2e:quote:Of ik het nou aan mijn moeder vraag, vage kennissen of beste vrienden: ze blíjven erin. Ebru, ze doen je wat aan, je láát het hoor. Waag het niet om daar een discussie over aan te gaan! Mijn moeder doet er nog een schepje bovenop: Je hebt het fout. Om vier uur s ochtends roept de moskee niet op tot het gebed. Als ik die nacht weer wakker gebruld wordt, overweeg ik een fractie van een seconde om mijn moeder te bellen. LUISTER DAN: de moskee jengelt! Al dagen vraag ik me af wie er in godsnaam om fokking 04.00 uur opstaat om te gaan bidden. Recep Tayip Erdogan himself!? Ik durf er mijn column om te verwedden van niet. Opstaan om naar de wc te gaan oké. Als je moet dan moet je. Maar opstaan om te bidden?!
Nou ja, er zitten gekkies tussen, zegt mn Turkse vriendin. Ik lees net op mijn Facebook dat een kerel gedroomd had over zijn naakte vrouw en dochter en dat hij ze daarna maar gewurgd had. Mijn verbaasde blik wordt beantwoord met een herhaling van het gezegde. En een extra uitleg: Die man werd dus wakker en ging zn vrouw en dochter wurgen. Ik denk dat Arabieren zelfs niet zo gestoord zijn als sommige Turken. Dus er zullen heus wel mensen zijn die om vier uur s nachts opstaan om te bidden maar nee Ebru, over het s nachts niet oproepen tot het gebed is geen discussie mogelijk. En al helemaal niet landelijk laat staan publiekelijk, ze zouden je afschieten.
Afschieten? Met haar vinger haalt ze een denkbeeldige trekker over bij haar hoofd. Afschieten. Zon discussie overleef je niet. Het gaat er bij mij niet in dat er onderwerpen zijn waarover je niet kunt praten. Waarover je moet zwijgen. Hoe logisch is het dat je na middernacht de moskee uitzet. Landelijk. En dat de gelovige die de drang heeft om om 04.00 uur s nachts te bidden, gewoon zijn wekker zet? Waarom kun je daar geen volwassen gesprek over hebben in Turkije, desnoods een referendum over houden? De godsdienstgekkies in Turkije zijn de afgelopen vijftien jaar verveelvoudigd. Ik schrik niet eens meer van de hoofddoekjes in mijn badplaats maar als we ze in het mondaine Cesme zien, trekt mijn vriendin een vies gezicht. De werkster van mijn moeder vroeg waarom ze op feestdagen een Turkse vlag met de afbeelding van die dooie gast ophangt. En dat terwijl die lui het boek van een eeuwenoude dooie aanbidden! De humor van Izmir Turken is goud: ja die dooie profeet Mohammed is stukken doder dan een dode Atatürk. En dan is ze me voor: Nee Ebru, dat heb ik niet hardop gezegd. Dat kan niet.
quote:Dossiers
Eredivisie 2013/2014Royal Baby Kate en William
GEPLAATST : 26 juli
Die dooie gast II
Die dooie gast II
Toch maar even opgezocht: Mustafa Kemal, die in 1934 de naam Atatürk vader der Turken kreeg, is overleden op 10 november 1938. Hoewel hij pas vijftien jaar later, in 1953, in zijn Mausoleum in Ankara werd bijgezet is hij inmiddels bijna 75 jaar dood. Benieuwd of deze mijlpaal in het Turkije van Erdogan komende november nou als feestdag of rouwdag gezien zal worden maar goed, dat gaan we meemaken.
De boodschapper van God, althans de boodschapper van de god van moslims, overleed op 8 juni 632 na Christus in Medina. Mohammed leefde iets langer dan Mustafa Kemal en werd 63. Maar daarna gaf hij toch echt de pijp aan Maarten (lees: Mo ging dood). Op Wikipedia lees ik dat de kamer waarin hij stierf werd omgebouwd tot moskee van de profeet.
Allebei dood dus. Dat is de eerste overeenkomst tussen Mustafa en Mohammed. Maar er is meer: Atatürk groeide zonder vader op, en schopte het na een militaire carrière tot diplomaat, hervormer en president van de republiek Turkije die hij uiteindelijk oprichtte. In filmtermen was hij een soort Daniel 007 Craig: elke vrouw (en man) lag aan zijn voeten, hij dronk iedereen onder de tafel, en was de man die mannen wilden zijn en met wie vrouwen wilden zijn. De held. Ook Mohammed deed het best aardig: Net als Mustafa groeide hij zonder vader op, schopte het tot filosoof, militair leider, staatsman en profeet. In filmtermen zou je hem kunnen aanduiden als een soort Russel Javert Crowe. De bad guy voor wie elke vrouw (en man) valt.
In de ogen van velen zijn deze twee mannen helden. En terecht, als je zoveel jaar na je dood nog aanbeden wordt, heb je iets goed gedaan. Toch viel vorige week half Nederturkistan op Twitter over me heen. Op alle mogelijk manieren moest ik dood. Waarom? Omdat ik constateerde dat beide heren dood waren. Hoe respectloos van me! Dood moet je, HOER! Zon tweeduizend verwensingen en doodsbedreigingen kreeg ik over me heen, waarvan er hoe pijnlijk geen één, I kid you not, géén één in foutloos Nederlands was. Hoewel ik me had moeten verbazen over Nederturkse pubers en puberettes die hun heil in geweld zoeken, vroeg ik me af hoe die kids worden opgevoed. Of hun ouders trots zijn op hun mini-hatertjes, die mij op 987675 manieren dood willen maken. Alsof het mijn schuld is dat Mustafa en Mohammed morsdood zijn! Terwijl iedereen weet dat je ook een dode M&M op het hoogste voetstuk ever kunt plaatsen. Volksstammen die het doen! Of IK dat doe, is mijn zaak. Dat jullie mij bij twijfel doodwensen, Nederturkjes, mag. Wat niet mag, is mij bedreigen, oproepen tot geweld of fysieke pogingen doen om mij om te brengen. Doe dat dan dus ook niet. Gewoon niet doen! Gedraag je. En leer es fatsoenlijk Nederlands.
quote:Op zondag 4 augustus 2013 11:45 schreef paddy het volgende:
[..]
Ik wam er net in na een waarschuwing. Pagina 1 viel nog mee. pagina 2 al enorm veel persoonlijk gejank naar elkaar. En pagina 3 was helemaal over de top.
Kolere wat een kleuters hier. En ja, inclusief die klonen. Had hier nog willen reageren over deze vrouw en haar dramaqueen gedrag, maar bepaalde users zijn hier sneller met hun persoonlijk gejank dan dat ik kan lezen of iets gemod moet worden. Van mij mag er een nieuwe geopend worden. Ik verwacht dat deze users net iets meer volwassenheid tonen dan tot nu toe is gedaan door sommigen. Wie de schoen past trekke hem aan.
Alsof elke moslim zo is?quote:Ik lees net op mijn Facebook dat een kerel gedroomd had over zijn naakte vrouw en dochter en dat hij ze daarna maar gewurgd had
quote:Ik denk dat Arabieren zelfs niet zo gestoord zijn als sommige Turken.
En dan praten over beschaafdheid?quote:De godsdienstgekkies in Turkije
Zullen we eens iets inhoudelijk plaatsen dan? Ik zal een poging doen.quote:
Dit dus.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:14 schreef paddy het volgende:
Oke, hier mijn mening over dit geheel.
De dame heeft het over schrikken wanneer ze uitgescholden gaat worden, maar wat doet ze zelf dan?
[..]
Alsof elke moslim zo is?
[..]
[..]
En dan praten over beschaafdheid?
Van mij mag elke persoon die haar met de dood bedreigt opgepakt worden, maar ze heeft nog geen fractie recht van spreken wanneer ze uitgescholden gaat worden, of desnoods haar familie gekleineerd gaat worden. Ze doet dit namelijk zelf via publiek. Een hele groep denigreren. Je wil een discussie? Dat komt dan niet zo over in de column.
Het is natuurlijk achterlijk om gelovigen (die blijkbaar in mohammed nog meer zien dan hun vader) te treiteren met hun (vader der gelovigen) en dan niet zelf enorm gedenigreerd worden. Daar van schrikken.
En ja, het moet allemaal gewoon kunnen, maar ga niet lopen neuzelen wanneer ze jouzelf dan op GELIJKE voet afbranden.
Een bedreiging zou van mij trouwens meteen aangepakt moeten worden. Haal
dat tuig maar van straat. Maar de twitteraars die haar op gelijke voet denigreren heb ik alle begrip voor. Je kan niet alleen maar stront roepen, zonder stront te ontvangen.
Het gaat niet om de inhoud, het gaat om de reactie, het dreigen. Geweld moet gewoon afgewezen worden, ongeacht wat je van de inhoud vindt.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:21 schreef KoosVogels het volgende:
Dit dus.
Het is alsof je op straat iemand uit begint te schelden en vervolgens verbaast bent dat die persoon boos wordt.
en dat is nou net het probleem bij die moslims, geweld zit er al 1000de jaren inquote:Op zondag 4 augustus 2013 12:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het gaat niet om de inhoud, het gaat om de reactie, het dreigen. Geweld moet gewoon afgewezen worden, ongeacht wat je van de inhoud vindt.
Nogal wiedes.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:24 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Het gaat niet om de inhoud, het gaat om de reactie, het dreigen. Geweld moet gewoon afgewezen worden, ongeacht wat je van de inhoud vindt.
Gast, als jij in ons wonderschone landje de verkeerde beledigt, krijg je ook gewoon een paar flinke tikken van een of andere Hollander.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:26 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
en dat is nou net het probleem bij die moslims, geweld zit er al 1000de jaren in
Maar er zullen altijd meningen zijn die niet gewaardeert worden, of dan nu inhoudelijk is, of de toonzetting. Maar ik word zo moe van al die mensen die het maar gaan hebben over de inhoud, terwijl dat helemaal niet een probleem is. Het probleem is geweld, en daar moeten we het over hebben. Maar je ziet allemaal personen zoals op joop.nl het over de inhoud gaan hebben, terwijl dat helemaal niet ter discussie zou moeten staan. Een mening kan je negeren, geweld niet.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:26 schreef KoosVogels het volgende:
Nogal wiedes.
Maar ik praat geweld of er mee dreigen dan ook niet goed.
Het verbaast mij gewoon dat bepaalde lieden menen alles te moeten zeggen en vervolgens geschokt reageren als dat niet wordt gewaardeerd.
Als ik christenen beledig gebeurt er helemaal niets!quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:27 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Gast, als jij in ons wonderschone landje de verkeerde beledigt, krijg je ook gewoon een paar flinke tikken van een of andere Hollander.
En nog één, het geweld is geen probleem, dat ze een aandachtshoer is wel.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:29 schreef fantasyboy het volgende:
ik heb het interview gezien op geenstijl
Dit wijffie komt bij mij over als een vreselijke aandachtshoer......lijkt Wilders wel.
Misschien is beiden wel een probleem.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En nog één, het geweld is geen probleem, dat ze een aandachtshoer is wel.
Nederlandse jongeren (want ouderen gewoon sowieso niet snel lopen kloppen) zijn over het algemeen niet gelovig. Het zal hen dus een worst wezen of jij Jezus beledigt.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:29 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
Als ik christenen beledig gebeurt er helemaal niets!
Waarom zou het feit dat ze een aandachtshoer zou zijn een probleem moeten zijn. Negeren is heel eenvoudig.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:31 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Misschien is beiden wel een probleem.
Dit vind ik dus net zo'n vreemde opmerking als zeggen dat elke christen, of elke westerling de oorzaak van de meeste oorlogen is. Persoonlijk hou ik het topic liever ontopic trouwens. mijn definitie is daarvan. Doodsbedreigingen zijn te ahterlijk voor woorden en zouden aangepakt moeten worden.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:26 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
en dat is nou net het probleem bij die moslims, geweld zit er al 1000de jaren in
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I Ask for so Little. Just Fear Me, Love Me, Do as I Say, and I Will Be Your Slave.
User van NWS zei: Maak van internet een schoner riool! YES WE CAN!
dat is een aanname en veronderstellingquote:Op zondag 4 augustus 2013 12:32 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Nederlandse jongeren (want ouderen gewoon sowieso niet snel lopen kloppen) zijn over het algemeen niet gelovig. Het zal hen dus een worst wezen of jij Jezus beledigt.
Maak je een opmerking die hem wel raakt, dan kun je ervan uitgaan dat je een stoot op je smoel krijgt.
Nee, dat is meer dan tien jaar ervaring in het Nederlandse uitgaansleven.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:33 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
dat is een aanname en veronderstelling
Waar zie jij de users zeggen dat geweld geen probleem is?quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:30 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En nog één, het geweld is geen probleem, dat ze een aandachtshoer is wel.
Aandachtshoeren kunnen een storende factor zijn - temeer er mensen zijn (met name aan autochtone zijde) die nogal gevoelig zijn voor dit soort storende factoren en hun argumentatie die vaak gebaseerd is op het ondermijnen van 'het samenleven'.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:32 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Waarom zou het feit dat ze een aandachtshoer zou zijn een probleem moeten zijn. Negeren is heel eenvoudig.
Ik vind jou een storende factor, maar dan is dreigen nog steeds not done. Nogmaals, we moeten in dit soort situaties gewoon als complete samenleving zeggen, je dreigt niet met en je gebruikt geen geweld. Maar al die afleiding door het over de inhoud of de persoon te gaan hebben daarmee speel je alleen maar de dreigers in de kaart en werk je mee aan het in stand houden van dreigen en geweld.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:35 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Aandachtshoeren kunnen een storende factor zijn - temeer er mensen zijn (met name aan autochtone zijde) die nogal gevoelig zijn voor dit soort storende factoren en hun argumentatie die vaak gebaseerd is op het ondermijnen van 'het samenleven'.
Hier op FOK! denken sommigen ook dat christenen erbij halen als spiegel ook maar enig effect heeft. De meesten die je de spiegel wil laten voelen zijn niet-gelovig en denken net zo over het christelijk geloof als over de Islam dus komt niet aan.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:33 schreef Dance99Vv het volgende:
[..]
dat is een aanname en veronderstelling
Niemad hier (ik heb de reactie tenminste nog niet gezien) keurt het bedreigen goedquote:Op zondag 4 augustus 2013 12:37 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Ik vind jou een storende factor, maar dan is dreigen nog steeds not done. Nogmaals, we moeten in dit soort situaties gewoon als complete samenleving zeggen, je dreigt niet met en je gebruikt geen geweld. Maar al die afleiding door het over de inhoud of de persoon te gaan hebben daarmee speel je alleen maar de dreigers in de kaart en werk je mee aan het in stand houden van dreigen en geweld.
Wat is deze?quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:39 schreef fantasyboy het volgende:
De meesten hier hebben nog niet van de kruistochten van de christenen gehoord die miljoenen levens in het verleden gekost heeft......
Nog even en ik gooi dit topic naar F&L hoorquote:Op zondag 4 augustus 2013 12:39 schreef fantasyboy het volgende:
De meesten hier hebben nog niet van de kruistochten van de christenen gehoord die miljoenen levens in het verleden gekost heeft......
Ik publiceer geen columns noch ben ik in de media een gevolgd persoontje. Ergo je argumentatie raakt kant noch wal. Verder stel jij een vraag en ik beantwoord hem gewoon. Over dreigementen en het feit dat deze not done zijn is al herhaaldelijk gesproken. Dat jij wenst te fantaseren dat mensen alhier bedreigingen goedkeuren moet je zelf weten.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:37 schreef truthortruth het volgende:
Ik vind jou een storende factor, maar dan is dreigen nog steeds not done. Nogmaals, we moeten in dit soort situaties gewoon als complete samenleving zeggen, je dreigt niet met en je gebruikt geen geweld. Maar al die afleiding door het over de inhoud of de persoon te gaan hebben daarmee speel je alleen maar de dreigers in de kaart en werk je mee aan het in stand houden van dreigen en geweld.
Je snapt het nog steeds niet, lees mijn reactie nu nog een keer. Je kan honderd keer typen dat je bedreigen niet goed keurt, maar als je die opmerking vervolgens compleet overstemd door het over inhoud en de persoon te gaan hebben pikken mensen daaruit wat ze willen horen.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:39 schreef paddy het volgende:
[..]
Niemad hier (ik heb de reactie tenminste nog niet gezien) keurt het bedreigen goed
Volgens mij weet jij net zo goed als ik dat dit soort discussies op Fok vrijwel altijd in tranen zullen eindigen.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:40 schreef paddy het volgende:
[..]
Nog even en ik gooi dit topic naar F&L hoor
Oh, dus nu mogen we het niet meer over de persoon of inhoud hebben, louter omdat ze bedreigd wordt. Nou wordt ie mooi.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:41 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je snapt het nog steeds niet, lees mijn reactie nu nog een keer. Je kan honderd keer typen dat je bedreigen niet goed keurt, maar als je die opmerking vervolgens compleet overstemd door het over inhoud en de persoon te gaan hebben pikken mensen daaruit wat ze willen horen.
Ook jij snapt het niet, het enige wat je wilt is je mening ventileren over de inhoud en de persoon, het feit dat ze bedreigd wordt is ondergeschikt daaraan, en je bent daardoor dus onderdeel van het probleem.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:41 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Ik publiceer geen columns noch ben ik in de media een gevolgd persoontje. Ergo je argumentatie raakt kant noch wal. Verder stel jij een vraag en ik beantwoord hem gewoon. Over dreigementen en het feit dat deze not done zijn is al herhaaldelijk gesproken. Dat jij wenst te fantaseren dat mensen alhier bedreigingen goedkeuren moet je zelf weten.
Op het moment dat ze zonder gevaar haar mening kan uiten mag dat prima.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh, dus nu mogen we het niet meer over de persoon of inhoud hebben, louter omdat ze bedreigd wordt. Nou wordt ie mooi.
Ik vrees dat jij het niet snapt. Je kunt heel goed dreigementen en geweld afkeuren en tegelijkertijd beseffen dat er in het leven iets bestaat als actie-reactie.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:41 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Je snapt het nog steeds niet, lees mijn reactie nu nog een keer. Je kan honderd keer typen dat je bedreigen niet goed keurt, maar als je die opmerking vervolgens compleet overstemd door het over inhoud en de persoon te gaan hebben pikken mensen daaruit wat ze willen horen.
Ok dan, welke van de dingen die zij stelt zijn dan zo vervelend?quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:43 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Oh, dus nu mogen we het niet meer over de persoon of inhoud hebben, louter omdat ze bedreigd wordt. Nou wordt ie mooi.
Is dat een wet die door jou is opgesteld ofzo?quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:43 schreef truthortruth het volgende:
[..]
Op het moment dat ze zonder gevaar haar mening kan uiten mag dat prima.
Nog maar een keer. Ik lees nergens. dat users achter die bedreigingen staan. Ik lees wel dat users die het denigreren van de persoon (wat de persoon blijkbaar zelf ook doet) wel begrijpen. En dat doe ik ook.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:41 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En als maatschappij hebben we de verantwoording om de kaders voor die reactie te definieren.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:44 schreef KoosVogels het volgende:
[..]
Ik vrees dat jij het niet snapt. Je kunt heel goed dreigementen en geweld afkeuren en tegelijkertijd beseffen dat er in het leven iets bestaat als actie-reactie.
Nee, dat is geen wet. Dat is wat je wil bereiken, als jij zelf van de vrijheid van meningsuiting wil genieten dan zal je dat kader moeten hanteren.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:45 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Is dat een wet die door jou is opgesteld ofzo?
Hou toch op met dat Calimero-geklep over discriminatie, we hebben Turkse en Marokkaanse kamerleden, burgemeesters, advocaten, politici, gemeenteraadsleden en wat al niet te meer. Die discriminatiekaart is makkelijke en snel gespeeld en zo achterhaald.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:35 schreef fantasyboy het volgende:
Ik denk dat deze huppelkut er weinig van snapt.
Turken in Nederland zijn vrijwel aangepast. Het probleem zit hem dat zij altijd gediscrimineerd worden, gediscrimineerd voelen . Waarom zouden ze dan voor Nederland moeten zijn?
Turken en Marokkanen zijn een soort gedrag gaan vertonen tegen de maatschappij in nederland omdat ze niet erg geaccepteerd worden, door hun gedrag wordt het alleen maar erger. Mevrouwtje ebru schijnt dit niet zo goed te snappen.
Die kaders zijn helder: dreigen of geweld gebruiken is strafbaar.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:46 schreef truthortruth het volgende:
[..]
En als maatschappij hebben we de verantwoording om de kaders voor die reactie te definieren.
Ik kan mezelf blijven herhalen, maar zolang je de boodschap dat bedreigen niet mag laat overstemmen door het over de persoon en inhoud te blijven hebben zal er niets veranderen.quote:Op zondag 4 augustus 2013 12:46 schreef paddy het volgende:
[..]
Nog maar een keer. Ik lees nergens. dat users achter die bedreigingen staan. Ik lees wel dat users die het denigreren van de persoon (wat de persoon blijkbaar zelf ook doet) wel begrijpen. En dat doe ik ook.
Nog een keer voor het geval er overheen gelzen gaat worden. Niemand van de users keurt bedreigingen goed. Denigreren of bedreigingen vind ik persoonlijk ook nogal een verschil.
Van mij mogen bedreigingen in Nederland (moet helemaal eenvoudig zijn wanneer het zwart op wit staat) echt hard aangepakt worden.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |