Is hijgen bij katten altijd een verontrustend teken? Mijn kat (1 jaar) liep een paar weken geleden toen het zo heet was (30+ graden) ontzettend te hijgen buiten. Volgens mij snapte ze gewoon niet dat het te warm was om rond te rennen. Ik heb haar toen een beetje nat gemaakt en binnen gehouden, en verder heeft ze nergens last van. Ik heb het haar sinds het is afgekoeld ook niet meer zien doen.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 11:44 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Een kat die het te warm heeft, gaat hijgen (dus ademen met zijn bek openen) en wordt erg rusteloos. Het hijgen is bij de honden een meer of minder normaal gedrag, bij de katten is het echter een verontrustend teken. Soms kunnen de katten het doen van stress, maar als je vermoed dat je kat het benauwd heeft, is het verstandig om direct een dierenarts te bellen.
Katten gaan pas hijgen als zij tegen de overhitting aan zitten! Voor een hond is het hijgen een normaal gedrag, maar een kat gaat pas hijgen als zij erg gestressed is of oververhit dreigt te raken. Je kat heeft blijkbaar de situatie niet goed ingeschat... Het is namelijk niet gezond om met +30 graden te gaan rennen... Maar ja, het is een tiener van 1 jaar oud, dus zulke dingen kunnen gebeuren.quote:Op donderdag 22 augustus 2013 16:59 schreef teirnon het volgende:
[..]
Is hijgen bij katten altijd een verontrustend teken? Mijn kat (1 jaar) liep een paar weken geleden toen het zo heet was (30+ graden) ontzettend te hijgen buiten. Volgens mij snapte ze gewoon niet dat het te warm was om rond te rennen. Ik heb haar toen een beetje nat gemaakt en binnen gehouden, en verder heeft ze nergens last van. Ik heb het haar sinds het is afgekoeld ook niet meer zien doen.
Als je beestje duidelijk last en zelfs pijn heeft, waarom ga je dan niet naar je dierenarts ipv online te vragen?quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 15:15 schreef Fascination het volgende:
M'n black & tan teckel van 10 heeft sinds een tijdje last van gele nagels en ook een (of meerdere) loszittende nagel(s). Blijkbaar is dit voor hem erg pijnlijk, want als ik de nagels alleen maar even aanraak, begint hij al te grommen en te happen. Hij loopt de laatste tijd ook erg traag en een beetje moeilijk. Wat zou dit kunnen betekenen en kan het verholpen worden?
Hier een foto ter illustratie:
[ afbeelding ]
Er kunnen een aantal oorzaken zijn, bijvoorbeeld een schimmelinfectie, een auto-immuunziekte ziekte (problemen met zijn eigen afweer) of een voedingstekort. Het is zeker verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts om dat goed te laten onderzoeken en te laten behandelen!quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 15:15 schreef Fascination het volgende:
M'n black & tan teckel van 10 heeft sinds een tijdje last van gele nagels en ook een (of meerdere) loszittende nagel(s). Blijkbaar is dit voor hem erg pijnlijk, want als ik de nagels alleen maar even aanraak, begint hij al te grommen en te happen. Hij loopt de laatste tijd ook erg traag en een beetje moeilijk. Wat zou dit kunnen betekenen en kan het verholpen worden?
Hier een foto ter illustratie:
[ afbeelding ]
Nee, in principe moet het probleemloos kunnen gaan... Het kan zijn dat de nageltjes splijten omdat zij te zacht zijn. Wat voor voeding krijgt je konijntje en komt hij buiten? Zonlicht is belangrijk voor de konijntjes ivm aanmaak van vitamine D.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 19:16 schreef Gwywen het volgende:
Voor als je er weer bent, heb ik ook een vraagje.
Als ik de nagels van mijn konijnen knip, splijten ze helemaal en dat ziet er nogal akelig uit. Kan zo'n "barst" in de nageltjes niet doorsplijten tot in het leven?
Of is het normaal dat de nageltjes splijten als ik ze knip? (Met speciaal konijnenkniptangetje)
Alvast bedankt
Ze eten konijnenbix, verse groenten, paardensla en ander vers spul dat ik buiten pluk. De konijntjes zijn jaar rond (behalve bij zeer strenge vorst) buiten en hebben 's morgens zon in hun hok.quote:Op zondag 25 augustus 2013 17:54 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Nee, in principe moet het probleemloos kunnen gaan... Het kan zijn dat de nageltjes splijten omdat zij te zacht zijn. Wat voor voeding krijgt je konijntje en komt hij buiten? Zonlicht is belangrijk voor de konijntjes ivm aanmaak van vitamine D.
Het kan ook zijn dat je schaartje niet meer scherp is!
Wow! Dat is erg bijzonder! Ik heb dit nog nooit in het echte leven gezien, alleen in de boeken er over gelezen. Ik denk dat het "heterotropic bone formation" is. Dit betekent dat er botweefsel gevormd wordt, waar het niet hoort. In het oog dus. Het is nogal zeldzaam! Helaas is er nog niet zo veel over bekend. Er wordt gedacht dat het misschien iets te maken heeft met de afzetting van vitamine C in het oog, waardoor er botweefsel gevormd wordt. Maar het komt niet door een overdosering aan vitamine C oid, dus gewoon vitamine C blijven geven!! Het is ook nog niet duidelijk of het schadelijk is en of het pijnlijk is. Ik zou mij dus niet direct zorgen maken over die witte/roze rand.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:42 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
Beste DigitaleDierenarts,
Ik hoop dat je me kunt helpen met een vraag over mijn caafje.
Mijn oudste cavia (7) heeft al sinds een paar jaar een vreemde wittige, hier en daar rozeachtige, rand bij haar iris. Het lijkt wel over de iris te lopen, vlak onder (of in?) het hoornvlies.
Haar ogen zijn nogal groot en gevoelig en er zit weleens een strootje of haartje in, wat ik er dan uit probeer te spoelen. Toen ze een keer een oogontsteking had vroeg ik de dierenarts wat die rand was, maar die wist het niet zeker en zei dat het 'gewoon bij haar hoorde' en geen kwaad kon.
Voor mij lijkt het nog het meest op arcus senilis, maar bij mijn cavia zijn de randen karteliger en 'scherper' vind ik. Ze lijkt er geen last van te hebben en de randen veranderen niet meer. Sinds kort heeft ze wel een klein rode streep onderaan de iris van haar linkeroog. Oogdruppels werken hier niet tegen en dit breidt verder ook niet uit.
Heb je enig idee wat dit zou kunnen zijn, en of er iets aan te doen is? Alvast bedankt!
Paar foto's:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Je zorg goed voor je bunny's!quote:Op zondag 25 augustus 2013 18:01 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Ze eten konijnenbix, verse groenten, paardensla en ander vers spul dat ik buiten pluk. De konijntjes zijn jaar rond (behalve bij zeer strenge vorst) buiten en hebben 's morgens zon in hun hok.
Ik zal daarom eerst eens proberen met een nieuw schaartje, bedankt voor de tip.
Je zit in verkeerde topicquote:Op zondag 25 augustus 2013 22:40 schreef tonja het volgende:
Pfff eerst heeft ie het alleen maar over media truukjes, en nu zit ie te miepen dat er niet inhoudelijk geoordeeld werd
Hij is zelf alleen maar bezig met die X-factor.
Wow, apart! Wat een bijzondere cavia heb ikquote:Op zondag 25 augustus 2013 18:08 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Wow! Dat is erg bijzonder! Ik heb dit nog nooit in het echte leven gezien, alleen in de boeken er over gelezen. Ik denk dat het "heterotropic bone formation" is. Dit betekent dat er botweefsel gevormd wordt, waar het niet hoort. In het oog dus. Het is nogal zeldzaam! Helaas is er nog niet zo veel over bekend. Er wordt gedacht dat het misschien iets te maken heeft met de afzetting van vitamine C in het oog, waardoor er botweefsel gevormd wordt. Maar het komt niet door een overdosering aan vitamine C oid, dus gewoon vitamine C blijven geven!! Het is ook nog niet duidelijk of het schadelijk is en of het pijnlijk is. Ik zou mij dus niet direct zorgen maken over die witte/roze rand.
Maar dat rood plekje lijkt op het bloed in de voorste oogkamer! Dat kan komen door een stootje tegen het oog. Normaal gesproken lost het vanzelf op na een week of 2. Als het groter wordt en zeker als je denkt dat je caaf pijn heeft aan haar oog, is het verstandig om een afspraak te maken bij je dierenarts!
Graag gedaan en succes met de caaf! Mooie duidelijke foto's trouwens!quote:Op zondag 25 augustus 2013 23:54 schreef fluitbekzeenaald2.0 het volgende:
[..]
Wow, apart! Wat een bijzondere cavia heb ikIk heb er een artikel over opgezocht, ook over een geval bij een cavia, en het lijkt er inderdaad precies op. Tot nu toe zie ik gelukkig geen tekenen van haar dat ze er last van heeft, hopelijk blijft dat zo en groeit het niet veel verder.
Ik zal dat rode lijntje zeker in de gaten blijven houden. Ze heeft helaas vaker ontstekingen en wondjes op haar oog, ook nu ze niet meer in het hooi mag graven van me. Die ogen zijn gewoon net iets te groot denk ik.
En superbedankt voor je deskundige antwoord! Ik moet zeggen dat ik wel een beetje opgelucht ben dat ik nu eindelijk weet wat het beestje heeft
Bedankt, ik zorg goed voor al m'n beestjesquote:Op zondag 25 augustus 2013 18:13 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Je zorg goed voor je bunny's!![]()
Ik vind zelf dit soort schaartjes het makkelijkst:
[ link | afbeelding ]
Agressie bij konijnen kan diverse oorzaken hebben. Bijvoorbeeld pijn, maar ik ga vanuit dat je bunny verder gezond is? Verder kan het territorriaal gedrag zijn, bij voedsters is het meestal erger in het voorjaar en in de zomer. Is zij gesteriliseerd? Eventuele sterilisatie kan helpen als het om het territoriaal gedrag gaat.quote:Op maandag 26 augustus 2013 13:40 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Bedankt, ik zorg goed voor al m'n beestjes![]()
Ik heb ook nog een vraagje over mijn konijntjes: een van onze konijnen is helemaal niet aardig, zij is er als laatste bij gekomen, als gezelschap voor het andere konijn.
Onderling kunnen ze het goed vinden maar omdat ze meer konijn-gericht is dan mens-gericht kan ze echt heel vals uit de hoek komen. In je handen/vingers bijten als je iets te eten brengt, voerbak uit je handen slaan enzovoorts. Maakt ook een grommend geluid, agressief bijna. Ik kan haar ook niet aaien, ze valt dan je hand aan en neemt een dreigende houding aan.
Als ik het andere konijn aai valt ze zowel mijn hand als het andere konijn aan, vanuit het konijn bezien heel beschermend natuurlijk, maar niet leuk voor ons. Ze is nu een jaar of vier, is er nog een kans dat ze ooit wat liever wordt naar mensen toe, of ken jij een manier om toch haar vertrouwen nog eens te winnen?
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het zijn voedstertjes, allebei niet geholpen, dus daar zou ik mee kunnen beginnen. (Is het genoeg om dan het boze konijn te laten helpen of moeten ze alle twee? Die andere is heel lief.)quote:Op maandag 26 augustus 2013 16:10 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Agressie bij konijnen kan diverse oorzaken hebben. Bijvoorbeeld pijn, maar ik ga vanuit dat je bunny verder gezond is? Verder kan het territorriaal gedrag zijn, bij voedsters is het meestal erger in het voorjaar en in de zomer. Is zij gesteriliseerd? Eventuele sterilisatie kan helpen als het om het territoriaal gedrag gaat.
Dit gedrag kan ook aangeleerd zijn. Misschien heeft zij ooit een traumatische ervaring opgedaan? Of zij heeft geleerd dat als zij mensen aanvalt, zij dan met rust gelaten wordt.
Een konijn van 4 jaar heropvoeden is moeilijk, maar niet onmogelijk. Veel geduld en liefdeNooit straffen of schreeuwen. Eerst rustig aan je aanwezigheid laten wennen. Als zij aanvalt, negeren (dikke kleding dragen helpt tegen het bijten
) In eerste instantie het konijn niet direct benaderen en niet aaien. Ga gewoon even op de vloer zitten en rustig een boekje lezen oid. Idealiter, komt zij een keertje vanzelf naar je toe zonder agressief te doen. Dan eerst rustig met haar praten, iets lekkers aanbieden ed (positief contact op afstand). Als zij dat toelaat, pas dan langzaam en rustig proberen te aaien. Dat is wel kwestie van een aantal dagen/weken en vergt veel geduld.
![]()
Er zijn trouwens ook konijnengedragstherapeuten (net als honden en kattengedragstherapeuten). Beaphar gaat binnenkort een verrassingsactie organiseren met Bernice Muntz. Zij geeft ook workshops en trainingen voor konijneneigenaren.
Ik denk niet dat het verstandig is om eentje te steriliseren en de andere intact te laten. Er is een kans dat het andere intacte konijn zich dan territoriaal gaat gedragen. Hoe lief zij nu ook is.quote:Op maandag 26 augustus 2013 19:37 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Het zijn voedstertjes, allebei niet geholpen, dus daar zou ik mee kunnen beginnen. (Is het genoeg om dan het boze konijn te laten helpen of moeten ze alle twee? Die andere is heel lief.)
O, kijk, dat wist ik niet.quote:Op maandag 26 augustus 2013 22:04 schreef DigitaleDierenArts het volgende:
[..]
Ik denk niet dat het verstandig is om eentje te steriliseren en de andere intact te laten. Er is een kans dat het andere intacte konijn zich dan territoriaal gaat gedragen. Hoe lief zij nu ook is.
Het beste is dan beide voedsters te laten steriliseren. Ik ben trouwens verbaasd dat het goed gaat tussen deze 2 dames! Meestal is 2 voedsters bij elkaar een moeilijke combi.![]()
Het is sowieso verstandig om een voedster op een jonge leeftijd te laten steriliseren, omdat een groot deel van de voedsters ouder dan 5 jaar een baarmoederhalskanker ontwikkelt!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |