abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Jubileum moderator woensdag 4 oktober 2000 @ 10:39:17 #1
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_377664
Met die slogan is lange tijd geprobeerd mensen over te halen zichzelf op te geven als bloed/orgaan donor.

Een aantal jaren geleden kreeg ik van het ministerie van volksgezondheid een donor registratie formulier thuis.
Daarop kon je invullen wat er na je overlijden met je organen en weefsels mag gebeuren.
Nou liep ik al jaren met een donorcodicil op zak dus ik vond het niet zo moeilijk.

Ik sta ook nog steeds achter die keuze vooral als ik de wachtlijsten zie vol met mensen die wachten op een belangrijk orgaan.
Stel je toch voor dat jij 1 van die mensen bent die al jaren wacht op bijvoorbeeld een gezonde nier.
Het aantal mensen op de wachtlijst neemt tegenwoordig weer vreselijk toe.

Meer informatie over donorregistratie en de wachtlijsten vind je hier

En als ze lacht, dan lacht de wereld met haar mee....
Eva ♥ en Iris ♥
  woensdag 4 oktober 2000 @ 15:18:32 #2
3498 Barb
Graduated Fool
pi_377949
In mijn geval is het zeker "Donor zijn, doe je voor jezelf". Vanwege een slechte gezondheid is het niet ondenkbaar dat ik op een dag bijv. een nieuwe nier of wat dan ook nodig heb. Maar toch ben ik al vanaf 1986 donor (en pas ziek sinds 1998). Eerst was het dus: "Donor zijn doe je voor een ander", mijn motief is nu veranderd, maar het resultaat is uiteindelijk hetzelfde. Ik vraag me af of er meer mensen donor zijn geworden door de leus "Donor zijn doe je voor jezelf"?
When it goes I feel the crush
When I rush it hits me
  woensdag 4 oktober 2000 @ 16:39:54 #3
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_378076
Ik ben geen bloeddonor, maar ik heb wel besloten dat mijn organen gebruikt mogen worden als ik kom te overlijden.

Waarom?: mocht ik ooit nog ziek worden, en heb ik zelf organen nodig van anderen, dan vind ik het wel zo fair dat ik mijn eigen organen ook afsta (al zullen mijn lever en longen waarschijnlijk niet zo best meer zijn). Als ik dood ben, heb ik er toch niets meer aan.

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_378089
Ook ik ben al meer als tien jaar donor. Als ik doodga, heb ik er niets meer aan, maar kan ik een ander of misschien wel meerderen heel erg blij maken met een deel/delen van mijn lichaam. Dat vind ik een mooie gedachte.

Tevens komt de vraag in mij op of het hypocriet is om organen, of weefsel etc. 'aan te nemen' van een donor terwijl je zelf nooit je organen ter beschikking zou stellen.
Mijn eerste reactie is: ja. Maar dat is snel geoordeeld. Wellicht zijn er redenen die het minder of niet hypocriet maken.

* DuchessX weet in deze niet goed haar standpunt te bepalen...

Wat vinden jullie hiervan?

#geen
  woensdag 4 oktober 2000 @ 16:47:51 #5
2890 Zanderrr
A Face Made For Radio
pi_378094
Ja, daar ben ik ook wel erg benieuwd naar. Wat zijn nou redenen om je organen NIET ter beschikking van anderen te stellen? Of juist bepaalde organen niet... (je kunt nl. op het formulier ook aangeven dat je bijv. alleen je hart niet wilt doneren).

Anyone?

"You fear Jazz. You fear the lack of rules, the lack of boundaries"
pi_378101
Ik heb ook m'n donor codicil ingevuld. Ze mogen alles van me hebben als ik eenmaal dood ben! Zelf heb ik er dan toch niets meer aan!

Ik denk zelfs dat als ik een leven zou kunnen redden door mijn beenmerg te doneren, dat ik dat zou doen.
Wat is er nu mooier dan een mensenleven redden?

woensdag 4 oktober 2000 @ 16:53:38 #7
1275 sataN
Phenomenally & properly ki
pi_378108
Ik heb al heel lang een donorcodicil (verscheidene zelfs, want ik stop ze altijd per ongeluk in de wasmachine), maarheb vremdgenoeg nooit zo'n registratieformulier thuisgestuurd gekregen!
Naar aanleiding van dit topic heb ik er net een aangevraagd!

Bloeddonor ben ik niet. Ik zou best bloed willen geven, aar dan moet je eerst een maand ofzo niet blowen/drinken, en dat komt bij mij niet zo veel voor...

Frankly, my dear, I don't give a damn.
pi_378113
quote:
Op 04 oktober 2000 16:53 schreef sataN het volgende:
Naar aanleiding van dit topic heb ik er net een aangevraagd!
Goed gedaan!

#geen
pi_378117
Toch ff reageren.

Ik kies er juist bewust voor om geen donor gevalletje op zak te hebben, wrom?

Simpel: de gedachte dat er in je gesneden wordt ook al ben je er dan zelf niet meer, spreekt me gewoon niet aan. Ik weet dat het niet fair is ten opzichte van andere mensen die misschien juist JOUW orgaan heel hard nodig hebben, maar toch.
Ook de gedachte dat als ik het zelf om wat voor reden dan ook eens nodig mocht hebben heeft al genoeg door mijn hoofd gespeeld, maar toch blijf ik het geen lekker idee vinden. Call me stupid if you like, maar zo denk ik er gewoon over. Met alle respect overigens voor de personen die het wel doen, zonder deze personen zouden een heleboel mensen geen leven hebben.

woensdag 4 oktober 2000 @ 17:44:51 #10
1078 Machiel
Ookwel Machielovic
pi_378188
Ik twijfel nog steeds vind het een moeilijke beslissing, aan de ene kant is het mooi dat je zo mensenlevens kan redden maar aan de andere kant is het voor de nabestaanden ook erg vervelend. Het probleem is dat ze je lichaam moeten onderhouden en je dus moeten beademen omdat anders de organen snel onbruikbaar worden. Dat betekend dus of afscheid nemen van iemand terwijl het lichaam nog lijkt te ademen of nadat erin gesneden is oftewel er vredig bijliggen is er niet echt bij.

Ik moet het formulier nog ergens hebben maar heb m dus niet ingevult omdat ik er nog niet uit ben. Wat ik trouwens hoorde was dat sinds die slogans enzo het niet beter zo niet zelfs slechter gaat omdat nu iedereen er echt over na gaat denken waar dat eerst minder gebeurde, toen werd het aan de nabestaanden gevraagt en moest het snel besloten worden en zeiden er meer ja dan nee. Misschien is het onzin hoor

Oftewel Donor zijn doe je vooral voor een ander vind ik. En hypocriet vind ik het zeker niet als je een donororgaan aanneemt terwijl je het zelf niet doet in prenciepe hebben we allemaal de wil om zo lang mogelijk te leven. Is het niet zo dat ze als er een donororgaan voor je vrij is en je begint te twijfelen ze je proberen over te halen? Of begin ik te ijlen?

It's my life.. It's now or never! I aint gonna live forever...
  woensdag 4 oktober 2000 @ 17:48:15 #11
3498 Barb
Graduated Fool
pi_378193
quote:
Op 04 oktober 2000 16:39 schreef Zanderrr het volgende:
Ik ben geen bloeddonor, maar ik heb wel besloten dat mijn organen gebruikt mogen worden als ik kom te overlijden.
Bloeddonor ben ik ook niet, alleen orgaan donor. Reden: mijn bloed is niet geschikt, heb zelf te veel afwijkingen erin zitten.

k Vond Blauwe's uitleg heel helder, jammer, maar duidelijk (misschien maar goed ook Blauwe, je lever is toch te be-grolsch-ed )

Zijn er ook mensen die wel bloed maar geen organen afstaan? En zo ja, wat is daar de reden dan van?

Oja, SataN (hulde), nu je die registratie eenmaal hebt ingevuld, heb je er geen omkijken meer naar. Als je verhuist (naar een andere gemeente), moet je dat gewoon aangeven bij je nieuwe gemeente, je gegevens worden automatisch aangepast.

When I rush it hits me
  woensdag 4 oktober 2000 @ 18:23:58 #12
2433 Capoeiristas
Eej waor gaode gij naor toe?
pi_378306
.

[Dit bericht is gewijzigd door Capoeiristas op 11-10-2000 00:42]

Elke morgen als ik wakker word weet ik dat ik weer 24 uur heb om te leven.
pi_378316
Ik ben bloeddonor en heb bij donordinges keuze 3 aangegeven. Ik laat het over aan mijn nabestaanden en die weten wel wat ik wil.
pi_378834
quote:
Op 04 oktober 2000 16:57 schreef blauwe het volgende:

Simpel: de gedachte dat er in je gesneden wordt ook al ben je er dan zelf niet meer, spreekt me gewoon niet aan.

Yup. Gewoon aanstoken !

ff serieus , Guus heeft altijd een codicil op zak. Het idee dat ze in mijn ogen snijden vind ik minder (ben nu al in paniek als er ook maar een haar in mijn oog zit) maar toch , ze stoken het toch maar aan als ge dood bent ... Ik stel dus 100% ter beschikking.

Het idee dat ze in je snijden tov verbranden of de pieren/verschimmelen deed me beslissen 100% voor donor te kiezen.

Ik ben trouwens geen bloeddonor maar ik heb ook het moeilijkste bloed dat er is in Nederland , AB pos. Hebben ze niet veel aan. Op zich niet tegen trouwens maar nooit aan begonnen , komt misschien ooit nog.

pi_378931
Heb hem ook even aangevraagd, zocht een paar weken geleden de site, maar kon hem niet vinden, .
Dus ben (nog) geen donor.
Doe ik dit voor mezelf...of voor een ander? Ik weet het eigenlijk niet. Ik doe het (zoals vele anderen) omdat ik het toch niet nodig heb als ik dood ben. Voor anderen dus, maar ook omdat ik het zelf wel een goedvoelend idee vind.
En ik denk dat ik alles behalve mijn ogen (-7, wie wil dat nou?) en mijn huid (vind ik een eng idee) 'weggeef'.
anjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanja
  woensdag 4 oktober 2000 @ 22:51:35 #16
2472 punks
gewoon lekker klein!!
pi_378997
over bloeddonoren:

leuk als je bloed wil gaan geven en je afgewezen word omdat je een risicofactor bent: een verpleegkundige!
belachelijk toch?

Dat je een minderwaardigheidscomplex hebt, wil nog niet zeggen dat je niet dom en lelijk bent.
  woensdag 4 oktober 2000 @ 22:55:22 #17
3498 Barb
Graduated Fool
pi_379005
quote:
Op 04 oktober 2000 22:11 schreef ~Anja~ het volgende:
En ik denk dat ik alles behalve mijn ogen (-7, wie wil dat nou?) en mijn huid (vind ik een eng idee) 'weggeef'.
De sterkte van je ogen maakt niks uit Anja, ligt eraan of ze hoornvlies of netvlies kunnen gebruiken geloof ik (ben ook geen expert, maar dacht het ooit ergens gelezen te hebben).
When I rush it hits me
  Jubileum moderator woensdag 4 oktober 2000 @ 23:04:06 #18
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_379024
quote:
Op 04 oktober 2000 21:34 schreef Guus Muisarm het volgende:

Ik ben trouwens geen bloeddonor maar ik heb ook het moeilijkste bloed dat er is in Nederland , AB pos.

Als dat vrij zeldzaam is zou je toch juist zeggen dat ze wel zitten te springen om donoren??
Of zit ik er nu naast?

(even netter quoten)

[Dit bericht is gewijzigd door Lois op 04-10-2000 23:05]

Eva ♥ en Iris ♥
pi_379299
quote:
Op 04 oktober 2000 22:55 schreef Barb het volgende:
De sterkte van je ogen maakt niks uit Anja, ligt eraan of ze hoornvlies of netvlies kunnen gebruiken geloof ik (ben ook geen expert, maar dacht het ooit ergens gelezen te hebben).
Ow, dan moet ik me daar ook maar eens in gaan verdiepen. (vind mijn ogen namelijk, net als mijn huid, een beetje een eng idee)
anjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanjanja
pi_379341
quote:
Op 04 oktober 2000 16:57 schreef blauwe het volgende:

Ik kies er juist bewust voor om geen donor gevalletje op zak te hebben.....

Dat hoeft niet meer, sinds (ik geloof) 1998 is alles geautomatiseerd...
#geen
  Jubileum moderator donderdag 5 oktober 2000 @ 10:02:42 #21
3660 crew  Lois
*trotse mama*
pi_379401
Ik ben geen bloeddonor. Waarom niet vraag ik me al tijden af.
Ik kom niet verder dan mijn tegenzin voor naalden. Bloedprikken is bij mij altijd een heidens karwei (ivm zeer smalle aderen) en dat is iets wat mij tegenhoud.
Geen sterk argument als ik het zo lees.
Ik zal eens gaan informeren bij mijn zusje hoe het allemaal in zijn werk gaat.

Ik ben (orgaan)donor geworden toen er even sprake van was dat iemand van mijn familie een nier nodig had. Gelukkig is dat allemaal goed gekomen maar stel je toch voor zeg.
Zou het schelen, als je zoiets in je nabijheid meemaakt? Zouden meer mensen het formulier invullen als zou blijken dat iemand van wie je vreselijk veel houd een donororgaan nodig heeft?

Eva ♥ en Iris ♥
  donderdag 5 oktober 2000 @ 10:23:12 #22
2433 Capoeiristas
Eej waor gaode gij naor toe?
pi_379425
.

[Dit bericht is gewijzigd door Capoeiristas op 11-10-2000 00:43]

Elke morgen als ik wakker word weet ik dat ik weer 24 uur heb om te leven.
pi_379445
quote:
Op 05 oktober 2000 10:02 schreef Lois het volgende:
Zou het schelen, als je zoiets in je nabijheid meemaakt? Zouden meer mensen het formulier invullen als zou blijken dat iemand van wie je vreselijk veel houd een donororgaan nodig heeft?
Dat weet ik wel zeker. (Niet uit eigen ervaring hoor) Maar ik denk dat als je zoiets van dichtbij meemaakt, je heel anders ten opzichte van donatie staat.
#geen
  donderdag 5 oktober 2000 @ 14:22:01 #24
4335 Faat
Fokeiland O+
pi_379754
Ik ben zelf een grote voorstander van het afstaan van organen en heb al jaren een donorcodicil.

Maar wat ik me afvroeg en dit geldt dan vooral voor de mensen die zeggen: ze mogen alles van me hebben. Weet je dat je voor je hersenen een apart codicil moet hebben?

Ik heb dit codicil aangevraagd nadat mijn vader is overleden aan A.L.S, een ziekte waar nog niet zo heel veel over bekend is (mn omdat er te weinig hersendonoren zijn om dit te onderzoeken) Je kunt dit codicil aanvragen bij de Nederlandse Hersenbank.

Ennuh even over het gewone codicil, ik weet dat je iedereens mening moet respecteren, maar ik vind dat ontzettend moeilijk als er redenen worden gegeven als: ik heb geen donorcodicil, want ik vind het geen prettig idee dat er in me gesneden wordt.

Stel dat er iemand op sterven ligt en die persoon gered zou kunnen worden met een 'onderdeel' van jou. Dan ben je toch wel een ongelooflijke egoist om jouw 'reden' belangrijker te achten dan het leven van een ander?

Sorry als ik het allemaal wat zwart-wit stel, ik zal proberen ieders mening te respecteren.

Was it so hard Achilles
So very hard to die
Thou knowest and I know not
So much the happier I
pi_379813
Nou, daar gaan we dan.....als enige kan ik hier geloof ik melden dat ik geen donor ben en ook nooit zal worden.....heb dat ook laten registreren......mijn ouders zijn daarentegen wel donor......mijn vriendin nog wel, maar die is aan het twijfelen.....

Ik voel me geen egoïst daardoor.....kan daar goed mee leven......

“ That was pretty fucking trippy... ”
Pulp Fiction
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')