Maar snap je het dan niet? Je wil natuur precies op die plek waar het belemmerend werkt voor de menselijke soort (die uiteraard ook natuurlijk is, maar ik bedoel dat het niet verenigbaar is met onze moderne manier van "overleven").quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:17 schreef Ludd het volgende:
[..]
Dit is echt waar ik van gruwel. Economisch gezien heb je wellicht gelijk, maar het staat voor alles waar ik tegen ben.
Een groot deel van die Oost-Europeanen komt ongeschoold werk doen.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:18 schreef Igen het volgende:
Dan moet je die Nederlandse werklozen beter opleiden / herscholen
Het vergt een compleet ander politiek model, dus niet denkbaar in Nederland maar het zou wel haalbaar moeten zijn. Al zijn ze maar half-productief qua werktempo dan is het altijd nog goedkoper om twee mensen gesubsidieerd aan het werk te stellen, dan 2 mensen de rest van hun leven een uitkering te geven omdat ze het werktempo niet aankunnen/ niet efficiënt genoeg zijn. De minst productieven zou je middels werkverschaffing voor de publieke sector in kunnen zetten.quote:Met verboden en beperkingen ondernemers dwingen om inefficiënt(er) te werken lijkt me niet de methode om de economie weer op gang te brengen.
Ik snap wat je bedoelt, maar ik wil dat niet.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:21 schreef DarkAccountant het volgende:
et verenigbaar is met onze moderne manier van "overleven").
En de plekken waar zo ondertussen ruimte zat is en waar eigenlijk amper nog eens mens wil wonen, die vind je dan niet interessant voor het creëren van nieuwe natuur. Ik snap dat nooit zo hoor, je bewijst er de mensheid geen dienst mee en de natuur eigenlijk ook niet.
Die balans laat enkel zien wat er via de officiële export/import binnenkomt. Dit soort geldstromen blijven buiten beschouwing.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:18 schreef Igen het volgende:
[..]
De Nederlandse handelsbalans is hartstikke positief, dus dat is het probleem niet.
Als het echt zo dom werk is, waarom halen ze dan Oost-Europanen hierheen? Waarom nemen ze dan niet gewoon Nederlanders, als die het ook kunnen? Omdat ze te duur zijn natuurlijk. Dan zijn er dus twee opties: of je maakt ze goedkoper, of je moet ze herscholen zodat ze iets kunnen dat ook daadwerkelijk minstens het minimumloon waard is.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:24 schreef Ludd het volgende:
[..]
Een groot deel van die Oost-Europeanen komt ongeschoold werk doen.
Dat kan. Doen ze in Duitsland ook: geen minimumloon, en wie onder bijstandsniveau werkt krijgt het verschil aangevuld. Een deel van de bevolking werkt zo gesubsidieerd maar het is idd. goedkoper dan een uitkering.quote:[..]
Het vergt een compleet ander politiek model, dus niet denkbaar in Nederland maar het zou wel haalbaar moeten zijn. Al zijn ze maar half-productief qua werktempo dan is het altijd nog goedkoper om twee mensen gesubsidieerd aan het werk te stellen, dan 2 mensen de rest van hun leven een uitkering te geven omdat ze het werktempo niet aankunnen/ niet efficiënt genoeg zijn. De minst productieven zou je middels werkverschaffing voor de publieke sector in kunnen zetten.
De betalingsbalans houdt er wel rekening mee en die is ook hartstikke positief voor Nederland.quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:29 schreef LXIV het volgende:
[..]
Die balans laat enkel zien wat er via de officiële export/import binnenkomt. Dit soort geldstromen blijven buiten beschouwing.
Ok, wist ik niet!quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:30 schreef Igen het volgende:
[..]
De betalingsbalans houdt er wel rekening mee en die is ook hartstikke positief voor Nederland.
Het is niet alsof de mensen massaal geld oppotten, de spaarquote is de afgelopen jaren niet noemenswaardig veranderd. Dus waar moeten de mensen het geld volgens jou vandaan halen om extra te besteden?quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Tja, de economie kan wel wat minder VVD gebruiken. Maar wat doe je eraan? Ze zijn de grootste partij van het land geworden bij de verkiezingen.
Het échte probleem ligt trouwens bij de bevolking; bij de consumenten. Die gedragen zich onnodig panisch en besteden te weinig. De export is echt het probleem niet.
Dat wens ik toch tegen te spreken. De spaartegoeden zijn naar recordhoogte gestegen, terwijl de economie stagneert: http://www.nu.nl/geldzake(...)en-nieuw-record.htmlquote:Op woensdag 24 juli 2013 21:35 schreef Igen het volgende:
[..]
Het is niet alsof de mensen massaal geld oppotten, de spaarquote is de afgelopen jaren niet noemenswaardig veranderd. Dus waar moeten de mensen het geld volgens jou vandaan halen om extra te besteden?
Potten de mensen dat geld niet op om de waardedaling van hun huis op te vangen om bij een verhuizing geen problemen met een restschuld te krijgen?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:10 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat wens ik toch tegen te spreken. De spaartegoeden zijn naar recordhoogte gestegen, terwijl de economie stagneert: http://www.nu.nl/geldzake(...)en-nieuw-record.html
Mensen hebben geld zat. Ze zijn alleen bang (gemaakt) om wat te besteden.
Dat zou dan knap dom zijn gezien de huidige rente op spaarrekeningen, in verhouding tot de rente die mensen over hun hypotheek betalen. Ik heb zelf eerder dit jaar een flink bedrag afgelost...quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:31 schreef Igen het volgende:
[..]
Potten de mensen dat geld niet op om de waardedaling van hun huis op te vangen om bij een verhuizing geen problemen met een restschuld te krijgen?
Ok, het was maar een vraag.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:42 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Dat zou dan knap dom zijn gezien de huidige rente op spaarrekeningen, in verhouding tot de rente die mensen over hun hypotheek betalen. Ik heb zelf eerder dit jaar een flink bedrag afgelost...
De regering is dan ook bezig om een kentering te bewerkstelligen, door te bezuinigen. Het probleem is wat mij betreft toch echt dat "het volk" er lichtelijk panisch op reageert en krampachtig de hand op de knip houdt. Als de bestedingen weer aantrekken, verdwijnt de economische malaise (ik weiger nog over een crisis te spreken) als sneeuw voor de zon.quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Ok, het was maar een vraag.
Maar dan nog. Het is niet alleen dat de consumptie en de particuliere investeringen teruglopen, maar tegelijk lopen ook de kosten voor de overheid te ver op. Rond de eeuwwisseling waren consumptieve overheidsuitgaven nog zo'n 22% van het bbp, nu is dat al meer dan 28% geworden. Zelfs in Zweden hebben ze niet zo'n grote overheid (en zeker niet eentje die zo hard groeit).
Het gevolg zie je ook mooi terug als je de absolute bedragen erbij pakt. Bijvoorbeeld:
- Het Nederlandse bbp in 2010 was per inwoner ¤ 35.300, waarvan o.a. ¤ 15.800 consumptie door huishoudens, ¤ 10.100 consumptie door de overheid.
- Het Duitse bbp in 2010 was per inwoner ¤ 30.500, waarvan o.a. ¤ 17.000 consumptie door huishoudens, ¤ 6.000 consumptie door de overheid.
Het lijkt me dus sterk dat alleen paniekerig sparen de oorzaak van de problemen is. De overheid groeit ook gewoon veel te hard - ook voor de crisis al.
Dat zou betekenen dat een gezin (van 4) dus in 2010 60.000 euro moest consumeren? Is dat niet heel erg veel?quote:Op woensdag 24 juli 2013 22:57 schreef Igen het volgende:
[..]
Ok, het was maar een vraag.
Maar dan nog. Het is niet alleen dat de consumptie en de particuliere investeringen teruglopen, maar tegelijk lopen ook de kosten voor de overheid te ver op. Rond de eeuwwisseling waren consumptieve overheidsuitgaven nog zo'n 22% van het bbp, nu is dat al meer dan 28% geworden. Zelfs in Zweden hebben ze niet zo'n grote overheid (en zeker niet eentje die zo hard groeit).
Het gevolg zie je ook mooi terug als je de absolute bedragen erbij pakt. Bijvoorbeeld:
- Het Nederlandse bbp in 2010 was per inwoner ¤ 35.300, waarvan o.a. ¤ 15.800 consumptie door huishoudens, ¤ 10.100 consumptie door de overheid.
- Het Duitse bbp in 2010 was per inwoner ¤ 30.500, waarvan o.a. ¤ 17.000 consumptie door huishoudens, ¤ 6.000 consumptie door de overheid.
Het lijkt me dus sterk dat alleen paniekerig sparen de oorzaak van de problemen is. De overheid groeit ook gewoon veel te hard - ook voor de crisis al.
Oeps, is per huishouden natuurlijk.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:05 schreef LXIV het volgende:
[..]
Dat zou betekenen dat een gezin (van 4) dus in 2010 60.000 euro moest consumeren? Is dat niet heel erg veel?
We handelen nauwelijks met de vs.quote:Op woensdag 24 juli 2013 20:53 schreef Tchock het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat boeiend. Niet alleen zijn de VS een van Nederlands belangrijkste handelspartners maar ook veel investeerders komen er vandaan. En Moody's en Standard & Poor's, de belangrijkste kredietbeoordelaars (die weer grote invloed hebben op onze financiën).
Hmm, meer besteden wat zorgt dat de economische malaise opgelost wordt en we kunnen gewoon weer op de oude voet verder. Iets zegt mij dat dit niet gaat werken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:03 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
De regering is dan ook bezig om een kentering te bewerkstelligen, door te bezuinigen. Het probleem is wat mij betreft toch echt dat "het volk" er lichtelijk panisch op reageert en krampachtig de hand op de knip houdt. Als de bestedingen weer aantrekken, verdwijnt de economische malaise (ik weiger nog over een crisis te spreken) als sneeuw voor de zon.
Nee, inderdaad... we moeten er ook mee leren leven dat we een minuscuul stapje terug moeten doen. Accepteer dat, in plaats van een drama van te maken.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:19 schreef cassettedeck het volgende:
[..]
Hmm, meer besteden wat zorgt dat de economische malaise opgelost wordt en we kunnen gewoon weer op de oude voet verder. Iets zegt mij dat dit niet gaat werken.
Ik zat al te wachten op de eerste die dit ding zeggen, maar in het verleden ging Nederland altijd redelijk met Duitsland mee. Nu presteert de Nederlandse economie veel slechter dan de Duitse.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:32 schreef Bombshell het volgende:
Ja als je in een unie zit met landen die allemaal zo goed als failliet zijn dan moet je niet raar opkijken als het ook slecht gaat in je eigen land.
Ja. Daar kosten de huizen nog evenveel als in 1990quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:45 schreef Daarnaast het volgende:
Maar gaat het dan in Nederland zoveel slechter dan andere eu landen? Gaat het slechter dan Belgie en Frankrijk bijvoorbeeld?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |