abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 augustus 2013 @ 12:34:32 #1
862 Arcee
Look closer
pi_129711152
quote:
Hamburger van kweekvlees vandaag gepresenteerd; revolutie?

De eerste hamburger van kweekvlees wordt vandaag onder toeziend oog van de hele wereldpers (vanaf 13:30 live) groots gepresenteerd. Gefinancierd door een anonieme mecenas die pas vandaag bekend wordt gemaakt, ontwikkeld in een laboratorium in Maastricht. Gaat het een revolutie in de wereldwijde voedselproductie ontketenen? 'Het is nu nog science fiction.'

De energieverslindende vleesconsumptie wordt gezien als een van de grootste uitdagingen van deze tijd. De vraag naar vlees blijft stijgen en volgens de VN-landbouworganisatie FAO bedroeg de wereldvleesconsumptie vorig jaar 297 miljoen ton. Door het groeiende aantal wereldburgers wordt geschat dat in 2050 ruim 470 miljoen ton nodig zal zijn.

Hoogleraar tissue-engineering en cardio-vasculair arts Mark Post is de afgelopen jaren bezig geweest om de eerste hamburger van kweekvlees te ontwikkelen. Het project liep bijna een jaar vertraging op en per hamburger was zo'n 250.000 euro nodig voor de ontwikkeling. In totaal heeft de ontwikkeling zo'n 800.000 euro gekost. Dat geld is goed besteed: kweekvlees wordt gezien als een van de meest voor de hand liggende oplossingen voor het vleesprobleem.

Drie kweekvleeshamburgers
Er zijn drie kweekvleeshamburgers gemaakt; de eerste werd in Maastricht al verorberd, de tweede is gisteren door een kok geprobeerd - 'je wilt niet dat het maandag onder het oog van de camera's misgaat' - en vandaag kan ook het publiek meekijken als het revolutionaire burgertje de pan in gaat.

Een opeenstapeling van 20.000 minuscule stukjes weefsel uit de stamcellen van een koe is de eerste stap richting duurzaam geproduceerd kweekvlees. In een speciale kweekkast - 'een beetje het lichaam' - met een hoge luchtvochtigheid en de nagebootste lichaamstemperatuur van 37 graden groeien de stamcellen uit tot spierweefsel.

Uit een klein stukje van een biefstuk kunnen een paar honderd stamcellen gehaald worden. 'Daar kan zeker 10.000 kilo vlees mee worden gemaakt. Dus van een heel biefstuk kun je al snel een miljoen kilo vlees worden maken', legt Post uit. Het ziet er nog niet uit als een hamburger en over de smaak: 'Laat ik het zo zeggen: hij smaakte niet spectaculair, maar goed genoeg.'

Supermarkt
'Ongeveer 50 procent van het vlees is verwerkt in producten', zegt Post in een item van Nieuwsuur. Hij loopt vrolijk door de supermarkt en pakt pizza's, kroketten, rookworsten en soepblikken uit de schappen. 'Het vlees dat hierin zit, kan allemaal zo vervangen worden door kweekvlees.'

Hij somt wat cijfertjes op: 'Als je dit allemaal zou vervangen, betekent het dat we per jaar 40 miljard dieren minder slachten, 40 procent minder landbouwgrond nodig hebben, 30 procent minder water gebruiken en 30 procent minder energie gebruiken.'

Dit is wel toekomstmuziek, geeft Post toe. 'Het is nu nog science fiction. De hamburger is een prototype, een proof of concept. Het project heeft in totaal al zo'n 800.000 euro gekost en we kunnen alleen nog maar gehakt nabootsen. Een mooi kogelbiefstukje maken? Zo ver zijn we nog niet.'

Opschalen
Het opschalen van de kweekvleesproductie kent nog wel een aantal moeilijkheden, vertelde Post eerder in een interview in de Volkskrant. 'Een van de problemen is het bloedserum dat wordt gebruikt in de oplossing waarin de spiercellen groeien. Dat wordt gewonnen uit bloed van kalveren en runderen. Maar bij kweekvlees wil je natuurlijk zo min mogelijk dierlijke toevoegingen gebruiken. Dat zou een achilleshiel kunnen zijn. Maar we hebben al testen gedaan met een synthetisch serum. Die waren veelbelovend. Ik ben ervan overtuigd dat dat wel gaat lukken.'

De ontwikkeling van kweekvlees voor commerciële doeleinden kan snel gaan, denkt Post. 'Mijn financier schat zelfs binnen een jaar of vijf. Dat vind ik te optimistisch.' De kosten voor een proeffabriek worden geschat op zo'n 100 miljoen euro. 'Maar je kunt er geen zinnig woord over zeggen. Het zou zo maar kunnen dat we over vijftig jaar in de slager labels zien met 'hier is een dier voor geslacht'.'

Bron: Volkskrant
Erg interessant. ^O^ Kan zeker een revolutie zijn.

Volg het live: http://culturedbeef.net/

[ Bericht 1% gewijzigd door Arcee op 05-08-2013 13:11:21 ]
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
pi_129711237
En weer duizenden banen gaan verdwijnen. Nieuwe Industriële revolutie?
Hier staat niets.
pi_129711281
Ik zou het niet vreemd vinden dat er een FastFood bedrijf erachter zit.
pi_129711438
'Het zou zo maar kunnen dat
we over vijftig jaar in de
slager labels zien met 'hier is
een dier voor geslacht'.

Dat voorspel ik ook |:(
pi_129711451
ik zou dit trouwens niet willen eten, jullie wel?
pi_129711481
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:47 schreef Take2 het volgende:
Het idee klinkt niet echt lekker nee, zeker niet met synthetische toevoegingen (aspartaam anyone?).
pi_129711542
quote:
Waarom niet? Als het lekker smaakt, tenminste :Y)
pi_129711551
Ik zou het graag eten, dit is een interessante revolutie

http://www.thegatesnotes.com/Features/Future-of-Food _O_
pi_129711559
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:39 schreef FrozenPizza het volgende:
Ik zou het niet vreemd vinden dat er een FastFood bedrijf erachter zit.
Gates Foundation zou er achter zitten.
pi_129711794
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:49 schreef RolStaart-Beer het volgende:

[..]

Waarom niet? Als het lekker smaakt, tenminste :Y)
Dit inderdaad

Ik vind het ook allemaal super boeiend
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
pi_129711819
Alpha kenny one
  maandag 5 augustus 2013 @ 12:59:02 #12
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_129711836
Leuk, helemaal geen dieren meer doden maar wel alle bossen kappen voor grondstoffen om vervangers te maken. Puik plan! ^O^
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_129711880
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 12:59 schreef IkStampOpTacos het volgende:
Leuk, helemaal geen dieren meer doden maar wel alle bossen kappen voor grondstoffen om vervangers te maken. Puik plan! ^O^
waar haal je dat nou weer vandaan?
He said how many sugars do you like in your tea?
I said forget about the sugar have a spoon full of me,
[Rhu SC]Deel 1 dus? O+
Your job is to feed me, do me and die
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 augustus 2013 @ 13:09:21 #14
862 Arcee
Look closer
pi_129712125
quote:
Jawel, ik zou het zeker willen proberen. De smaak bepaalt of het een succes wordt. En de voedingswaarde natuurlijk, maar het valt of staat in eerste instantie met de smaak.
Never in the entire history of calming down did anyone ever calm down after being told to calm down.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 augustus 2013 @ 13:10:58 #15
862 Arcee
Look closer
pi_129712173
Hier dus live te volgen: http://culturedbeef.net/ w/
pi_129712177
quote:
Ja, als jij iets in je tuin kweekt ga je ook eerst een bos kappen :?
  maandag 5 augustus 2013 @ 13:12:08 #17
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_129712203
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:11 schreef Tja..1986 het volgende:

[..]

Ja, als jij iets in je tuin kweekt ga je ook eerst een bos kappen :?
Ja, standaard procedure.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 augustus 2013 @ 13:42:10 #18
862 Arcee
Look closer
pi_129713310
Website is live: http://culturedbeef.net/

Stream nog niet.
pi_129713435
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:42 schreef Arcee het volgende:
Website is live: http://culturedbeef.net/

Stream nog niet.
Zo te horen zijn ze nog bezig tafels en stoelen neer te zetten. De financier schijnt Sergey Brin te zijn.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 augustus 2013 @ 13:45:53 #20
862 Arcee
Look closer
pi_129713454
quote:
the greatest hope for hundreds of millions of animals in the world
Tsja, dat is maar betrekkelijk. Vele dieren leven omdát ze geslacht gaan worden.
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 augustus 2013 @ 13:46:22 #21
862 Arcee
Look closer
pi_129713478
quote:
0s.gif Op maandag 5 augustus 2013 13:45 schreef Scrutinizer het volgende:
Zo te horen zijn ze nog bezig tafels en stoelen neer te zetten. De financier schijnt Sergey Brin te zijn.
Aha, het geniale brein achter Google. ^O^
pi_129713500
quote:
Wat lul jij nu weer?
  FOK!-Schrikkelbaas maandag 5 augustus 2013 @ 14:00:59 #23
862 Arcee
Look closer
pi_129714028
Stream begonnen: http://culturedbeef.net/
pi_129714449
Op verzoek van Arcee verplaatst naar NWS.

Ben benieuwd of dit de toekomst van vleesconsumptie wordt.
"Dear life, When I said "can my day get any worse?" it was a rhetorical question, not a challenge."
  maandag 5 augustus 2013 @ 14:12:07 #25
34614 jogy
Hersenflatulent
pi_129714483
quote:
Leer lezen ^O^.
Iedereen is de hoofdrolspeler van zijn eigen komedie.
Vrijheid
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')