Korte omschrijving depressie:quote:Op zondag 3 januari 2010 01:17 schreef Quickie_Butt het volgende:
Het viel me op dat er nog geen centraal topic is voor depressies en/of angstklachten. Wel een topic over medicatie bij psychische problemen en een hoe voel je je nu topic, maar die dekken naar mijn mening niet helemaal de lading.
Ik denk dat dit topic wel kan bijdragen in dit subforum. Veel mensen kampen namelijk met depressieve of angstklachten en zo kunnen we een beetje steun bij elkaar zoeken en elkaar van adviezen en tips voorzien
Korte uitleg van angststoornissen:quote:Depressie
Iemand met een depressie heeft last van een hevige neerslachtigheid.
Die neerslachtigheid klaart niet na een paar dagen vanzelf op, maar duurt minimaal twee weken. Depressie moet niet verward worden met 'gewone' neerslachtigheid die iedereen wel eens heeft. Bij een depressie is deze heviger en tast het dagelijks functioneren aan.
Bron: http://www.trimbos.nl/onderwerpen/psychische-gezondheid/depressie
quote:Angststoornissen
Angststoornissen zijn in de psychiatrie de meest voorkomende aandoeningen. Sommige van deze aandoeningen worden fobie genoemd. Het gemeenschappelijke kenmerk van angststoornissen, is dat er sprake is van angst. Mensen kunnen zo angstig zijn dat het hun leven ontregelt.
Wanneer spreken we van een angststoornis?
Angst is een gevoel dat optreedt bij dreigend gevaar. De emotie ontstaat als het welzijn van een persoon direct wordt bedreigd, maar ook als een persoon een situatie als bedreigend ervaart. Als een angst geen reële grond heeft en de betrokken persoon er sociale of beroepsmatige problemen door ondervindt, is er sprake van een stoornis.
In het diagnostisch classificatiesysteem DSM-IV worden de volgende angststoornissen onderscheiden:
Paniekstoornis met of zonder agorafobie
Sociale fobie of angststoornis
Specifieke of enkelvoudige fobie
Obsessief-compulsieve stoornis of dwangstoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Hypochondrie
Angststoornis door een lichamelijke aandoening
Acute stressstoornis
Angststoornis door alcohol of drugs
Voor de Multidisciplinaire Richtlijn Angststoornissen is de indeling van de DSM-IV als uitgangspunt genomen. Van de onderscheiden angststoornissen zijn de volgende aandoeningen opgenomen in de richtlijnen:
Paniekstoornis met en zonder agorafobie
Sociale fobie
Specifieke fobie
Obsessief-compulsieve stoornis
Gegeneraliseerde angststoornis
Posttraumatische stress-stoornis
Bron: http://www.trimbos.nl/ond(...)stoornissen-algemeen
Maar heb je je ouders dat verteld, dat je zo in elkaar zit? Dat je dan liever even een tijdje alleen bent end an er wel op terug komt?quote:Op maandag 22 juli 2013 20:58 schreef Vogeltje88 het volgende:
Aangegeven dat ik er later op zou terug komen, niet echt een tijdstip aan verbonden. Ik ben sowieso geen goede prater, maar ik voel me haast gedwongen. Had dit in m'n laatste relatie ook. Netjes op een goed moment uitgelegd van joh, ik hou echt wel van je, maar op zo'n hoogtepunt trek ik me er liever even een half uurtje of uurtje van terug. Dan kan ik mezelf even herpakken, tot rust komen en nadenken. Die deed het dus ook, dat constante vragen. Snap best dat je graag wilt weten wat er aan de hand is of dat je iets wilt oplossen, maar echt, ik wijs je niet af. Dat was namelijk het gevoel bij hem, weet niet hoe dat bij m'n ouders zit.
Waarom dan niet even buiten luchtje scheppen met haar. Uitstekende situatie lijkt me om even te praten.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:11 schreef Vogeltje88 het volgende:
Lapo op je mobiel, heel handig![]()
Moeder is langs komen lopen, of ik misschien een stukje mee wilde lopen. Zit nog steeds. Voel me nu net een klein meisje.
Dan is boosheid en het zo uiten wel een logisch gevolg daarvan.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:10 schreef Catnip het volgende:
[..]
Nee was het maar zo, hier een met PDD-NOS.
Jup, dat weten ze. En ik woon overigens niet meer onder hun dak, maar ik ben hier een paar dagen vanwege de situatie en omdat ik vakantie heb.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:11 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Maar heb je je ouders dat verteld, dat je zo in elkaar zit? Dat je dan liever even een tijdje alleen bent end an er wel op terug komt?
Al zullen zij misschien gedacht hebben van: ze si nu al dagen aan het huilen, we laten haar al een tijdje met rust... nu willen we wel graag willen weten hoe en wat, want ze woont immers onder ons dak en we worden er ook mee geconfronteerd.
Dat kan best..quote:Op maandag 22 juli 2013 21:12 schreef WaYnAl het volgende:
[..]
Dan is boosheid en het zo uiten wel een logisch gevolg daarvan.
Dan vraag ik me serieus af, wat wil jij echt? Wat wil catnip?quote:
Als zaken je dusdaning dwarszitten zou het beter zijn deze op te schrijven in plaats verbaal te uiten naar diegene om je heen.quote:
Wat een vage wazige tijd was dat, die pubertijdquote:Op maandag 22 juli 2013 21:15 schreef Insomnium het volgende:
Vergeet ook niet dat je midden in je puberteit zit.
En dat maakt het er allemaal niet makkelijker of rationeler op.
Ik wil een leven zonder heel veel ruzie, even reëel gezien. Ik wil liefde krijgen van mensen, kom ik weer met dat gezeur..Maar dat krijg ik gewoon niet, of ik kan het er niet uithalen. Heel irritant.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:15 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Dan vraag ik me serieus af, wat wil jij echt? Wat wil catnip?
Nieuw leven? Ergens anders beginnen? Wat doe je overigens? Middelbare school? Al bezig met MBO? Ik heb ook geen idee meer hoe dat gaat.
Ik kan je absoluut niet helpen met die woede aanvallen etc, maar ik hoop dat je inziet dat jou gedrag op reacties van anderen, je alleen maar jezelf in de weg zit.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:19 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik wil een leven zonder heel veel ruzie, even reëel gezien. Ik wil liefde krijgen van mensen, kom ik weer met dat gezeur..Maar dat krijg ik gewoon niet, of ik kan het er niet uithalen. Heel irritant.
Ik zit op speciaal onderwijs, en ik doe vmbo/t..(3)voel me echt een mislukkeling. Havo/vwo ging ook goed, maar een of andere kut docent..gaf zo'n enorme kut opmerking. Dan doe ik mijn best er ook niet meer voor.
Vertel mij wat.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:17 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat een vage wazige tijd was dat, die pubertijd. Ik was bepaald ook niet gemakkelijk
.
Weet ik niet?quote:Op maandag 22 juli 2013 21:21 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik kan je absoluut niet helpen met die woede aanvallen etc, maar ik hoop dat je inziet dat jou gedrag op reacties van anderen, je alleen maar jezelf in de weg zit.
Als iemand mij een kut opmerking geeft, waarom zou ik het dan opgeven bijv?
Geen valse hoop geven a.u.b. Geloof me, het kan ook extreem uit de hand gaan lopen.quote:Op maandag 22 juli 2013 20:55 schreef WaYnAl het volgende:
[..]
Komt dus wel goed waneer je ouder word geloof me.
Wel als je wat ouder word dan krijg je wat meer balans in je hormonen die nu overal en nergens zijn.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:19 schreef Catnip het volgende:
[..]
Ik wil een leven zonder heel veel ruzie, even reëel gezien. Ik wil liefde krijgen van mensen, kom ik weer met dat gezeur..Maar dat krijg ik gewoon niet, of ik kan het er niet uithalen. Heel irritant.
Ik zit op speciaal onderwijs, en ik doe vmbo/t..(3)voel me echt een mislukkeling. Havo/vwo ging ook goed, maar een of andere kut docent..gaf zo'n enorme kut opmerking. Dan doe ik mijn best er ook niet meer voor.
Stoppen met doem denken zou eens in uw geval een hoop kunnen schelen.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:23 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Geen valse hoop geven a.u.b. Geloof me, het kan ook extreem uit de hand gaan lopen.
Thanks, vind het lief dat je meedenktquote:Op maandag 22 juli 2013 21:25 schreef Insomnium het volgende:
[..]
Wel als je wat ouder word dan krijg je wat meer balans in je hormonen die nu overal en nergens zijn.
Verder kan ik je uit ervaring vertellen dat je woede onder controle krijgen lang duurt, veels wilskracht vergt en nooit echt makkelijk word.
Maar over dat liefde krijgen, ik heb dat ook nooit van mijn ouder gehad integendeel zelfs.
Een hoop misbruik en nare dingen. En ik zocht het op jongere leeftijd ( Ben nu zevenentwintig ) in anderen en waar dan ook.
Het klinkt cliche maar je moet leren gelukkig met jezelf te zijn.
En je gebrekken ( tussen haakjes ) te accepteren en mee te leren leven.
Ik snap dat je daar nu niets aan hebt maar het enigste wat je kunt doen is therapie volgen, je woede binnen de perken houden en andere manieren zoeken om bevestiging te vinden in jezelf en in een hobbie of iets dergelijks.
Is het valse hoop beste Lex?quote:Op maandag 22 juli 2013 21:23 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Geen valse hoop geven a.u.b. Geloof me, het kan ook extreem uit de hand gaan lopen.
Dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:25 schreef WaYnAl het volgende:
[..]
Stoppen met doem denken zou eens in uw geval een hoop kunnen schelen.
Geen probleem!quote:
Nee, er zijn meer zoals ik. Veel meer. Misschien wel 1.5 miljoen Nederlands.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:26 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Is het valse hoop beste Lex?
Denk daar eens over na? Probeer dat eens uit de ogen van een ander te bekijken. Jij zegt zelf dat je een uitzondering bent, dat iedereen je heeft ingehaald, dan is die hoop die er gegeven wordt toch gewoon terecht? Want het komt in de andere gevallen wel goed terecht, behalve bij Lex.
Het kan alle kanten opgaan.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:23 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Volstrekt oneens.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:29 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Dat is veel makkelijker gezegd dan gedaan.
Het is geen negatieve instelling. Het is een neutrale instelling. Niemand moet tegen iemand zeggen dat het vanzelf goedkomt. Dat kan namelijk wel eens heel erg smerig tegenvallen. Je moet neutraal en realistisch blijven.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:31 schreef Insomnium het volgende:
[..]
Het kan alle kanten opgaan.
Maar om gelijk al te zeggen dat het valse hoop is wel dat is wel erg kort door de bocht.
En met zulks een negatieve instelling is het lastig om dingen te veranderen en als fijn en leuk te ervaren.
Misschien word niet alles beter als je wat ouder bent, maar een hoop dingen kan je dan toch echt wel beter relativeren.
Weet je uberhaupt wel wat je zegt?quote:Op maandag 22 juli 2013 21:31 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Nee, er zijn meer zoals ik. Veel meer. Misschien wel 1.5 miljoen Nederlands.
Je kan het anders, je bent geen slaaf van je gevoelens, geen robot. Leer je concentreren op je woede, leer het zien, het herkennen. Zie dat het los kan staan van je handelingen, zodat je het kan scheiden zónder het te onderdrukken.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:02 schreef Catnip het volgende:
[..]
Omdat ik niet weet hoe het anders moet???
Pff ik heb geen idee. Ik kan niet anders.
Je moet niks. Je mag best van het positieve uitgaan. Met een neutrale instelling kom je nergens.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:33 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Het is geen negatieve instelling. Het is een neutrale instelling. Niemand moet tegen iemand zeggen dat het vanzelf goedkomt. Dat kan namelijk wel eens heel erg smerig tegenvallen. Je moet neutraal en realistisch blijven.
Ja ik weet überhaupt wat ik zeg. Je hoeft me niet persoonlijk aan te vallen.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:34 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Weet je uberhaupt wel wat je zegt?
Je weet zelf ook wel dat hier niks van klopt.
Mijn angsten zijn volledig rationeel. Ik kan overtuigd worden dat mijn ideeën niet kloppen. Ik sta altijd open voor het tegenbewijs.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:46 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Je moet niks. Je mag best van het positieve uitgaan. Met een neutrale instelling kom je nergens.
Overigens blijf jij persoonlijk alles behalve 'neutraal en realistisch' gezien je irrationele angsten!
Een schatting van 1 tot 10% . Kom op, dat klinkt als onzin. Dat voel je zelf ook wel aan gezien de vage bronnen die ze er bij hebben vermeld. Ik mag dan wel statistiek hebben gestudeerd, dit is echt louchequote:Op maandag 22 juli 2013 21:46 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ja ik weet überhaupt wat ik zeg. Je hoeft me niet persoonlijk aan te vallen.
http://mens-en-samenlevin(...)idsstoornis-ops.html
Kopje Algemeen
Alleen het tegenbewijs moet je zelf ondervinden. En zoalng je zelf geen stappen zet, zal je die nooit zien, dus zal je nooit een andere mening krijgen.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:48 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Mijn angsten zijn volledig rationeel. Ik kan overtuigd worden dat mijn ideeën niet kloppen. Ik sta altijd open voor het tegenbewijs.
Die angsten zijn niet rationeel. Je bent bang om ergens heen te gaan omdat je gepest zou kunnen worden terwijl je dat niet weet. Dat heeft iedereen hier al verkondigd. Je hebt niet de sociale ervaring om dat correct in te schatten. Je bent gepest, dat was kut, daar werk je nu aan, dat is goed van je.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:48 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Mijn angsten zijn volledig rationeel. Ik kan overtuigd worden dat mijn ideeën niet kloppen. Ik sta altijd open voor het tegenbewijs.
Dan moet je met wat beters komenquote:Op maandag 22 juli 2013 21:50 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Een schatting van 1 tot 10% . Kom op, dat klinkt als onzin. Dat voel je zelf ook wel aan gezien de vage bronnen die ze er bij hebben vermeld. Ik mag dan wel statistiek hebben gestudeerd, dit is echt louche.
Ik kom er vanzelf wel achter met die stappen. Ik kijk eerst wel wat het UCP te zeggen heeftquote:Op maandag 22 juli 2013 21:50 schreef Cue_ het volgende:
[..]
Alleen het tegenbewijs moet je zelf ondervinden. En zoalng je zelf geen stappen zet, zal je die nooit zien, dus zal je nooit een andere mening krijgen.
Ik zit hier pas sinds vandaag maar ben het hier wel mee eens.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Die angsten zijn niet rationeel. Je bent bang om ergens heen te gaan omdat je gepest zou kunnen worden terwijl je dat niet weet. Dat heeft iedereen hier al verkondigd. Je hebt niet de sociale ervaring om dat correct in te schatten. Je bent gepest, dat was kut, daar werk je nu aan, dat is goed van je.
Maar zolang jij de deur niet uitgaat (ik weet het, in sommige gevallen doe je dat wel maar mijn inziens met de verkeerde verwachtingen) gaat het je niet lukken. Je zit vast, en hulp bij UCP en anderen gaat je op die manier niet helpen.
Mijn inziens ben je te streng voor jezelf, heb je veel te hoge verwachtingen en een enorm zwart/wit veld. Wees tevreden met de kleine stapjes die je gemaakt heb man! Ik heb het idee dat jij tov benzin wel opschiet.
Zelfdiagnose door middel van internet fouter kan haast niet. Bovenal gezien omdat het input van een ieder kan zijn.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:46 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ja ik weet überhaupt wat ik zeg. Je hoeft me niet persoonlijk aan te vallen.
http://mens-en-samenlevin(...)idsstoornis-ops.html
Kopje Algemeen
Ik weet wat de kansen zijn en ze zijn nu echt veel te hoog. Ik moet het omlaag brengen met hulp, want alleen durf ik niet zo goed en ik zit in sociaal opzicht verder gewoon vast.quote:Op maandag 22 juli 2013 21:53 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Die angsten zijn niet rationeel. Je bent bang om ergens heen te gaan omdat je gepest zou kunnen worden terwijl je dat niet weet. Dat heeft iedereen hier al verkondigd. Je hebt niet de sociale ervaring om dat correct in te schatten. Je bent gepest, dat was kut, daar werk je nu aan, dat is goed van je.
Maar zolang jij de deur niet uitgaat (ik weet het, in sommige gevallen doe je dat wel maar mijn inziens met de verkeerde verwachtingen) gaat het je niet lukken. Je zit vast, en hulp bij UCP en anderen gaat je op die manier niet helpen.
Mijn inziens ben je te streng voor jezelf, heb je veel te hoge verwachtingen en een enorm zwart/wit veld. Wees tevreden met de kleine stapjes die je gemaakt heb man! Ik heb het idee dat jij tov benzin wel opschiet.
Ik wil niet afhankelijk zijn van zelfdiagnose. Daarom loop ik nu bij het UCP.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:01 schreef WaYnAl het volgende:
[..]
Zelfdiagnose door middel van internet fouter kan haast niet. Bovenal gezien omdat het input van een ieder kan zijn.
Ergens heb je deze al wel gesteld? Tenminste proef dit aldus.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:10 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ik wil niet afhankelijk zijn van zelfdiagnose. Daarom loop ik nu bij het UCP.
Ja, maar ik wil ook kijken waar het UCP mee komt.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:11 schreef WaYnAl het volgende:
[..]
Ergens heb je deze al wel gesteld? Tenminste proef dit aldus.
Vandaar.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:16 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Ja, maar ik wil ook kijken waar het UCP mee komt.
Wie zegt dat ik niet opschiet?quote:Op maandag 22 juli 2013 21:53 schreef sitting_elfling het volgende:
Ik heb het idee dat jij tov benzin wel opschiet.
Heb je nu, net als ik, al professionele hulp gezocht?quote:
Ik denk er de laatste tijd over. Maar uiteraard is dat niet de enige manier om vooruit te komen; misschien heb/had ik juist om zo'n stap te kunnen maken eerst wel eens iets anders nodig.quote:Op maandag 22 juli 2013 22:42 schreef Comp_Lex het volgende:
[..]
Heb je nu, net als ik, al professionele hulp gezocht?
Hoe voel je je?quote:Op maandag 22 juli 2013 22:51 schreef benzin het volgende:
[..]
Ik denk er de laatste tijd over. Maar uiteraard is dat niet de enige manier om vooruit te komen; misschien heb/had ik juist om zo'n stap te kunnen maken eerst wel eens iets anders nodig.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |