Het mooie is inderdaad wel dat niemand 100% goed is of goede beslissingen neemt. Dat is ook menselijk.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 15:30 schreef Vasiliov het volgende:
[..]
Opzicht heb je een punt, maar ik doel bijvoorbeeld op het feit dat er niet echt twee kampen, goed en slecht, zijn.
Misschien had ik het inderdaad een beetje slecht verwoord.
Zonder twijfel.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 15:14 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Littlefinger slecht? Highly doubt that.
Niet voor zijn familie, maar voor de familienaam. Anders zou hij Cersei ook niet uithuwelijken terwijl ze dat absoluut niet wil en zou hij Tyrion gewoon getrouwd laten blijven met die hoer ipv hem te vernederen, om maar wat te noemen.quote:En Tywin zou ik ook niet direct slecht noemen. Koud en hard, ja. Maar alles voor zijn familie.
En ik denk dat jij dat goed zietquote:
Ik vond hem altijd interessant en ik mocht hem wel, tot hij Stark verraadde. Niet lang daarna bedreigde hij Rose toen ze even geen geld binnenbracht en was hij uiteindelijk verantwoordelijk voor haar gruwelijke dood. Alles om maar rijker en machtiger te worden. Een self-made man als hij kan ook geen moraal hebben. Rose waarschuwde ook voor het welzijn van Sansa, omdat zij als een van de weinigen wist waartoe Littlefinger werkelijk in staat was. En dat heeft ze met haar leven moeten bekopen, ondanks hun lange verleden samen.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:46 schreef Isabeau het volgende:
[..]
En ik denk dat jij dat goed zietEen man uit op geld en macht.
Je vergeet wel even dat door Stark te verraden, Catelyn wel "beschikbaar" werd. Eén kans is beter dan geen kans.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:07 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Het is ook veelzeggend dat hij de Starks verraadde terwijl hij naar eigen zeggen hield van Catelyn Stark en hij haar daarmee ook in gevaar bracht (en enorm veel pijn heeft gedaan). Ik denk dat hij een van de meer psychopathische personages is en niet werkelijk van Cat hield, maar gewoon naar haar verlangde.
En Varys vindt hem heel gevaarlijk. Varys knows all.
Dus nee, het is geen 'goed' personage imo, maar wel een boeiende.
Je kunt het ook overdrijven. Wat wij bespraken had in geen enkele zin met het lopende verhaal in de serie te maken. Sterker nog, die hele verhaallijn en het personage is uit de serie gesloopt. Jeyne diende echter wel hetzelfde nut als Talisa in het verhaal in de zin dat ze Robb deed doen besluiten niet voor een huwelijk met een Frey te kiezen. In principe wordt er dus helemaal niks gespoilerd.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:11 schreef ShinobizWinter het volgende:
[..]
Maar dan hoef je alsnog niet over het boek te praten toch? Het maakt niet uit of je qua verhaallijn op hetzelfde punt bent als de serie, er zullen altijd verschillen zijn tussen boek en serie en die worden hier wel besproken en dat hoef ik als serie-kijker niet te weten.
Als ik aan de boeken begin kom ik daar wel zelf achter. Het zijn die kleine dingen die het ook verpesten.
Goede samenvatting van de manquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:07 schreef -Strawberry- het volgende:
Ik vond hem altijd interessant en ik mocht hem wel, tot hij Stark verraadde. Niet lang daarna bedreigde hij Rose toen ze even geen geld binnenbracht en was hij uiteindelijk verantwoordelijk voor haar gruwelijke dood. Alles om maar rijker en machtiger te worden. Een self-made man als hij kan ook geen moraal hebben. Rose waarschuwde ook voor het welzijn van Sansa, omdat zij als een van de weinigen wist waartoe Littlefinger werkelijk in staat was. En dat heeft ze met haar leven moeten bekopen, ondanks hun lange verleden samen.
Het is ook veelzeggend dat hij de Starks verraadde terwijl hij naar eigen zeggen hield van Catelyn Stark en hij haar daarmee ook in gevaar bracht (en enorm veel pijn heeft gedaan). Ik denk dat hij een van de meer psychopathische personages is en niet werkelijk van Cat hield, maar gewoon naar haar verlangde.
En Varys vindt hem heel gevaarlijk. Varys knows all.
Dus nee, het is geen 'goed' personage imo, maar wel een boeiende.
Beschikbaar tussen aanhalingstekens inderdaad.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:19 schreef catfish het volgende:
[..]
Je vergeet wel even dat door Stark te verraden, Catelyn wel "beschikbaar" werd. Eén kans is beter dan geen kans.
Littlefinger is gewoon een verschrikkelijk egocentrisch personage: zolang hij er beter van wordt, is het goed.
En genoeg blootquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:59 schreef Rosario het volgende:
In GOT is niets zwart-wit, dat is er wel heel erg tof. Niets menselijks is iemand vreemd, lekker middeleeuws. Al worden er ook wel bijzonder beestachtige dingen gedaan.![]()
De enige die in de serie moreel hun mannetje staan zijn Tyrion en Arya, denk ik.
Ik niet. Littlefinger weet donders goed wat de mechanismes van macht in combinatie van oorlog zijn. Hij weet er goed tussen te laveren en komt er niet onderuit dat er soms slachtoffers vallen. Heb nog nergens gezien dat hij daarvan genoot en heb ook nog nergens gezien hoe onder zijn bevel dorpen worden platgebrand. En Sansa left voor zover ik weet nog.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:26 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Goede samenvatting van de manIk ben het helemaal met je eens.
Jij vindt het overdrijven en ik niet. Er worden hier dingen besproken die niet in de serie voorkomen, maar wel in de boeken.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 18:21 schreef Jivis het volgende:
Je kunt het ook overdrijven. Wat wij bespraken had in geen enkele zin met het lopende verhaal in de serie te maken. Sterker nog, die hele verhaallijn en het personage is uit de serie gesloopt. Jeyne diende echter wel hetzelfde nut als Talisa in het verhaal in de zin dat ze Robb deed doen besluiten niet voor een huwelijk met een Frey te kiezen. In principe wordt er dus helemaal niks gespoilerd.
Als het nog aankomende gebeurtenissen betreft, okee, maar dat is hier dus absoluut niet het geval. Zelfs al zou er nog iets over het personage Talisa komen in de serie (haar familie of iets dergelijks), dan nog zou dat niks met de informatie over Jeyne Westerling te maken hebben.
Waarom hier bespreken dan? Is dit geen spoiler, of iets dergelijks?quote:Wat wij bespraken had in geen enkele zin met het lopende verhaal in de serie te maken.
Mogen wij zelf bepalen als serie kijkers wanneer wij deze boekdingen zelf lezen? Het liefst in de boeken zelf svp.quote:Op donderdag 20 juni 2013 11:18 schreef Mike het volgende:
Kap eens met die spoilers over de boeken...daar is dit topic niet voor.
Soa zonder genezingquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 21:32 schreef dikkedaniel het volgende:
Als ik in het tijdperk van GoT leefde, zou ik me eigen helemaal SUF neuken!
Genezing is zootje eraf hakken en dan een stok eraan naaien en gewoon doorgaan!quote:
Op beide fronten geheel eens.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 17:45 schreef -Strawberry- het volgende:
[..]
Zonder twijfel.
[..]
Niet voor zijn familie, maar voor de familienaam. Anders zou hij Cersei ook niet uithuwelijken terwijl ze dat absoluut niet wil en zou hij Tyrion gewoon getrouwd laten blijven met die hoer ipv hem te vernederen, om maar wat te noemen.
En dat is te vergelijken met wat Littlefinger Ros heeft aangedaan (ja, HIJ heeft haar MOEDWILLIG in die situatie met Joffrey gebracht)? En de Starks zijn helemaal niet dom, de Starks hebben alleen meer emoties en sterke (juist heldhaftige) principes.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 19:34 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Ik niet. Littlefinger weet donders goed wat de mechanismes van macht in combinatie van oorlog zijn. Hij weet er goed tussen te laveren en komt er niet onderuit dat er soms slachtoffers vallen. Heb nog nergens gezien dat hij daarvan genoot en heb ook nog nergens gezien hoe onder zijn bevel dorpen worden platgebrand. En Sansa left voor zover ik weet nog.
Dat hij slechte dingen doet, geen twijfel over. Maar dat doen ze allemaal. Robb Stark begint een oorlog simpelweg vanuit het oogpunt van wraak. Hij weet niet eens dat het een feit is dat Joffrey eigenlijk geen recht heeft op de troon. Hij doet het alleen omdat zijn vader ter dood is gebracht omdat hij verraad bekende. Iedereen is zo gek op huize Stark, en ze zijn ook zeker de meest herkenbare, maar ze zijn ook kortzichtig, egoistisch en dom. Eerst een burgeroorlog beginnen, dan je tot koning van het noorden uit laten roepen en dan ook nog eens een belangrijke bondgenoot voor lul zetten door haar dochter als jouw verloofde aan de kant te schuiven. Waar komt al die symphatie vandaan?
Ik vind hem bijzonder interessantquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 22:51 schreef Maanvis het volgende:
littlefinger is een baas, ik mag 'm wel.
Jadaag als de starks zulke sterke principes hadden dan was Robb nu niet dood geweest, want dan had ie nooit met dat andere vrouwke gegaan ipv diegene aan wie ie uitgehuwelijkt was.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:30 schreef Forbry het volgende:
[..]
En dat is te vergelijken met wat Littlefinger Ros heeft aangedaan (ja, HIJ heeft haar MOEDWILLIG in die situatie met Joffrey gebracht)? En de Starks zijn helemaal niet dom, de Starks hebben alleen meer emoties en sterke (juist heldhaftige) principes.
Of ze zich nu wel of niet aan hun principes houden; het gaat elke keer mis lijkt het welquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:32 schreef Maanvis het volgende:
Jadaag als de starks zulke sterke principes hadden dan was Robb nu niet dood geweest, want dan had ie nooit met dat andere vrouwke gegaan ipv diegene aan wie ie uitgehuwelijkt was.
Dat hoor/lees je heel vaak, maar ik vind dat goed en saai helemaal niet altijd samen hoeven te gaanquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 16:50 schreef Captain_Maximum het volgende:
[..]
Maar "good guys" zijn over het algemeen saai, dus die mis je ook niet.
Hangt er vanaf om welke principes het gaat natuurlijk (je zou in dit geval ook kunnen kiezen voor "echte liefde gaat voor alles" oidquote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:32 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Jadaag als de starks zulke sterke principes hadden dan was Robb nu niet dood geweest, want dan had ie nooit met dat andere vrouwke gegaan ipv diegene aan wie ie uitgehuwelijkt was.
Euh nou geweldige principes hebben Sansa en Cateryn hoorquote:Op zondag 25 augustus 2013 00:01 schreef Forbry het volgende:
Hangt er vanaf om welke principes het gaat natuurlijk (je zou in dit geval ook kunnen kiezen voor "echte liefde gaat voor alles" oid), maar in dát specifieke geval vond ik Robb zelf inderdaad ook gewoon (heel) dom. Dat was echter maar één voorval en heeft ook alleen maar betrekking op Robb. Jij hebt het ook over de Starks in het algemeen en dan zie ik de dingen toch wel heel anders.
Ik zat zelf meer te denken aan wijlen Ned, Jon (zie ik ook als een Stark), Arya, Bran en ja, ook Catelyn. Sansa vind ik enigszins (maar ook niet helemaal) een uitzondering op dit vlak.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:04 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Euh nou geweldige principes hebben Sansa en Cateryn hoor
Oh nou geweldig hoor Jon die effe met de vijand gaat neuken zodat de wildlings lekker het noorden binnen kunnen vallenquote:Op zondag 25 augustus 2013 00:08 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik zat zelf meer te denken aan wijlen Ned, Jon (zie ik ook als een Stark), Arya, Bran en ja, ook Catelyn. Sansa vind ik enigszins (maar ook niet helemaal) een uitzondering op dit vlak.
Eens wat betreft Tyrion.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:42 schreef Forbry het volgende:
[..]
Dat hoor/lees je heel vaak, maar ik vind dat goed en saai helemaal niet altijd samen hoeven te gaanZie alleen Tyrion bijvoorbeeld al, dat is in mijn ogen zowel één van de meest goede als één van de minst saaie karakters in GoT. Bovendien, om echt een "goed" mens te zijn (en te blijven) in een maatschappij waar juist overwegend "slechte" en "grijze" mensen rondlopen, daar heb je meestal juist heel veel karakter voor nodig denk ik
(Zoiets schreef ik laatst ook al in het BB topic geloof ik
).
Catelyn ging, het verhaal met Jon even daargelaten, gewoon vol voor haar kinderen, zoals een goede/lieve moeder ook hoort te doen. Jon die Ygritte heeft gebruikt, dat is inderdaad wel een flinke smet op zijn cvquote:Op zondag 25 augustus 2013 00:10 schreef Maanvis het volgende:
[..]
Oh nou geweldig hoor Jon die effe met de vijand gaat neuken zodat de wildlings lekker het noorden binnen kunnen vallen. En Catelyn die niets doet als Robb er met een ander vandoor gaat dan de bedoeling was, en Catelyn die effe een Lannister vrijlaat
. Volgens mij zijn de principes gestorven met Ned.
euh ja en nu is robb dood omdat catelyn een afspraak maakt en aan de andere kant 'm gewoon aan de kant schuift als het niet even uitkomt. hoezo principes.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:21 schreef Forbry het volgende:
[..]
Catelyn ging, het verhaal met Jon even daargelaten, gewoon vol voor haar kinderen, zoals een goede/lieve moeder ook hoort te doen. Jon die Ygritte heeft gebruikt, dat is inderdaad wel een flinke smet op zijn cv
Ik vind dat je dat bij Robb moet neerleggen en niet bij Catelyn en daar hebben we het voor de rest al over gehad.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:23 schreef Maanvis het volgende:
[..]
euh ja en nu is robb dood omdat catelyn een afspraak maakt en aan de andere kant 'm gewoon aan de kant schuift als het niet even uitkomt. hoezo principes.
Catelyn maakte de afspraak !quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:24 schreef Forbry het volgende:
[..]
Ik vind dat je dat bij Robb moet neerleggen en niet bij Catelyn en daar hebben we het voor de rest al over gehad.
Jep en toen deed ze niets.quote:
het was maar om aan te geven dat ze geen principes hebben waar ze zich altijd aan houden.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:32 schreef Forbry het volgende:
Sowieso, jij haalt er nu een aantal specifieke dingen uit (en dat is ook logisch, daar niet van), maar het gaat uiteindelijk om het algeméne plaatje van iemand hè?! Niet om één of twee voorvallen die eigenlijk uitzonderlijk/afwijkend voor het karakter zijn (zie Jon-Ygritte bijvoorbeeld).
Heldhaftige principes? House Stark begin uit persoonlijke wraak een oorlog die heel het land in brand stak. Wat nou principes? Ja, het zijn mijn principes dus is het a-ok dat er duizenden mensen sterven.quote:Op zaterdag 24 augustus 2013 23:30 schreef Forbry het volgende:
[..]
En dat is te vergelijken met wat Littlefinger Ros heeft aangedaan (ja, HIJ heeft haar MOEDWILLIG in die situatie met Joffrey gebracht)? En de Starks zijn helemaal niet dom, de Starks hebben alleen meer emoties en sterke (juist heldhaftige) principes.
Het is niet voor niets dat House Arryn nog steeds buiten alle strijd is gebleven.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het was maar om aan te geven dat ze geen principes hebben waar ze zich altijd aan houden.
niet voor niets zijn de karstarks weg bij hun vertrouwen de freys ze voor geen meter en hebben ze alleen nog een alliance met de tully's en de arryn's. maar die krabben zich ook nu wel 2x achter de oren willen ze nog iets met starks te maken hebben.
Klopt.quote:Op zondag 25 augustus 2013 08:21 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Heldhaftige principes? House Stark begin uit persoonlijke wraak een oorlog die heel het land in brand stak. Wat nou principes? Ja, het zijn mijn principes dus is het a-ok dat er duizenden mensen sterven.Maar één onbetrouwbare hoer laten sterven door de kruisboog van een psychopatisch ventje dat op het moment nog steeds de legitieme koning is en dus kan doen wat hij wil, nee, dat kan ècht niet!
Beetje selectieve verontwaardiging als je het mij vraagtquote:
Dat met Karstark is nou precies een voorbeeld van wat ik bedoel met "niet dom, maar principieel". Robb wist heus wel dat hij daarmee hun alliantie zou (kunnen) verliezen, maar vond het gewoon het moreel juiste om te doen. Ned zou hetzelfde hebben gedaan. Zie ook S01E1 (als ik het goed heb) van een soortgelijk voorbeeld met Ned in de hoofdrol. In míjn ogen was het onthoofden ook het juiste, aangezien Karstark zich schuldig had gemaakt aan (kinder)moord (het ging om volledig onschuldige kinderen, ook niet geheel onbelangrijk) en ernstig verraad. Dat Robb daarmee op de koop toenam dat hij politiek gezien het onderspit zou (kunnen) delven vind ik dan heldhaftig.quote:Op zondag 25 augustus 2013 00:38 schreef Maanvis het volgende:
[..]
het was maar om aan te geven dat ze geen principes hebben waar ze zich altijd aan houden.
niet voor niets zijn de karstarks weg bij hun vertrouwen de freys ze voor geen meter en hebben ze alleen nog een alliance met de tully's en de arryn's. maar die krabben zich ook nu wel 2x achter de oren willen ze nog iets met starks te maken hebben.
Dat bleek uit jouw post al, maar ik vind dat die twee dingen gewoon helemaal niet met elkaar te vergelijken zijn en ja, als je dan toch een vergelijking wil maken, vind ik dat laatste van een veel en vele malen slechter karakter getuigen.quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:10 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Beetje selectieve verontwaardiging als je het mij vraagt
Nee, ik leg het tegen de morele lat van Westeros. Daar is een koning inderdaad almachtig. Daarmee gezegd was de executie van Ned volledig legitiem. En nu kun je Littlefinger wel zo slecht vinden, maar moreel gezien duizenden mensen de dood injagen en het hele land in een oorlog storten omdat je vader is geëxecuteerd vind ik nog vele malen lager.quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:20 schreef Forbry het volgende:
Het feit dat jij (blijkbaar) vindt dat een (legitieme) koning kan doen wat hij wil (en zeker met het in die context noemen van de gruwelijke dood van Ros als voorbeeld), dat zegt overigens al wel een hele hoop over jóuw principes
Tyrion is op dit moment mijn favoriet en dat is geen Stark, maar een Lannisterquote:Op zondag 25 augustus 2013 09:31 schreef Barbusse het volgende:
Nu wil ik daarmee trouwens niet zeggen dat ik de anderen allemaal vele malen geweldiger vind hoor. Lannister is onbetrouwbaar, Greyjoy, Frey, allemaal. Wil alleen even aangeven dat de Starks niet zo'n roomblank geweten hebben in vergelijking met de anderen.![]()
Gelukkig komt in het volgende seizoen weer een belangrijke speler in het spel om de troon opdagen.
[ afbeelding ]
House MartellRed Viper
Tegen de morele lat van Westeros is Joffrey geboren uit incest, geen nageslacht van de koning en derhalve geen echte koning. Daar ging het Ned dan ook om. En hij werd door een usurper gedood omdat hij wilde dat Robert opgevolgd werd door iemand die ook echt iets met hem te maken had.quote:Op zondag 25 augustus 2013 09:24 schreef Barbusse het volgende:
[..]
Nee, ik leg het tegen de morele lat van Westeros. Daar is een koning inderdaad almachtig. Daarmee gezegd was de executie van Ned volledig legitiem. En nu kun je Littlefinger wel zo slecht vinden, maar moreel gezien duizenden mensen de dood injagen en het hele land in een oorlog storten omdat je vader is geëxecuteerd vind ik nog vele malen lager.
En begin niet tegen mij over principes, die zijn anders dan die in de serie
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |