abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_115604648
Hey beste fokkers,

Wij hebben sinds kort een in de grond gebouwd zwembad in de tuin van 30m3. Met het warme weer hebben we echter gemerkt dat het water nogal koud blijft. Nu heb ik wat gelezen over zwembadverwarming en ergens stond dat als je door een zwarte tuinslang het water pompt en die in de zon laat liggen, dat het water aanzienlijk sneller opwarmt. Klopt dat? En zo ja hoe pak ik dit het beste aan, wat voor pomp koop ik? Of werkt dit niet met zon groot bad en is een andere oplossing beter?

Bedankt voor t lezen en uw antwoord,
Groetjes,

Alfred
  woensdag 15 augustus 2012 @ 17:36:42 #2
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_115604831
Ik zou op zoek gaan naar een zwembad verwarming. Als je daar op googled vind je ze wel. Let echter wel op de capaciteit van de pomp/verwarming, je wil niet een te kleine pomp hebben die er dagen over doet om je bad 2 graden op te warmen. :P
pi_115604985
Ja daar heb ik inderdaad ook al over gelezen. Dat zijn ingewikkelde installaties met zonnepanelen. Het probleem daarmee echter is dat het zwembad van mn ouders is, die het nogal druk hebben met vanalles. En als ik naar hun aankom met: "hey, je kunt een zonne-energie zwembadverwarming kopen voor 700 euro, die nogal moeilijk in elkaar te zetten is en die een groot deel van de tuin in beslag neemt..." dat zei sneller geneigt zijn nee te zeggen :p. Dus ik heb nog (wellicht ongegronde) hoop in mijn 50 euro tuinslang idee...
  woensdag 15 augustus 2012 @ 17:46:14 #4
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115605158
Normaliter wordt het water van je zwembad verwarmt bij het pompen. In theorie zou je een warmtewisselaar bij je pompunit kunnen plaatsen.

Waarom heb je er niet meteen voor gekozen om een verwarmingsunit bij je zwembad te plaatsen?

De tuinslang is een grappig idee, wat vaker voorbij is gekomen, maar levert veel te weinig rendement en is afhankelijk van de zon, terwijl je juist meer warmte wilt wanneer de lucht wat koeler is. Daarnaast is mijn onduidelijk hoe je met die tuinslang dan je zwembadwater gaat verwarmen....
Op dinsdag 2 oktober 2012 14:27 schreef tong80 het volgende: _O_ :P
  woensdag 15 augustus 2012 @ 17:47:53 #5
58789 Snakey
-||||--------||||-
pi_115605203
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:41 schreef alfwoj het volgende:
Ja daar heb ik inderdaad ook al over gelezen. Dat zijn ingewikkelde installaties met zonnepanelen. Het probleem daarmee echter is dat het zwembad van mn ouders is, die het nogal druk hebben met vanalles. En als ik naar hun aankom met: "hey, je kunt een zonne-energie zwembadverwarming kopen voor 700 euro, die nogal moeilijk in elkaar te zetten is en die een groot deel van de tuin in beslag neemt..." dat zei sneller geneigt zijn nee te zeggen :p. Dus ik heb nog (wellicht ongegronde) hoop in mijn 50 euro tuinslang idee...
Dat hoeft niet hoor, cvan die zonnepaneeldingen, je hebt ook electrische verwarmingen.

http://zwembad.twenga.nl/zwembadverwarming.html
pi_115605758
@ dr.Bellows: We zijn onlangs verhuisd, en het zwembad lag er al. Ik heb echt geen idee wat een warmtewisselaar is.. Hmm volgens mij is dat wel heel duur. U zegt dus dat de tuinslang niet zal werken.. dat dacht ik eignlijk al. Hoewel het argument van niet een warmer bad hoeven hebben wanneer het warmer weer is, niet helemaal geldt voor ons. Wij gaan namelijk juist alleen zwemmen als t heel warm is. Alleen zou t dan ook fijn zijn als t water ook wat warmer is. Want zoals het nu erbij ligt bibber je zou t badje weer uit hoor :p Misschien dat dat anders is na deze week van tropische zon.

@Snakey: Hmm, ik zie dat je gelijk hebt. Maar elektrische verwarming is natuurlijk heel duur met de energiekosten. En aanschafprijs is ook ongeveer 500 euro zie ik. Die goedkopere werken niet bij dit formaat zwembad.
pi_115605802
Nog iets anders, hoe kun je de temperatuur van een zwembad opmeten, kan dat gewoon met een thermostaat voor het meten van lichaamstemperatuur?
  woensdag 15 augustus 2012 @ 18:11:49 #8
68091 borbit
Is dit het begin van een pr0n?
pi_115605941
ONZ is een paar deuren verder.

[ Bericht 93% gewijzigd door Snakey op 15-08-2012 19:15:30 ]
  woensdag 15 augustus 2012 @ 18:54:35 #9
377220 lievedraak
Human = unique massproduction
pi_115607504
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 18:07 schreef alfwoj het volgende:
Nog iets anders, hoe kun je de temperatuur van een zwembad opmeten, kan dat gewoon met een thermostaat voor het meten van lichaamstemperatuur?
Met een vijverthermometer..
http://www.shopwiki.nl/l/vijver-thermometer
Soms lief, soms een draak, maar altijd mezelf.
Ik heb het lef niet zo laf te zijn.
"Rare as is true love, true friendship is rarer." Jean de la Fontaine
  woensdag 15 augustus 2012 @ 19:09:29 #10
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115608021
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 18:05 schreef alfwoj het volgende:
Hoewel het argument van niet een warmer bad hoeven hebben wanneer het warmer weer is, niet helemaal geldt voor ons. Wij gaan namelijk juist alleen zwemmen als t heel warm is. Alleen zou t dan ook fijn zijn als t water ook wat warmer is. Want zoals het nu erbij ligt bibber je zou t badje weer uit hoor :p Misschien dat dat anders is na deze week van tropische zon.
Een zwembad warm je niet even een keer op, zodat het lekker aangenaam is. Het kost relatief veel energie om een zwembad op te warmen, dus (daarom) wil je het ook op temperatuur houden. Als je dus gaat verwarmen, zul je ook moeten afdekken, aangezien minimaal 80% van het warmteverlies bij een zwembad via het oppervlak gaat.

Een warmte wisselaar is een element dat verwarmd water langs de buizen van de pompinstallatie laat lopen, waardoor het zwembadwater opwarmt (heeel simpel gezegd). Je hebt dus ook een warmtebron nodig daarnaast.
pi_115616433
google eens op: warmtepomp zwembad

Genoeg opties.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
  vrijdag 17 augustus 2012 @ 21:14:00 #12
20849 Fred
Beroepschagrijn
pi_115694965
Je had verwacht dat met het Nederlandse klimaat het bad vanzelf warm zou worden?
So we just called him Fred
  maandag 20 augustus 2012 @ 09:23:03 #13
370487 Hallmark
Geverifieerde account
pi_115773437
quote:
0s.gif Op woensdag 15 augustus 2012 17:31 schreef alfwoj het volgende:
Nu heb ik wat gelezen over zwembadverwarming en ergens stond dat als je door een zwarte tuinslang het water pompt en die in de zon laat liggen, dat het water aanzienlijk sneller opwarmt
Dat kan wel werken, maar dan moet je het op een zwart vlak leggen.

Een kennis van me heeft een huisje in Frankrijk, en hij heeft twee grote lappen (1,5x5 mtr) flexibel plastic, waar een slang doorheen loopt. Die heeft hij in serie geschakeld, een meter of tien van het zwembad liggen. Vervolgens pompt hij er overdag het zwembad-water doorheen. Je zou hetzelfde kunnen doen met een zwart stuk tuinslang en een lap zwart dik landbouw-plastic.

Je hebt vooral veel oppervlakte nodig, en veel tijd. Het duurt uiteraard twee weken voordat het zwembad is opgewarmt, maar daarna hoeft het alleen op temperatuur gehouden te worden.
Geinspireerd door historische gebeurtenissen en karakters. Dit werk van fictie was ontworpen, ontwikkeld en geproduceerd door een multicultureel team van verschillende religies en geloven.
  maandag 20 augustus 2012 @ 12:57:11 #14
379442 dr.Bellows
not a one trick pony
pi_115779114
quote:
0s.gif Op maandag 20 augustus 2012 09:23 schreef Hallmark het volgende:

een huisje in Frankrijk,
Dat is een essentieel verschil met de locatie van het zwembad van TS...
pi_115813416
Verwarmen door water door zwarte slangen te laten stromen, werkt ook prima in Nederland.. Niet zoveel als in Frankrijk, ..., maar genoeg om een zwembad een paar graden warmer te maken.

Zie het plaatje hieronder; zo hebben we dat bij ons gedaan.
- de zwarte slangen zitten als een spiraal op een stuk wapeningstaal gebonden (iets van 150-200 meter volgens mij)
- onderaan het plaatje, naast de containers, staat de oranje pomp die het water rondpompt. De inlaat zit onderaan het zwembad, zodat het koudste water door de slangen gaat

Als je het zelf maakt: let erop dat de pomp geschikt is voor chloor-water, dat is niet elke pomp.

pi_115832619
quote:
0s.gif Op dinsdag 21 augustus 2012 09:46 schreef sander_d het volgende:
Verwarmen door water door zwarte slangen te laten stromen, werkt ook prima in Nederland.. Niet zoveel als in Frankrijk, ..., maar genoeg om een zwembad een paar graden warmer te maken.

En daar zet Quo_ graag een rekensommetje tegenaan :)

In Nederland kun je in de zomer gemiddeld 4kWh per m2 per dag aan zonnewarmte "ophalen".
Om een zwembad met 30m3 inhoud op te warmen van 10 naar 20 graden heb je nodig:
30.000 x 4200 x 10 = 1.260.000.000 Joule
In één kWh zitten 3.600.000 Joules dus je hebt nodig 1.260.000.000 / 3.600.000 = 350 kWh.
Bij een opstelling met ca. 10m2 netto slangenoppervlak heb je dus 9 zonnige dagen nodig, aannemende dat er geen afkoeling plaatsvindt.

Valt nog mee eigenlijk.

Bij een slangdiameter van 2 cm heb je overigens 50 meter lengte nodig voor 1m2. Dus in bovenstaand rekenvoorbeeldje moet je wel 500 meter slang neerleggen.

[ Bericht 1% gewijzigd door quo_ op 21-08-2012 19:28:37 ]
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')