abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129351016
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:21 schreef blomke het volgende:
Mijn idee: al die (bank)spaarhypotheekproducten, al tijdens de rit (dus <15/20 jaar), belastingvrij op mogen nemen indien afkoopwaarde wordt gebruikt voor aflossen restschuld of hypotheekschuld . Daarna het restand annuïtair af gaan lossen op straffe van verbeurd verklaren HRA.

Voordelen:
1. Mensen verlagen hun hypotheekschuld met een klap -> minder maandelijkse rentelasten;
Huh? Die bankspaarproducten leveren toch ook rente op?

quote:
2. Lagere schuld -> minder HRA -> overheid krijgt meer belastinggeld binnen;
Oftewel, de huizenkoper gaat erop achteruit (linksom of rechtsom), en de overheid er op vooruit.

quote:
3. Mensen bouwen op termijn hun schuld af, i.p.v. de onderzekerheid van een beleggingsproduct;
Is het nou een bank(spaar)product of een beleggingsproduct waar je het over hebt?

quote:
4. Mensen zijn verlost van onzinnige en wazige levensverzekeringen met een véél te hoge premie;
OW, die houdt ineens op als je je bankspaarproduct opneemt, en (god verhoede) aflost :?

quote:
5. Geen verschil meer tussen mensen die een hypotheek ná 1-1-2013 afsluiten en nu al met anuïtair worden geconfronteerd.
Waarom zou er geen verschil mogen zijn?
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_129351600
quote:
0s.gif Op dinsdag 23 juli 2013 21:05 schreef fedsingularity het volgende:
Zoals al eerder in dit topic gezegd, zo krap is de financiering helemaal niet.
Wellicht dat de woningen in jouw wijk nog wat overgewaardeerd zijn maar over het algemeen kan je met een normaal inkomen nu een leuk huis kopen.
Definieer 'normaal' inkomen. Als 2 verdiener zijnde wel ja. Maar als 1 verdiener wordt het al lastiger.

Mijn huis is gekocht op 1 inkomen (zoals het hoort denk ik), en hoewel dat inkomen best redelijk/flink gestegen is in de 9 jaar sinds de aankoop, heb ik er weinig vertrouwen in dat alsnog op dat ene inkomen anno 2013 hetzelfde huis gekocht zou kunnen worden.

Maakt mij niet uit. ik betaal de hypotheek fluitend, dat is het probleem niet. Zegt wel iets over de 'betaalbaarheid'. Je kunt als Nibud en overheid ook te ver doorschieten in je regeltjes. Daar gaat het mij om.
pi_129351750
Ik word altijd 'n beetje verdrietig van leningen en die talloze verzekeringen, polissen enzo.
In Nederland is 't nog mogelijk om 'n scheet te verzekeren.
pi_129351913
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 23:56 schreef SpartaTurken het volgende:
Ik word altijd 'n beetje verdrietig van leningen en die talloze verzekeringen, polissen enzo.
In Nederland is 't nog mogelijk om 'n scheet te verzekeren.
Waarom? Als ik me morgen wil verzekeren tegen een meteoriet die exact in de nok van mijn huis inslaat, moet ik dat toch weten? Wat is jouw probleem daar mee? Kost jou niks hoor.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 11:28:06 #155
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129361704
quote:
0s.gif Op donderdag 25 juli 2013 19:21 schreef blomke het volgende:
Mijn idee: al die (bank)spaarhypotheekproducten, al tijdens de rit (dus <15/20 jaar), belastingvrij op mogen nemen indien afkoopwaarde wordt gebruikt voor aflossen restschuld of hypotheekschuld . Daarna het restand annuïtair af gaan lossen op straffe van verbeurd verklaren HRA.
Mee eens! Dergelijke hypotheken hadden meteen bij het ontstaan gestopt moeten worden, maar dat gebeurde niet. Het is alsnog beter het nu te stoppen dan de komende 30 jaar uit te zitten.

quote:
Voordelen:
1. Mensen verlagen hun hypotheekschuld met een klap -> minder maandelijkse rentelasten;
Minder rente klopt. Maar daar komt een annuitair aflossingsdeel bij, en daardoor worden de totale maandlasten hoger. Tenslotte was het hele idee van een spaarhypotheek om maximaal fiscaal voordeel te benutten voor een lager maandbedrag (of in de praktijk: een gelijk maandbedrag bij een hogere schuld!).

quote:
2. Lagere schuld -> minder HRA -> overheid krijgt meer belastinggeld binnen;
Inderdaad meer belastinggeld. Maar het komt uit de lengte of de breedte, dus de lener is er duurder mee uit.

quote:
5. Geen verschil meer tussen mensen die een hypotheek ná 1-1-2013 afsluiten en nu al met anuïtair worden geconfronteerd.
Het lijkt me vrij aannemelijk dat dat ooit wordt gelijkgetrokken. Wat dat betreft kan het maar beter snel gebeuren, liever dit dan de zoveelste lastenverzwaring voor iedereen.
censuur :O
pi_129366825
quote:
'Huizenprijzen dalen met 5,5 procent'

PARIJS -
De huizenprijzen in Nederland dalen dit jaar naar verwachting met 5,5 procent. Ons land kent daarmee na Spanje de scherpste prijsdaling van de Europese woningmarkten. Dit stelt ratingbureau Standard & Poor's in een vrijdag gepubliceerd rapport over de huizenmarkt.

Het ratingbureau ziet recente wijzigingen in de fiscale regelgeving, economische krimp, hogere werkloosheid en dalende koopkracht als belangrijkste oorzaken voor de dalende huizenprijzen in ons land. „Toch geloven we dat het land in staat is de prijsdaling volgend jaar te beperken tot 1 procent en dat de prijzen in 2015 de bodem bereiken als de economie geleidelijk verbetert”, zegt S&P-econoom Sophie Tahiri.

In de meeste Europese markten zullen de huizenprijzen dit jaar blijven dalen nu de recessie zijn tol eist qua werkgelegenheid en het consumentenvertrouwen, voorspelt Standard & Poor's. „De Spaanse woningmarkt zit nog steeds in de scherpste neergang”, aldus Tahiri. „We voorspellen dat de prijzen er dit jaar zullen dalen met 8 procent en opnieuw met 5 procent in 2014, bij een werkloosheid van 27 procent en een gebrek aan vraag om het overaanbod te absorberen.”

Tahiri: „We geloven dat de Spaanse 'bad bank' SAREB, die 30 procent van de woningvoorraad houdt, deze geleidelijk aan zal desinvesteren in de komende 2 tot 3 jaar, zodat de markt niet zal instorten. Een versnelling van deze desinvestering kan volgens ons gemakkelijk leiden tot prijsdalingen met dubbele cijfers in 2013-2014.”

De Franse residentiële markt zal dit jaar naar verwachting nog een prijsdaling van 4 procent doormaken en volgend jaar weer. „Maar de woningmarkt lijkt hier toch veerkrachtiger dan we eerder in het jaar voorspelden. Lage rente en een ondersteunend leningbeleid impliceren een zachte landing in Frankrijk in de komende 18 maanden.”

Intussen zet de Duitse woningmarkt de trend in naar boven. „Beter dan gemiddelde economische vooruitzichten, de lage rente en een sterke nationale en internationale vraag naar woningen zal de prijzen dit jaar met 3 procent opdrijven, evenals volgend jaar”, volgens onze prognose. S&P ziet dit als een normalisering nu de huizenmarkt in Duitsland de afgelopen 20 jaar geen hausse heeft meegemaakt.
Als het meezit hebben we dus in 2015 de bodem bereikt.
Voorlopig nog maar niet gaan oriënteren.
Never argue with idiots. First they will lower you to their level then beat you with experience.
pi_129368333
Als je je nou wel gaat orienteren zijn we sneller bij de bodem :)
pi_129368354
quote:
1s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 14:27 schreef poemojn het volgende:
Als je je nou wel gaat orienteren zijn we sneller bij de bodem :)
Makkelijk gezegd he.
pi_129368567
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 13:42 schreef eight het volgende:

[..]

Dat roepen ze ook al 5 jaar. "Niks aan het handje, bureautje bladiebla heeft berekend dat we over 2 jaar de bodem zullen bereiken."

Geloof jij het nog?
  vrijdag 26 juli 2013 @ 15:48:24 #160
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129370924
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 14:33 schreef hpeopjes het volgende:
Dat roepen ze ook al 5 jaar. "Niks aan het handje, bureautje bladiebla heeft berekend dat we over 2 jaar de bodem zullen bereiken."
Ik citeer: "... dat de prijzen in 2015 de bodem bereiken als de economie geleidelijk verbetert", alsdus de econoom. Economen gaan altijd uit van economische groei, dat is hun baan zeg maar.
pi_129371180
Wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt dan is er een kans dat de daling uitvlakt en er weer evenwicht op de huizenmarkt komt.
  vrijdag 26 juli 2013 @ 16:32:24 #162
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129372325
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:58 schreef sig000 het volgende:
Wanneer de arbeidsmarkt weer aantrekt dan is er een kans dat de daling uitvlakt en er weer evenwicht op de huizenmarkt komt.
Wat noem jij "evenwicht" in dit geval?
pi_129372410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 16:32 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat noem jij "evenwicht" in dit geval?
Een stabiel prijsniveau gedurende een jaar en daarna lichte stijging achter de inflatie aan.
pi_129373154
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 13:42 schreef eight het volgende:

[..]

Tot voor kort werd er door diverse instanties nog gehoopt op 2014. Blijft toch koffiedik kijken...
"It's hard to argue against cynics - they always sound smarter than optimists because they have so much evidence on their side."
pi_129373362
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 15:58 schreef sig000 het volgende:
Ik vrees dat dat alleen nog wel even kan duren. Ik zie geen enkele reden (helaas pindakaas) waarom de arbeidsmarkt zou moeten aantrekken. Ik vrees eerder dat we nog veel dieper gaan qua werkloosheid. En de vraag zal zijn of er veel mensen hun huis 'moeten opeten'.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
pi_129375430
Voorspellingen over de huizenmarkt zijn niks waard, ik kijk alleen naar de huidige cijfers. En naar de mensen die ze verkondigen dat wil ook nog weleens uitmaken.
pi_129375476
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 11:28 schreef RemcoDelft het volgende:
Minder rente klopt. Maar daar komt een annuitair aflossingsdeel bij, en daardoor worden de totale maandlasten hoger. Tenslotte was het hele idee van een spaarhypotheek om maximaal fiscaal voordeel te benutten voor een lager maandbedrag (of in de praktijk: een gelijk maandbedrag bij een hogere schuld!).

Hangt ervan af hoe steil je die annuïteit maakt. Begin laag en met het oplopen van de inflatie, loopt de aflossing met goedkooop geld ook lekker op. Bovendien waren die oude spaarhypotheekpremies ook niet mals.
Op &lt;a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" &gt;zaterdag 22 april 2023 13:43&lt;/a&gt; schreef &lt;a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" &gt;r_one&lt;/a&gt; het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_129377659
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 18:11 schreef NeeOfTochJA het volgende:
Voorspellingen over de huizenmarkt zijn niks waard, ik kijk alleen naar de huidige cijfers. En naar de mensen die ze verkondigen dat wil ook nog weleens uitmaken.
Jawel hoor. Als je topics van 5 jaar geleden erbij pakt, zul je zien dat er toen ook al mensen waren die voorzagen wat er nu gebeurt. Er zijn echt wel mensen die dit soort dingen kunnen voorzien. Maar dat zijn meestal niet de hotemetoten op teevee, want die zijn vooral met hun eigen portemonnee bezig.
pi_129377815
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 17:03 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik vrees dat dat alleen nog wel even kan duren. Ik zie geen enkele reden (helaas pindakaas) waarom de arbeidsmarkt zou moeten aantrekken. Ik vrees eerder dat we nog veel dieper gaan qua werkloosheid. En de vraag zal zijn of er veel mensen hun huis 'moeten opeten'.
Ik ook. En ik zie ook steeds meer geld uit de NL economie richting het buitenland gaan. Veel consumptiegoederen die echt geld opbrengen voor de staat (alcohol, rookwaren, brandstof e.d.) door de krankzinnige accijns in NL. Ik heb zelf al diverse mensen uit bv Rotterdam (ik woon in Breda, dus ken de weg in België iets beter) 1 x meegenomen om te laten zien waar ze moeten wezen. Een ritje van in totaal een uur levert je vanuit Rotterdam (als je prive wat groter inkoopt, het scheelt namelijk al gauw 26 euro op een slof shag, 30 doet ook mee.) makkelijk 150,- op. Trek daar je brandstof af en je hebt een leuk netto uurloon. De overheid loopt echter een veelvoud daarvan aan accijns mis.

Ik ken zelfs een A'dammer die elke week daar 200 sloffen wegtrekt, en er 5,- oplegt. Nou dat is 1000,- per week. Netto. Reistijd? 3,5 uur in totaal?

Daarbuiten betaal ik 1400,- per jaar aan wegenbelasting. (Altijd leuk als de NL brandstofprijzen op een vergelijkingsgrafiekje staan met de rest van Europa, maar de MRB tellen ze nooit mee...)
Allemaal prima, maar dat geld kan ik dus niet meer uitgeven aan de lokale middenstander.

Volgens mij zitten we in een keiharde spiraal naar beneden, en nee, ik weet de oplossing ook niet.
pi_129379578
quote:
2s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 16:34 schreef sig000 het volgende:

[..]

Een stabiel prijsniveau gedurende een jaar en daarna lichte stijging achter de inflatie aan.
Lichte stijging met de inflatie lijkt me gezond maar waarom heeft de overheid dan al die jaren de huizenprijzen zo ver boven de inflatie laten stijgen?
pi_129379629
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:19 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Lichte stijging met de inflatie lijkt me gezond maar waarom heeft de overheid dan al die jaren de huizenprijzen zo ver boven de inflatie laten stijgen?
Ik kan me als woningeigenaar niet heugen dat de overheid mij een minimum of een maximumverkoopprijs heeft opgelegd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Bijvlagenzinvol op 26-07-2013 20:26:37 ]
pi_129380028
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:20 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Ik kan me als woningeigenaar niet heugen dat de overheid mij een minimum of een maximumverkoopprijs heeft opgelegd.
Maar ja de overheid had wel degelijk iets aan de grondprijzen en de financieringsmogelijkheden moeten doen.
pi_129380410
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:31 schreef Arthur_Spooner het volgende:
Maar ja de overheid had wel degelijk iets aan de grondprijzen en de financieringsmogelijkheden moeten doen.
Wat dan? Tegen de gemeente zeggen: Hee, die grondverkoop loopt lekker, mensen hebben het er kennelijk voor over, dus het is het waard, maar halveer toch maar de prijs. En wat je tekort komt regel je maar door de algemene gemeentebelastingen te verhogen ofzo? (Zodat elke burger uit je gemeente indirect meebetaald aan jouw kavel?)

De financieringsmogelijkheden... Och... Daar zijn richtlijnen voor. Die zijn de afgelopen jaren al strak aangehaald, en het resultaat van die overheidsbemoeienis lees je elke dag in het nieuws. Alles ligt nu op zijn gat. Ik ben blij dat ik voor het aanhalen van die teugels een hypotheek heb kunnen regelen, anders had ik nu veel duurder moeten huren. (En na 30 jaar nog niks gehad.)
pi_129380690
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:39 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:

[..]

Wat dan? Tegen de gemeente zeggen: Hee, die grondverkoop loopt lekker, mensen hebben het er kennelijk voor over,
Is het niet zo dat mensen eerder gewoonweg geen keus hadden en het maar moesten slikken? (want anders geen huis)
pi_129380857
quote:
0s.gif Op vrijdag 26 juli 2013 20:44 schreef magnetronkoffie het volgende:
Is het niet zo dat mensen eerder gewoonweg geen keus hadden en het maar moesten slikken? (want anders geen huis)
Hoe bedoel je geen keus?

Keus tussen duur huren en goedkoper kopen? (Dan is met kopen niks mis mee, en met de grondprijs kennelijk ook niet)

of

Keus tussen duur kopen en goedkoper huren? (Dan huur je toch gewoon?)

Dus nogmaals, hoezo geen keuze hebben?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')