synthetic Wax Liquid
Monello - Raffini 5,5” Foam Finessing Pad - Black (die is voor de wax, neem ik aan)
Monello - Monello Wash & Clay Set (die is op, dus zoek alternatief)
Dus klei, washandschoen, droogdoek, detailspray, shampoo heb ik nog van autoglymn.
Droogdoek: CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
Washandschoen: Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
Kleiset: Monello - Dolce Verde Klei Set
[ Bericht 16% gewijzigd door JohnB52 op 02-02-2014 11:24:02 ]![]()
Ik snap niet zo goed wat je vraag nou is![]()
Wat is je doel, wat heb je nog liggen en wat wil je erbij kopen?![]()
Nou dat is mijn verlanglijstje, behalve de autoshampoo van Autoglymn heb ik niks (meer want alles is alweer op)quote:Op zondag 2 februari 2014 11:21 schreef jitzzzze het volgende:
Ik snap niet zo goed wat je vraag nou is![]()
Wat is je doel, wat heb je nog liggen en wat wil je erbij kopen?
Ook geen polijstmachine, dus die moet ook nog.![]()
Ah, op die fietsch.quote:Op zondag 2 februari 2014 11:25 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Nou dat is mijn verlanglijstje, behalve de autoshampoo van Autoglymn heb ik niks (meer want alles is alweer op)
Ook geen polijstmachine, dus die moet ook nog.
Heb je ervaring met detailen? Of is dit je ontmaagding?![]()
Begin dan eens met de hand te polijsten. Zo kom je erachter of je het leuk vind, en hoef je niet te investeren in een machine. Plus, zonder ervaring direct met een machine aan de slag gaan is ook een bepaald risico nemen.quote:Op zondag 2 februari 2014 11:30 schreef JohnB52 het volgende:
Machinaal nog niet,
Vroeger wel eens een wagen gepoetst, maar "expert" , nee moet nog veel leren.
Ik zou je willen aanraden om:
- een witte, een oranje en een zwarte/rode handpad te kopen.
- Autoglym SRP doet het erg goed op rode auto's.
- En een paste wax. Poorboys Natty's is niet duur, kan je in de zon gebruiken en is gewoon een goede wax.
Je lijstje voor droogdoek, kleiset en wasmitt is prima. Denk ook aan twee (of drie emmers, mag van de bouwmarkt) en iets (borstel of mitt) voor je velgen. Je wilt niet dezelfde mitt gebruiken voor je lak en je velgen.
En denk aan meer doeken, drie is wel weinig. Reken per stap (polijsten, glazen & wax) minimaal 1 doek, maar je moet er ook een paar reserve hebben voor als je er 1 laat vallen. Dat laatste geld ook voor de handpads.![]()
Wat shampoo betreft; ik hoor goede verhalen over Dodo Juice - Born to be mild en Monello Lavare. Ik heb zelf Dodo Juice - supernatural en Poorboys Super Slick en suds. Met beide ben ik erg tevreden.![]()
Ho, ik heb al genoeg gepoetst met de hand, dus leuk vind ik het wel, en nog leuker als je t met zn 2en doet.quote:Op zondag 2 februari 2014 11:35 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Begin dan eens met de hand te polijsten. Zo kom je erachter of je het leuk vind, en hoef je niet te investeren in een machine. Plus, zonder ervaring direct met een machine aan de slag gaan is ook een bepaald risico nemen.
Ik zou je willen aanraden om:
- een witte, een oranje en een zwarte/rode handpad te kopen.
- Autoglym SRP doet het erg goed op rode auto's.
- En een paste wax. Poorboys Natty's is niet duur, kan je in de zon gebruiken en is gewoon een goede wax.
Je lijstje voor droogdoek, kleiset en wasmitt is prima. Denk ook aan twee (of drie emmers, mag van de bouwmarkt) en iets (borstel of mitt) voor je velgen. Je wilt niet dezelfde mitt gebruiken voor je lak en je velgen.
En denk aan meer doeken, drie is wel weinig. Reken per stap (polijsten, glazen & wax) minimaal 1 doek, maar je moet er ook een paar reserve hebben voor als je er 1 laat vallen. Dat laatste geld ook voor de handpads.
Dus zo een machine moet er wel komen :-)
Emmertjes heb ik al, en n hele voorraad MF doeken van de action/lidl enzovoort.
Dus machine mag er wel komen. Heb ook nog een steel grey saab 9-3, en een vriend van mij heeft een nissan primera, blauw metallic, met meer swirls dan goed voor je ogen is.![]()
Ah, dat had ik nog niet zo begrepen. Maar steek dan iets extra poen in een DAP900. Een 500 is prima hoor, heb er zelf ook één. Maar je kan nooit genoeg power hebben.quote:Op zondag 2 februari 2014 11:38 schreef JohnB52 het volgende:
[..]
Ho, ik heb al genoeg gepoetst met de hand, dus leuk vind ik het wel, en nog leuker als je t met zn 2en doet.
Dus zo een machine moet er wel komen :-)
Emmertjes heb ik al, en n hele voorraad MF doeken van de action/lidl enzovoort.
Dus machine mag er wel komen. Heb ook nog een steel grey saab 9-3, en een vriend van mij heeft een nissan primera, blauw metallic, met meer swirls dan goed voor je ogen is.
Gebruik die goedkope doeken alleen voor als het echt vies is/velgen/deursponningen. Ze zijn te hard om op je lak te gebruiken.
Je kan machinepads prima van Monello kopen, maar voor polijstmiddelen is er meer. Kijk eens naar Poorboys, die kan je ook in de volle zon gebruiken.![]()
Leg mij dan het verschil eens uit tussen de 500&900 , behalve aantal toeren?
Denk dat carclean liever monello verkoopt dan poorboys, en andere merken.
http://www.carclean.nl/pr(...)it_Power_Pack_102654
Deze heeft natuurlijk ook die zwarte pad en afplaktape, en 3 doeken. Is los ook 40 euro volgens mij?![]()
De 900 heeft meer power en dus ook meer corrigerend vermogen.quote:Op zondag 2 februari 2014 11:54 schreef JohnB52 het volgende:
Leg mij dan het verschil eens uit tussen de 500&900 , behalve aantal toeren?
Denk dat carclean liever monello verkoopt dan poorboys, en andere merken.
http://www.carclean.nl/pr(...)it_Power_Pack_102654
Deze heeft natuurlijk ook die zwarte pad en afplaktape, en 3 doeken. Is los ook 40 euro volgens mij?
Carclean verkoopt inderdaad liever monello. Monello is hun eigen merk. Er is helemaal niets mis met monello, maar er is meer. Het grote voordeel van Poorboys is dat je het ook in de volle zon kan gebruiken en de bang for bucks is erg hoog bij Poorboys.![]()
Leuk dat er in dit topic weer leven gekicked wordt!
Ik heb een klein vraagje. Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en een DAP 900 kit gekocht bij Carclean, maar zelfs de Monello 5.5" Yellow Cutting met Raffini Veloce zorgt dit niet voor een volledig strak resultaat. En dan heb ik het over een Audi A1 metallic zwart in een zeer goede staat.
Op mijn Rode panda 100HP, die was voorzien van de nodige swirls, was het echter wel voldoende. Dit heeft natuurlijk te maken met de hardheid van de lak.
Echter, met het oog op de toekomst (we hebben thuis ook een BMW F10 staan), heb ik eigelijk wel nood aan een betere combinatie. Wat adviseren jullie?![]()
Als je nog gekker wilt, probeer dan eens een wolletje. Ook dat kan op een Audi of BMW niet genoeg zijn, dan moet je echt naar een rotary toe. Maar zomaar een rotary pakken is niet zonder risico, met een rotary ga je veel sneller en makkelijker door je lak heen.quote:Op zondag 2 februari 2014 13:28 schreef Repeating het volgende:
Leuk dat er in dit topic weer leven gekicked wordt!
Ik heb een klein vraagje. Ik heb uiteindelijk de knoop doorgehakt en een DAP 900 kit gekocht bij Carclean, maar zelfs de Monello 5.5" Yellow Cutting met Raffini Veloce zorgt dit niet voor een volledig strak resultaat. En dan heb ik het over een Audi A1 metallic zwart in een zeer goede staat.
Op mijn Rode panda 100HP, die was voorzien van de nodige swirls, was het echter wel voldoende. Dit heeft natuurlijk te maken met de hardheid van de lak.
Echter, met het oog op de toekomst (we hebben thuis ook een BMW F10 staan), heb ik eigelijk wel nood aan een betere combinatie. Wat adviseren jullie?
Wat ook kan, is een ander polijstmiddel pakken. Soms werkt SSR, Menzerna, 3M of Meg's Prof. wel op jouw auto en Monello niet. Wil je echt advies op maat, contact dan de lui van Carclean eens.![]()
@ iedereen, wat zouden jullie nog wijzigen aan mijn lijstje?
En hoe polijst en degelijke je kleine oppervlakten? Bijvoorbeeld je deurlijst?
Nog een.vraag: welk middel om deurrubbers en dergelijke te reinigen en.voeden?![]()
Kleine oppervlakten met een 3" spotpad of met de hand. Deurrubbers met siliconenspray, andere hardplastic trims met DLUX/trimrestorer.![]()
Kan allemaal, maar ik vind persoonlijk de Meg's pads erg duur. Black WOW vereist wel een goede voorbehandeling voor het beste resultaat, er zijn producten die zich makkelijker laten verwerken.quote:Op zondag 2 februari 2014 21:16 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.carclean.nl/pr(...)Pad_2st_W8204_101870
Deze pads?
Of deze:
http://www.carclean.nl/pr(...)Pad_2st_W8204_101870
Trim restorer:
http://www.carclean.nl/pr(...)er_59ml_BW_02_101989![]()
Ik zou de monello pads kopen en denk eraan dat je voor kleinere pads een andere backingplate nodig hebt.quote:Op zondag 2 februari 2014 22:16 schreef JohnB52 het volgende:
Ok, duidelijk.
Welke pads zou je dan adviseren, en welke restorer?
Wat restorer betreft; natural look/trimrestorer beide van poorboys is goed. Maar ook die van autofinesse. Ik heb zelf DLUX, ben er zeer tevreden over, maar is niet meer te koop bij carclean.![]()
Pff, Zal wel aan het tijdstip liggen, maar ik zie ze er niet tussen staan?
Die kleine backing plate zie ik wel.![]()
Je hebt gelijk, ze zijn uit het assortiment gehaald.quote:Op maandag 3 februari 2014 08:11 schreef JohnB52 het volgende:
Pff, Zal wel aan het tijdstip liggen, maar ik zie ze er niet tussen staan?
Die kleine backing plate zie ik wel.
http://www.carclean.nl/pr(...)lijsten/Polijst_Pads![]()
Die zijn niet verkeerd hoor, maar ik zou bij nader inzien je startkapitaal steken in een complete set normale pads,![]()
Nou nee, ik 'mis' een finishing pad. Een zwarte om met finale af te ronden/een glaze te zetten/te waxen.
Tevens zijn er nog gele cutting pads te koop en wollen. Ook moet je dan nog Inizio/SSR3 kopen.![]()
Met die ben je wel in 1 keer klaar. Maar als je ook machinaal wilt waxen heb je nog een zwarte pad nodig.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:33 schreef JohnB52 het volgende:
http://www.carclean.nl/pr(...)it_Power_Pack_102654
Dan deze maar, in een keer goed? :-)![]()
Die zit er ook bij.quote:Op maandag 3 februari 2014 14:39 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Met die ben je wel in 1 keer klaar. Maar als je ook machinaal wilt waxen heb je nog een zwarte pad nodig.
Damn wat is die wagen smerig zeg!
Denk al minimaal 3 jaar niet de gootjes schoongemaakt, rubbers en onder de kofferbak was het ook goor
Forum Opties Forumhop: Hop naar: