abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 19 juli 2013 @ 08:37:05 #201
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129111806
Wel grappig te zien dat Nederlanders meer op de perfectie van de Engelse taal zijn gesteld dan de Britten en Amerikanen zelf.

De spel- en spreekfouten die soms worden gemaakt door de mensen die Engels als moedertaal hebben.. ;(
reset
pi_129111827
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 08:37 schreef Individual het volgende:
Wel grappig te zien dat Nederlanders meer op de perfectie van de Engelse taal zijn gesteld dan de Britten en Amerikanen zelf.

De spel- en spreekfouten die soms worden gemaakt door de mensen die Engels als moedertaal hebben.. ;(
Goed punt ja. Ik merk het ook met Spaans, al is mijn Spaans niet perfect, het is inmiddels mijn 2e taal doordat mijn Engels achteruitgegaan is.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 19 juli 2013 @ 08:51:28 #203
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129112036
IPV perfectie van de taal is het belangrijker dat je verstaan wordt en verstaat. Ik spreek Duits, maar de der-die-das-dem-den regels ken ik heel slecht. Mocht ik naar Duitsland verhuizen zal het vast beter worden, maar de basis is er en ik kan converseren.

Mijn Spaans is heel basis, maar ik kan iig door Spaanstalige landen reizen. M'n Frans is nog slechter, maar als het echt moet..

Zo ook met Engels. Als je je verstaanbaar kan maken in de pub krijg je een berg complimenten: "Your English is really good!" :)
reset
pi_129112222
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 08:37 schreef Individual het volgende:

Ja hallo, dat is voor Nederlands toch net zo.
Als je ziet hoe sommige Nederlanders schrijven en spreken.... "me boek" om maar een heel erg veel voorkomende fout te pakken...

Een vreemde taal leer je denk ik wat anders omdat je moederstaal leren samengaat met het proces van leren spreken.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 09:14:49 #205
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_129112364
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:05 schreef Alentejana het volgende:
Als je ziet hoe sommige Nederlanders schrijven en spreken.... "me boek" om maar een heel erg veel voorkomende fout te pakken...

Een vreemde taal leer je denk ik wat anders omdat je moederstaal leren samengaat met het proces van leren spreken.
^^ Klopt. In je eigen taal slik je snel de helft van je woorden in. Een taalgenoot snapt dat nog wel, iemand die de taal nog niet volledig beheerst komt er dan niet meer uit.
Voorbeeld: "damoeniezo" i.p.v. "dat moet niet zo". Of "'kom er an" i.p.v. "ik kom er aan".
censuur :O
pi_129112397
Wat dacht je van vervormingen als "effe pakke"?
(en dan "even" ook nog gaan schrijven als ff)
pi_129112510
Het heeft ook te maken met internet, waar mensen veel sneller schrijven/tappen (of hoe noem je het "tikken" op een smartphone) en spreektaal erin gooien (doe ik zelf ook en met mijn Nederlands was nooit iets mis -nu merk ik wel dat het achteruit gaat, nu ik het minder spreek-).

Alsof we allemaal als Adriaan van Dis :r moeten praten.
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

vrijdag 19 juli 2013 @ 09:30:30 #208
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129112646
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:05 schreef Alentejana het volgende:

[..]

Begrijp ik, maar m'n Duits komt niet zo van school want die waren wel heel erg gespietst op den naamvallen. ..eerst de naamvallen correct leren en dan gaan we je wat nuttigs leren over de taal.. Ik had Duitse vrienden die het geen ene klap boeide en daar heb ik veel meer van geleerd.

Leer eerst de basis van converseren en dan de details als er tijd voor is. Mensen (behalve Noord Fransen) verstaan je liever dan dat je heel hard moet nadenken of het der, den of dem is.

Heb je liever dat mensen zeggen "me boek" dan "mijn.. eh wat is het volgende woord ook alweer? ff denken hoor zodat ik het perfect doe".

Natuurlijk is correct spreken belangrijk, maar de boodschap overbrengen nog veel meer.
reset
  vrijdag 19 juli 2013 @ 09:33:59 #209
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129112716
quote:
12s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:23 schreef El_Matador het volgende:
Het heeft ook te maken met internet, waar mensen veel sneller schrijven/tappen (of hoe noem je het "tikken" op een smartphone) en spreektaal erin gooien (doe ik zelf ook en met mijn Nederlands was nooit iets mis -nu merk ik wel dat het achteruit gaat, nu ik het minder spreek-).

Alsof we allemaal als Adriaan van Dis :r moeten praten.
Met je spreektaal is niets mis iig. :P

..en voor schrijftaal hebben we fok waar je wordt gewezen op je fouten.
reset
pi_129112732
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:33 schreef Individual het volgende:

[..]

Met je spreektaal is niets mis iig. :P
Dank je. Kind van 2 docenten, dat scheelt.

vrijdag 19 juli 2013 @ 09:40:23 #211
179075 hugecooll
Deelt corrigerende tikken uit
pi_129112821
kijk iedereen ineens taalkundige zijn :')
pi_129112944
Het ging er niet om dat we allemaal perfect moeten spreken, maar dat een eigen taal blijbaar "minder serieus" genomen wordt dan een vreemde taal die we leren.
Dat is ook gewoon logish.

Wat betreft de boodschap overbrengen...
Ik merk toch dat veel mensen moeite hebben duidelijk zijn en ook dat er vaak dingen totaal anders worden opgevat dan wat er staat. Ik denk dat het beide veel te maken hebben met emotie.

Mijn ex moest rapporten schrijven en die las ik dan door. Als je zag hoe sterk in dat in kon korten en hoeveel dingen totaal anders geschreven moesten worden om kloppende zinnen te maken. En dan alleen om het begrijpend te maken, taal technisch bleven er dan denk ik nog wel genoeg fouten in want ik ben ook niet echt perfect.

En op Fok! kom ik soms ook OP´s tegen dat ik denk "wat bedoeld hij of zij nou eigenlijk?" Dat je echt moet gaan zitten puzzelen.
Dan gaat de boodschap dus echt verloren door het slechte taal gebruik.
pi_129112982
wilders is gewoon een viese homo die maar 1 taal spreekt...die van hitler
Ajax is mijn leven!
  vrijdag 19 juli 2013 @ 09:50:11 #214
179075 hugecooll
pi_129113042
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:45 schreef Alentejana het volgende:
Het ging er niet om dat we allemaal perfect moeten spreken, maar dat een eigen taal blijbaar "minder serieus" genomen wordt dan een vreemde taal die we leren.

Ik merk toch dat veel mensen moeite hebben duidelijk zijn en ook dat er vaak dingen totaal anders worden opgevat dan wat er staat. Ik denk dat het beide veel te maken hebben met emotie.

Mijn ex moest rapporten schrijven en die las ik dan door. Als je zag hoe sterk in dat in kon korten en hoeveel dingen totaal anders geschreven moesten worden om kloppende zinnen te maken. En dan alleen om het begrijpend te maken, taal technisch bleven er dan denk ik nog wel genoeg fouten in want ik ben ook niet echt perfect.

En op Fok! kom ik soms ook OP´s tegen dat ik denk "wat bedoeld hij of zij nou eigenlijk?" Dat je echt moet gaan zitten puzzelen.
even quoten voor de ninja het verbetert
pi_129113069
quote:

Excusé moi, maar dat wat je beschrijft over verloedering van de taal, en het niet kunnen overbrengen van je boodschap is uitstekend van toepassing op je eigen verhaal...
pi_129113169
Darling, ten eerste heb ik ook duidelijk gezegd in hetzelfde verhaal dat ik niet perfect ben.
Ten tweede is nederlands dus mijn eigen taal, geen aangeleerde dus maak ik er meer fouten in, waren we al uit, ten derde heb ik ook nooit beweerd een uitzondering te zijn op de verloedering.
Snelheid van werken heeft trouwens ook invloed.
Overigens schaam ik me wel, want ik ben ben schrijfster. :o
Maar ik kan er om lachen, want ik ben geen oude azijnpisser. :P

En bedankt fantasyboy voor het leveren van een schitterend voorbeeld van hoe mensen zich tegenwoordig uiten.
  vrijdag 19 juli 2013 @ 09:58:39 #217
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129113201
quote:
Dat is nog een hele kunst ook al spreek je de taal perfect. En dan komt er ook nog eens mensenkennis bij kijken.

Dezelfde boodschap kan goed maar ook slecht worden opgevat afhankelijk van het woordgebruik en dat is in elke taal hetzelfde.

"a good politician will make you smile on your way to hell"
reset
pi_129113220
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:56 schreef Alentejana het volgende:
Darling, ten eerste heb ik ook duidelijk gezegd in hetzelfde verhaal dat ik niet perfect ben.
Ten tweede is nederlands dus mijn eigen taal, geen aangeleerde dus maak ik er meer fouten in, waren we al uit, ten derde heb ik ook nooit beweerd een uitzondering te zijn op de verloedering.
Snelheid van werken heeft trouwens ook invloed.
Overigens schaam ik me wel, want ik ben ben schrijfster. :o
Maar ik kan er om lachen, want ik ben geen oude azijnpisser. :P

En bedankt fantasyboy voor het leveren van een schitterend voorbeeld van hoe mensen zich tegenwoordig uiten.
Je zou een punt hebben als je een klein foutje zou maken, maar in zo'n korte post werkelijk tenenkrommende fouten maken terwijl je beweerd (laat ik even in jouw wereldje blijven) dat JIJ veeeel beter schrijft dan je ex-vriend is toch wel erg merkwaardig.

Dat je schrijfster bent, maakt het alleen nog maar erger.

pi_129113234
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:58 schreef Individual het volgende:

[..]

Dat is nog een hele kunst ook al spreek je de taal perfect. En dan komt er ook nog eens mensenkennis bij kijken.

Dezelfde boodschap kan goed maar ook slecht worden opgevat afhankelijk van het woordgebruik en dat is in elke taal hetzelfde.

"a good politician will make you smile on your way to hell"
Het is vooral de Nederlandse directheid. In welk buitenland dan ook veroordeelt men niet zo snel als in Nederland. Vooral zonder enige voorkennis. Dat zie je elders gewoon niet.

pi_129113370
quote:
11s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:59 schreef El_Matador het volgende:

[..]

Je zou een punt hebben als je een klein foutje zou maken, maar in zo'n korte post werkelijk tenenkrommende fouten maken terwijl je beweerd (laat ik even in jouw wereldje blijven) dat JIJ veeeel beter schrijft dan je ex-vriend is toch wel erg merkwaardig.

Dat je schrijfster bent, maakt het alleen nog maar erger.
quote:
Als ik de tijd had genomen om het door te lezen had ik de fouten uit mijn post gehaald, maar die heb ik niet genomen. Zal het voortaan wel doen, meneer de doder.

Dat ik schrijfster ben wil ook niet meteen zeggen dat ik foutloos met taal omga.
En ik heb gezegd dat ik me schaam voor de fouten die ik heb gemaakt.
Maar vind je het echt nodig om nu zo persoonlijk te worden?
Want dan kunnen we beter overgaan tot prive berichten...
  vrijdag 19 juli 2013 @ 10:10:47 #221
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129113430
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:33 schreef Individual het volgende:

..en voor schrijftaal hebben we fok waar je wordt gewezen op je fouten.
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 09:51 schreef Fides het volgende:

[..]

Excusé moi, maar dat wat je beschrijft over verloedering van de taal, en het niet kunnen overbrengen van je boodschap is uitstekend van toepassing op je eigen verhaal...
:P
reset
  vrijdag 19 juli 2013 @ 10:19:15 #222
179075 hugecooll
pi_129113631
Kweekt een rave en zij pekt uw ogen uit
  vrijdag 19 juli 2013 @ 10:19:34 #223
262 Re
Kiss & Swallow
pi_129113642
ik blijf het grappig vinden hoor, "een sluimerend probleem"? In de VS spreken er ondertussen meer mensen Spaans dan Engels maar dat is niet echt een probleem naar mijn weten. Percentagegewijs valt dat hier dus wel mee
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  vrijdag 19 juli 2013 @ 10:20:43 #224
179075 hugecooll
pi_129113666
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 10:19 schreef Re het volgende:
ik blijf het grappig vinden hoor, "een sluimerend probleem"? In de VS spreken er ondertussen meer mensen Spaans dan Engels maar dat is niet echt een probleem naar mijn weten. Percentagegewijs valt dat hier dus wel mee
WOON JIJ IN DE VS DAN?!
  vrijdag 19 juli 2013 @ 10:26:32 #225
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129113817
quote:
3s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 10:19 schreef Re het volgende:
In de VS spreken er ondertussen meer mensen Spaans dan Engels maar dat is niet echt een probleem naar mijn weten.
Linkje? :D

http://en.wikipedia.org/wiki/Languages_of_the_United_States
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')