Mijn ouders hadden vroeger ook een polyester boot (mistral 680), en dat is niet te vergelijken met een stalen sloep.. In ieder geval zorgen dat er zo min mogelijk speling in de stuurkabel zitquote:Staal is zwaarder dan polyester, aluminium en hout. Het voordeel daarvan is een grote mate van stabiliteit. Het schip ligt steviger in het water en laat zich niet makkelijk opzij zetten door wind of stroming. De stalen sloep blijft bovendien mooi op koers en vereist minder bijsturing.
quote:Vaargedrag (koersvastheid).
Uiteraard hangt dit af van de omstandigheden waaronder de proefvaart wordt gehouden. Als je op rustig water en bij rustig weer op rechte koers continue moet corrigeren, terwijl er geen speling op het roer werd geconstateerd, kan je beter naar een ander schip uitkijken. Er is iets mis met de plaats of constructie van het roer, of er is een verkeerde combinatie motor/schroef (vermogen/koppel) toegepast, waardoor het wieleffect gaat overheersen. Dat is niet goed en zeer vermoeiend. Vaak is een motor met verhoudingsgewijs teveel vermogen de boosdoener. Door het zware koppel ontstaat overmatig wieleffect en zal de boot naar één kant gaan trekken waardoor bijgestuurd moet worden. Dit heeft tot gevolg dat ook steeds teruggestuurd moet worden. Een voortdurend corrigeren dus. Wanneer het schip bij stevig gas geven de neiging heeft om steeds naar één kant te gaan en weer begint te "zoeken" bij minder gas, kan je er vrijwel zeker van zijn dat dat de oorzaak is. Als het schip bij achteruitvaren naar één kant trekt is dat jammer maar niet verkeerd. Het wieleffect van de schroef heeft dan de overhand. Er zijn maar weinig motorjachten die koersvast achteruit (overstuur) kunnen varen.
tsja, als er speling in de stuurkabel zit moet je ook het roer verder draaien om die speling op te vangen, en als je neutraal naar het midden stuurt kan de motor natuurlijk ook iets naar links of rechts bewegenquote:Op donderdag 18 juli 2013 22:53 schreef Wasmand123 het volgende:
Bedankt voor alle reacties zo ver, mijn vader gaat morgen of ik overmorgen even kijken of de motor goed in het midden hangt. Dat van de speling van de stuurkabel, hij heeft een klein beetje ruimte maar ik dacht dat het goed was om een soort dode zone over te houden juist om de stabiliteit te behouden, is dat niet zo?
als je vol gas moet ie gaan planeren, verplaats je gewoon naar de voorkant van de boten todat hij in plane is, daarna kan je terugzittenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 15:00 schreef Wasmand123 het volgende:
Hij planeert volgensmij niet. Bedankt voor de reacties, ik zal vanavond een paar foto's maken en beter opletten op het vaargedrag, ga kijken of de motor goed hangt en hoe ie beweegt tijdens het varen. Updates volgen.
Nee, de hele boot, eerst komt de voorkant omhoog en als de boot zich daarna weer richting horizontaal laat zakken, dat is plane (zonder het gas los te laten).quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart meemaar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
nee, maar je hoeft geen volgas te gaan in plane, alleen even in plane en dan kan je gas terugnemen , er is een soort aangrijpingspunt wanneer hij weer uit plane gaat, dat moet je maar ontdekkenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart meemaar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Dat je lekker veel benzine verbruikt.. Er zijn trouwens maar weinig plaatsen waar je zo snel mag varen dat de boot gaat planeren..quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:34 schreef Wasmand123 het volgende:
Maar wat heeft het voor nut als ik dat doe? Het is me in ieder geval al opgevallen dat als ik snel ga de boot niet slingert, maar wat heeft dit voor zin?
Planeren is op je eigen boeggolf varen.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ben je nu serieus? vanavond waarschijnlijk geen volgas want m'n oma vaart meemaar plane is dat de voorkant van het water komt toch?
Wat denk je dat een auto doet als je 5 seconden niet bijstuurt?quote:Op donderdag 18 juli 2013 22:38 schreef Wasmand123 het volgende:
Als je 5 seconden niet bijstuurt vaar je tegen de kant.
quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef Wasmand123 het volgende:
daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
http://www.vaarbewijs.nl/?id=7quote:De minimum leeftijd voor het vaarbewijs is 18 jaar.
Het is mogelijk om al onder de 18 jaar examen te doen. Bent u geslaagd dan krijgt u een uitslagbrief. Vanaf uw 18e jaar kunt u deze inwisselen voor de echte vaarbewijs pas.
Nou dan gaat ie nogsteeds rechtdoor mits een beetje uitgelijnd of je moet een klein beetje corrigeren, dit is gewoon niet meer grappig omdat je constant aan je stuur moet lopen rukken.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:56 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Wat denk je dat een auto doet als je 5 seconden niet bijstuurt?
Wellicht kan je verder van de kant af gaan varen.
quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:05 schreef Wasmand123 het volgende:
Ik ben idd te jong voor een vaarbewijs, pas 16 namelijk. Je hebt het wel maar je zin he? :p
Met een 20 pk vaart je boot te hard , daar staan ook beste boetes op en wordt veel op gecontroleerd. 500 euro boete lees ik net.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 16:57 schreef Wasmand123 het volgende:
Life2.0, het heeft daar echt niet mee te maken, ik vaar al een jaar of 2 en merk dat dit gewoon echt niet klopt, daarnaast ben ik te jong voor een vaarbewijs geloof ik .
Zonder pasje heb ik er weinig aan lijkt me?quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef jitzzzze het volgende:
[..]Je kan het dus gewoon halen. Alleen krijg je nog geen pasje.
Het gaat toch ook niet om het pasje, flapdrol. Het gaat om de theorie die je leert, die kan je namelijk direct gebruiken bij het spelevaren in je bootje.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:07 schreef Wasmand123 het volgende:
[..]
Zonder pasje heb ik er weinig aan lijkt me?
Ik ga vanavond even de snelheid controleren. Hier maakte ik mij inderdaad ook al een beetje zorgen om, desnoods een begrenzing erop.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef machtpen het volgende:
[..]
Met een 20 pk vaart je boot te hard , daar staan ook beste boetes op en wordt veel op gecontroleerd. 500 euro boete lees ik net.
De regelementen bedoel je? Die ken ik in de basis wel.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:08 schreef jitzzzze het volgende:
[..]
Het gaat toch ook niet om het pasje, flapdrol. Het gaat om de theorie die je leert, die kan je namelijk direct gebruiken bij het spelevaren in je bootje.
quote:In het Binnenvaartpolitiereglement (BPR) gebied, dat op bijna alle Nederlandse wateren geldt, mag vanaf 12 jaar met een open boot van maximaal 7 meter lengte gevaren worden die vol gas niet harder dan 13 km per uur kan. Dat is bijvoorbeeld een rubberboot met maximaal 3 pk.
[...]
Voor een open motorboot die harder kan dan 13 km/uur, maar niet harder dan 20 km/uur is de minimum leeftijd overal 16 jaar.
Dat hebben ze in de Efteling ook.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:06 schreef Wasmand123 het volgende:
Neem je me in de zeik of is dat echt iets?
En nog veel meer theorieën, leer je. Aanleggen, weersvoorspelling, damage control, wieleffect en uitgebreide reglementen die op het water gelden. Maar goed, dit kan je prima zelf op googlenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:09 schreef Wasmand123 het volgende:
[..]
De regelementen bedoel je? Die ken ik in de basis wel.
hahaha, ik vermoedde al zoiets. Ik heb gelezen tot maximaal 20 km/h. Eerst maar eens kijken wat ie daadwerkelijk haalt.quote:Op vrijdag 19 juli 2013 17:09 schreef RemcoDelft het volgende:
Als je te jong bent voor een vaarbewijs mag je er dus simpelweg niet mee varen.
http://www.vaarbewijs.nl/index.php?id=6,183,0,0,1,0 :
[..]
[..]
Dat hebben ze in de Efteling ook.
Mijn speedboot heeft dat ook, komt omdat de schroef één kant opdraait, en die kant breek je uit.quote:Is er een FOK!er die weet wat dit probleem veroorzaakt en hoe ik het oplos? Op verzoek kan ik meer informatie geven of foto's maken, ik hoop dat het duidelijk is.
Thx!
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |