Dar is het oog om oog en tand om tand of zoiets. Hier beslist de rechter welke straf je krijgt. Of moeten we dat gaan veranderen?quote:
net of hij wat kan doen aan de eis?quote:Op maandag 22 juli 2013 14:49 schreef Nemephis het volgende:
[..]
Als het mijn broertje was dan weet ik nog 'es niet of ik kalm zou blijven bij zo'n bespottelijke eis.
Idd. Aan de zijlijn praten is zo makkelijk tot je zelf zoiets overkomt.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:47 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Kijken hoe jij reageert als je moeder, vader, broer, zus of kind helemaal de tyfus in wordt gereden. Met zulke straffen gaan mensen, geheel terecht, het recht in eigen handen nemen.
Inderdaad. Dus zit er weinig anders op het zelf maar op te lossen. Zelfs al is dat tegen de wet.quote:
Als ze achterlijke straffen gaan opleggen wel ja.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:51 schreef Chadi het volgende:
[..]
Dar is het oog om oog en tand om tand of zoiets. Hier beslist de rechter welke straf je krijgt. Of moeten we dat gaan veranderen?
Als iemand het 1x doet, maar als iemand al zo vaak te hard en door rood licht rijft, zich als een beest gedraagt door zo'n jongen te laten liggen, dan zal ik zelf wraak willen nemen.quote:Op maandag 22 juli 2013 14:52 schreef penny-wise het volgende:
[..]
Idd. Aan de zijlijn praten is zo makkelijk tot je zelf zoiets overkomt.
Ik zou ook niet weten hoe ik zou reageren. Ligt misschien ook aan de opstelling van de dader, sorry verdachte, jegens rechtbank en familie slachtoffer.
Nogmaals, ik ben benieuwd hoe jij zou reageren als een van jouw naasten iets soortgelijks overkomt. En dan meningen van klapjosti's als jij hier lezen.quote:
Dus als je het ergens niet mee eens bent moet je verhuizen ?quote:Op maandag 22 juli 2013 13:04 schreef timmmmm het volgende:
Als je stoelen door de rechtzaal gooit, ben je een even grote mongool. Verder weet ik de zaak niet precies, dus ook niet wat de strafeis zou moeten zijn. Ik heb genoeg vertrouwen om aan te nemen dat degene die hem bepaald heeft dat wél weet.
Heb je dat niet, vind je dat dit veel te laag is, verschrikkelijk en alles, ga dan weg. ALs de wetten en regels en hoe die nageleefd worden door het gerechtelijk apparaat je niet bevallen, wat doe je hier dan nog?
En zelfs toen vonden we eigenrichting niet kunnen... Kun je nagaan!quote:Op maandag 22 juli 2013 14:57 schreef macca728 het volgende:
Met jou hadden we nog regels gehad van 1900.
Hangt er vanaf. Maar als die gast er niks aan doen doen dan heb je er weinig aan om je frustratie op de overheid op hem bot te vierenquote:Op maandag 22 juli 2013 14:55 schreef Toefjes het volgende:
[..]
Nogmaals, ik ben benieuwd hoe jij zou reageren als een van jouw naasten iets soortgelijks overkomt. En dan meningen van klapjosti's als jij hier lezen.
Doorrijden na een ongeval is naar mijn weten gewoon een misdrijf, dus vrijspraak lijkt me niet aan de orde.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:03 schreef DS4 het volgende:
Even daar vanuit gaande blijft dan het doorrijden over. Dan is het de vraag of het niet tot vrijspraak zal komen, beetje afhankelijk van hoe de rechter het doorrijden gaat wegen.
Ik snap dat dat zuur is voor de nabestaanden, maar zo bezien is de eis al minder idioot dan op eerste gezicht lijkt.
Mee eens hoor, maar ik doel meer op het feit dat als je je snel genoeg meldt dat een reden zijn om vervolging uit te sluiten. Daarvoor tellen het aantal uren (12, maar kennelijk in de praktijk 24) en de vraag of het slachtoffer hulpeloos is achtergelaten.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:09 schreef Chadi het volgende:
Dat door rijden mag van mij wel wat hoger bestraft worden.
Om 2 redenen.
1) hulp bieden aan slachtoffer
2) factoren die mogelijk een rol spelen kan je nu niet meer achterhalen. ( dronkenschap bijv)
Vrijspraak ten aanzien van dood door schuld, ontslag van rechtsvervolging ter zake van doorrijden.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:14 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Doorrijden na een ongeval is naar mijn weten gewoon een misdrijf, dus vrijspraak lijkt me niet aan de orde.
Zou best eens kunnen inderdaad...quote:Op maandag 22 juli 2013 15:18 schreef DS4 het volgende:
[..]
Vrijspraak ten aanzien van dood door schuld, ontslag van rechtsvervolging ter zake van doorrijden.
Maar ik weet te weinig af van artikel 7 wvw jo. 184 wvw.
Dat bedoel ik met de bittere nasmaak.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:23 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Zou best eens kunnen inderdaad...
KlusKonijn De Jurist begrijpt dit, KlusKonijn de Mensch heeft er toch behoorlijk wat moeite mee.
Je 'voordeel van de twijfel' lijkt inderdaad terecht.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:26 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dat bedoel ik met de bittere nasmaak.
Daarom zou ik die norm ook eens tegen het licht willen houden.Maar het maakt wel dat onder deze omstandigheden die Officier wel eens minder idioot kan zijn dan waar TS hem (of haar...) voor houdt.
Als het doorrijden ernstige gevolgen heeft komen er mogelijk nog andere strafbare zaken overheen, wat zover kan gaan als dood door schuld.quote:Op maandag 22 juli 2013 15:14 schreef deedeetee het volgende:
De Nederlandse wet heeft het echt voor elkaar hoor![]()
Een mensenleven is weinig waard.
Doorrijden na een ongeval
Artikel 7 WVW bevat een verbod op het doorrijden na een aan aanrijding . Als iemand betrokken is geweest bij een aanrijding waarbij een ander is gedood of waarbij schade of letsel is toegebracht, mag hij de plaats van het ongeval niet verlaten tot het moment dat hij behoorlijk gelegenheid heeft geboden tot vaststelling van zijn identiteit en die van zijn voertuig. Ook mag hij gewonden niet in hulpeloze toestand achterlaten. Een en ander geldt natuurlijk alleen indien diegene weet of redelijkerwijs moet vermoeden dat een nader is gedood of dat schade of letsel is toegebracht.
Afgezien van de situatie waarin een gewonde in hulpeloze toestand is achtergelaten kan strafvervolging worden voorkomen indien men zichzelf vrijwillig binnen 12 uren na het verkeersongeval bij de politie meldt.
Voor dit misdrijf kan een boete tot ¤4500,= worden opgelegd en gevangenisstraf tot 3 maanden, alsmede een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 5 jaar (bij recidive 10 jaar).
Het mag niet, maar de straf die ten onrechte ''laag'' is roept wel tot frustratie op en dan is het heft in eigen handen nemen een feit. Als de wet faalt, dan sta je machteloos te kijken hoe de schuldige naar je glimlacht terwijl hij een gruwelijke misdaad heeft begaan. Je neemt instinctief de wet in eigen handen vanwege het onrecht.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |