Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Hoei, lijkt me enerzijds erg vermoeiend, maar goed als je nu veel energie hebt, dan waarom ook niet? Pas je alsnog wel een beetje op jezelf?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 21:04 schreef Insomnium het volgende:
Zucht vandaag is wel een achtbaan zeg!
Ben nu weer compleet hyper. En weer verder schrijven aan mijn boek.
Als ik niet oppas is het zo weer vijf uur in de morgen.
Helpt niet dat het full blown zomer is hier in Noorwegen.
Maar het schiet wel lekker op zo met het boek denk ik dan maar
En toch is het goed dat je wat ondernomen hebt vandaag.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:58 schreef rainbowwarrior het volgende:
Nou zeg, wat is er hier opeens aan de hand?
Pff, vandaag was een rare dag. Zoals vaak als ik vrij heb kom ik niet goed met mezelf uit en ben ik vaak ontevreden over wat ik heb gedaan. Toch voelde ik me er niet zo kut bij als op andere dagen. Het was meer zoiets van "ik moet het doorstaan en morgen is het misschien weer beter". Nu weet ik niet of ik weer mijn negatieve gevoelens aan het wegstoppen ben of dat ik het gewoon echt niet zo erg vind.
Heb zostraks nog met een bekende van mij afgesproken. Was opzich wel okee, hebben veel gepraat, toch was ik er mijn gedachtes ook niet helemaal bij en had ook niet echt een gevoel bij het hele gebeuren. Het was allemaal zeer neutraal.
De praktijk van mijn therapeute is sinds vorige week vier weken ivm zomervakantie gesloten en eigenlijk vind ik dat klote omdat ik nu voor mijn gevoel niet "verder kan". En nu denk ik dat ik mijn negatieve gevoelens weer aan het wegstoppen ben.
Mijn lichaam is doodop. Letterlijk!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:59 schreef rainbowwarrior het volgende:
[..]
Hoei, lijkt me enerzijds erg vermoeiend, maar goed als je nu veel energie hebt, dan waarom ook niet? Pas je alsnog wel een beetje op jezelf?
Ik probeer weer wat simpele dingetjes op te pakken. Ik heb twee weken als een soort zombie rondgelopen en de andere twee weken iets minder zombie-like, maar met heel weinig interesse voor dingen die me normaal gesproken wel interesseren. En ik zal toch nog twee weken moeten wachten voordat ik überhaupt ook maar een intake heb.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 22:58 schreef rainbowwarrior het volgende:
Nou zeg, wat is er hier opeens aan de hand?
Pff, vandaag was een rare dag. Zoals vaak als ik vrij heb kom ik niet goed met mezelf uit en ben ik vaak ontevreden over wat ik heb gedaan. Toch voelde ik me er niet zo kut bij als op andere dagen. Het was meer zoiets van "ik moet het doorstaan en morgen is het misschien weer beter". Nu weet ik niet of ik weer mijn negatieve gevoelens aan het wegstoppen ben of dat ik het gewoon echt niet zo erg vind.
Heb zostraks nog met een bekende van mij afgesproken. Was opzich wel okee, hebben veel gepraat, toch was ik er mijn gedachtes ook niet helemaal bij en had ook niet echt een gevoel bij het hele gebeuren. Het was allemaal zeer neutraal.
De praktijk van mijn therapeute is sinds vorige week vier weken ivm zomervakantie gesloten en eigenlijk vind ik dat klote omdat ik nu voor mijn gevoel niet "verder kan". En nu denk ik dat ik mijn negatieve gevoelens weer aan het wegstoppen ben.
Ik heb dat een tijd gedaan maar op het eind werd ik er heel naar van.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:11 schreef Vogeltje88 het volgende:
[..]
Ik probeer weer wat simpele dingetjes op te pakken. Ik heb twee weken als een soort zombie rondgelopen en de andere twee weken iets minder zombie-like, maar met heel weinig interesse voor dingen die me normaal gesproken wel interesseren. En ik zal toch nog twee weken moeten wachten voordat ik überhaupt ook maar een intake heb.
Ik herken het wel, niet goed weten welke kant je met jezelf op moet als je vrij bent. Ik ben enkele dagen geleden begonnen met een dagboek, lekker nieuwerwets getypt in een documentje in WordHet helpt me in ieder geval om weer tot rust te komen en de boel in m'n hoofd wat te ordenen.
Goed bezig!quote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:11 schreef Vogeltje88 het volgende:
[..]
Ik probeer weer wat simpele dingetjes op te pakken. Ik heb twee weken als een soort zombie rondgelopen en de andere twee weken iets minder zombie-like, maar met heel weinig interesse voor dingen die me normaal gesproken wel interesseren. En ik zal toch nog twee weken moeten wachten voordat ik überhaupt ook maar een intake heb.
Ik herken het wel, niet goed weten welke kant je met jezelf op moet als je vrij bent. Ik ben enkele dagen geleden begonnen met een dagboek, lekker nieuwerwets getypt in een documentje in WordHet helpt me in ieder geval om weer tot rust te komen en de boel in m'n hoofd wat te ordenen.
Bij mij vliegen de woorden zo op het scherm, soms zo rustig 1000 woorden achter elkaarquote:Op dinsdag 23 juli 2013 23:27 schreef minthy het volgende:
[..]
Goed bezig!![]()
Dat dagboek komt er hier maar niet van, ik ga het mezelf ook maar niet opleggen... Dan lukt het zéker niet
Dat is dan het voordeel van goede slaapmedicatie. Nergens last van ('s nachts)quote:Op woensdag 24 juli 2013 01:37 schreef Faeroer het volgende:
Het is veel te heet om te slapen en er zitten twee muggen op de muur die ik maar niet kan vangen. Als ik die twee niet vang gaan zij mij aanvallen...
Je moet gewoon een goede balans zien te vinden denk ik. Die balans kan helaas misschien nog wel sterk variëren.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 20:29 schreef minthy het volgende:
[..]
Dat doe ik. Tevens geen zin in een discussie
Hoe bedoel je dat laatste?quote:Op woensdag 24 juli 2013 01:53 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Je moet gewoon een goede balans zien te vinden denk ik. Die balans kan helaas misschien nog wel sterk variëren.
Dat je bijvoorbeeld door ziekte opeens je hele leven moet omgooien en dat je iets heel anders moet gaan doen dan wat je eigenlijk had verwacht.quote:
Misverstandje, verkeerde quotequote:
Ok, maar dan heb je dus geen balans!quote:Op woensdag 24 juli 2013 02:04 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat je bijvoorbeeld door ziekte opeens je hele leven moet omgooien en dat je iets heel anders moet gaan doen dan wat je eigenlijk had verwacht.
Jawel. Alleen moet je soms een nieuw balans zien te vinden.quote:Op woensdag 24 juli 2013 02:42 schreef magnetronkoffie het volgende:
[..]
Ok, maar dan heb je dus geen balans!
Bedtijd!
Mag ik wat positieve energie van je lenen?quote:Op woensdag 24 juli 2013 08:45 schreef Gewas het volgende:
Gister naar de psycholoog geweest. Dit had ik eigenlijk net even nodig. Onderweg heen en terug fietsen was ook heel fijn met dit warme weer.
En ik kreeg gistermiddag/avond zo'n enorme berg positieve energie over me heen dat het haast eng was.Dit heb ik al lange tijd niet meer gehad. Gaat de goede kant op dacht ik zo.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |