abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129103592
Als eerste, wellicht staat dit topic verkeerd.

Mijn probleem is als volgt, ik heb een polyester motorbootje gekocht van 4,30M lang en met een 20pk mercury buitenboordmotor. Vaart best goed gelukkig maar ik heb wel een probleem, je stuurt jezelf helemaal krom in dat ding. Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant. Dat is natuurlijk minder, verrassend genoeg kan ik nagenoeg niets nuttigs vinden via google.

Is er een FOK!er die weet wat dit probleem veroorzaakt en hoe ik het oplos? Op verzoek kan ik meer informatie geven of foto's maken, ik hoop dat het duidelijk is.

Thx!
Denk je is fissa
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:39:26 #2
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129103647
Volgens mij is dat altijd met een boot
pi_129103815
Dit is echt erg, ik ben een stalen sloep gewend en dat is natuurlijk uitermate stabiel, maar als je me hier in ziet zitten is het net alsof ik in een botsauto zir qua sturen, je kunt bij wijze van spreken niet een flesje drinken pakken of je gaat echt scheef. Het lijkt mij extreem dit.
Denk je is fissa
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:47:42 #4
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129104010
zit de motor wel goed recht ?
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129104013
Motor niet goed in het midden?
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:49:54 #6
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129104091
quote:
Staal is zwaarder dan polyester, aluminium en hout. Het voordeel daarvan is een grote mate van stabiliteit. Het schip ligt steviger in het water en laat zich niet makkelijk opzij zetten door wind of stroming. De stalen sloep blijft bovendien mooi op koers en vereist minder bijsturing.
Mijn ouders hadden vroeger ook een polyester boot (mistral 680), en dat is niet te vergelijken met een stalen sloep.. In ieder geval zorgen dat er zo min mogelijk speling in de stuurkabel zit


Oh,
quote:
Vaargedrag (koersvastheid).
Uiteraard hangt dit af van de omstandigheden waaronder de proefvaart wordt gehouden. Als je op rustig water en bij rustig weer op rechte koers continue moet corrigeren, terwijl er geen speling op het roer werd geconstateerd, kan je beter naar een ander schip uitkijken. Er is iets mis met de plaats of constructie van het roer, of er is een verkeerde combinatie motor/schroef (vermogen/koppel) toegepast, waardoor het wieleffect gaat overheersen. Dat is niet goed en zeer vermoeiend. Vaak is een motor met verhoudingsgewijs teveel vermogen de boosdoener. Door het zware koppel ontstaat overmatig wieleffect en zal de boot naar één kant gaan trekken waardoor bijgestuurd moet worden. Dit heeft tot gevolg dat ook steeds teruggestuurd moet worden. Een voortdurend corrigeren dus. Wanneer het schip bij stevig gas geven de neiging heeft om steeds naar één kant te gaan en weer begint te "zoeken" bij minder gas, kan je er vrijwel zeker van zijn dat dat de oorzaak is. Als het schip bij achteruitvaren naar één kant trekt is dat jammer maar niet verkeerd. Het wieleffect van de schroef heeft dan de overhand. Er zijn maar weinig motorjachten die koersvast achteruit (overstuur) kunnen varen.
pi_129104238
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
Denk je is fissa
pi_129104258
Heb je hetzelfde gevoel als je rustig varen doet of alleen bij volle belasting, hoeveel tilt hij zijn neus op?
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:57:21 #9
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_129104388
Misschien is je romp getordeerd, of je kielbalk krom, er kan van alles aan de hand zijn. Zoek anders ook even op 'directional stability'
pi_129104399
Voornamelijk bij rustig varen, heb er pas 2 keer mee gevaren en pas 1 keer vol gas, bij vol gas kwam ie niet los maar leek ik wel een rechte koers aan te houden. Bij rustig varen stuur je je helemaal lijp. Allemaal al bedankt voor de hulp maar ik moet echt gaan slapen, 04:30 alweer op :( ik zal morgenochtend reageren, alle suggesties zijn welkom!
Denk je is fissa
  donderdag 18 juli 2013 @ 22:58:46 #11
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129104439
quote:
0s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:53 schreef Wasmand123 het volgende:
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
tsja, als er speling in de stuurkabel zit moet je ook het roer verder draaien om die speling op te vangen, en als je neutraal naar het midden stuurt kan de motor natuurlijk ook iets naar links of rechts bewegen

[ Bericht 1% gewijzigd door Woelwater op 18-07-2013 23:57:48 (+t) ]
  donderdag 18 juli 2013 @ 23:50:00 #12
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129106710
sturen is ook makkelijker in Plané
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129110976
Ik kan vandaag zelf niets doen helaas, maar bedankt voor de ideeën, mocht iemand nog suggesties hebben hoor ik het graag.
Denk je is fissa
pi_129118774
Ik schop hem naar PTA, wellicht zitten daar ook botenkenners.
Op donderdag 21 juli 2011 23:08 schreef Loveless85 het volgende:
Dan heb je safe = condoom
Double dutch = condoom en pil
quadruple Cat = pil, MAP, condoom, castratie, prikpil, spiraaltje, zaaddodende pasta en voor het jodelen de bergen uit
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 13:26:02 #15
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129121037
Hij planeert niet? Dan gaat 'ie ook dieper liggen als je net onder die snelheid zit. Heb je een foto? Leg 'm anders op de kant en check hem helemaal.
pi_129122940
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
Denk je is fissa
pi_129123085
Hebben we het over een platbodem of een (diep) V
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_129123696
Moet ik eerlijk zeggen dat ik het niet zou weten uit m'n hoofd. Er zijn foto's van toen ie op de trailer stond, daar was ik niet bij. Ik zal vanavond wat foto's maken, alle nodige plaatsen en als het lukt een filmpje regelen.
Denk je is fissa
  vrijdag 19 juli 2013 @ 15:25:11 #20
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129123730
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 15:00 schreef Wasmand123 het volgende:
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
als je vol gas moet ie gaan planeren, verplaats je gewoon naar de voorkant van de boten todat hij in plane is, daarna kan je terugzitten
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129125210
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Denk je is fissa
pi_129125240
Hij heeft trouwens afstandsbesturing.. vergeten te melden, beetje dom.
Denk je is fissa
pi_129125523
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Nee, de hele boot, eerst komt de voorkant omhoog en als de boot zich daarna weer richting horizontaal laat zakken, dat is plane (zonder het gas los te laten).
"Do me a favor, try not to think, you're going to hurt yourself"
"You go to heaven for the climate and hell for the company"
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:20:18 #24
256666 leeell
I know you're lonely
pi_129125743
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
nee, maar je hoeft geen volgas te gaan in plane, alleen even in plane en dan kan je gas terugnemen , er is een soort aangrijpingspunt wanneer hij weer uit plane gaat, dat moet je maar ontdekken
Op maandag 1 oktober 2012 18:45 schreef Chocolatebear het volgende:
Zei de man, terwijl hij een shaggie opstak en het gas open trok van zijn Tomos.
pi_129126374
Maar wat heeft het voor nut als ik dat doe? Het is me in ieder geval al opgevallen dat als ik snel ga de boot niet slingert, maar wat heeft dit voor zin?
Denk je is fissa
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:40:48 #26
309164 Woelwater
oranje-blanje-bleu
pi_129126607
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:34 schreef Wasmand123 het volgende:
Maar wat heeft het voor nut als ik dat doe? Het is me in ieder geval al opgevallen dat als ik snel ga de boot niet slingert, maar wat heeft dit voor zin?
Dat je lekker veel benzine verbruikt.. Er zijn trouwens maar weinig plaatsen waar je zo snel mag varen dat de boot gaat planeren..
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 16:41:11 #27
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129126623
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart mee :D maar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Planeren is op je eigen boeggolf varen.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:43:07 #28
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129126702
- Flikker eens op als je niet normaal kunt reageren -

[ Bericht 74% gewijzigd door Sounddragon op 19-07-2013 17:00:43 ]
  vrijdag 19 juli 2013 @ 16:56:08 #29
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129127174
quote:
1s.gif Op donderdag 18 juli 2013 22:38 schreef Wasmand123 het volgende:
Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant.
Wat denk je dat een auto doet als je 5 seconden niet bijstuurt?

Wellicht kan je verder van de kant af gaan varen.
censuur :O
pi_129127203
Life2.0, het heeft daar echt niet mee te maken, ik vaar al een jaar of 2 en merk dat dit gewoon echt niet klopt, daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
Denk je is fissa
  † In Memoriam † vrijdag 19 juli 2013 @ 16:57:21 #31
25682 2cv
Niet subtiel
pi_129127211
Misschien is een geleiderail een optie ?
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 16:58:44 #32
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129127264
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef Wasmand123 het volgende:
daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
quote:
De minimum leeftijd voor het vaarbewijs is 18 jaar.
Het is mogelijk om al onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u een uitslagbrief. Vanaf uw 18e jaar kunt u deze inwisselen voor de echte vaarbewijs pas.
http://www.vaarbewijs.nl/?id=7
pi_129127267
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Wat denk je dat een auto doet als je 5 seconden niet bijstuurt?

Wellicht kan je verder van de kant af gaan varen.
Nou dan gaat ie nogsteeds rechtdoor mits een beetje uitgelijnd of je moet een klein beetje corrigeren, dit is gewoon niet meer grappig omdat je constant aan je stuur moet lopen rukken.
Denk je is fissa
  vrijdag 19 juli 2013 @ 17:00:39 #34
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129127308


[ Bericht 100% gewijzigd door blup op 20-07-2013 23:21:29 ]
  vrijdag 19 juli 2013 @ 17:02:02 #35
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129127358
- hou nou eens op -

[ Bericht 46% gewijzigd door blup op 20-07-2013 23:21:44 ]
pi_129127461
Ik ben idd te jong voor een vaarbewijs, pas 16 namelijk. Je hebt het wel maar je zin he? :p
Denk je is fissa
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 17:06:10 #37
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129127493
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ik ben idd te jong voor een vaarbewijs, pas 16 namelijk. Je hebt het wel maar je zin he? :p
:N Je kan het dus gewoon halen. Alleen krijg je nog geen pasje.
pi_129127498
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef Wasmand123 het volgende:
Life2.0, het heeft daar echt niet mee te maken, ik vaar al een jaar of 2 en merk dat dit gewoon echt niet klopt, daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
Met een 20 pk vaart je boot te hard , daar staan ook beste boetes op en wordt veel op gecontroleerd. 500 euro boete lees ik net.
pi_129127521
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef 2cv het volgende:
Misschien is een geleiderail een optie ?
Neem je me in de zeik of is dat echt iets? :)
Denk je is fissa
pi_129127545
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

:N Je kan het dus gewoon halen. Alleen krijg je nog geen pasje.
Zonder pasje heb ik er weinig aan lijkt me?
Denk je is fissa
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 17:08:27 #41
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129127574
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:07 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

Zonder pasje heb ik er weinig aan lijkt me?
Het gaat toch ook niet om het pasje, flapdrol. Het gaat om de theorie die je leert, die kan je namelijk direct gebruiken bij het spelevaren in je bootje.
pi_129127582
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef machtpen het volgende:

[..]

Met een 20 pk vaart je boot te hard , daar staan ook beste boetes op en wordt veel op gecontroleerd. 500 euro boete lees ik net.
Ik ga vanavond even de snelheid controleren. Hier maakte ik mij inderdaad ook al een beetje zorgen om, desnoods een begrenzing erop.
Denk je is fissa
pi_129127589
Je bent zelf een instabiele boot! :(
pi_129127604
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:08 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Het gaat toch ook niet om het pasje, flapdrol. Het gaat om de theorie die je leert, die kan je namelijk direct gebruiken bij het spelevaren in je bootje.
De regelementen bedoel je? Die ken ik in de basis wel.
Denk je is fissa
pi_129127614
quote:
8s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:08 schreef Alexxxxx het volgende:
Je bent zelf een instabiele boot! :(
:o
Denk je is fissa
  vrijdag 19 juli 2013 @ 17:09:55 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129127617
Als je te jong bent voor een vaarbewijs mag je er dus simpelweg niet mee varen.
http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0 :
quote:
In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dat is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.
[...]
Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur is de minimum leeftijd overal 16 jaar.
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef Wasmand123 het volgende:
Neem je me in de zeik of is dat echt iets? :)
Dat hebben ze in de Efteling ook.
censuur :O
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 17:10:44 #47
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129127632
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:09 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

De regelementen bedoel je? Die ken ik in de basis wel.
En nog veel meer theorieën, leer je. Aanleggen, weersvoorspelling, damage control, wieleffect en uitgebreide reglementen die op het water gelden. Maar goed, dit kan je prima zelf op googlen :{w

En hebben is hebben tot je 65e, en aangezien de eisen ieder jaar strenger worden kan je er maar beter op tijd bij zijn.
pi_129127922
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je te jong bent voor een vaarbewijs mag je er dus simpelweg niet mee varen.
http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0 :

[..]


[..]

Dat hebben ze in de Efteling ook.
hahaha, ik vermoedde al zoiets. Ik heb gelezen tot maximaal 20 km/h. Eerst maar eens kijken wat ie daadwerkelijk haalt.
Denk je is fissa
pi_129127946
Ooh wat lees ik weer goed, excuses ben moe, stond namelijk ook in jouw bron. Ik ga het vanavond sowieso een beetje bijhouden.
Denk je is fissa
  vrijdag 19 juli 2013 @ 19:06:42 #50
321874 Cucumissativus
* * * * * * * * * * * * * * *
pi_129130530
quote:
Is er een FOK!er die weet wat dit probleem veroorzaakt en hoe ik het oplos? Op verzoek kan ik meer informatie geven of foto's maken, ik hoop dat het duidelijk is.

Thx!
Mijn speedboot heeft dat ook, komt omdat de schroef één kant opdraait, en die kant breek je uit.
Oplossing is twee buitenboordmotoren op je spiegel te zetten, een links draaiende en de ander rechtsdraaiend en u gaat kaarsrecht vooruit.
pi_129131131
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:06 schreef Cucumissativus het volgende:

[..]

Mijn speedboot heeft dat ook, komt omdat de schroef één kant opdraait, en die kant breek je uit.
Oplossing is twee buitenboordmotoren op je spiegel te zetten, een links draaiende en de ander rechtsdraaiend en u gaat kaarsrecht vooruit.
er zit toch een correctievinnetje (wat uit het lood staat) op je staartstuk
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 19:29:13 #52
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129131145
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:28 schreef JerryLee het volgende:

[..]

er zit toch een correctievinnetje (wat uit het lood staat) op je staartstuk
Maar dat kan nooit het complete wieleffect compenseren.
pi_129131206
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:29 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Maar dat kan nooit het complete wieleffect compenseren.
Eens ,maar aangegeven effect toch wel: Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant

Hij loopt langzaam uit zijn koers ja .

Stuur in het midden zou ook schelen denk ik, beter gewichtsverdeling qua bestuurder
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 19:33:47 #54
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129131242
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:32 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Eens ,maar aangegeven effect toch wel: Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant

Hij loopt langzaam uit zijn koers ja .

Stuur in het midden zou ook schelen denk ik, beter gewichtsverdeling qua bestuurder
Nou ja, TS gaf aan speling te hebben op de roerinrichting. Ik zou daar beginnen met zoeken. Zo extreem last van een wieleffect zou alleen kunnen als je een echt heel erg veul te grote motor achter je wastobbe hangt.
pi_129131246
Nou, waar zijn de fotos, dan kunnen we verder ouwehoeren.
pi_129131351
Mensen, ik ben een oetlul, motor hing vanaf achteren gezien een eind naar links en dat veroorzaakte de afwijking, kabels mogen wat strakker voor perfectie maar het is dus behoorlijk opgelost, hartelijk bedankt allemaal!
Denk je is fissa
pi_129131588
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:38 schreef Wasmand123 het volgende:
Mensen, ik ben een oetlul, motor hing vanaf achteren gezien een eind naar links en dat veroorzaakte de afwijking, kabels mogen wat strakker voor perfectie maar het is dus behoorlijk opgelost, hartelijk bedankt allemaal!
foto ? :'(
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_129131774
jaja, hup, fotos van die badkuip en snel :Y)
  Moderator vrijdag 19 juli 2013 @ 19:55:42 #59
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
  † In Memoriam † vrijdag 19 juli 2013 @ 20:08:14 #60
25682 2cv
Niet subtiel
pi_129132229
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 19:38 schreef Wasmand123 het volgende:
Mensen, ik ben een oetlul
I know the feeling bro
Op maandag 14 mei 2012 23:55 schreef Sjoegerd het volgende:
Volgens mij wordt geen enkele auto zo onderhouden en geliefd als de jouwe :)
https://www.facebook.com/groups/linkshandigen/
pi_129132411
Foto's komen eraan, ff kijken hoe dat mobiel moet, nieuwe user :') nog steeds niet perfect recht maar dit is best comfortabel zo.
Denk je is fissa
pi_129132576
Denk je is fissa
pi_129132600
En de rest?
pi_129132735
Denk je is fissa
pi_129132790
Sorry, ben niet zo vlug :) steiger is aan vervanging toe ja. Schattig bootje he mensen? Hij vaart nu redelijk relaxed in ieder geval.
Denk je is fissa
pi_129133278
Motor is ongeveer een duimlengte verplaatst en ben nu al 2 uur op weg, gaat best wel lekker zo! Binnenkort de bekabeling beter afstellen.
Denk je is fissa
pi_129134170
Mooi, want zo'n badkuip moet gewoon zonder issues rechtdoor kunnen varen.
pi_129135124
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
Denk je is fissa
pi_129135683
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:26 schreef Wasmand123 het volgende:
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
Als je hem vol laat lopen met water, ligt ie ook lekker stabiel 8-)
pi_129135726
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:37 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als je hem vol laat lopen met water, ligt ie ook lekker stabiel 8-)
hi ha ho :D
Denk je is fissa
pi_129135736
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:37 schreef _Arthur het volgende:

[..]

Als je hem vol laat lopen met water, ligt ie ook lekker stabiel 8-)
Een badkuip hoort ook water IN natuurlijk :7
pi_129135831
Ik zou 'm niet verzwaren trouwens. Hooguit je benzinetank voorin zetten bv.
pi_129137208
Mocht ie nog steeds trekken in het stuur: er zit net achter je schroef een klein vinnetje. Die kun je bijstellen zodat ie niet meer naar een kant trekt.
20 pk toch? Dan moet ie makkelijk planeren.. Misschien moet je de trimhoogte eens wat veranderen.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 22:41:51 #74
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129138587
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 20:27 schreef Wasmand123 het volgende:
[ afbeelding ]
geen vaarbewijs
geen kenteken
betaal je wel liggeld?
pi_129139309
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:26 schreef Wasmand123 het volgende:
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
Tank vooronder plakken van polyester
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 22:59:23 #76
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129139394
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 17:20 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

hahaha, ik vermoedde al zoiets. Ik heb gelezen tot maximaal 20 km/h. Eerst maar eens kijken wat ie daadwerkelijk haalt.
ja dat doet ie wel
  vrijdag 19 juli 2013 @ 23:00:02 #77
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129139428
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 22:57 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Tank vooronder plakken van polyester
ja of zoals de normale mensen, 3 bakstenen :+
pi_129139784
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:00 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

ja of zoals de normale mensen, 3 bakstenen :+
scheelt je binnenruimte
geen losslingerende tank meer ,
en als je een plakbandje erop zet voor je hem in de polyesterlak rolt,ken je precies zien hoeveel peut je nog hebt .
Wel een slingerschot erin maken anders hapt die lucht bij scherpe bochten.
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 23:09:07 #79
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129139858
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:07 schreef JerryLee het volgende:

[..]

scheelt je binnenruimte
geen losslingerende tank meer ,
en als je een plakbandje erop zet voor je hem in de polyesterlak rolt,ken je precies zien hoeveel peut je nog hebt .
Wel een slingerschot erin maken anders hapt die lucht bij scherpe bochten.
een losse tank is best handig, alleen al omdat je hem zelf mee kunt nemen :+
pi_129139896
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:09 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

een losse tank is best handig, alleen al omdat je hem zelf mee kunt nemen :+
ja?Waar neem je hem dan mee naartoe ,en waarvoor?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 23:12:09 #81
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129140016
in de schuur/auto zetten zodat ze hem niet stelen (toch 80 liter gratisch benzine) of bij tanken is het makkelijk
pi_129140181
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:12 schreef Life2.0 het volgende:
in de schuur/auto zetten zodat ze hem niet stelen (toch 80 liter gratisch benzine) of bij tanken is het makkelijk
Vuldop op het voordek,langs het tankstation .vol
je hebt een vulpijp en een borg voor je hem kan verwijderen .
En 80 liter neem je niet gauw op je bult ,ik niet tenminste
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_129140713
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 22:11 schreef the85mc het volgende:
Mocht ie nog steeds trekken in het stuur: er zit net achter je schroef een klein vinnetje. Die kun je bijstellen zodat ie niet meer naar een kant trekt.
20 pk toch? Dan moet ie makkelijk planeren.. Misschien moet je de trimhoogte eens wat veranderen.
Ik zal er nog eens naar kijken, bedankt voor de tip :)
Denk je is fissa
pi_129140755
quote:
6s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 22:41 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

geen vaarbewijs
geen kenteken
betaal je wel liggeld?
Zeerzeker, niet veel overigens :p
Denk je is fissa
pi_129140916
Ga toch verzwaren, met mij voorop vaarde ie aanzienlijk beter, rotter wordt ie er niet van. Tank is 24l, als ze de moeite willen doen om dat te stelen wens ik ze succes. Het vinnetjesplan van the85mc zal ik morgen naar kijken. Alvast bedankt voor alle hulp! Ben trouwens "ontmaskerd" door dit topic, m'n moeder vond het via google:')
Denk je is fissa
  vrijdag 19 juli 2013 @ 23:48:55 #86
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129141724
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:15 schreef JerryLee het volgende:

[..]

Vuldop op het voordek,langs het tankstation .vol
je hebt een vulpijp en een borg voor je hem kan verwijderen .
En 80 liter neem je niet gauw op je bult ,ik niet tenminste
veel reacreanten met losse tank tanken bij de reguliere pomp, scheelt je 80 cent per liter :+
pi_129142190
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:30 schreef Wasmand123 het volgende:
Ga toch verzwaren, met mij voorop vaarde ie aanzienlijk beter, rotter wordt ie er niet van. Tank is 24l, als ze de moeite willen doen om dat te stelen wens ik ze succes. Het vinnetjesplan van the85mc zal ik morgen naar kijken. Alvast bedankt voor alle hulp! Ben trouwens "ontmaskerd" door dit topic, m'n moeder vond het via google:')
Trim je motor eens een stand lager. Komt de neus van de boot minder omhoog op topsnelheid.
Je boot wordt wel sneller met gewicht in de punt als je niet planeert (je maakt een langere en spitsere waterlijn..)
Planeer je wel, dan wil je juist zo min mogelijk gewicht in de punt. Planeren doe je op de platte achterkant van de boot.
Er is nog wel wat te verbeteren aan je motortrim denk ik. Ter vergelijking, mijn boot met 25 pk haalt 50 km/u volledig goed uitgetrimd.
pi_129142512
Snelheid maakt me echt niet uit, als ik de 15 haal vind ik het wel best. Wat is dat trimmen precies?
Denk je is fissa
pi_129142949
De trim van de motor is de hoek die de motor heeft tov de boot. Die hoek kun je aanpassen. Je motor 'leunt' op een horizontaal stangetje. Dat zit vlakbij de bracket/ophangbeugel. Je ziet een stangetje van zo'n 25 cm breed en die zit in een van de gaten. Dit type motor heeft 5 gaten op een rij dacht ik. Over het algemeen is het zo dat hoe hoger je de motor zet, hoe langzamer die optrekt maar wel een hogere topsnelheid haalt. (voor hele zware motors heb je ook nog lift ipv trim maar dat terzijde).
Als je gewoon 'alllround' prestaties wil, dus niet gericht op topsnelheid zorg dan dat de motor zo horizontaal mogelijk achter de boot hangt als je vaart. Dat is het meest effectief. Staat de motor te laag, dan drukt ie de neus verder het water in en dat remt af. Te hoog en de neus komt ver het water uit en krijg je grote hekgolven. Gewoon eens proberen en kijken wanneer je boot t best vaart.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:22:48 #90
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129143062
quote:
1s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 23:59 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ter vergelijking, mijn boot met 25 pk haalt 50 km/u volledig goed uitgetrimd.
maar 500 is wel veul stoerder
pi_129143365
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:22 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

maar 500 is wel veul stoerder
Dan heb je denk ik een wereldrecord ;)
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:34:59 #92
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129143449
peekaas man
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:36:01 #93
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129143479
tegenwoordig best weinig, zit er zo 2x 350-450 5l blokken in :D
pi_129143909
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:36 schreef Life2.0 het volgende:
tegenwoordig best weinig, zit er zo 2x 350-450 5l blokken in :D
Oh.. Ik dacht dat je 500 km/u bedoelde.. Lekker scherp. Tijd om te gaan maffen dus. En trouwens inboards... :N Veel te zwaar. Moet je alleen willen als wakeboarder.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:55:38 #95
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129144021
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:51 schreef the85mc het volgende:

[..]

Oh.. Ik dacht dat je 500 km/u bedoelde.. Lekker scherp. Tijd om te gaan maffen dus. En trouwens inboards... :N Veel te zwaar. Moet je alleen willen als wakeboarder.
wel ruimtebesparend/minder geluid

heb nu al jaren geen boot meer, was het opeens allemaal zat :')
  zaterdag 20 juli 2013 @ 01:59:18 #96
53151 T42
Pinball Wizard
pi_129145231
ik heb ooit een extra vin op de bbm gezet toen ik nog een speedbootje had. toen ging hij wel ineens kaars recht varen en stabiel liggen
  zaterdag 20 juli 2013 @ 02:00:52 #97
53151 T42
Pinball Wizard
pi_129145270
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 21:26 schreef Wasmand123 het volgende:
We zijn van plan om 'm aan de voorkant iets te verzwaren, als ik met 80 kilo voorop zit voelt ie ook veel stabieler aan.
benzine tank voorin plaatsen ;)

en schrik niet als ze je aan houden en voor meerdere dingen opschrijven.
geen vaarbewijs (te jong)
geen registratie
eventueel te hard varen
geen zerzekering al is die dus niet verplicht.
pi_129146815
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:19 schreef the85mc het volgende:
De trim van de motor is de hoek die de motor heeft tov de boot. Die hoek kun je aanpassen. Je motor 'leunt' op een horizontaal stangetje. Dat zit vlakbij de bracket/ophangbeugel. Je ziet een stangetje van zo'n 25 cm breed en die zit in een van de gaten. Dit type motor heeft 5 gaten op een rij dacht ik. Over het algemeen is het zo dat hoe hoger je de motor zet, hoe langzamer die optrekt maar wel een hogere topsnelheid haalt. (voor hele zware motors heb je ook nog lift ipv trim maar dat terzijde).
Als je gewoon 'alllround' prestaties wil, dus niet gericht op topsnelheid zorg dan dat de motor zo horizontaal mogelijk achter de boot hangt als je vaart. Dat is het meest effectief. Staat de motor te laag, dan drukt ie de neus verder het water in en dat remt af. Te hoog en de neus komt ver het water uit en krijg je grote hekgolven. Gewoon eens proberen en kijken wanneer je boot t best vaart.
Dat klinkt goed, ik ga er vanmiddag naar kijken. Bedankt!
Denk je is fissa
  zaterdag 20 juli 2013 @ 06:56:01 #99
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_129146825
Heb je er al vlammen opgetekend , schijnt te helpen.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_129146837
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 02:00 schreef T42 het volgende:

[..]

benzine tank voorin plaatsen ;)

en schrik niet als ze je aan houden en voor meerdere dingen opschrijven.
geen vaarbewijs (te jong)
geen registratie
eventueel te hard varen
geen zerzekering al is die dus niet verplicht.
Hoezo die tank? Weegt geen drol en dan moet ik die slang weer netjes wegwerken..

Als ik 'm nou laat begrenzen ( kan toch wel? ) en ik vaar er netjes mee, is de kans op problemen toch klein? Misschien lul ik nu uit m'n nek maar zou het kunnen zijn dst ie geregistreerd is en dat het kenteken aan de andere kant staat? Staat mij iets van bij namelijk :')
Denk je is fissa
  zaterdag 20 juli 2013 @ 07:00:47 #101
370366 smitjew
mijn onderschrift is speciaal
pi_129146845
En een spoiler , vergeet de spoiler niet.
Mijn naam is betsy, wil jij ook een vrouw met net zoveel haar als jezelf bel me dan op :
0906-090SEX
pi_129146864
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:56 schreef smitjew het volgende:
Heb je er al vlammen opgetekend , schijnt te helpen.
Wat voor verf? :D
Denk je is fissa
pi_129146867
Hahahaha hoe kom je erbij om 7 uur 's morgen joh :)
Denk je is fissa
  zaterdag 20 juli 2013 @ 08:10:50 #104
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129147089
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:58 schreef Wasmand123 het volgende:
Als ik 'm nou laat begrenzen ( kan toch wel? ) en ik vaar er netjes mee, is de kans op problemen toch klein? Misschien lul ik nu uit m'n nek maar zou het kunnen zijn dst ie geregistreerd is en dat het kenteken aan de andere kant staat? Staat mij iets van bij namelijk :')
Begrenzen moet je doen voordat je ermee gaat varen. Veel beter is een lichtere motor nemen zolang je er niet legaal mee mag varen.
Een kenteken registratienummer moet aan twee kanten duidelijk zichtbaar zijn. Uit dit topic maak ik op dat je een totaal gebrek hebt aan kennis over regelgeving. Daarmee kan het niet missen dat je ook de rest van het BPR niet kent. Oftewel lees je eens in over regels op het water voordat je illegaal en onverzekerd met een speedboot gaat varen.
censuur :O
pi_129147151
Aha, ik ga inderdaad maar eens mezelf beter inlezen, mis toch behoorlijk wat kennis op dit gebied. Andere motor is sowieso geen optie, maar ik bedenk wel wat.
Denk je is fissa
  Moderator zaterdag 20 juli 2013 @ 08:22:42 #106
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129147159
Daarom zei ik gister al tegen je, dat je best een vaarbewijs cursus kan gaan doen. Want het ontbreekt je duidelijk aan een boel kennis.
pi_129147168
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:22 schreef jitzzzze het volgende:
Daarom zei ik gister al tegen je, dat je best een vaarbewijs cursus kan gaan doen. Want het ontbreekt je duidelijk aan een boel kennis.
You're right. Is zelf leren ook goed? Ik had trouwens verwacht dat de vorige eigenaar het papierwerk wel in orde zou hebben.. domdomdom
Denk je is fissa
  Moderator zaterdag 20 juli 2013 @ 08:27:37 #108
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129147189
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:24 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

You're right. Is zelf leren ook goed? Ik had trouwens verwacht dat de vorige eigenaar het papierwerk wel in orde zou hebben.. domdomdom
Ik zei gisteren ook tegen je dat de eisen ieder jaar zwaarder worden, en hebben is hebben tot je 65e. Dan hoef je pas een herexamen te doen. Zelf leren kan wel, maar ik denk dat het echt beter is als je bij de ANWB zo'n vaarbewijs boek scoort, en een examen doet over een week of wat.

En altijd zelf controleren of al het papierwerk klopt. Nu met je bootje, straks met je auto. Want je bent zelf de sigaar als het niet klopt, en niet de vorige eigenaar.
pi_129147204
Groot gelijk heb je.. thanks.
Denk je is fissa
  Moderator zaterdag 20 juli 2013 @ 08:48:49 #110
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129147329
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:30 schreef Wasmand123 het volgende:
Groot gelijk heb je.. thanks.
Kijk, dat hoor ik graag :+ Maar scoor zo'n boek of cd en ga ermee aan de slag; je hebt er altijd voordeel van.

Heb je nou nog meer vragen over je bootje, papieren en/of regelgeving kan je altijd een brul geven. Er zijn hier genoeg mensen (waaronder ik) die je precies kunnen uitleggen hoe het zit.
pi_129147465
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 08:48 schreef jitzzzze het volgende:

[..]

Kijk, dat hoor ik graag :+ Maar scoor zo'n boek of cd en ga ermee aan de slag; je hebt er altijd voordeel van.

Heb je nou nog meer vragen over je bootje, papieren en/of regelgeving kan je altijd een brul geven. Er zijn hier genoeg mensen (waaronder ik) die je precies kunnen uitleggen hoe het zit.
Ik zou sowieso ook nu je vaarbewijs halen. Maar verwacht niet dat je daarna alles van varen weet. Het is puur theoretisch zodat je minder een gevaar op t water wordt. Het meeste leer je door te doen en vragen aan mensen die al langer in de watersport zitten.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 09:40:52 #112
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129147710
Ik heb het ANWB cursusboek Klein Vaarbewijs (deel I) ooit twee keer aandachtig doorgelezen, en vervolgens het examen foutloos gemaakt. Als ik dat geweten had, had ik meteen deel II ook gedaan (het examen was voordeliger met beide tegelijk), maar dat deed ik niet vanwege de tegenstrijdige (en dus verwarrende) regels tussen BPR en RPR.
censuur :O
  Moderator zaterdag 20 juli 2013 @ 09:55:00 #113
39093 crew  jitzzzze
Banaan in je oor
pi_129147894
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 09:40 schreef RemcoDelft het volgende:
Ik heb het ANWB cursusboek Klein Vaarbewijs (deel I) ooit twee keer aandachtig doorgelezen, en vervolgens het examen foutloos gemaakt. Als ik dat geweten had, had ik meteen deel II ook gedaan (het examen was voordeliger met beide tegelijk), maar dat deed ik niet vanwege de tegenstrijdige (en dus verwarrende) regels tussen BPR en RPR.
Same here. :)
pi_129148262
Ik ga dat boek regelen, had net rijles en had het met m'n rijinstructeur erover ( :') ) en die zei dat ook gelijk. Bedankt dat jullie mij allemaal op weg helpen mensen.
Denk je is fissa
pi_129148367
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:21 schreef Wasmand123 het volgende:
Ik ga dat boek regelen, had net rijles en had het met m'n rijinstructeur erover ( :') ) en die zei dat ook gelijk. Bedankt dat jullie mij allemaal op weg helpen mensen.
Verstandig! En laat je motor afstellen dat ie niet sneller dan 20 kan tot je vaarbewijs hebt. Want anders moet je ineens aan allemaal extra regels voldoen: zwemvest voor iedere opvarende, boot moet geregistreerd worden, brandblusser aan boord, 20 meter lijn etc.
En sommige waterpolitie agenten zijn echt nazi's. Als ze willen kunnen ze je voor 500 euro op de bon slingeren.
pi_129148442
Is dat begrenzen zelf te doen? Die materialen heb ik trouwens wel allemaal aan boord, just in case.
Denk je is fissa
  zaterdag 20 juli 2013 @ 10:49:00 #117
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129148593
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Is dat begrenzen zelf te doen? Die materialen heb ik trouwens wel allemaal aan boord, just in case.
Dat kan zo simpel zijn als een schroefje achter de gashendel, waardoor-ie niet verder kan. Het moet echter wel iets zijn wat je niet makkelijk kan verwijderen/monteren, want dan is het niet geloofwaardig.
censuur :O
pi_129148768
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:29 schreef the85mc het volgende:

[..]

Verstandig! En laat je motor afstellen dat ie niet sneller dan 20 kan tot je vaarbewijs hebt. Want anders moet je ineens aan allemaal extra regels voldoen: zwemvest voor iedere opvarende, boot moet geregistreerd worden, brandblusser aan boord, 20 meter lijn etc.
En sommige waterpolitie agenten zijn echt nazi's. Als ze willen kunnen ze je voor 500 euro op de bon slingeren.
Spullen als zwemvest, brandblusser etc heb je dan ook niet aan boord omdat het moet, maar omdat het gewoon voor je eigen veiligheid is. Bootjes waar ik meestal mee vaar zijn geen van allen vaarbewijsplichtig, toch ligt het aan boord en slepen de meeste mensen waar ik mee vaar ook nog meestal hun eigen vest mee...
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_129148825
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Is dat begrenzen zelf te doen? Die materialen heb ik trouwens wel allemaal aan boord, just in case.
Schroef achter de gashendel is simpelste.
Nog zekerder is in de motor zelf te kijken of je de uitslag van de gaskabel kunt beperken zodat je niet meer vol gas kunt. Mooiste zou inderdaad een motor met minder PK zijn, maar dan ga je over een jaar of twee als je je pasje hebt toch weer op zoek naar een zwaardere motor, dus snap dat je dat niet wilt.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
  zaterdag 20 juli 2013 @ 11:36:02 #120
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129149314
@TS: houd er ook rekening mee dat je (ouders') AVP schade met een motorboot niet dekt. Een aparte pleziervaartuigverzekering wel.
censuur :O
pi_129149335
Plan de campagne: voorin verzwaren, kabels nauwkeuriger afstellen, misschien koopt mijn vader een monokabelbesturing ( is dat aan te raden? ) schroefje achter de gashendel en wellicht motor inruilen tegen een lichtere als zich een gunstige situatie voordoet, experimenteren met het vinnetje en kijken of die verschillende trimstanden een merkbaar verschil geven. Cursusboek klein vaarbewijs is inmiddels aanwezig :) Dit schiet lekker op mensen!
Denk je is fissa
pi_129149561
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Plan de campagne: voorin verzwaren, kabels nauwkeuriger afstellen, misschien koopt mijn vader een monokabelbesturing ( is dat aan te raden? ) schroefje achter de gashendel en wellicht motor inruilen tegen een lichtere als zich een gunstige situatie voordoet, experimenteren met het vinnetje en kijken of die verschillende trimstanden een merkbaar verschil geven. Cursusboek klein vaarbewijs is inmiddels aanwezig :) Dit schiet lekker op mensen!
Ook in deze volgorde? Zou namelijk eerst met de trim experimenteren. Pas als je na dagje spelen met de trim het idee hebt dat je de boot niet lekker varend krijgt zou ik gewicht voorin toevoegen.
"Once you know what the question actually is, you'll know what the answer means."
pi_129149815
Dat wordt andersom, zandzakken net gekocht :D
Denk je is fissa
pi_129149965
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:37 schreef Wasmand123 het volgende:
Plan de campagne: voorin verzwaren, kabels nauwkeuriger afstellen, misschien koopt mijn vader een monokabelbesturing ( is dat aan te raden? ) schroefje achter de gashendel en wellicht motor inruilen tegen een lichtere als zich een gunstige situatie voordoet, experimenteren met het vinnetje en kijken of die verschillende trimstanden een merkbaar verschil geven. Cursusboek klein vaarbewijs is inmiddels aanwezig :) Dit schiet lekker op mensen!
Ja.

Dodemanskoord?
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
pi_129150106
Aanwezig :)
Denk je is fissa
pi_129154406
Met 75 kg zand voorin lag ie wel een stuk stabieler in het water. Kabeltjes ietsje ingekort en nu is het sturen vrijwel zonder speling. Bedankt mensen!
Denk je is fissa
  zaterdag 20 juli 2013 @ 23:26:16 #127
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_129172227
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:22 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

maar 500 is wel veul stoerder
  zaterdag 20 juli 2013 @ 23:42:19 #128
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129172792
quote:
6s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 23:26 schreef blup het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
jij wint
pi_129181597
quote:
10s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 23:42 schreef Life2.0 het volgende:

[..]

jij wint

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
I want to depart this world the same way I arrived; screaming and covered in someone else's blood.
  zondag 21 juli 2013 @ 14:09:01 #130
53151 T42
Pinball Wizard
pi_129185173
quote:
1s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 06:58 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

Hoezo die tank? Weegt geen drol en dan moet ik die slang weer netjes wegwerken..

Als ik 'm nou laat begrenzen ( kan toch wel? ) en ik vaar er netjes mee, is de kans op problemen toch klein? Misschien lul ik nu uit m'n nek maar zou het kunnen zijn dst ie geregistreerd is en dat het kenteken aan de andere kant staat? Staat mij iets van bij namelijk :')
moet aan 2 kanten. en ook nog met letters van speciale maat.en grote.
begrenzen ligt er aan hoe? (lijkt mij)

nou jah tank van 30 liter is toch 30 kg scheelde bij mij een hoop.
  zondag 21 juli 2013 @ 16:29:22 #131
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129188485
handvat begrenzin met boutje oid moet lukken, dan draait gas niet verder open dan de helft ofzo
  zondag 21 juli 2013 @ 17:29:45 #132
406856 Wasmand123
Wasmand123
pi_129190213
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 14:09 schreef T42 het volgende:

[..]

moet aan 2 kanten. en ook nog met letters van speciale maat.en grote.
begrenzen ligt er aan hoe? (lijkt mij)

nou jah tank van 30 liter is toch 30 kg scheelde bij mij een hoop.
24 liter, en als ie voor de helft leeg is weegt ie niet voldoende als contragewicht denk ik.
Denk je is fissa
  zondag 21 juli 2013 @ 17:30:42 #133
406856 Wasmand123
Wasmand123
pi_129190237
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 16:29 schreef Life2.0 het volgende:
handvat begrenzin met boutje oid moet lukken, dan draait gas niet verder open dan de helft ofzo
Ik ga inderdaad proberen om 'm op de afstandsbesturing te begrenzen. Mocht dat niet lukken laat ik 'm op de motor doen.
Denk je is fissa
pi_129190257
Volgens mij zit er ergens een stelschroef vlakbij de carburateur. Niet aan de carburateur, maar in de gaskabels. Als je die een stuk indraait kan je niet meer volgas en planeert ie niet meer.

Contragewicht is iets wat je normaal probeert te vermijden. Is hetzelfde als tegels in de kofferbak gooien. Je kunt beter eerst de motor lager trimmen en anders een hydrofoil op je motor zetten.

Een hyrdofoil is zo'n ding:

Zorgt ervoor dat je achterkant van de boot minder 'wegzakt' in het water tijdens het varen. Kosten 3 tientjes en makkelijk te installeren.

Edit:
Heb zelf ongeveer dezelfde motor, een 25. Motortrim doet echt veel, mijn boot is redelijk zwaar, zo'n 225 kg zonder motor. Toch gaat ie nog best vlot. Heb een filmpje gemaakt (niet zo'n dendere kwaliteit) maar daarom moet je dus wel je motor afstellen of een nummer op je boot plakken.
http://s1173.photobucket.(...)4-19-33-551.mp4.html

[ Bericht 25% gewijzigd door the85mc op 21-07-2013 17:46:06 ]
  zondag 21 juli 2013 @ 17:45:09 #135
406856 Wasmand123
Wasmand123
pi_129190652
Dat contragewicht is ff tijdelijk zodat er gevaren kan worden. Ik zal m'n pa dit topic ff laten zien, dat trimmen is dus simpelweg de hoek van de motor aanpassen?
Denk je is fissa
pi_129190729
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:45 schreef Wasmand123 het volgende:
Dat contragewicht is ff tijdelijk zodat er gevaren kan worden. Ik zal m'n pa dit topic ff laten zien, dat trimmen is dus simpelweg de hoek van de motor aanpassen?
Ja, is heel makkelijk. Moet je doen als je de motor uit hebt.
Zet de motor in zn vooruit, dan gaat de vergrendeling eraf. Nu kun je de motor omhoog trekken en komt die pen vrij.
Je kunt dan die pen lager zetten,
daarna zet je de motor weer omlaag en leunt ie weer op die pen.
Is echt heel makkelijk. Binnen 1 minuut aan te passen.
  zondag 21 juli 2013 @ 18:37:55 #137
53151 T42
Pinball Wizard
pi_129191969
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:29 schreef Wasmand123 het volgende:

[..]

24 liter, en als ie voor de helft leeg is weegt ie niet voldoende als contragewicht denk ik.
daswaar maar hefboom effect heb je niet zo heelveel gewixhrt nodig en ik had ook de jerrycans met reserve voorin staan. 3x 20l
  zondag 21 juli 2013 @ 18:40:08 #138
406856 Wasmand123
Wasmand123
pi_129192039
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 17:47 schreef the85mc het volgende:

[..]

Ja, is heel makkelijk. Moet je doen als je de motor uit hebt.
Zet de motor in zn vooruit, dan gaat de vergrendeling eraf. Nu kun je de motor omhoog trekken en komt die pen vrij.
Je kunt dan die pen lager zetten,
daarna zet je de motor weer omlaag en leunt ie weer op die pen.
Is echt heel makkelijk. Binnen 1 minuut aan te passen.
Super, als ik tijd heb probeer ik het, lange week voor de boeg ( hoe ironisch ) maar ik ga dit zeker proberen. Ff het zand eruit dan neem ik aan?
Denk je is fissa
  zondag 21 juli 2013 @ 18:41:34 #139
406856 Wasmand123
Wasmand123
pi_129192089
Uhm, hoe moet ik 'm gaan zetten trouwens? Moet ie hoger of lager komen?
Denk je is fissa
  zondag 21 juli 2013 @ 18:42:09 #140
53151 T42
Pinball Wizard
pi_129192099
met hydrafoil
  zondag 21 juli 2013 @ 18:53:23 #141
406856 Wasmand123
Wasmand123
pi_129192380
Dat ziet er erg vet uit wel :7
Denk je is fissa
pi_129192437
quote:
1s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:41 schreef Wasmand123 het volgende:
Uhm, hoe moet ik 'm gaan zetten trouwens? Moet ie hoger of lager komen?
Hoger voor topsnelheid, lager voor beter varen op lage snelheid. Dus in jouw geval zou ik em lager zetten.
  zondag 21 juli 2013 @ 19:22:01 #143
406856 Wasmand123
Wasmand123
pi_129193015
quote:
0s.gif Op zondag 21 juli 2013 18:56 schreef the85mc het volgende:

[..]

Hoger voor topsnelheid, lager voor beter varen op lage snelheid. Dus in jouw geval zou ik em lager zetten.
Ok, mooi. Ik ga er zo snel mogelijk naar kijken. Thanks!
Denk je is fissa
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')