abonnement bol.com Unibet Coolblue
pi_129711532


Welkom in het autowas en –poets-topic. Het wassen en poetsen/polijsten van de auto staat hierin centraal. Van een simpele wasbeurt, krassen verwijderen, tot een full-detail, alles kan!

Vind hier alle tips/trucs om werkelijk ALLES schoon te krijgen m.b.t. je auto.

Even snel de auto door de wasstraat rijden kan iedereen, maar niet iedereen neemt daar genoegen mee. Sommigen willen meer doen voor hun auto, hem nét dat beetje meer laten glimmen dan de auto van de buurman die hem elke week door de wasstraat rijdt. Dat beetje meer staat bekend als detailen.

Stel hier je vragen en deel je ervaringen met andere users!

Natuurlijk vind je hier ook een stappenplan voor hetgeen dat we allemaal willen bereiken:
Een schone en mooie auto zonder krassen!


Er zijn een aantal vaste gasten in dit topic. De gasten zie je hieronder, deze staan klaar om vragen te beantwoorden en je op weg te helpen bij je (beginnende) detail.
avatar.jpgperry.jpgNaamloos-2.gifoie_11161.gifdeboer.gifw2hrg7.gifavatar.jpg


In de detail-wereld wordt er vakjargon gebruikt, om duidelijk te maken wat er bedoelt wordt, hebben wij een klein detailers-woordenboek gemaakt.
Kleien
Kleien is het door middel van een speciaal soort klei, het verwijderen van teerspetters, hars van bomen, resten van insecten, etc. die achter zijn gebleven na het wassen van de auto.

Lube
Dit ‘glijmiddel’ wordt gebruikt om klei over de lak te laten glijden en zo geen kleine krasjes te laten maken, welke anders weer weggepolijst moeten worden.

Cleanen
Cleanen is bedoelt om vervuiling, vlekken en lichte poetskrassen te verwijderen of te verminderen. Bij het cleanen verwijder je ook oude wax- of sealantresten.

Polijsten
Bij het polijsten wordt een zeer dun laagje van de (blanke) lak verwijderd, waar vaak de krasjes en swirls in zitten. Dit kan met de hand gedaan worden, maar het wordt ook vaak machinaal gedaan, omdat dit minder moeite kost en een beter resultaat behaalt.

Glaze/Voeden
Het voeden van een lak wordt gedaan met een glaze. Een glaze brengt oliën in de openstaande poriën van een lak, waardoor deze meer gaat glimmen.

Wax(en)
Een wax is een natuurlijke beschermlaag, die vuil afstoot, glans toevoegt aan de lak.

Sealant
Een sealant is een wax, maar dan chemisch/niet-natuurlijk. Deze heeft meestal een langere standtijd dan een wax, alleen heeft een wax vaak een warmere glans.

Swirls
Lichte waskrassen, welke goed te zien zijn in het zonlicht (die ronde krasjes…).

Standtijd
Hoelang een wax of sealant blifjt zitten op de lak.

Hollogrammen
Krasjes in de lak, vergelijkbaar met swirls, alleen zijn deze een overblijfsel van het niet goed polijsten met een rotary.

Rotary
Polijstmachine die alleen maar rondraaiende bewegingen maakt.

Dual-Action
Polijstmachine die niet alleen ronddraaiende bewegingen maakt, waardoor de kans op hollogrammen en verbranden van de lak zeer klein is.


Grid-guard
Dit is een plastic-beschermer welke onderin een emmer wordt gedaan, zodat het vuil dat naar de bodem zakt in de emmer, niet meer omhoog kan komen en je deze zo niet weer op je auto kunt wrijven.


Als je auto goed in de wax staat, hoef je je auto alleen te wassen en drogen
Een volledige detail bestaat uit meerdere stappen:
• Wassen
• Kleien
• Cleanen en/of polijsten
• Voeden
• Waxen
• Overige delen behandelen
Een volledige detail hoeft over het algemeen slechts 2 a 3x per jaar gedaan te worden.
In de tussentijd is het belangrijk om de auto te wassen en drogen, en eventueel nog een extra waxlaag aan te brengen.

Laten we dan maar meteen beginnen met het stappenplan, en hoe je het beste zulke dingen kunt aanpakken.Als je wil weten met welke producten je de stappen het beste uit kunt gebruiken, kijk dan een stukje verder bij 'Goede benodigdheden'.


Wat is Wassen?
Iedereen kent het wel. Gewoon de tuinslang, een emmer, wat shampoo en een spons.
Wat veel mensen vergeten is dat je op die manier de kans groot is dat je 'swirls' (waskrassen) veroorzaakt.
De 'twee emmer methode' is een bekende en goede methode om je auto zo veilig mogelijk te wassen.
Je kunt ook nog een foamlans i.c.m. een hogedrukreiniger (HD) gebruiken, maar omdat niet iedereen dat heeft slaan we dat voor het gemak even over.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips:
• Overschrijd het maximum aanbevolen hoeveelheid shampoo niet, want dat kan ervoor zorgen dat de waxlaag aangetast wordt!
• Als je auto vol in de zon staat, spoel dan elk paneel na het wassen meteen af, om te zorgen dat de shampoo niet opdroogt. Als het extreem warm is, is het verstandig om ook meteen te drogen.
• Sneller drogen met je droogdoek is mogelijk. Nevel een nat plaatdeel in met een detailspray en droog het deel daarna zoals gebruikelijk. Je zult zien dat het resultaat strakker is dan zonder detailspray/
• Als de auto sterk vervuild is, houd dan een lijn in gedachte, en doe het onderste deel als laatste (kans op krassen verminderen)
• Je kunt speciale emmers kopen met een grid-guard. Dit zorgt ervoor dat vuil dat gezakt is in de emmer, niet meer omhoog komt.
• Een dikke straal uit je tuinslang loopt makkelijker van je auto af, dan een sterk vernevelde straal. Bij een auto die goed in de wax staat zul je dit vooral merken, voorbeeld:


Wat is kleien?
Kleien is een manier om oppervlakte vuil te verwijderen dat er met wassen niet afgaat.
Het werkt voor ingewerkte vogelpoep, boomsappen, teerspatten en dergelijke.
Je krijgt met klei meer verwijderd als dat je zou denken.
Eventuele waxlagen etc worden met kleien ook verwijderd, dus daarna moet je altijd waxen!
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips:
• Als je klei laat vallen, probeer dit niet te reinigen. Zand en vuil hechten zich direct in de klei, en kunnen krassen veroorzaken
• Als je je klei opbergt, spuit dan wat detailerspray in het bewaardoosje. Dit zorgt ervoor dat de klei niet uitdroogt.

Klein Youtube filmpje over kleien (als voorbeeld):


Wat is cleanen?
Klei zorgde ervoor dat vervuiling op de lak verwijderd werd.
Met een cleaner zorg je ervoor dat vervuiling IN de lak verwijderd wordt.
I.p.v. een cleaner, zou je ook meteen kunnen machinaal/handmatig kunnen polijsten.
Dan mag deze stap overgeslagen worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips:
• Als je een pre-wax cleaner neemt waar een lichte polijstende werking in zit, zou je een witte handpad kunnen nemen.
De witte pad heeft een lichte cuttingfactor, waardoor je je auto eigenlijk lichtjes polijst, maar niet zodanig als met een DAP (excentrisch machine).
Kleine krasjes, ingetrokken vogelpoep en dergelijke zullen hiermee dus verwijderd worden.
Als je swirls (waskrassen) weg wil hebben, kan je het beste je auto machinaal polijsten.

Wat is polijsten?
Met polijsten kun je swirls en kleine krassen verwijderen.
Hele diepe krassen kun je hiermee een stuk minder zichtbaar maken.
Als je met een rotary (voor de diehards die ervaring hebben met zulke dingen) aan de gang gaat, kun je zelfs lakdefecten zo goed als verhelpen.
Voor de meeste mensen die machinaal aan de gang gaan, zullen een excentrisch poetsmachine hebben (DAP en dergelijke)

Je hebt harde en zachte lakken, en daarnaast heeft elke auto andere krasjes/lakdefecten.
Daarom valt hier niet direct een kant en klare handleiding voor te geven.
Veel poetsbedrijven jagen een keer met een machine er overheen en iedereen denkt 'WOW, wat mooi..' De auto zal binnen een 2 a 4 uur klaar zijn over het algemeen.
Als je een poets bedrijf hebt die echt aan 'detailing' doet, moet je voor zo'n volledig detail pakket rekenen op 8 tot 16 uur werk.
Werk van een 'detailer' zal er dan niet alleen netter uitzien, maar ook een betere beschermlaag hebben.
Let daarom op als je een ander aan je auto wil laten werken.


Wat is voeden?
Als de lak helemaal schoongemaakt is d.m.v. wassen/cleanen/polijsten is het belangrijk om de lak te voeden.
Dit doe je met een glaze. Hierdoor zal de auto een diepere kleur/glans krijgen, en swirls zullen grotendeels gemaskeerd worden.
Een glaze biedt GEEN bescherming voor de lak, dus het is alleen voor de mooiere en diepere kleur/glans.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Tips:
• Breng een zo'n dun mogelijke laag aan. één dikke laag is minder effectief dan 2 dunne laagjes.
Al het overbodige moet je uitpoetsen (dus zwaarder), en je verspild geld omdat je alles in doek aan het poetsen bent ipv op de lak.
• Laat wax niet te lang zitten, want dan heb je kans dat het uitpoetsen een kriem wordt.
• Indien je goede producten gebruikt, is waxen niet erg als dat je zou denken.


Wat is waxen?
Waxen is het aanbrengen van een beschermlaag tegen vuil en invloeden van buitenaf door middel van een wax en/of sealant.
Het aanbrengen van een wax/sealant hangt af van de soort wax/sealant, volg dus altijd de aanwijzingen in de handleiding van het product.


Nu heb je de lak netjes, alleen zijn er nog puntjes die op de i gezet moeten worden.
Denk hierbij aan het reinigen van de ramen, banden netjes zwart maken, de plastic gedeelten netjes maken en beschermen en ga zo maar door.


Even vooraf wil ik zeggen dat onderstaande producten zeker niet de enige goede producten zijn.
Er zijn heel veel merken die goede producten hebben, maar we hebben wat voorbeelden nodig om aan te tonen wat goed is.
Heb je echte toppers, laat het weten, dan voegen we dit toe.

Om aan te tonen wat goede producten zijn, komt hier onder het overzicht in de volgorde:
Wassen - Drogen - Kleien - Polijsten - Voeden (Glaze) - Waxen - Overige delen

Wassen
Shampoo
Een aantal voorbeelden van goede shampoo's die de waxlaag niet aantasten
Mothers Wax California Gold Car Wash
Poorboys World Super Slick & Suds Concentrated Wash
Dodo Juice Born To Be Mild

Wash Mitt / Washandschoen / Spons
Traditionele sponzen zorgen dat zand/vuil op de oppervlakte blijven, en als je daar met je spons overheen gaat krassen deze de lak.
Hierdoor onstaan zogenaamde 'swirls'. Swirls zijn waskrassen die je liever kwijt dan rijk bent.

Aantal voorbeelden van goede washandschoenen/sponzen waardoor krassen tijdens het wassen aanzienlijk minder worden:
Cobra 'The Bone' Spons (eén van de weinige sponzen die je veilig kunt gebruiken door de open MF structuur)
Chemical Guys Chenille Washmitt
Dodo Juice Supernatural (Wookies Fist)
Monello washmitt

Van meerdere merken zijn wash mitts te koop, en een veilig middel om je auto mee te wassen

Drogen
Een aantal voorbeelden van goede stevige doeken die veel water opnemen om je auto mee te drogen:
Delirium Towel - 60x90cm
Poorboy's Waffle Weave - 60x90cm
Mothers Drying Towel - 50,8x60,9cm

MicroFiber doeken
Deze worden gebruikt om de verschillende producten mee af te nemen, een goede MF-doek zorgt er voor dat er geen krassen ontstaan bij het afnemen van het product.
Vele MF-doeken zijn handig tijdens het detailen, zodat je elke keer een schone kunt pakken als je er een nodig hebt.
Een aantal goede MF-doeken:
Poorboys Deluxe Mega Towel - 39x39cm
Poorboys Deluxe Mega Mega Towel - 40x68cm
Poorboys Deluxe Mega Plush - 39x39cm
Dodo Juice Fantastic Fur - 40x40cm
Cobra Blue All Purpose MF towel - 40x40cm
Monello Peluche Verde - 40x40cm

Handpads
Monello Polishing Euro Foam Hand Applicator
Deze wordt gebruikt icm een licht polijstmiddel

Monello Concorso UltraSoft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Gouden pad, deze wordt gebruikt voor waxen/sealants op te brengen

Klei
Een aantal voorbeelden van goede klei met daarnaast een lube (detailerspray)
Zachte klei: Mothers Clay Kit (klei + Mothers Showtime)
Zachte klei: Bilt Hamber, deze kan gebruikt worden met water ipv een lube
Medium klei: Poorboys Clay met Poorboys Spray&Wipe
Harde klei: Meguiars aggresive clay met Spray&Wipe of Meguiars Last Touch

Cleanen / Polijsten
Poorboys Professional Polish
Mothers Pre-Wax Cleaner
Chemical Guys Final Polish
Auto Finesse Rejuvenate

Voeden
Poorboys White Diamond (lichte auto) of Poorboys Black Hole (donkere auto)
Dodo Lime Prime Lite

Monello Red Soft Finishing CCS Round Foam Hand Applicator
Rode pad, deze wordt gebruikt voor een glaze op te zetten

Sealant
Wolfgang Deep Gloss Paint Sealant 3.0
Poorboys EX-P Pure Sealant
Auto Finesse Power Seal (icm Tough Prep machinaal)

Wax (paste/soft/vloeibaar)
Eigenlijk hetzelfde, alleen opbrengen is anders.
Paste is 'zuiniger' dan een vloeibare wax.

AutoGlym Ultra Shine Deep (vloeibaar)
Mothers Carnauba Wax (Paste)
Poorboys Natty's (Paste)
Dodo Juice Supernatural 2.0 (soft)
Collinite 476S (paste)
Dodo Juice (diverse verschillen, zowel als zachte en harde paste wax te krijgen)

Plastic delen
Autoglym Bumper Care
Poorboys Trim Restorer
Auto Finesse Trim Restorer

Dodo Juice Supernatural Gloss Trim Sealant Kit
Dit is eigenlijk net iets anders dan alle 'dressings'.
Dit hecht zich aan de kunststofdelen en blijft 1 tot 2 jaar zitten.

Banden
Autoglym Instant Tyre Dressing
Wolfgang Black Diamond Tire Gel (zijde/nieuw finish na 1 dag)
Mothers Reflections Tire Care (zijde kleurige finish na 1 dag)

Multifunctioneel
All Purpose Cleaner/APC
Meestal verdund gebruiken!
Dit wordt gebruikt om (bijna) alles schoon te maken, rubbers, banden, deuropeningen, motorruimtes, etc.

Meguiars All Purpose Cleaner
Poorboys All Purpose Cleaner

Interieur
Autoglym Vinyl & Rubber Care
Poorboys World Natural Look Dressing

Borstels
Meguiars Safe Wheel Brush
Mothers Wheel Brush
EZ-Detail Brush


http://www.carclean.nl
http://www.lekocarhifi.nl
http://www.driven2shine.nl
http://www.wax-on.nl
http://www.waxworld.nl
http://www.wax-it.be
http://www.lupus-autopflege.de
http://www.elitecarcare.co.uk
http://www.polishedbliss.co.uk
http://www.shinearama.co.uk

Voor goedkope doeken: http://stores.ebay.nl/Microfiber-KOREA


• Haal labels van je doeken af, zo kunnen deze niet krassen.
• Geen sieraden aan handen/armen, deze kunnen per ongeluk krassen.
• Meer wax/sealant is niet altijd beter, kost je alleen maar meer product en moeite om het er weer af te krijgen.
• Wanneer kun je je wax verwijderen/uitpoetsen? Doe de Swipe-Test!


De OP is hier te vinden en aan te passen met tips/links/users.

Laatste post van het vorige topic:
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 april 2013 08:32 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

En dat alleen met wassen en Red Mist. Binnenkort maar eens een hele beurt geven! Dan is ie nog glimmender.

Had ook even mn stoelen schoongemaakt, witte doek waarmee ik het afnam was aan t einde koffie-met-melk-bruin. :r
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 09:16 schreef JohnB52 het volgende:
Zit er nou werkelijk zo'n kleurverschil in de voorstoelen?
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 april 2013 09:51 schreef mithrandirrr het volgende:

[..]

Red mist is heerlijk om de lak weer even een leuke boost te geven. Wat ga je doen als je hem de volgende keer weer onder handen neemt? Kleien, licht polijsten, glaze en wax?
pi_129711567
Help:

Vrouw had de voorruit met APC schoongemaakt, maar dat lijkt nu in de ruit getrokken te zijn...

Hoe krijg ik dat weer schoon?
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 13:13:22 #3
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129714766
Of n nieuwe ruit. Kost me 75 euro, en in deze zit toch al steenslag...

Met de producten die jij noemt zou het misschien lukken...
pi_129718317
Ik ga binnenkort eens een keer kleien (whehe). Namelijk her en der nog wat van die druppeltjes van bomen. :{
  Moderator maandag 5 augustus 2013 @ 16:22:55 #6
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129718848
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 14:18 schreef JohnB52 het volgende:
Of n nieuwe ruit. Kost me 75 euro, en in deze zit toch al steenslag...

Met de producten die jij noemt zou het misschien lukken...
Ik zou beginnen met glas scrub, eraser of polijsten met oranje/geel en mezzo of inizio (of iets gelijkwaardig van een ander merk). Je kan altijd daarna nog die glas polish pads kopen, kijk dan ook even op het carclean forum, daar zit iemand met een Clio die zijn achterruit daarmee gedaan heeft en een goede show-off gemaakt heeft.

Een nieuwe ruit kan je altijd nog doen. Maar misschien trekt het vanzelf wel weer weg O-)
pi_129752028
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:50 schreef JohnB52 het volgende:
Help:

Vrouw had de voorruit met APC schoongemaakt, maar dat lijkt nu in de ruit getrokken te zijn...

Hoe krijg ik dat weer schoon?
Lol echt? Heb je daar een foto van? Glas verkleurd namelijk niet zo makkelijk.
W0ei ?
pi_129754235
Nee t zijn vlekjes die er op zitten, heb t met apc geprobeerd er weer af te krijgen, en glasreiniger... Verder had ik niks in huis...
pi_129843378
Mijn V40 staat al 2 weekjes stil ivm een lekke kachelradiateur (ze zijn vandaag begonnen aan de reparatie, maar weet nog niet of ik em morgen terug heb). Ik kan gelukkig ons mam's polo'tje gebruiken deze tijd en vond dat ze wel weer een opfrisbeurtje kon gebruiken.

Ik heb alleen de wagen gewassen, PB black hole op de zwarte pad en een laagje DJ supernatural 2.0 wax. Resultaat was netjes voor de 3-4 uur die ik erin had zitten, maar toen ik gisteren het wagentje in een regenbui zag viel m'n mond open:



Zo'n mooie beading heb ik nog nooit gehad!
pi_129843395
Wat een leuk/mooi effect inderdaad :P.
pi_129899139
Iemand ervaring met car cleaning Arnhem? En dan vooral de buitenkant/polish?
http://www.carcleaningarnhem.nl/portfolio
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
pi_129899487
En dan ook de vraag: wat vinden jullie van de werkwijze?

Ik vond het er te goedkoop (uitzien) voor een echt goed resultaat.
  Moderator dinsdag 27 augustus 2013 @ 18:29:53 #13
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_130566457
quote:
0s.gif Op dinsdag 27 augustus 2013 18:29 schreef jitzzzze het volgende:
Hoe kan je trouwens makkelijk wax uit een panelpotje op je 6" pad krijgen?
Gewoon lekker met de hand aanbrengen...
W0ei ?
pi_130566878
Ik en delano hadden ook nog wat gevraagd! ;)
  woensdag 28 augustus 2013 @ 20:17:21 #16
84244 Scorpie
Abject en infaam!
pi_130566923
quote:
0s.gif Op woensdag 28 augustus 2013 20:16 schreef JohnB52 het volgende:
Ik en delano hadden ook nog wat gevraagd! ;)
Tsja. Wat zal ik zeggen. Tis een gemiddelde poetser denk ik.
Op dinsdag 13 augustus schreef Xa1pt:
Neuh, fraude mag best aangepakt worden. Maar dat het de maatschappij meer oplevert of beter is voor de samenleving, is nog maar de vraag.
Op donderdag 25 juni 2015 schreef KoosVogels:
Klopt. Ik ben een racist.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 08:14:02 #17
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_132607776
Ik had mijn wagen in een combi van natty's wax (dak + motorkap) en purple haze (de zijkanten) staan, nou heb ik onlangs na een wasbeurt de hele auto in de Reload gezet.

Later kwam ik erachter dat een sealent na een wax niet altijd even goede resultaten geeft, maar daar heb ik niks van gezien. Geen vlekken, mooie beading.

Maar toch wil ik weer terug naar een wax. Dus heb ik onderstaand plan zojuist verzonnen:
• Alles strippen met een overdaad aan Valma shampoo
• lak cleanen met SRP
• waxen

Door de SRP (Super Resign Polish) is een glaze als Black Hole niet meer nodig, maar is SRP wel een goede paintcleaner? Of zijn er gemakkelijkere manieren om weer terug te gaan naar een wax?
  zondag 27 oktober 2013 @ 09:11:33 #18
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_132608160
Overdaad shampoo en rondje PB Prof Polish.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 09:15:05 #19
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  zondag 27 oktober 2013 @ 09:32:08 #20
386014 DDriver
Sla niet, prei wel
pi_132608415
Even vraagje, gister de auto was mijn vader helemaal gewassen, gewaxt etc. Nu is er alleen een lolbroek geweest die op de kofferbak (op de lak) kauwgom heeft geplakt. Kauwgom is eraf maar dit heeft wel een lelijke plek achter gelaten, niet zozeer in de lak maar wel erbovenop. Vanalles geprobeerd maar kreeg het niet weg. Is dit misschien makkelijk weg te clayen?
Werken is gezond, laat het over aan de zieken.
  zondag 27 oktober 2013 @ 10:02:19 #21
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_132608858
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 09:15 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Daarmee help ik niet mijn onlangs gepolijste dak + motorkap om zeep? :@
"Het is een geweldige verf- en lakreiniger, metaal poetsmiddel en fantastisch op glas, plastic, koplamp kappen en plexiglas. Professional Polish is veilig voor alle lakken en bevat geen wax of siliconen. Het is ideaal als laatste voorbereiding voordat u een wax of sealer gaat aanbrengen. "
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 10:04:16 #22
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_132608897
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 10:02 schreef Goddelijker het volgende:

[..]

"Het is een geweldige verf- en lakreiniger, metaal poetsmiddel en fantastisch op glas, plastic, koplamp kappen en plexiglas. Professional Polish is veilig voor alle lakken en bevat geen wax of siliconen. Het is ideaal als laatste voorbereiding voordat u een wax of sealer gaat aanbrengen. "
En die doe je op een zwarte pad (zonder cutting factor)?
  zondag 27 oktober 2013 @ 10:30:47 #23
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_132609443
quote:
0s.gif Op zondag 27 oktober 2013 10:04 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

En die doe je op een zwarte pad (zonder cutting factor)?
Yes.
  Moderator zondag 27 oktober 2013 @ 10:31:09 #24
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_132610420
Ik zag laatst dat JML Mantis Scratch Remover en ik heb 't gekocht (voor 15 euro inclusief doeken kan je niet echt een buil vallen). Natuurlijk niet teveel van verwacht, maar de 'ringkrasjes' rond de handgrepen en tankdop enzo zijn eigenlijk best goed verwijderd! Heb helaas geen voor-en-na foto verwijderd, maar ik ben tevreden voor dit prijsje :)

Volgende stap is om toch een keer m'n auto te laten detailen bij een bedrijfje, durf het nog niet helemaal aan om zelf een polijstmachine te kopen :P
pi_134048711



Hoe krijg ik ze beter schoon?

Rechts is hoe vies ze waren voordat ik begon, links na n half uur poetsen.

Moet nog wel de plakresten van plaklood er af halen. Iemand daar nog tips voor? Ik dacht heel voorzichtig met een glaskrabber, maar ik vrees voor de lak.

Eigenlijk moeten ze opnieuw bestraald en gepoedercoat worden, maar dat kost me 250 euro.
  Moderator zondag 8 december 2013 @ 17:38:12 #27
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_134052976
IronX voor de ingevreten remstof (of één van de alternatieven van Monello/Gyeon). Voor de plakresten zou ik WD40 of remmenreiniger proberen. Of diesel, mocht je het hebben.
pi_134054263
IronX is uit het assortiment bij carclean volgens mij?

WD40 heb ik liggen, ook aceton en stickerverwijderaar, ga ik eerst maar eens proberen.
  Moderator zondag 8 december 2013 @ 18:34:36 #29
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_134054451
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 18:27 schreef JohnB52 het volgende:
IronX is uit het assortiment bij carclean volgens mij?

WD40 heb ik liggen, ook aceton en stickerverwijderaar, ga ik eerst maar eens proberen.
Jup, dus koop het alternatief van Monello of Gyeon. :)

Stickerverwijderaar zou ik als last resort bewaren, weet niet wat dat doet met je lak.
pi_134104636
quote:
0s.gif Op zondag 8 december 2013 18:34 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Jup, dus koop het alternatief van Monello of Gyeon. :)

Stickerverwijderaar zou ik als last resort bewaren, weet niet wat dat doet met je lak.
Of chemical Guys D-Con :)
W0ei ?
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 07:32:13 #31
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  Moderator dinsdag 10 december 2013 @ 07:32:50 #32
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  maandag 16 december 2013 @ 12:34:27 #33
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_134324069
Gisteren lekker mijn auto eens gewassen, voor het eerst sinds ik hem gekocht heb.
Dus heb hem eindelijk naar mijn eigen zin schoon kunnen maken. :)
Zitten toch wel paar 'mindere' plekken op met krasjes. Dus die na de winter keer polijsten.
En moet hem ook een keer kleien, want de lak is vrij ruw, je voelt de troep zitten op/in de lak.
  maandag 16 december 2013 @ 12:41:45 #34
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_134324297
Even een vraagje aan de specialisten hier:

Nu met die laagstaande zon zie ik ineens goed hoe smerig mijn voorruit eigenlijk is. Daar waar ik dacht hem goed schoon te hebben gemaakt aan de binnenzijde met glasex, zie ik nu allemaal vegen.
En de buitenkant zou eigenlijk ook eens echt goed opgeschoond mogen worden. In een flinke regenbui lijkt het water niet echt lekker af te vloeien.

Hebben jullie tips voor mij?
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
pi_134324751
Dan heb je in ieder geval de binnenkant niet goed schoon gemaakt.

Beste doe je dat in de zon, zodat je ziet dat je de strepen weghaalt. Bijvoorbeeld met microvezeldoekje

http://www.carclean.nl/pr(...)_Glas/Ruitenreiniger

Hier staan ruitenreinigers

http://www.carclean.nl/pr(...)polishers_en_sealers

Hier de polishers en sealants
  maandag 16 december 2013 @ 13:04:08 #36
398472 goed_volk
kan tegen een grapje
pi_134324995
quote:
1s.gif Op maandag 16 december 2013 12:56 schreef JohnB52 het volgende:
Dan heb je in ieder geval de binnenkant niet goed schoon gemaakt.

Beste doe je dat in de zon, zodat je ziet dat je de strepen weghaalt. Bijvoorbeeld met microvezeldoekje

http://www.carclean.nl/pr(...)_Glas/Ruitenreiniger

Hier staan ruitenreinigers

http://www.carclean.nl/pr(...)polishers_en_sealers

Hier de polishers en sealants
Thanks. Zit er nog een merkbaar verschil tussen de verschillende producten en merken? Ik ben er totaal niet in thuis namelijk...
Hier schreef Dagoduck: Zeer goede FiPo.
Hier denkt katindeboom dat ik eigenlijk Braddie ben, maar die ben ik natuurlijk niet.
Hier liet ik CherryOnTop haar beeldscherm onder spugen
  Moderator maandag 16 december 2013 @ 13:05:57 #37
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_134325810
quote:
14s.gif Op maandag 16 december 2013 13:04 schreef goed_volk het volgende:

[..]

Thanks. Zit er nog een merkbaar verschil tussen de verschillende producten en merken? Ik ben er totaal niet in thuis namelijk...
Er zal vast wel verschil in zitten.

Gemak van aanbrengen

Tijd dat product ook blijft werken (standtijd)

Prijs.

Lees de reviews eens door, en probeer aan de hand daarvan je keuze te maken. Je kan dat bedrijf ook mailen, en je vraag voorleggen, ze reageren vrij vlot. Ook kan je hun forum raadplegen.
  maandag 16 december 2013 @ 14:14:53 #39
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_134327864
Gisteren had mijn vriendin de ramen schoon gemaakt, maar stuk rond de binnenspiegel vergeten, dus nu zie je een lekkere vette vlek nog. :')
pi_134340495
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 12:34 schreef Goddelijker het volgende:
Gisteren lekker mijn auto eens gewassen, voor het eerst sinds ik hem gekocht heb.
Dus heb hem eindelijk naar mijn eigen zin schoon kunnen maken. :)
Zitten toch wel paar 'mindere' plekken op met krasjes. Dus die na de winter keer polijsten.
En moet hem ook een keer kleien, want de lak is vrij ruw, je voelt de troep zitten op/in de lak.
^O^
Wat is de nieuwe wagen geworden voor een? Beetje leuke wagen om te detailen?
  maandag 16 december 2013 @ 20:35:07 #41
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_134341723
quote:
0s.gif Op maandag 16 december 2013 20:09 schreef mithrandirrr het volgende:

[..]

^O^
Wat is de nieuwe wagen geworden voor een? Beetje leuke wagen om te detailen?
Renault Clio 3, metallic zwart. Met de nodige swirls en ruwe lak, dus van de zomer keer leuke dag er aan besteden. :)
pi_134393549
Nice! Kan je lekker je gang gaan :)
  woensdag 18 december 2013 @ 10:30:45 #43
314372 Goddelijker
Zonder grootheidswaanzin!
pi_134396394
quote:
0s.gif Op woensdag 18 december 2013 07:03 schreef mithrandirrr het volgende:
Nice! Kan je lekker je gang gaan :)
Heb hem van 't weekend wel gewassen en gewaxt, ramen in de Rain-X, auto in de PB's EX-P:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ziet er al beter uit, maar van de zomer keer goede behandeling.
pi_136231755
Zilveren Saab verkocht, nu deze voor de deur:



Wat rood was, moet weer rood worden.

Dit is een archief foto, maar zal zsm nieuwe foto's maken.

Wie wil helpen met een stappenplan om hem weer mooi te krijgen?

Motorkap moet gespoten worden, want vorige eigenaar, of die daarvoor, heeft m verpest.

Heb carclean al gevraagd om een lijstje met spullen, wat ik nodig heb.

Zal het lijstje even overnemen en hier neer zetten.
Heb zelf nog geen DAP, dus die staat ook op de lijst.
  Moderator zondag 2 februari 2014 @ 11:09:56 #45
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136231906
3m afplaktape
DAP 500 raffini starterskit
Monello Peluche verde trio
Mothers Wax - California Gold Synthetic Wax Liquid
Monello - Raffini 5,5” Foam Finessing Pad - Black (die is voor de wax, neem ik aan)

Monello - Monello Wash & Clay Set (die is op, dus zoek alternatief)

Dus klei, washandschoen, droogdoek, detailspray, shampoo heb ik nog van autoglymn.


Droogdoek: CSF - Delirium Orange Drying Towel - 60x90cm
Washandschoen: Meguiars - Super Thick Microfiber Wash Mitt
Kleiset: Monello - Dolce Verde Klei Set

[ Bericht 16% gewijzigd door JohnB52 op 02-02-2014 11:24:02 ]
  Moderator zondag 2 februari 2014 @ 11:21:57 #47
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136232155
quote:
0s.gif Op zondag 2 februari 2014 11:21 schreef jitzzzze het volgende:
Ik snap niet zo goed wat je vraag nou is :@

Wat is je doel, wat heb je nog liggen en wat wil je erbij kopen?
Nou dat is mijn verlanglijstje, behalve de autoshampoo van Autoglymn heb ik niks (meer want alles is alweer op)

Ook geen polijstmachine, dus die moet ook nog.
  Moderator zondag 2 februari 2014 @ 11:26:00 #49
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_136232176
quote:
1s.gif Op zondag 2 februari 2014 11:25 schreef JohnB52 het volgende:

[..]

Nou dat is mijn verlanglijstje, behalve de autoshampoo van Autoglymn heb ik niks (meer want alles is alweer op)

Ook geen polijstmachine, dus die moet ook nog.
Ah, op die fietsch.

Heb je ervaring met detailen? Of is dit je ontmaagding?
pi_136232270
Machinaal nog niet,

Vroeger wel eens een wagen gepoetst, maar "expert" , nee moet nog veel leren.
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')