Creatie (door God) gaf mensen (en geeft nog steeds) een gerechtvaardigde reden om de werking van de kosmos te begrijpen. Men had een reden om onderzoek te verrichten, want ze waren onder de indruk dat als God zou bestaan, dat wetmatigheden en orde in het heelal ook zou bestaan. Er was met andere woorden een basis te vinden om daarop voort te bouwen. Gevolg? De bloei der wetenschap zoals we die kennen.quote:Op donderdag 18 juli 2013 14:54 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hoe bedoel je dit? Hoe heeft "creatie" wetenschap gemaakt tot wat het is?
Primaquote:Op donderdag 18 juli 2013 14:56 schreef Grouch het volgende:
[..]
Creationisten misschien. De principes van creationisme niet.
Maar je hebt wel een punt dat het mogelijk is dat de filosofie van creationisme mensen wellicht tot grotere hoogtes stuwt die er voor zorgt dat ze vooruitgang boeken - ook al spreekt die vooruitgang hun creationistisch geloof dan ironisch genoeg tot dusver altijd weer tegen.
Dat zou creationisme wel degelijk waardevol maken. Eens nadenken of dat onderzoekbaar zou zijn.. dank
Er zijn maar 3 soorten categorieën waarbij religies onderverdeeld kunnen worden. Dus jouw aanpak is zo moeilijk nog niet.quote:Op donderdag 18 juli 2013 14:57 schreef Grouch het volgende:
Heb iemand hier overigens een idee hoe we kunnen toetsen welke religie gelijk heeft ? Ijslikkende koe versus schepper versus spermastrooier versus..
Wat kunnen we doen?
Op dit onderwerp ? Welke 3 had je in gedachte ?quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:03 schreef man1986 het volgende:
[..]
Er zijn maar 3 soorten categorieën waarbij religies onderverdeeld kunnen worden. Dus jouw aanpak is zo moeilijk nog niet.
Alle religies vallen onder de volgende drie onderverdelingen:quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:07 schreef Grouch het volgende:
[..]
Op dit onderwerp ? Welke 3 had je in gedachte ?
Zulke onderzoeken worden weldegelijk gedaan, maar ze komen niet in de schijnwerpers van de media en het onderwijssysteem terecht.quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:07 schreef Grouch het volgende:
En veel belangrijker: waarom hebben creationisten dit onderzoek nog nooit gedaan ?
Is die indeling nuttig ? Waar plaats je bijvoorbeeld het idee dat de mensheid een onbelangrijk detail van het bestaan is, of dat het leven op aarde een ongelukje was ? Dit zijn vaak voorkomende verhalen uit religies MET goden, zelfs met scheppers - zoals Egyptisch, Romeins en Noords.quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:12 schreef man1986 het volgende:
[..]
Alle religies vallen onder de volgende drie onderverdelingen:
1. God = Schepping (panteisme, bv. Hindoeisme).
2. God ≠ Schepping (Monotheisme, bv. Jodendom, Christendom, Islam).
3. Geen God, enkel schepping (natuurreligies, natuurspiritualiteit, New Age).
Deze drie categorieen kun je op zijn beurt weer onderverdelen in subcategorieen, zodat er ruimte vrijkomt voor Egyptische, Romeinse en Nordische religies. Zo zou ik de Romeinse goden onder categorie één plaatsen en Egyptische religie onder categorie één, of misschien twee. Afhankelijk naar welke tijdperk in de geschiedenis van Egypte je kijkt.quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:17 schreef Grouch het volgende:
[..]
Is die indeling nuttig ? Waar plaats je bijvoorbeeld het idee dat de mensheid een onbelangrijk detail van het bestaan is, of dat het leven op aarde een ongelukje was ? Dit zijn vaak voorkomende verhalen uit religies MET goden, zelfs met scheppers - zoals Egyptisch, Romeins en Noords.
Voor een debat als dit zou je genuanceerder moeten werken met een categorie of 20.
Ik???Mijn mening???Vraag je naar mijn mening?quote:Op donderdag 18 juli 2013 14:23 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Daar heb je een punt(je). Maar als voor dag het woord "Jom" wordt gebruikt is het gewoon een dag.
Skillsy?
Jazeker. Vind je dat raar?quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:00 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ik???Mijn mening???Vraag je naar mijn mening?
Ja eerlijk gezegd welquote:
Ik wilde enkel aantonen dat als in het scheppingsverhaal "jom " wordt gebruikt, dat dan inderdaad een dag betekent, en geen lange periode of duizend jaar. Dat heb jij laatst uitgelegd volgens mij.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:03 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Ja eerlijk gezegd wel
Je wilt weten of jom dag betekent in het Hebreeuws? Ja dat is dag
Maar.... Ach laat maar zitten
Nee ik heb niks daarover uitgelegd.quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:06 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Ik wilde enkel aantonen dat als in het scheppingsverhaal "jom " wordt gebruikt, dat dan inderdaad een dag betekent, en geen lange periode of duizend jaar. Dat heb jij laatst uitgelegd volgens mij.
quote:Weet je wat jij doet? In je vorige quote doe je net alsof jij alsof je het allemaal wel weet
Kan mij die verschillende kijken op de messias schelen? Die kijken zijn ook maar door mensen die niet weten waar ze over praten. Het gaat mij om wat er staat, niet wat mensen ervan maken. Als jij mij een tekst kan aanwijzen waarin een profetie gelezen kan worden dat de messias twee keer zal komen ben je een hele grote. Dat staat er namelijk niet in.quote:Er is binnen het jodendom grote verschillen over de kijk van de messias. Niet alleen was een messias geweest voor joden maar ook andere mensen in spe.
Jij praat hier specifiek over de David verlosser , ja dat zijn ze allemaal niet geweest. Maar er zijn meer voorspellingen. Lees nog maar goed de TeNaCH.
Ik weet niet wat jij hier allemaal wil zeggen, voor mij is dit allemaal lucht. Probeer eens, door middel van teksten, jouw gelijk aan te tonen. Door te beweren dat er verschillen zijn zeg je in feite niks.quote:Ik kan je zeggen dat het messiaschap niet zo'n probleem vormt tussen het jodendom en Christendom , al denken de Christenen dat.
Jodendom is meer dan een religie
Er bestaan zoveel jodendoms , er bestaan zoveel Halacha's . Iemand die zegt er is 1 jodendom klopt niet , er is GEEN 1 jodendom. De verschillende kijken op het jodendom maakt JUIST het jodendom! Dat is altijd onze overleving geweest.Een jood is lid van een gemeenschap , niet wat hij geloofd. Iemand uitsluiten om wat hij geloofd in ondenkbaar in het jodendom
Nee, omdat je gewoon jouw eigen mening niet vertelt, het enige wat je wel doet is kritiek leveren.En zeggen dat het allemaal niet zo is, niet hoe het wel is. Waarschijnlijk omdat je zelf niet weet wat je zegt.quote:Omdat het je niet bevalt. Ik kan ook zoals jij gaan doen
Men is meervoud. Zowel in Nederlands als in Engels. Wat begrijp je hieraan niet?quote:'Men , men' wie is men? Ik?
Weet ik veel wat jij in het adam en eva topic aan het vertellen bent. Boeit mij ook weinig moet ik zeggen. Jij bent geen bron die ik onvoorwaardelijk geloof. Ik reageer op christenen, dus ik gebruik christelijke bronnen. Lijkt mij heel logisch, jou misschien niet maar dat ligt meer aan jouw logica.quote:Even jou manier van discussie voeren:
Hoepel toch op, heb je gelezen wat ik schreef over Adam en Chawa in het Adam topic? Kom dan maar eens terug om mij met zulke christelijke troep te bevuilen
Boeh!quote:Euh?
Anderen wel, en ik reageerde op anderen kerel!quote:Ik heb heel die slang niet genoemd kerel!!
Schitterende mythe, een slang die geschapen is om te liegen. als dat zo is dan is het dus gods schuld dat hij de mensen verleidde?quote:Overigens,
De slang is geschapen om te liegen. Ben jij geschapen om te liegen? Ja? Nou dan noem ik je een leugenaar. En als ik je dat noem is toch geen probleem want je spreekt de waarheid, je spreekt naar je aard
Haha, je hebt niet alleen een grote mond maar je leest ook nog niet goed als je reageert op anderen? Als je namelijk wel goed gelezen had wist je dat ik specifiek reageerde op mensen die de slang een leugenaar noemden. Terwijl dit dus niet waar is, zoals (in de christelijke bijbel) god (of g-d, god hebben zijn ziel, o nee dat is een andere sekte) zelf ook bekend in gen 3:22. Maar dat willen mensen die zichzelf christen noemen niet erkennen, en daarom zijn het leugenaars. Of bedrogen mensen, als ze het zelf niet weten.quote:Maar beetje rare vergelijking om met de slang te komen terwijl ik zei dat je al die christenen ,joden en moslims leugenaars noemen omdat 'ze niet goed de Tora lezen' zoals jij.
Je moet eens goed lezen voordat je reageert dan weet je ook dat ik ze geen leugenaars noem omdat ze de hele bijbel verkeerd lezen en ik goed, maar het gaat mij specifiek om de relatie tussen god en slang.quote:Laten we gewoon zeggen :
Jij weet alles ,je hebt alle waarheid in pacht( anders zal je ze geen leugenaars noemen)
Maar als jij de waarheid in pacht hebt, jij leest de bijbel wel goed (zeg je) waarom heb je dan zo de neiging om joden, christenen en moslims voor leugenaars te betichtten? Daar struikelde ik over. Dat je alles prima weet boeit me eigenlijk niet.Dan hoeven we ook niet meer in discussie te gaan.
Vroeger was er wel degelijk een land dat Israel heette, lees maar na in jouw thora of in de bijbel. En daarover gaat het. Dat men nu in diaspora is kan natuurlijk geen moer schelen. Israel is heel wat anders dan het joodse volk overigens. Je bent jood als je van JUDA afstamt,quote:En jij wilde de gioer doen??
Geen moer uit nog wel? Haha nou ik kan je natuurlijk niet van gedachten veranderen. Je gelooft dat maar.
Israel is het joodse volk! Dat IS Israel!! Zij zijn hier! In Nederland, Europa, Amerika , azie en het MO. Ze zijn er! Nog steeds. We praktiseren onze religie al meer dan duizenden jaren en onze cultuur.
Wat heeft de omringende landen met Israel te maken?
Israel is overduidelijk het LAND, terwijl het jodendom vooral gaat over de religie.quote:Ken je joodse gebeden? Je kent de Tora/Bijbel toch? Waarom kom je dan aan met
quote:
Of israel nou een land is of een volk maakt geen moer uit
In de Tora/Bijbel wel.
Misschien eerst goed lezen voordat je reageert, zou een hoop problemen voorkomen.quote:Wat je gelooft maakt me niks uit. Maar als jij graag dat wil zien prima jouw kijk toch?
Ieder heeft zijn eigen manier
Maar elkaar van leugenaar betichtten zullen we maar niet doen he
Oh, ik wil best aannemen dat een geloof in creatie, en de overtuiging dat het je taak was om zoveel mogelijk over die creatie te leren, een positieve invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de wetenschap.quote:Op donderdag 18 juli 2013 15:02 schreef man1986 het volgende:
[..]
Creatie (door God) gaf mensen (en geeft nog steeds) een gerechtvaardigde reden om de werking van de kosmos te begrijpen. Men had een reden om onderzoek te verrichten, want ze waren onder de indruk dat als God zou bestaan, dat wetmatigheden en orde in het heelal ook zou bestaan. Er was met andere woorden een basis te vinden om daarop voort te bouwen. Gevolg? De bloei der wetenschap zoals we die kennen.
Enkel in het westen is zo'n bloei te noteren. In geen enkel ander cultuur of samenleving was de drang en noodzaak zo groot geweest als in de joods-christelijke samenleving. Dat heeft weldegelijk een onderliggende oorzaak en dient correct begrepen te worden om zaken, zoals creatie en creationisten, in perspectief te bekijken door de geschiedenis heen.
Wat versta je onder creatie(ionisme)?quote:Op donderdag 18 juli 2013 17:53 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Oh, ik wil best aannemen dat een geloof in creatie, en de overtuiging dat het je taak was om zoveel mogelijk over die creatie te leren, een positieve invloed heeft gehad op de ontwikkeling van de wetenschap.
Dat heeft verder niet zoveel te maken met de (jouw?) stelling dat creationisme een serieuze tak van wetenschap (of een andere methode om tot betrouwbare kennis te komen) is. Of zie jij dat anders?
quote:Op donderdag 18 juli 2013 16:54 schreef Skillsy het volgende:
[..]
Nee ik heb niks daarover uitgelegd.
Jom = dag
Maar (-zucht- ga ik er toch mee in he) het is niet in strijd met de wetenschap. Wij ( meeste joden) omarmen de wetenschap over de leeftijd van de aarde, dat is niet in strijd met de ToraJe bent op dreef. Een mooi betoog.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.De omstandigheden zijn ideaal voor de wereld die wij kennen ja. Maar dat wil niet zeggen dat er geen leven kan zijn als de omstandigheden iets of heel anders waren geweest. De wereld zou er anders uitzien. Maar als er een levensvorm mogelijk is kan er ook evolutie plaatsvinden. Een andere dan die wij nu kennen maar toch.quote:De geleerden zijn het erover eens dat er een zeer wankel evenwicht bestaat tussen alle levensvormen op aarde en de atmosfeer die onze planeet omringt.
Ze spreken van een 'systeem van samenwerking' tussen de vijf miljoen soorten dieren en planten op aarde en zijn steenformaties, watermassa's en blauwe hemel. Zonder het wankele evenwicht tussen alle levensvormen en de omstandigheden van onze atmosfeer zou er de planteer aarde geen leven zijn.
Als voorbeeld van het 'systeem van samnwerking' beschrijft de Britse scheikuindige en uitvinder James Lovelock dat de atmosfeer van de aarde zo is gevormd dat hij op wonderbaarlijke wijze aan de behoeften van het leven tegemoet komt. "Zonder zuurstof bijv , zou er geen ademhaling zijn, maar met net ene klein beetje meer zuustof, als was het maar 25 ipv 21 % , zou de hele levende wereld spontaan vlam vatten"
Kijk zo denk ik erover.
Het idee dat het universum gecreëerd is door een schepper.quote:Op donderdag 18 juli 2013 17:57 schreef man1986 het volgende:
[..]
Wat versta je onder creatie(ionisme)?
Heb jij argumenten die dat idee ontkracht?quote:Op donderdag 18 juli 2013 18:15 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Het idee dat het universum gecreëerd is door een schepper.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |