Een aantal jaren geleden kreeg ik van het ministerie van volksgezondheid een donor registratie formulier thuis.
Daarop kon je invullen wat er na je overlijden met je organen en weefsels mag gebeuren.
Nou liep ik al jaren met een donorcodicil op zak dus ik vond het niet zo moeilijk.
Ik sta ook nog steeds achter die keuze vooral als ik de wachtlijsten zie vol met mensen die wachten op een belangrijk orgaan.
Stel je toch voor dat jij 1 van die mensen bent die al jaren wacht op bijvoorbeeld een gezonde nier.
Het aantal mensen op de wachtlijst neemt tegenwoordig weer vreselijk toe.
Meer informatie over donorregistratie en de wachtlijsten vind je hier
Waarom?: mocht ik ooit nog ziek worden, en heb ik zelf organen nodig van anderen, dan vind ik het wel zo fair dat ik mijn eigen organen ook afsta (al zullen mijn lever en longen waarschijnlijk niet zo best meer zijn). Als ik dood ben, heb ik er toch niets meer aan.
Tevens komt de vraag in mij op of het hypocriet is om organen, of weefsel etc. 'aan te nemen' van een donor terwijl je zelf nooit je organen ter beschikking zou stellen.
Mijn eerste reactie is: ja. Maar dat is snel geoordeeld. Wellicht zijn er redenen die het minder of niet hypocriet maken.
* DuchessX weet in deze niet goed haar standpunt te bepalen...
Wat vinden jullie hiervan?
Anyone?
Ik denk zelfs dat als ik een leven zou kunnen redden door mijn beenmerg te doneren, dat ik dat zou doen.
Wat is er nu mooier dan een mensenleven redden?
Bloeddonor ben ik niet. Ik zou best bloed willen geven, aar dan moet je eerst een maand ofzo niet blowen/drinken, en dat komt bij mij niet zo veel voor...
quote:Goed gedaan!
Op 04 oktober 2000 16:53 schreef sataN het volgende:
Naar aanleiding van dit topic heb ik er net een aangevraagd!
Ik kies er juist bewust voor om geen donor gevalletje op zak te hebben, wrom?
Simpel: de gedachte dat er in je gesneden wordt ook al ben je er dan zelf niet meer, spreekt me gewoon niet aan. Ik weet dat het niet fair is ten opzichte van andere mensen die misschien juist JOUW orgaan heel hard nodig hebben, maar toch.
Ook de gedachte dat als ik het zelf om wat voor reden dan ook eens nodig mocht hebben heeft al genoeg door mijn hoofd gespeeld, maar toch blijf ik het geen lekker idee vinden. Call me stupid if you like, maar zo denk ik er gewoon over. Met alle respect overigens voor de personen die het wel doen, zonder deze personen zouden een heleboel mensen geen leven hebben.
Ik moet het formulier nog ergens hebben maar heb m dus niet ingevult omdat ik er nog niet uit ben. Wat ik trouwens hoorde was dat sinds die slogans enzo het niet beter zo niet zelfs slechter gaat omdat nu iedereen er echt over na gaat denken waar dat eerst minder gebeurde, toen werd het aan de nabestaanden gevraagt en moest het snel besloten worden en zeiden er meer ja dan nee. Misschien is het onzin hoor
Oftewel Donor zijn doe je vooral voor een ander vind ik. En hypocriet vind ik het zeker niet als je een donororgaan aanneemt terwijl je het zelf niet doet in prenciepe hebben we allemaal de wil om zo lang mogelijk te leven. Is het niet zo dat ze als er een donororgaan voor je vrij is en je begint te twijfelen ze je proberen over te halen? Of begin ik te ijlen?
quote:Bloeddonor ben ik ook niet, alleen orgaan donor. Reden: mijn bloed is niet geschikt, heb zelf te veel afwijkingen erin zitten.
Op 04 oktober 2000 16:39 schreef Zanderrr het volgende:
Ik ben geen bloeddonor, maar ik heb wel besloten dat mijn organen gebruikt mogen worden als ik kom te overlijden.
k Vond Blauwe's uitleg heel helder, jammer, maar duidelijk (misschien maar goed ook Blauwe, je lever is toch te be-grolsch-ed )
Zijn er ook mensen die wel bloed maar geen organen afstaan? En zo ja, wat is daar de reden dan van?
Oja, SataN (hulde), nu je die registratie eenmaal hebt ingevuld, heb je er geen omkijken meer naar. Als je verhuist (naar een andere gemeente), moet je dat gewoon aangeven bij je nieuwe gemeente, je gegevens worden automatisch aangepast.
[Dit bericht is gewijzigd door Capoeiristas op 11-10-2000 00:42]
quote:Yup. Gewoon aanstoken !
Op 04 oktober 2000 16:57 schreef blauwe het volgende:Simpel: de gedachte dat er in je gesneden wordt ook al ben je er dan zelf niet meer, spreekt me gewoon niet aan.
ff serieus , Guus heeft altijd een codicil op zak. Het idee dat ze in mijn ogen snijden vind ik minder (ben nu al in paniek als er ook maar een haar in mijn oog zit) maar toch , ze stoken het toch maar aan als ge dood bent ... Ik stel dus 100% ter beschikking.
Het idee dat ze in je snijden tov verbranden of de pieren/verschimmelen deed me beslissen 100% voor donor te kiezen.
Ik ben trouwens geen bloeddonor maar ik heb ook het moeilijkste bloed dat er is in Nederland , AB pos. Hebben ze niet veel aan. Op zich niet tegen trouwens maar nooit aan begonnen , komt misschien ooit nog.
leuk als je bloed wil gaan geven en je afgewezen word omdat je een risicofactor bent: een verpleegkundige!
belachelijk toch?
quote:De sterkte van je ogen maakt niks uit Anja, ligt eraan of ze hoornvlies of netvlies kunnen gebruiken geloof ik (ben ook geen expert, maar dacht het ooit ergens gelezen te hebben).
Op 04 oktober 2000 22:11 schreef ~Anja~ het volgende:
En ik denk dat ik alles behalve mijn ogen (-7, wie wil dat nou?) en mijn huid (vind ik een eng idee) 'weggeef'.
quote:Als dat vrij zeldzaam is zou je toch juist zeggen dat ze wel zitten te springen om donoren??
Op 04 oktober 2000 21:34 schreef Guus Muisarm het volgende:Ik ben trouwens geen bloeddonor maar ik heb ook het moeilijkste bloed dat er is in Nederland , AB pos.
(even netter quoten)
[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 04-10-2000 23:05]
quote:Ow, dan moet ik me daar ook maar eens in gaan verdiepen. (vind mijn ogen namelijk, net als mijn huid, een beetje een eng idee)
Op 04 oktober 2000 22:55 schreef Barb het volgende:
De sterkte van je ogen maakt niks uit Anja, ligt eraan of ze hoornvlies of netvlies kunnen gebruiken geloof ik (ben ook geen expert, maar dacht het ooit ergens gelezen te hebben).
quote:Dat hoeft niet meer, sinds (ik geloof) 1998 is alles geautomatiseerd...
Op 04 oktober 2000 16:57 schreef blauwe het volgende:Ik kies er juist bewust voor om geen donor gevalletje op zak te hebben.....
Ik ben (orgaan)donor geworden toen er even sprake van was dat iemand van mijn familie een nier nodig had. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen maar stel je toch voor zeg.
Zou het schelen, als je zoiets in je nabijheid meemaakt? Zouden meer mensen het formulier invullen als zou blijken dat iemand van wie je vreselijk veel houd een donororgaan nodig heeft?
[Dit bericht is gewijzigd door Capoeiristas op 11-10-2000 00:43]
quote:Dat weet ik wel zeker. (Niet uit eigen ervaring hoor) Maar ik denk dat als je zoiets van dichtbij meemaakt, je heel anders ten opzichte van donatie staat.
Op 05 oktober 2000 10:02 schreef Lois het volgende:
Zou het schelen, als je zoiets in je nabijheid meemaakt? Zouden meer mensen het formulier invullen als zou blijken dat iemand van wie je vreselijk veel houd een donororgaan nodig heeft?
Maar wat ik me afvroeg en dit geldt dan vooral voor de mensen die zeggen: ze mogen alles van me hebben. Weet je dat je voor je hersenen een apart codicil moet hebben?
Ik heb dit codicil aangevraagd nadat mijn vader is overleden aan A.L.S, een ziekte waar nog niet zo heel veel over bekend is (mn omdat er te weinig hersendonoren zijn om dit te onderzoeken) Je kunt dit codicil aanvragen bij de Nederlandse Hersenbank.
Ennuh even over het gewone codicil, ik weet dat je iedereens mening moet respecteren, maar ik vind dat ontzettend moeilijk als er redenen worden gegeven als: ik heb geen donorcodicil, want ik vind het geen prettig idee dat er in me gesneden wordt.
Stel dat er iemand op sterven ligt en die persoon gered zou kunnen worden met een 'onderdeel' van jou. Dan ben je toch wel een ongelooflijke egoist om jouw 'reden' belangrijker te achten dan het leven van een ander?
Sorry als ik het allemaal wat zwart-wit stel, ik zal proberen ieders mening te respecteren.
Ik voel me geen egoïst daardoor.....kan daar goed mee leven......
quote:Ik zei niet zeldzaam 3% geloof ik van de mensen dus het is wel relatief zeldzaam maar moeilijk. Ik kan alle bloedgroepen ontvangen maar ik kan alleen aan mensen met AB pos doneren. Ik vraag me alleen af of dat ook met je organen te maken heeft ? Kunnen alleen mensen met AB pos mijn organen opnemen ?
Op 04 oktober 2000 23:04 schreef Lois het volgende:Als dat vrij zeldzaam is zou je toch juist zeggen dat ze wel zitten te springen om donoren??
Of zit ik er nu naast?(even netter quoten)
quote:Ik vraag me af Letterman, heeft het feit dat jij medicijnen studeert daar iets mee te maken? Ik bedoel; weet jij iets wat wij niet weten?? Of ligt het gewoon persoonlijk?
Op 05 oktober 2000 14:56 schreef David Letterman het volgende:
Nou, daar gaan we dan.....als enige kan ik hier geloof ik melden dat ik geen donor ben en ook nooit zal worden.....heb dat ook laten registreren......mijn ouders zijn daarentegen wel donor......mijn vriendin nog wel, maar die is aan het twijfelen.....Ik voel me geen egoïst daardoor.....kan daar goed mee leven......
quote:NEE! De gedachte dat ze je tot as verbranden of onder de grond laten wegrotten spreek zeker wel aan??? Tjongejonge wat een slap argument. Volgens mij ben je gewoon bang voor naalden
Op 04 oktober 2000 16:57 schreef blauwe het volgende:
Toch ff reageren.
Simpel: de gedachte dat er in je gesneden wordt ook al ben je er dan zelf niet meer, spreekt me gewoon niet aan.
Ben heel bewust donor, ben op me 3e aan me hart geopereerd, heb geen nieuw hart gekregen omdat ze het op die leeftijd nog konden repareren. Maar omdat deze operaties nog niet langer dan een jaar of 25 worden uitgevoerd kan het best zo zijn dat ik er later nog last van ga krijgen en misschien dus wel een nieuw hart nodig heb.
Wat zal ik blij zijn als dat ooit nodig blijkt te zijn (heb nu nergens last van) dat der iemand is wiens hart ik kan krijgen.
Dus als ik dood ben en ik kan iemand met me nieren of me hersens helpen graag.
Bloeddonor kan ik jammer genoeg niet zijn vanwege me hart, anders had ik dat ook zo gedaan.
Maar het is ieders eigen keus.
quote:Wat zou je denken van een handtekeningetje eronder en in zo'n grote rode bus, die her en der op straat staan, gooien?
Op 05 oktober 2000 20:21 schreef Karin het volgende:
Ik ben wel bloeddonor maar (nog) geen orgaandonor. De papieren liggen nog steeds in de kast om in te vullen. Weet nog steeds niet goed wat ik daarmee aanmoet.
quote:Het heeft zeker te maken met mijn studie....daardoor heb ik er veel beter over kunnen nadenken dan als ik die kennis niet had gehad.....vroeger toen ik klein was had ik al een lichte neiging naar niet donor zijn....door de kennis van mijn opleiding ben ik daar inderdaad bewuster over gaan nadenken. Weet ik iets wat jullie niet weten....?? Denk het niet.....maar als er vragen zijn......
Op 05 oktober 2000 17:52 schreef Barb het volgende:
Ik vraag me af Letterman, heeft het feit dat jij medicijnen studeert daar iets mee te maken? Ik bedoel; weet jij iets wat wij niet weten?? Of ligt het gewoon persoonlijk?
Zelf vind ik het idee dat mijn familie niet bij mijn sterven op zich niet aanwezig kan zijn al een nadeel, ik wil ze dat moment niet onthouden.......
En verder zijn het persoonlijke redenen en overtuigingen waardoor ik niet wil dat ze mijn lichaam door het uitnemen van organen aantasten.....
[Dit bericht is gewijzigd door David Letterman op 07-10-2000 15:36]
Verder is het helemaal niet zeker dat als je je organen beschikbaar hebt gestelt dat ze ook gebruikt zullen worden.
Tenminste dat denk ik, weet iemand hier meer over?
quote:Weet niet helemaal precies hoe dat zit, maar als ze geen geschikte donor kunnen vinden halen ze dat betreffende orgaan er of niet uit of ze gebruiken het voor de wetenschap.......
Op 08 oktober 2000 12:31 schreef otaku-san het volgende:
Verder is het helemaal niet zeker dat als je je organen beschikbaar hebt gestelt dat ze ook gebruikt zullen worden.
Tenminste dat denk ik, weet iemand hier meer over?
MAAR PIN ME ER NIET OP VAST, HET KAN OOK WAT ANDERS ZIJN, ZAL WEL EENS GAAN INFORMEREN, DAT HEBBEN ZE ME NOG NIET GEZEGD.....
Nee, als je orgaandonor bent dan mogen ze je organen niet zomaar gebruiken voor wetenschappelijke doeleinden. Daarvoor moet je apart tekenen.
----
quote:Dat begreep ik ook wel hoor Lois, het was wat luchtig en grappig bedoelt. Ze schreef namelijk letterlijk dat ze niet wist wat ze met die papieren aan moest. Uiteraard moet ze over de beslissing zelf wel nadenken.
Op 07 oktober 2000 13:10 schreef Lois het volgende:
Ik denk dat deze beslissing meer in houd dan simpelweg een handtekeningetje zetten voor sommige mensen.
Karin moet daar gewoon rustig over nadenken neem ik aan.
Gewoon even de tijd nemen Karin
Verder wil ik ook nog reageren op deze tekst:
quote:Het verdriet dat je voelt als iemand overlijdt is zo intens dat een afscheid natuurlijk nooit iets leuks kan zijn. En of die persoon nou een paar onderdelen mist, gaat echt aan je voorbij. Maw je verdriet is gebaseerd op het gemis van de persoon en niet op het gemis van een bv nier van die persoon.
Wat bij die laatste gebeurtenis overgebleven is is een schil van een mens, met een boel missende onderdelen. Geen leuk idee voor een afscheid.
quote:Precies, anders zou ik ook nooit zomaar toestemming geven voor orgaandonatie. Geen prettige gedachte dat eerstejaars medische studenten met mijn ingewanden aan het jongleren zijn als ik overleden ben...
Op 08 oktober 2000 23:17 schreef Edis het volgende:
Nee, als je orgaandonor bent dan mogen ze je organen niet zomaar gebruiken voor wetenschappelijke doeleinden. Daarvoor moet je apart tekenen.
[Dit bericht is gewijzigd door Zanderrr op 10-10-2000 17:57]
quote:LOL
Op 10 oktober 2000 17:56 schreef Zanderrr het volgende:
Precies, anders zou ik ook nooit zomaar toestemming geven voor orgaandonatie. Geen prettige gedachte dat eerstejaars medische studenten met mijn ingewanden aan het jongleren zijn als ik overleden ben...
NOU DAN NIEIEIEIEIEIET!!!!!!
Uit solidariteit heeft mijn hele familie dat papier toen niet getekend. * Gellarboy vindt dit wel heel erg lief...
[Dit bericht is gewijzigd door Gellarboy op 10-10-2000 19:15]
[Dit bericht is gewijzigd door Gellarboy op 10-10-2000 19:13]
quote:Gellarboy, ik begrijp niet waarom dat niet mag? Is dat dan geen discriminatie?????
Op 10 oktober 2000 19:10 schreef Gellarboy het volgende:![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Gellarboy mag geen donor worden, want Gellarboy is namelijk homo
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
NOU DAN NIEIEIEIEIEIET!!!!!!
'Verhoogde kans op geslachtsziekten'
Wake up and smell the real world!!!
quote:uhhh , daar heb je eventuele zieken mee , niet de regering/who-ever dat verzonnen heeft. Dus toch maar ff laten ondertekenen door uw familie.
Op 10 oktober 2000 19:10 schreef Gellarboy het volgende:Uit solidariteit heeft mijn hele familie dat papier toen niet getekend.
Voor mezelf? In what sense? Als ik dood ben mag m'n familie me nog ff zien en daarna geef ik graag mijn onverwoestbare geest door via mijn hart & lever. Als zal die laatste wel moeten gaan wennen aan iemand die alleen maar water drinkt.
quote:B*LLSH*T!
Op 10 oktober 2000 19:53 schreef Gellarboy het volgende:
Beats me...Blijkbaar niet, want de regering heeft het goed gekeurd...'Verhoogde kans op geslachtsziekten'
Wake up and smell the real world!!!
quote:Ach Manono, de lever is een zichzelf herstellend orgaan, na een jaartje of twee is er niks meer van jouw uitspattingen te zien. Je kunt dus met een gerust hart tekenen.
Op 11 oktober 2000 20:45 schreef Manono het volgende:
Het lijkt me dat je maar om 1 reden donor wordt, en dat is voor een ander.Voor mezelf? In what sense? Als ik dood ben mag m'n familie me nog ff zien en daarna geef ik graag mijn onverwoestbare geest door via mijn hart & lever. Als zal die laatste wel moeten gaan wennen aan iemand die alleen maar water drinkt.
quote:Wil je het eerlijk weten? Dat doet me dus werkelijk niets, ik vind het gewoon geen prettig idee, het zal wel enorm asso zijn om zo te denken, maar ik heb er vrede mee. Net zo goed als ik er vrede mee heb dat andere er juist wel bewust voor kiezen.
Op 05 oktober 2000 19:06 schreef cosmicgirl het volgende:
NEE! De gedachte dat ze je tot as verbranden of onder de grond laten wegrotten spreek zeker wel aan??? Tjongejonge wat een slap argument. Volgens mij ben je gewoon bang voor naalden
quote:Vaak genoeg lees je in de krant dat het anders gaat......ik bedoel maar.....
Op 08 oktober 2000 23:17 schreef Edis het volgende:
---
----
quote:Vergeet niet dat het om twee verschillende dingen gaat. Je lichaam ter beschikking stellen van de wetenschap is heel gebruikelijk onder medici en betekent dat ze alles met je mogen doen wat ze willen. Er komt nooit iets van je lijk terug bij de nabestaanden.
Op 14 oktober 2000 12:59 schreef David Letterman het volgende:
Vaak genoeg lees je in de krant dat het anders gaat......ik bedoel maar.....
Geval twee is als bij een orgaandonor een orgaan wordt uitgenomen en later blijkt dat de transplantatie niet door gaat (toch niet geschikt of ontvanger inmiddels overleden) dan mag het orgaan gebruikt worden voor wetenschappelijk onderzoek naar transplantatie. Hiervoor geef je automatisch toestemming, tenzij je een aantekening laat maken op je donorregistratie. En dat hebben maar enkele duizenden mensen in Nederland gedaan.
Tuurlijk, het mag allemaal niet en het gaat voor 99% altijd goed, maar er zijn uitzonderingen......
[Dit bericht is gewijzigd door David Letterman op 17-10-2000 14:00]
HOEDOE EN BEDANKT!!!!
Ik zelf schrijf uit ervaring.
Het moment dat mijn zus is overleden was ik hierbij en heb haar hand kunnen vasthouden.
Dat moment heeft voor mij kleur gegeven aan een periode die ik nog steeds als de zwartste periode in iijn leven heb ervaren.
Dit heeft mij erg geholpen in verwerken van haar dood. En ben hier nog steeds dankbaar om.
Het is aan iedereen vrij om een keuze te maken wat er met je organen gaat gebeuren maar denk goed na over bovenstaande voordat je klakkeloos (uit idealen) een donor codicil invult.
Ik zelf heb ervoor gekozen dat ik deze beslissing aan mijn nabestaanden overlaat. Dit kan je ook in je codicil vermelden.
Daarnaast heb ik mijn familie en mijn vriendin hierover ingelicht.
Nogmaals, het is een hele goede gedachte om iemand te kunnen genezen met matriaal die jij niet meer nodig hebt. Hou echter wel rekening met het feit dat je na je dood meer achter laat dan alleen een stel organen.
quote:Erg mooi gezegd.....
Op 03 november 2000 22:56 schreef Flexer het volgende:
Nogmaals, het is een hele goede gedachte om iemand te kunnen genezen met matriaal die jij niet meer nodig hebt. Hou echter wel rekening met het feit dat je na je dood meer achter laat dan alleen een stel organen.
Ik heb al heel lang mijn donorcodicil en wanneer ik dood ga mogen al mijn bruikbare euh dingen gebruikt worden om een ander beter te maken, want ik heb er zelf toch niks meer aan.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |