Bron: http://nos.nl/artikel/532(...)n-in-rechtszaal.htmlquote:Publiek gooit stoelen in rechtszaal
In de Haagse rechtbank heeft publiek uit woede over een milde strafeis stoelen gegooid naar de verdachte. De rechter besloot meteen de zitting te schorsen.
Het Openbaar Ministerie eiste tegen de 20-jarige Millen Y. vier maanden cel met een proeftijd van 2 jaar. Tientallen mensen in het publiek vonden dat te weinig en reageerden door stoelen door de zaal naar de verdachte te gooien. Gealarmeerde agenten ontruimden daarop de hele zaal.
De verdachte reed vorig jaar juli een 13-jarige jongen in Den Haag dood. Uit onderzoek is gebleken dat Millen Y. te hard reed en vermoedelijk de macht over het stuur verloor. Na het ongeluk reed hij door en liet de jongen op straat liggen. Pas later gaf hij zich aan bij de politie.
Tijdens de rechtszaak bleek vandaag ook dat Millen Y. in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden. Het is nog onduidelijk wanneer de rechtszaak in Den Haag wordt voortgezet.
Het lijkt me toch overduidelijk dat er hier geen sprake meer is van een "incidenteel ongelukje", maar veeleer van een onverbeterlijke, hardleerse, overal schijt-aan-hebbende klaphark, die waarschijnlijk helemaal niks leert van vier maandjes cel. En dan nog voorwaardelijk ook. Morgen gaat-ie weer 'lekker sportief rijden'.quote:"...in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden..."
15 keer een bekeuring binnen een half jaar tijd.quote:Tijdens de rechtszaak bleek vandaag ook dat Millen Y. in een half jaar tijd 15 keer is bekeurd voor te hard rijden en door rood rijden. Het is nog onduidelijk wanneer de rechtszaak in Den Haag wordt voortgezet.
Als ie betaald is dat natuurlijk wel een lekkere melkkoe voor de staatskas, daar gaat het toch om.quote:Op maandag 22 juli 2013 12:57 schreef Dagonet het volgende:
Hoe komen ze in hemelsnaam aan slechts 4 maanden?
Sowieso, 2 keer per maand een bekeuring lijkt mij reden voldoende om het rijbewijs in te nemen door het CBR.
Dus jij vindt het verwerpelijker dat een OvJ zijn werk naar eer en geweten doet, dan het bewust overtreden van de wet? Apart...quote:Op maandag 22 juli 2013 12:49 schreef Elfletterig het volgende:
Nee, ik keur dit soort gedrag in de rechtszaal niet goed, zeker niet. Maar wat ik nog veel verwerpelijker vind is zo'n misselijkmakende lage strafreis tegen iemand die ZO roekeloos is geweest en ZO vaak de regels heeft overtreden.
Dus 15 keer 4 km/u te hard op de A2 (je weet wel, dat 5 baans deel waar zoveel om te doen is) zou 6 maanden cel op moeten leveren?quote:Op maandag 22 juli 2013 13:00 schreef Evertjan het volgende:
15 keer een bekeuring binnen een half jaar tijd.Dat zou al een reden zijn voor een half jaar in gevangenis
En het zou des te meer reden moeten zijn om deze wegpiraat zwaar te straffen. Bovendien zou het OM moeten handelen in het belang van de samenleving. Deze strafeis is simpelweg absurd; het OM moet veel hoger inzetten.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:00 schreef Evertjan het volgende:
[..]
15 keer een bekeuring binnen een half jaar tijd.Dat zou al een reden zijn voor een half jaar in gevangenis
ja want dan na 1 of 2 keer zou je toch wel moeten snappen dat je daar niet te hard mag rijdenquote:Op maandag 22 juli 2013 13:02 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus 15 keer 4 km/u te hard op de A2 (je weet wel, dat 5 baans deel waar zoveel om te doen is) zou 6 maanden cel op moeten leveren?
Huh?
" In de loop van de avond meldde de bestuurder zich op het politiebureau in de Heemstraat. De aan de voorzijde beschadigde auto werd teruggevonden in de Bloemfonteinstraat."quote:Op maandag 22 juli 2013 13:02 schreef nummer_zoveel het volgende:
Hoe veel later gaf hij zich aan bij de politie?
Zie https://twitter.com/MichaelHVNLquote:Enorme vechtpartij in rechtszaal als verdachte doodrijden Donnie Rog een werkstraf van 240 uur tegen zich hoort eisen.
Uiteraard, we kennen het dossier niet. Mij komt het over als dat de verdachte alleen is veroordeeld wegens dood door schuld en daar staat nou eenmaal niet zoveel straf op. Ik ga er toch echt wel vanuit dat de OvJ heeft geprobeerd een zwaardere eis te stellen (doodslag), refererend aan het leerstuk van de voorwaardelijke opzet. Helaas wordt dat maar zelden gehonoreerd in dergelijke gevallen. Zie het beruchte "Porsche"-arrest.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:01 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus jij vindt het verwerpelijker dat een OvJ zijn werk naar eer en geweten doet, dan het bewust overtreden van de wet? Apart...
Kijk, de eis komt mij op het eerste gezicht ook voor als te laag gelet op hetgeen tenlaste is gelegd, maar ik ken het dossier niet en de OvJ zal toch niet gedacht hebben... weet je wat, lekker weer... ik eis geen 4 jaar, maar slechts 4 maanden.
Dit is slechts de eis. De straf zou in theorie nóg lager uit kunnen vallen. Nog even en we krijgen straffen die we in negatieve eenheden moeten uitdrukken, bijvoorbeeld "-1 maand cel". Dan krijgen de daders een compleet verzorgde, luxe zonvakantie.quote:
Ja hoor, met een stoel gooien is even erg als een kind doodrijdenquote:Op maandag 22 juli 2013 13:04 schreef timmmmm het volgende:
Als je stoelen door de rechtzaal gooit, ben je een even grote mongool.
Ja, daar snap ik dus ook helemaal niks van. Dit lijkt me een geëigende kans om het leerstuk van de voorwaardelijke opzet bij in te zetten, om nou eens ein-de-lijk van die debiel lage straffen voor dit soort idioten af te komen.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:07 schreef Saekerhett het volgende:
Hoe kun je als OM leven met deze eis? Dit is toch knettergek? Zo'n klootzak moet je gewoon voor 20 jaar wegstoppen.
Iemand doodrijden en dan doorrijden is inderdaad exáct hetzelfde als een stoel door een rechtszaal gooien uit frustratie. Daar is geen speld tussen te krijgen.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:04 schreef timmmmm het volgende:
Als je stoelen door de rechtzaal gooit, ben je een even grote mongool
ff een quote van jou uit dat topic:quote:Op maandag 22 juli 2013 12:59 schreef Elfletterig het volgende:
Het oorspronkelijke topic over deze zaak, nu ruim een jaar geleden: NWS / Jongen (13) overleden na aanrijding, verdachte gepakt
Het wordt meegewogen door de rechter, maar als het allemaal kleine vergrijpjes zijn speelt het natuurlijk geen rol. Ook jij snapt toch wel dat 4 km/u te hard op de snelweg niet te vergelijken is met 40 km/u te hard door de bebouwde kom.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:03 schreef Elfletterig het volgende:
En het zou des te meer reden moeten zijn om deze wegpiraat zwaar te straffen.
Zonder het dossier te kennen weet 11L het weer beter! Bizar.quote:Bovendien zou het OM moeten handelen in het belang van de samenleving. Deze strafeis is simpelweg absurd; het OM moet veel hoger inzetten.
Ja, dat er tokkies in de zaal zaten. Hetzelfde soort volk wat ambulancepersoneel een klap verkoopt als ze niet doen wat de toeschouwer die geen verstand van zaken heeft noodzakelijk vindt (herkenbaar?).quote:Het zegt wel iets dat de stoelen door de zaal vliegen.
Jij bent anders het belang van de daders van het stoelengooien aan het verdedigen hier. Jouw obligate "ik keur het niet goed" is net zo geloofwaardig als de excuses van Paula Deen.quote:Ik keur het niet goed, maar het is wel tekenend voor hoe erg de rechtspraak in dit land van de realiteit vervreemd is. Daderbelang staat op plaats 1. Op de plaatsen 2 t/m 326 staat niks, daarna komt genoegdoening voor nabestaanden.
Dat bedoel ik.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:08 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Ja, daar snap ik dus ook helemaal niks van. Dit lijkt me een geëigende kans om het leerstuk van de voorwaardelijke opzet bij in te zetten, om nou eens ein-de-lijk van die debiel lage straffen voor dit soort idioten af te komen.
Dus jij vindt 6 maanden cel voor wissewasjes normaal? Ik niet.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:03 schreef Evertjan het volgende:
ja want dan na 1 of 2 keer zou je toch wel moeten snappen dat je daar niet te hard mag rijden
Precies!quote:Op maandag 22 juli 2013 13:04 schreef timmmmm het volgende:
Als je stoelen door de rechtzaal gooit, ben je een even grote mongool. Verder weet ik de zaak niet precies, dus ook niet wat de strafeis zou moeten zijn. Ik heb genoeg vertrouwen om aan te nemen dat degene die hem bepaald heeft dat wél weet.
Heb je dat niet, vind je dat dit veel te laag is, verschrikkelijk en alles, ga dan weg. ALs de wetten en regels en hoe die nageleefd worden door het gerechtelijk apparaat je niet bevallen, wat doe je hier dan nog?
Jij vindt 6 maanden cel veel voor een notoire asociale bestuurder die een dode op zich geweten heeft?quote:Op maandag 22 juli 2013 13:11 schreef DS4 het volgende:
[..]
Dus jij vindt 6 maanden cel voor wissewasjes normaal? Ik niet.
Misschien is 20 jaar wat overdreven; het is geen doelbewuste, geplande moord. Maar de wet biedt ruimschoots mogelijkheden om dit soort roekeloos weggedrag zwaarder te bestraffen dan met 4 maandjes (volgens sommige berichten zelfs voorwaardelijk).quote:Op maandag 22 juli 2013 13:07 schreef Saekerhett het volgende:
Hoe kun je als OM leven met deze eis? Dit is toch knettergek? Zo'n klootzak moet je gewoon voor 20 jaar wegstoppen.
Maar op basis van het dossier vindt de OvJ dit een redelijke eis. Daar zal toch een reden voor zijn en er op basis van NIETS vanuit te gaan dat het belachelijk is, dat is pas echt belachelijk.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:05 schreef HetKlusKonijn het volgende:
EDIT: oeps, ik zie nu dat het alleen maar gaat om de EIS!!! Man man. Zum Kotzen.
En ook hoger. Maar dat laat jij maar even weg, want dat past niet in jouw standaard "Nederland is helemaal gek, behalve ik"-riedel.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:05 schreef Elfletterig het volgende:
Dit is slechts de eis. De straf zou in theorie nóg lager uit kunnen vallen.
Precies. Het leven ontnemen van een kind staat gelijk aan je woede over een vrijgeleide voor degene die jouw kind doodreed, rara politiepet. Zo zie je maar weer wie de voorstanders van ons huidige verrotte rechtssysteem waarin daders vrijuit gaan zijn en wie beginnen in te zien dat ons systeem niet deugt. Hopelijk gaan er nog velen volgen in dit protest.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:10 schreef Kreator het volgende:
[..]
Iemand doodrijden en dan doorrijden is inderdaad exáct hetzelfde als een stoel door een rechtszaal gooien uit frustratie. Daar is geen speld tussen te krijgen.
Het gaat om 4 maanden voorwaardelijk, die kerel zal dus niet de cel in hoeven als hij zich voortaan gedraagt.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:12 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Jij vindt 6 maanden cel veel voor een notoire asociale bestuurder die een dode op zich geweten heeft?
Ik las het net ook terug, inderdaad. Ik weet niet of ik van narigheid maar moet gaan lachen of gaan huilen. Het is in elk geval om te janken. Dader rijdt te hard (is uit onderzoek gebleken) en rijdt door na de aanrijding.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:10 schreef Zapata het volgende:
[..]
ff een quote van jou uit dat topic:
"Reken er maar vast op dat alles zal worden aangevoerd en dat er uiteindelijk een verbijsterend lage straf uit komt rollen. Iets van een jaartje ofzo. "
Lijkt er op dat je ongelijk had. Hij krijgt nou 4 maand voorwaardelijk.
Je hoeft geen rechtsgeleerde te zijn om te snappen dat 4 maanden (voorwaardelijk) laag is voor het doodrijden van een kind en dan doorrijden. Vooral het doorrijden toont niet echt iets van medeleven.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar op basis van het dossier vindt de OvJ dit een redelijke eis. Daar zal toch een reden voor zijn en er op basis van NIETS vanuit te gaan dat het belachelijk is, dat is pas echt belachelijk.
'Het dossier'. Je hebt het hier over een kind dat door deze teringlijer volkomnen onterecht doodgereden is omdat meneertje haast had en onverantwoorde risico's nam.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:13 schreef DS4 het volgende:
[..]
Maar op basis van het dossier vindt de OvJ dit een redelijke eis. Daar zal toch een reden voor zijn en er op basis van NIETS vanuit te gaan dat het belachelijk is, dat is pas echt belachelijk.
Hij reed achter een brandweerwagen met sirenes en heeft daarbij dat jongetje geraakt.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:15 schreef timmmmm het volgende:
Hoe is het dan gebeurd? Kan iemand me dat vertellen? Hij reed te hard zegt men. hoeveel te hard? 5 km/u, 30 km/u? Hoe gebeurde de aanrijding? De automobilist gaf geen voorrang vb? Iemand die me dat kan vertellen?
O, waren het de ouders die de stoel door de zaal gooide? Daar heb ik overheen gelezen.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:14 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Precies. Het leven ontnemen van een kind staat gelijk aan je woede over een vrijgeleide voor degene die jouw kind doodreed, rara politiepet. Zo zie je maar weer wie de voorstanders van ons huidige verrotte rechtssysteem waarin daders vrijuit gaan zijn en wie beginnen in te zien dat ons systeem niet deugt. Hopelijk gaan er nog velen volgen in dit protest.
Nee, er stond 6 maanden cel voor 15 keer een verkeersboete, ongeacht wat de overtreding is. Dus zonder dat er een dode gevallen is.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:12 schreef Scorpie het volgende:
Jij vindt 6 maanden cel veel voor een notoire asociale bestuurder die een dode op zich geweten heeft?
Ik vind dat voor moord dan ook standaard levenslang moet staan en voor voorwaardelijke opzet iets als 20 jaar.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:13 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Misschien is 20 jaar wat overdreven; het is geen doelbewuste, geplande moord.
ik heb niet echt een mening over deze straf maar vond het leuk om je even te quoten en te laten zien dat de werkelijkheid nog extremer is dan jij aanvankelijk dacht.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:15 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik las het net ook terug, inderdaad. Ik weet niet of ik van narigheid maar moet gaan lachen of gaan huilen. Het is in elk geval om te janken. Dader rijdt te hard (is uit onderzoek gebleken) en rijdt door na de aanrijding.
Precies. De rechter zwaait hem nog net niet uit bij de uitgang en wenst hem veel succes met zijn verdere leven. Echt hoor, de woede & frustratie van de nabestaanden is 100% begrijpelijk. Er wordt nog net niet over het graf gezeken van hun kind door de OvJ.quote:Op maandag 22 juli 2013 13:14 schreef Wokkel het volgende:
[..]
Het gaat om 4 maanden voorwaardelijk, die kerel zal dus niet de cel in hoeven als hij zich voortaan gedraagt.
Hij heeft 15 bekeuringen gehad, niet 15 ongelukken. Dus het ongeluk is wel degelijk incidenteel.quote:Op maandag 22 juli 2013 12:57 schreef HetKlusKonijn het volgende:
Het lijkt me toch overduidelijk dat er hier geen sprake meer is van een "incidenteel ongelukje",
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |