abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_129118151
Auw
pi_129119094
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 11:14 schreef Alentejana het volgende:
het was niet zo dat ik de strenge juf uithing. ;) )

-O-

Heel mijn beeld aan duigen.
The only limit is your own imagination
Ik ben niet gelovig aangelegd en maak daarin geen onderscheid tussen dominees, imams, scharenslieps, autohandelaren, politici en massamedia

Waarom er geen vliegtuig in het WTC vloog
  vrijdag 19 juli 2013 @ 13:13:06 #278
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129119101
Wifey is gewoon wife met een 'y' erachter, net zoals hubby voor husband. Niet wijf zoals in NL.
reset
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:43:27 #279
342435 Life2.0
#deadprez4mod
pi_129143677
quote:
0s.gif Op vrijdag 19 juli 2013 12:13 schreef Alentejana het volgende:

[..]

O hemel, Zaans, daar kan ik een leuke anekdote over vertellen. Beetje off topic maar toch:
Ik had Zaans sprekende vriendinnen dus was daar aangewend.

Woonde ik in Alkmaar, kwam er een man aan de deur die vroeg of hij de stekker van een apparaat in het stopcontact binnen mocht steken, want hij ging de leuzen van de muur verwijderen. Geschrokken liep ik mee naar buiten "Luizen? Waar?" Ik begreep mijn fout toen ik de woorden op de muur zag.

(Voor die geen zaans spreken de "ui" wordt in het zaans uitgesproken als "eu".)
ik ga hier eens op letten, is mij nooit opgevallen :o
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:49:53 #280
137562 rakotto
Anime, patat en video games
pi_129143867
Nederlands afschaffen.
All wars are civil wars, because all men are brothers. ~François Fénelon
  zaterdag 20 juli 2013 @ 00:58:15 #281
186587 Byzantynixschii
... .. an odd duck .. ...
pi_129144094
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 15:49 schreef HeatWave het volgende:
Geen probleem, Nederlands afschaffen, overgaan op het Engels. Win-win.
Dit.
Op maandag 20 augustus 2018 16:30 schreef de_boswachter het volgende:
Je verwijt de ouders overmacht
pi_129148104
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 00:58 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Dit.
Ik snap dit echt niet, waarom zou je zo graag je moedertaal af willen schaffen. Is het niet hip genoeg, of te moeilijk, heb je de werkwoordspelling nog niet onder de knie?
pi_129148752
En hoe wil je een taal "afschaffen"?
pi_129149097
Dat gaat makkelijk zat, op scholen les geven in het Engels, Nederlands verbieden en boetes uit gaan delen als je Nederlands hoort spreken.
Het is de Amerikanen prima gelukt om de meeste inheemse talen uit te roeien.
Maar dat moet je niet willen. Taal is deel van je cultuur.
Je kunt best Engels als voertaal hebben, maar daarmee hoef je de oorspronkelijke taal niet af te schaffen.
pi_129149173
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:23 schreef Alentejana het volgende:
Dat gaat makkelijk zat, op scholen les geven in het Engels, Nederlands verbieden en boetes uit gaan delen als je Nederlands hoort spreken.
Maar dat moet je niet willen. Taal is deel van je cultuur.
Je kunt best Engels als voertaal hebben, maar daarmee hoef je de oorspronkelijke taal niet af te schaffen.
Amerika is grappig genoeg juist een land dat de jure niet eens een officiële taal heeft. Op Federaal niveau wordt er helemaal niets geregeld over taal. De natives die nog over zijn spreken nog gewoon hun eigen talen en mogen dat ook gewoon....
  zaterdag 20 juli 2013 @ 11:33:29 #286
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129149276
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:23 schreef Alentejana het volgende:
.
Met Amerikanen bedoel je toch alle mensen van die 2 continenten?
reset
  zaterdag 20 juli 2013 @ 11:44:39 #287
397420 tribalwars
jongen 17 jarig
pi_129149449
taal is cultuur en dat kun je niet afschaffen.
ben een 17 jarig jongen die woont in nederland. mijn woonplaats hou ik graag prive.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 13:15:51 #288
3542 Gia
User under construction
pi_129151408
Het Nederlands verslechtert m.i. het ergst door sms-taal.
Hoe vaak zie je hier op Fok het gebruik van 'is', terwijl ze 'eens' bedoelen.
En dan fouten als 'enigsinds' of 'zo en zo'. Tenenkrommend.

Denk dat een tweede taal als Engels echt niet erger voor taalverloedering zorgt.
Dus, gewoon strenger les op de scholen. Blijven zitten als Nederlands niet voldoende is.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 13:24:40 #289
186587 Byzantynixschii
pi_129151581
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:10 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Ik snap dit echt niet, waarom zou je zo graag je moedertaal af willen schaffen. Is het niet hip genoeg, of te moeilijk, heb je de werkwoordspelling nog niet onder de knie?
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 10:10 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Eén taal is makkelijk om te communiceren. Nederlands is sowieso een overbodige en lelijke taal met een beperkte woordenschat. Er is geen enkele reden om Nederlands te blijven onderwijzen.
pi_129151771
wat een onzin, het is toch helemaal niet zo dat delen van de bevolking engels spreken? het is voor iedereen en tweede taal, want maakt het nou uit of we die goed leren op jonge leeftijd? dat schept toch gen enkel probleem met een tweetalige bevolking, zoals je dat in landen ziet waar aparte bevolkingsgroepen andere talen spreken?
pi_129152375
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:24 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

[..]

Eén taal is makkelijk om te communiceren. Nederlands is sowieso een overbodige en lelijke taal met een beperkte woordenschat. Er is geen enkele reden om Nederlands te blijven onderwijzen.
Eén taal om te communiceren gaat echt nooit gebeuren, er zijn nog zat volkeren die wel blij zijn met hun taal. Dat mensen graag onnodig Engels gebruiken, betekent niet dat er te weinig Nederlandse woorden zijn. Er zijn zelfs gigantisch veel woorden in het Nederlands. (Het Nederlands-Vlaamse instituut voor lexicologie, INL, schat het aantal woorden op meer dan één miljoen) Daar zullen ongetwijfeld veel leenwoorden bij zitten, maar dat heeft het Engels ook. Het Engels is dan al helemaal bijeengeraapt uit verschillende talen. Voor mijn gevoel bestaat het Engels grotendeels uit Franse woorden die verkeerd worden uitgesproken. Dat Nederlands lelijk zou zijn is natuurlijk subjectief. Een gebrekkige beheersing van de taal door veel moedertaalsprekers, draagt trouwens ook niet bij aan de schoonheid van een taal.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 14:03:24 #292
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129152597
Als kolonisator was het wel handig dat wij hun taal leerden en zelf een 'geheimtaal' spraken. Echt de VOC mentaliteit. Het hoefde geen Nederland 2 te worden door onze taal en religie op te dringen. Zijn er buiten Suriname kolonies waar ze Nederlands spreken? Afrikaans doet niet mee omdat het toch een andere geschiedenis heeft.
reset
  zaterdag 20 juli 2013 @ 14:18:52 #293
186587 Byzantynixschii
pi_129153190
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 13:56 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Eén taal om te communiceren gaat echt nooit gebeuren, er zijn nog zat volkeren die wel blij zijn met hun taal. Dat mensen graag onnodig Engels gebruiken, betekent niet dat er te weinig Nederlandse woorden zijn. Er zijn zelfs gigantisch veel woorden in het Nederlands. (Het Nederlands-Vlaamse instituut voor lexicologie, INL, schat het aantal woorden op meer dan één miljoen) Daar zullen ongetwijfeld veel leenwoorden bij zitten, maar dat heeft het Engels ook. Het Engels is dan al helemaal bijeengeraapt uit verschillende talen. Voor mijn gevoel bestaat het Engels grotendeels uit Franse woorden die verkeerd worden uitgesproken. Dat Nederlands lelijk zou zijn is natuurlijk subjectief. Een gebrekkige beheersing van de taal door veel moedertaalsprekers, draagt trouwens ook niet bij aan de schoonheid van een taal.
Er zijn veel meer mensen die Engels spreken dus is het logischer om Nederlands op te heffen en volgens mij staat het Nederlands bekend om zijn kleine woordenschat.
pi_129154398
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 14:18 schreef Byzantynixschii het volgende:

[..]

Er zijn veel meer mensen die Engels spreken dus is het logischer om Nederlands op te heffen en volgens mij staat het Nederlands bekend om zijn kleine woordenschat.
Volgens die logica zou zelfs het Engels afgeschaft moeten worden, zodat Mandarijn de wereldwijde voertaal wordt. Dat laatste weet ik niet, vraag me ook af waar je het hebt vernomen.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:07:55 #295
186587 Byzantynixschii
pi_129154619
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:00 schreef Alisa_jade het volgende:

[..]

Volgens die logica zou zelfs het Engels afgeschaft moeten worden, zodat Mandarijn de wereldwijde voertaal wordt. Dat laatste weet ik niet, vraag me ook af waar je het hebt vernomen.
Dat klopt. Ik zou het dan ook geen probleem vinden als we beginnen met onderwijzen van Mandarijn op onze scholen.

Ik heb geen bron voor mijn stelling. Sorry. Dat is meer zo'n stukje 'kennis' dat ik al jaren 'weet' maar misschien klopt het wel niet.
pi_129155111
(Ik kon niet eerder reageren door slechte ontvangst, het spijt me dat ik nu een beetje als spuit elf overkom, maar wilde het toch plaatsen omdat je blijkbaar verkeerd geinformeerd bent.)

quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 11:27 schreef Fides het volgende:

[..]

Amerika is grappig genoeg juist een land dat de jure niet eens een officiële taal heeft. Op Federaal niveau wordt er helemaal niets geregeld over taal. De natives die nog over zijn spreken nog gewoon hun eigen talen en mogen dat ook gewoon....
Ik ga voor het gemak uit dat je de VS bedoeld.

Ze mogen dat nu WEER, maar er is een tijd geweest dat het niet mocht en daardoor zijn er heel veel talen verloren gegaan.

Native American languages

Cultural assimilation of Native Americans

quote:
After the end of the Indian Wars, in the late 19th and early 20th centuries, the government outlawed the practice of traditional religious ceremonies. It established boarding schools which children were required to attend. In these schools they were forced to speak English, study standard subjects, attend church, and leave tribal traditions behind.
Cultural survival vs forced assimilation

quote:
Ethnologue, published by SIL International, estimates that of the more than two million people who identify themselves as American Indians in the United States, only 361, 978 still speak one of the remaining 154 indigenous languages, and many of those are only spoken by the very old. This is about half the number of languages spoken in 1492 in what would become the United States. At one extreme, seven of the remaining 154 languages are spoken by only one person (Coos, Eyak, Kalapuya, Coast Miwok, Plains Miwok, Northeastern Pomo, and Serrano), and at the other extreme, 148,530 of an estimated 250,000 Navajos still speak their Diné language. American Indian languages, which cannot be helped by immigration like other minority languages in the United States, are becoming extinct, one after another.
Wat wetten betreft:
quote:
The old idea that all Americans should just speak English is being promoted by groups like U.S. English (once led by Linda Chavez) and English First. These groups advocate an amendment to the U.S. Constitution to make English the official language of the United States and to limit legally the use of other languages. Already, half the states have some kind of Official English law. Louisiana's 1811 law is the earliest of these, and Utah's 2000 law is the most recent. This concern over the importance of English is comparatively recent: 21 of the 26 states with Official English laws passed them since 1981. -
pi_129155154
Ik ben ook tweetalig. Vind het overdreven :Y
"If you see someone without a smile, give them one of yours.”
pi_129155245
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 14:03 schreef Individual het volgende:
Als kolonisator was het wel handig dat wij hun taal leerden en zelf een 'geheimtaal' spraken. Echt de VOC mentaliteit. Het hoefde geen Nederland 2 te worden door onze taal en religie op te dringen. Zijn er buiten Suriname kolonies waar ze Nederlands spreken? Afrikaans doet niet mee omdat het toch een andere geschiedenis heeft.
Dat ze in Indonesië totaal geen Nederlands (meer) spreken heeft natuurlijk ook te maken met de agressieve dekolonisatie. Voor de rest heeft Nederland recentelijk natuurlijk weinig kolonies gehad (vergeleken met de Fransen of Britten), maar zelfs in de VS bleef het Nederlands nog wel een tijdje zichtbaar (president Martin van Buren sprak in 1850 ofzo nog Nederlands als eerste taal, terwijl Nederland al 200-150 jaar geen moer meer te vertellen had in die regionen).
En waarom Afrikaans niet mee zou tellen zou je me ook wel mogen uitleggen, want het is natuurlijk wel een duidelijke Nederlandse stempel die is achtergelaten.
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:28:17 #299
150517 SpecialK
No hesitation, no delay.
pi_129155249
Ik juig 2 of meer taligheid toe met Engels als wereldse lingua franca maar Nederlands (of respectievelijk je eigen taal) vervangen met Engels is het aller aller domste wat je maar kan doen. Je zou het niet eens moeten willen.

Zo ontiegelijk veel redenen om je eigen taal te behouden.
Health In Harmony is een non-profitorganisatie die regenwoudgemeenschappen helpt met gezondheidszorg en duurzame inkomens in ruil voor bosbescherming, en zo tegelijk klimaatverandering en armoede aanpakt. - https://www.healthinharmony.org/
  zaterdag 20 juli 2013 @ 15:59:09 #300
49641 Individual
Meet John Doe...
pi_129156178
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 juli 2013 15:28 schreef Fides het volgende:

[..]

Dat ze in Indonesië totaal geen Nederlands (meer) spreken heeft natuurlijk ook te maken met de agressieve dekolonisatie. Voor de rest heeft Nederland recentelijk natuurlijk weinig kolonies gehad (vergeleken met de Fransen of Britten), maar zelfs in de VS bleef het Nederlands nog wel een tijdje zichtbaar (president Martin van Buren sprak in 1850 ofzo nog Nederlands als eerste taal, terwijl Nederland al 200-150 jaar geen moer meer te vertellen had in die regionen).
En waarom Afrikaans niet mee zou tellen zou je me ook wel mogen uitleggen, want het is natuurlijk wel een duidelijke Nederlandse stempel die is achtergelaten.
Zo hier en daar kom je een oude Indo tegen die nog wat Nederlands spreekt, maar het is nooit de lingua franca geweest.

Ik tel Afrika niet mee in deze omdat ze veel meer dan de Surinamers een eigen taal hebben ontwikkeld gebaseerd op Nederlands. Het is ook al veel langer geen kolonie meer (De Kaap als sinds eind 18e eeuw tegen 1975 van Suriname) en de Boers zijn geen Nederlanders.

Dat er Nederlandse invloed is is duidelijk, maar de verschillen zijn ook heel groot.
reset
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')