quote:Op vrijdag 19 juli 2013 11:14 schreef Alentejana het volgende:
het was niet zo dat ik de strenge juf uithing.)
ik ga hier eens op letten, is mij nooit opgevallenquote:Op vrijdag 19 juli 2013 12:13 schreef Alentejana het volgende:
[..]
O hemel, Zaans, daar kan ik een leuke anekdote over vertellen. Beetje off topic maar toch:
Ik had Zaans sprekende vriendinnen dus was daar aangewend.
Woonde ik in Alkmaar, kwam er een man aan de deur die vroeg of hij de stekker van een apparaat in het stopcontact binnen mocht steken, want hij ging de leuzen van de muur verwijderen. Geschrokken liep ik mee naar buiten "Luizen? Waar?" Ik begreep mijn fout toen ik de woorden op de muur zag.
(Voor die geen zaans spreken de "ui" wordt in het zaans uitgesproken als "eu".)
Dit.quote:Op woensdag 17 juli 2013 15:49 schreef HeatWave het volgende:
Geen probleem, Nederlands afschaffen, overgaan op het Engels. Win-win.
Ik snap dit echt niet, waarom zou je zo graag je moedertaal af willen schaffen. Is het niet hip genoeg, of te moeilijk, heb je de werkwoordspelling nog niet onder de knie?quote:
Amerika is grappig genoeg juist een land dat de jure niet eens een officiële taal heeft. Op Federaal niveau wordt er helemaal niets geregeld over taal. De natives die nog over zijn spreken nog gewoon hun eigen talen en mogen dat ook gewoon....quote:Op zaterdag 20 juli 2013 11:23 schreef Alentejana het volgende:
Dat gaat makkelijk zat, op scholen les geven in het Engels, Nederlands verbieden en boetes uit gaan delen als je Nederlands hoort spreken.
Het is de Amerikanen prima gelukt om de meeste inheemse talen uit te roeien.
Maar dat moet je niet willen. Taal is deel van je cultuur.
Je kunt best Engels als voertaal hebben, maar daarmee hoef je de oorspronkelijke taal niet af te schaffen.
Met Amerikanen bedoel je toch alle mensen van die 2 continenten?quote:Op zaterdag 20 juli 2013 11:23 schreef Alentejana het volgende:
.
Het is de Amerikanen prima gelukt om de meeste inheemse talen uit te roeien.
quote:Op zaterdag 20 juli 2013 10:10 schreef Alisa_jade het volgende:
[..]
Ik snap dit echt niet, waarom zou je zo graag je moedertaal af willen schaffen. Is het niet hip genoeg, of te moeilijk, heb je de werkwoordspelling nog niet onder de knie?
Eén taal is makkelijk om te communiceren. Nederlands is sowieso een overbodige en lelijke taal met een beperkte woordenschat. Er is geen enkele reden om Nederlands te blijven onderwijzen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 10:10 schreef Alisa_jade het volgende:
[..]
Ik snap dit echt niet, waarom zou je zo graag je moedertaal af willen schaffen. Is het niet hip genoeg, of te moeilijk, heb je de werkwoordspelling nog niet onder de knie?
Eén taal om te communiceren gaat echt nooit gebeuren, er zijn nog zat volkeren die wel blij zijn met hun taal. Dat mensen graag onnodig Engels gebruiken, betekent niet dat er te weinig Nederlandse woorden zijn. Er zijn zelfs gigantisch veel woorden in het Nederlands. (Het Nederlands-Vlaamse instituut voor lexicologie, INL, schat het aantal woorden op meer dan één miljoen) Daar zullen ongetwijfeld veel leenwoorden bij zitten, maar dat heeft het Engels ook. Het Engels is dan al helemaal bijeengeraapt uit verschillende talen. Voor mijn gevoel bestaat het Engels grotendeels uit Franse woorden die verkeerd worden uitgesproken. Dat Nederlands lelijk zou zijn is natuurlijk subjectief. Een gebrekkige beheersing van de taal door veel moedertaalsprekers, draagt trouwens ook niet bij aan de schoonheid van een taal.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 13:24 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
[..]
Eén taal is makkelijk om te communiceren. Nederlands is sowieso een overbodige en lelijke taal met een beperkte woordenschat. Er is geen enkele reden om Nederlands te blijven onderwijzen.
Er zijn veel meer mensen die Engels spreken dus is het logischer om Nederlands op te heffen en volgens mij staat het Nederlands bekend om zijn kleine woordenschat.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 13:56 schreef Alisa_jade het volgende:
[..]
Eén taal om te communiceren gaat echt nooit gebeuren, er zijn nog zat volkeren die wel blij zijn met hun taal. Dat mensen graag onnodig Engels gebruiken, betekent niet dat er te weinig Nederlandse woorden zijn. Er zijn zelfs gigantisch veel woorden in het Nederlands. (Het Nederlands-Vlaamse instituut voor lexicologie, INL, schat het aantal woorden op meer dan één miljoen) Daar zullen ongetwijfeld veel leenwoorden bij zitten, maar dat heeft het Engels ook. Het Engels is dan al helemaal bijeengeraapt uit verschillende talen. Voor mijn gevoel bestaat het Engels grotendeels uit Franse woorden die verkeerd worden uitgesproken. Dat Nederlands lelijk zou zijn is natuurlijk subjectief. Een gebrekkige beheersing van de taal door veel moedertaalsprekers, draagt trouwens ook niet bij aan de schoonheid van een taal.
Volgens die logica zou zelfs het Engels afgeschaft moeten worden, zodat Mandarijn de wereldwijde voertaal wordt. Dat laatste weet ik niet, vraag me ook af waar je het hebt vernomen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 14:18 schreef Byzantynixschii het volgende:
[..]
Er zijn veel meer mensen die Engels spreken dus is het logischer om Nederlands op te heffen en volgens mij staat het Nederlands bekend om zijn kleine woordenschat.
Dat klopt. Ik zou het dan ook geen probleem vinden als we beginnen met onderwijzen van Mandarijn op onze scholen.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 15:00 schreef Alisa_jade het volgende:
[..]
Volgens die logica zou zelfs het Engels afgeschaft moeten worden, zodat Mandarijn de wereldwijde voertaal wordt. Dat laatste weet ik niet, vraag me ook af waar je het hebt vernomen.
Ik ga voor het gemak uit dat je de VS bedoeld.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 11:27 schreef Fides het volgende:
[..]
Amerika is grappig genoeg juist een land dat de jure niet eens een officiële taal heeft. Op Federaal niveau wordt er helemaal niets geregeld over taal. De natives die nog over zijn spreken nog gewoon hun eigen talen en mogen dat ook gewoon....
Cultural survival vs forced assimilationquote:After the end of the Indian Wars, in the late 19th and early 20th centuries, the government outlawed the practice of traditional religious ceremonies. It established boarding schools which children were required to attend. In these schools they were forced to speak English, study standard subjects, attend church, and leave tribal traditions behind.
Wat wetten betreft:quote:Ethnologue, published by SIL International, estimates that of the more than two million people who identify themselves as American Indians in the United States, only 361, 978 still speak one of the remaining 154 indigenous languages, and many of those are only spoken by the very old. This is about half the number of languages spoken in 1492 in what would become the United States. At one extreme, seven of the remaining 154 languages are spoken by only one person (Coos, Eyak, Kalapuya, Coast Miwok, Plains Miwok, Northeastern Pomo, and Serrano), and at the other extreme, 148,530 of an estimated 250,000 Navajos still speak their Diné language. American Indian languages, which cannot be helped by immigration like other minority languages in the United States, are becoming extinct, one after another.
quote:The old idea that all Americans should just speak English is being promoted by groups like U.S. English (once led by Linda Chavez) and English First. These groups advocate an amendment to the U.S. Constitution to make English the official language of the United States and to limit legally the use of other languages. Already, half the states have some kind of Official English law. Louisiana's 1811 law is the earliest of these, and Utah's 2000 law is the most recent. This concern over the importance of English is comparatively recent: 21 of the 26 states with Official English laws passed them since 1981. -
Dat ze in Indonesië totaal geen Nederlands (meer) spreken heeft natuurlijk ook te maken met de agressieve dekolonisatie. Voor de rest heeft Nederland recentelijk natuurlijk weinig kolonies gehad (vergeleken met de Fransen of Britten), maar zelfs in de VS bleef het Nederlands nog wel een tijdje zichtbaar (president Martin van Buren sprak in 1850 ofzo nog Nederlands als eerste taal, terwijl Nederland al 200-150 jaar geen moer meer te vertellen had in die regionen).quote:Op zaterdag 20 juli 2013 14:03 schreef Individual het volgende:
Als kolonisator was het wel handig dat wij hun taal leerden en zelf een 'geheimtaal' spraken. Echt de VOC mentaliteit. Het hoefde geen Nederland 2 te worden door onze taal en religie op te dringen. Zijn er buiten Suriname kolonies waar ze Nederlands spreken? Afrikaans doet niet mee omdat het toch een andere geschiedenis heeft.
Zo hier en daar kom je een oude Indo tegen die nog wat Nederlands spreekt, maar het is nooit de lingua franca geweest.quote:Op zaterdag 20 juli 2013 15:28 schreef Fides het volgende:
[..]
Dat ze in Indonesië totaal geen Nederlands (meer) spreken heeft natuurlijk ook te maken met de agressieve dekolonisatie. Voor de rest heeft Nederland recentelijk natuurlijk weinig kolonies gehad (vergeleken met de Fransen of Britten), maar zelfs in de VS bleef het Nederlands nog wel een tijdje zichtbaar (president Martin van Buren sprak in 1850 ofzo nog Nederlands als eerste taal, terwijl Nederland al 200-150 jaar geen moer meer te vertellen had in die regionen).
En waarom Afrikaans niet mee zou tellen zou je me ook wel mogen uitleggen, want het is natuurlijk wel een duidelijke Nederlandse stempel die is achtergelaten.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |