Oftewel het hevel-effect.quote:Op woensdag 31 juli 2013 16:25 schreef RemcoDelft het volgende:
Als het systeem eenmaal vol zit, hoeft de pomp niets meer omhoog te stuwen,
Dunne slang koelt sneller af....minder oppervlak dat verwarmd word en de warmteoverdract van binnekant slang -> water is hoog. Je zit met de opwarming aan de buitenzijde, da's de beperking.quote:Op woensdag 31 juli 2013 16:35 schreef gateway het volgende:
ik zou 20 of 25 mm tyleen pakken, en gewoon een verwarmingspompje ertussen16mm doet het ook wel, is alleen minder water (dus sneller opgewarmt?)
die hebben wij op het schuurdak liggen.quote:Op donderdag 1 augustus 2013 11:30 schreef chaos2305 het volgende:
Ik heb daar toevallig laatst ook naar zitten kijken maar omdat mijn bad iets meer inhoud heeft ben ik even gaan googelen en heb ik een set gevonden op internet, kant en klaar en je kunt er een extra pompje op aansluiten.
Google maar eens op El Nino Collectorset 1e link die je tegenkomt.
ik heb deze set nog niet gekocht, dat komt volgend jaar
Legionella kan niet zo goed tegen chloor ;-).quote:Op woensdag 31 juli 2013 22:39 schreef Pollewoppie het volgende:
lekker legionella kweken als de pomp uit is!
Als je dit wilt zou ik met een warmtewisselaar werken...
Je kan het ook praktisch houden.quote:Op maandag 5 augustus 2013 18:46 schreef gateway het volgende:
heb van de week vastgestelt dat een cv pomp niet echt pomp zonder druk... daarbij zuigt ie sowieso niet zelf aan.
Misschien is een systeem met een warmtewisselaar niet zo heel verkeerd, je kann op het dak het systeem met Glycol vullen (bevriest niet in de winter dacht ik?) je cv pompje kann je dan ook gebruiken, en je kann je zwembadpomp gewoon het water laten rondpompen, en dus ook geen legionella (al kann dat dus niet met chloor. Zelfs zou je met nog een warmtewisselaar een vat water op kunnen warmen oid.
Al met al weet ik niet of al die moeite het waard is..... Maar leuk is het wel
kWh of Joule of Calorieën.quote:Op maandag 5 augustus 2013 22:42 schreef john2406 het volgende:
Al eens laten berekenen hoeveel kw je nodig hebt om het ook maar 1 graden te verwarmen en waarschijnlijk die 1 grade weer zal verliezen gedurende de nacht?
Tevens zal je moeten bedenken dat het koude water van onder uit het zwembad gehaald moet worden en niet via een skimmer via de boven kant.
Ooit vroeg me iemand uit ons buurland om een 18 kw ketel te plaatsen voor zijn zwembad te verwarmen, waarop ik hartelijk begon te lachen en zei dat ik dacht dat hij wel 5 van die ketels nodig zou hebben, kaskade opstelling danwel.
Het gaat ook om het vermogen, dus kW (hoodletter W van James Watt)quote:Op maandag 5 augustus 2013 22:51 schreef Nieuwschierig het volgende:
[..]
kWh of Joule of Calorieën.
kW is vermogen, geen hoeveelheid energie.
Als je de afkoeling meetelt wel jaquote:Op dinsdag 6 augustus 2013 19:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Het gaat ook om het vermogen, dus kW (hoodletter W van James Watt)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |