En aangezien meer dan die schijn niet bewezen kan worden: vrijspraak.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:33 schreef Elfletterig het volgende:
maar hij heeft op z'n minst de schijn tegen.
Precies want oog om oog tand om tand. Bovendien heeft ie hun zoon vermoord... volgens de ouders dan he?quote:
(behalve van doorrijden na het veroorzaken van een ongeluk)quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
En aangezien meer dan die schijn niet bewezen kan worden: vrijspraak.
Fijn dat we het eens zijn.
Ik kan prima begrip opbrengen voor de emoties, niet voor de acties.quote:De verdachte heeft een indrukwekkende staat van dienst als het gaat om verkeersovertredingen. Daarmee is formeel nog niet aangetoond dat het doodrijden van Donnie verwijtbaar gedrag is, maar hij heeft op z'n minst de schijn tegen. Wat ook erg in zijn nadeel pleit, is dat hij na het ongeval onverbeterlijk verder ging met verkeersboetes scoren.
Het is spijtig dat jij niet verder kunt kijken dan die ene gebeurtenis en dat je het bredere plaatje kennelijk niet in behandeling wilt nemen. Je zult je kind maar kwijtraken door toedoen van zo'n asociale weggebruiker die kort daarna alweer blowend in een auto zit en doorgaat met de ene na de andere verkeersovertreding maken. Ja, ik kan me best voorstellen dat je als nabestaanden dan ontploft van woede. Voorstellen is wat anders dan goedkeuren of toejuichen, maar enig begrip voor de emoties kan ik zeker opbrengen. Niks is erger dan je kind verliezen.
Klopt, al geldt daar natuurlijk de vraag of hij binnen de termijn zich heeft gemeld en dan is de grens nu eenmaal bepaald op 3 maanden...quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:38 schreef Tchock het volgende:
(behalve van doorrijden na het veroorzaken van een ongeluk)
En zelfs dat gaat lastig worden omdat hij zich op tijd heeft gemeld.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:38 schreef Tchock het volgende:
[..]
(behalve van doorrijden na het veroorzaken van een ongeluk)
Nee, er wordt gezegd dat Nederlandse straffen gemiddeld hoger zijn dan die van omringende landen. Dat betekent niet dat iedere afzonderlijke misdaad of zelfs ieder delict een hogere straf meebrengt.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:41 schreef arjan1212 het volgende:
Er word toch altijd beweerd dat Nederland zwaarder straft als omringende landen, nou dan zou de straf in dit geval dus 3 jaar moeten zijn, want in engeland krijg je maar 2 jaar
In Nederland krijg je ook 2 jaar als je schuldig bent en 4 jaar als er sprake is van roekeloos gedrag.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:41 schreef arjan1212 het volgende:
Er word toch altijd beweerd dat Nederland zwaarder straft als omringende landen, nou dan zou de straf in dit geval dus 3 jaar moeten zijn, want in engeland krijg je maar 2 jaar
Dat is wetgeving in Engeland; daar hebben we niks aan.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:31 schreef arjan1212 het volgende:
Het veroorzaken van een dodelijk ongeluk
* geen verzwarende omstandigheden 2 jaar cel
* verwijtbaarheid 3 jaar
* grotere verwijtbaarheid 5 jaar
* ernstigste verwijtbaarheid 6 jaar
http://en.wikipedia.org/wiki/Causing_death_by_dangerous_driving
Dat zou best eens kunnen. Vraag me af hoe die ouders dan gaan reageren?quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:38 schreef DS4 het volgende:
[..]
En aangezien meer dan die schijn niet bewezen kan worden: vrijspraak.
Fijn dat we het eens zijn.
Nou de week ervoor een keer door rood... Dat is wel van andere orde danquote:Op woensdag 24 juli 2013 13:39 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Ik kan prima begrip opbrengen voor de emoties, niet voor de acties.
Dat bredere plaatje is niet van toepassing bij het kijken naar de schuldvraag. Je kunt gewoon niet iemand schuldig verklaren aan delict X omdat hij overtredingen Y en Z heeft gepleegd.
Als jij volledig per ongeluk een kind doodfietst dan veroordelen we je toch ook niet omdat je toevallig de week ervoor een keer door rood bent gegaan?
http://www.geenstijl.nl/m(...)minuten_keihard.htmlquote:De reclassering zegt dat de kans op recidive laag is. Van april tot aan juli heeft-ie 19 verkeersovertredingen gemaakt. Hij heeft drie beschikkingen gehad, da's 22. De 23e keer rijdt-ie Donnie dood. Hij zegt dat-ie geen auto meer heeft gereden. 24 augustus staat ie met een hele dikke auto in de wasstraat. 5 december wordt-ie weer aangehouden, heeft ie weer wat op z'n kerfstok. Op de verkeerde weghelft terecht gekomen, omdat hij snel z'n gordel aan probeerde doen. Gelukkig fietst daar niemand. 6 december flikt ie het wéér. En dan zegt de reclassering: de kans op recidive is heel erg laag. Deze jongen het verkeer in sturen is vragen om problemen. Die gaat nog meer slachtoffers maken. Kijk, Donnie komt nooit meer terug. Maar hoeveel mensen moet hij nog beschadigen dan?"
Ik hoop niet op een reactie die de krant gaat halen... Ook in het belang van die ouders en het zusje van het slachtoffer.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:43 schreef controlaltdelete het volgende:
Vraag me af hoe die ouders dan gaan reageren?
ahh dat ten opzichte van de nu gestelde bedreiging van levenslang over de schouder kijken... ik vind het wat karigquote:Op woensdag 24 juli 2013 13:36 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Zie: http://www.geenstijl.nl/m(...)minuten_keihard.html
In eerdere delen heb ik mensen vurig zien uitleggen dat de verdachte alleen terechtstaat voor de Donnie-zaak, niet voor zijn verdere 'staat van dienst'.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:43 schreef Marrije het volgende:
[..]
Nou de week ervoor een keer door rood... Dat is wel van andere orde dan
[..]
http://www.geenstijl.nl/m(...)minuten_keihard.html
En zou iedereen de strafeis van 3 jaar rijontzegging hebben gekregen of speelt zijn staat van dienstdan wel degelijk mee?
Dat weten we waarschijnlijk pas na de uitspraak.
Maakt het dan wel compleet:quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:31 schreef arjan1212 het volgende:
Het veroorzaken van een dodelijk ongeluk
* geen verzwarende omstandigheden 2 jaar cel
* verwijtbaarheid 3 jaar
* grotere verwijtbaarheid 5 jaar
* ernstigste verwijtbaarheid 6 jaar
http://en.wikipedia.org/wiki/Causing_death_by_dangerous_driving
quote:The Court of Appeal in R v Cooksley and others [6] gave guidelines for cases where death is caused by dangerous driving.
Dat is dus niet elk dodelijk ongeluk....quote:"Dangerously"
A person is to be regarded as driving dangerously for the purposes of sections 1 and 2 of the Road Traffic Act 1988 if
the way he/she drives falls far below what would be expected of a competent and careful driver, and it would be obvious to a competent and careful driver that driving in that way would be dangerous;[2] or
if it would be obvious to a competent and careful driver that driving the vehicle in its current state (for the purpose of the determination of which regard may be had to anything attached to or carried on or in it, and to the manner in which it is attached or carried) would be dangerous.[3]
In this context, "dangerous" refers to danger either of injury to any person or of serious damage to property; and in determining what would be expected of, or obvious to, a competent and careful driver in a particular case, regard shall be had not only to the circumstances of which he could be expected to be aware but also to any circumstances shown to have been within the knowledge of the accused.[4]
Feiten... niet zo belangrijk...quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:47 schreef MicDis het volgende:
[..]
Maakt het dan wel compleet:
[..]
[..]
Dat is dus niet elk dodelijk ongeluk....
Al is verdachte seriemoordenaar, terrorist, kinderverkrachter en oorlogsmisdadiger. Het doet er niet toe.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:43 schreef Marrije het volgende:
[..]
Nou de week ervoor een keer door rood... Dat is wel van andere orde dan
Inderdaad. En dit zal wel een hoop mensen het harnas in jagen maar dan is 3 jaar rijontzegging best nog veel als je zuiver naar deze feiten kijkt.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In eerdere delen heb ik mensen vurig zien uitleggen dat de verdachte alleen terechtstaat voor de Donnie-zaak, niet voor zijn verdere 'staat van dienst'.
Als er dan wordt bepleit dat hij nergens schuld aan heeft en dat er niks kan worden aangetoond, dan snap ik niet dat er 3 jaar rijontzegging wordt geëist. De verdachte heeft immers niks misdaan; het was een noodlottig ongeval.
Die eis is er vermoedelijk omdat het OM denkt dat er een mogelijkheid is dat hij wordt veroordeeld voor het doorrijden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:47 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
In eerdere delen heb ik mensen vurig zien uitleggen dat de verdachte alleen terechtstaat voor de Donnie-zaak, niet voor zijn verdere 'staat van dienst'.
Als er dan wordt bepleit dat hij nergens schuld aan heeft en dat er niks kan worden aangetoond, dan snap ik niet dat er 3 jaar rijontzegging wordt geëist. De verdachte heeft immers niks misdaan; het was een noodlottig ongeval.
mijns inziens is de strafvraag te laag, ik zie liever dat er iets als een compensatieschuldvraag bijkomt... iets van een vast bedrag tot het kind 18 had geworden oid. Maar dan moet wel bewezen worden dat de verdachte volledig schuldig is. Wat emotie er verder mee te maken heeft snap is sowieso niet...quote:
Nee joh, zij hadden immers een emotionele rechtvaardiging voor hun misdrijf?quote:Op woensdag 24 juli 2013 14:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Het lijkt mij dat de nabestaanden die de verdachte geslagen hebben in ieder geval daders zijn.
Maar nu geldt ineens niet meer dat je daders moet bestraffen en wel zo hard mogelijk?
Niet iedereen is het eens met de stelling dat Nederlandse straffen gemiddeld hoger zijn.quote:Op woensdag 24 juli 2013 13:42 schreef Tchock het volgende:
[..]
Nee, er wordt gezegd dat Nederlandse straffen gemiddeld hoger zijn dan die van omringende landen. Dat betekent niet dat iedere afzonderlijke misdaad of zelfs ieder delict een hogere straf meebrengt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |