quote:
Met alle respect, maar dat is het punt nou net. De "vervormde cellen" zijn misschien wel weg, maar wederom: kanker is niet louter "vervormde cellen". Het is het geheel van inderdaad dat, maar ook alle gevolgen van dien. Althans, nouja, misschien ligt het eraan hoe je het bekijkt, ik bedoel enkel te zeggen dat de gevolgen meestal levenslang zijn en ook behoorlijk ernstig kunnen zijn. Niet enkel lichamelijk maar ook geestelijk - en ja, zelfs maatschappelijk (je carriere / betaalde baan behouden/opnieuw vinden). Misschien had ik het iets subtieler moeten verwoorden en het hamertje moeten weglaten.
Wat mij persoonlijk vooral stoort bij hoe mensen omgaan met chronisch zieken, al kan ik het deels wel begrijpen hoor, is inderdaad dat men het soort van lijkt te vergeten. Ziek zijn resulteert in dat je bijv. een bepaald event niet kunt bijwonen, omdat je pijn hebt, afligt, etc. Dat je een gemaakte afspraak ineens niet kunt nakomen; dan bel je af. Als je 10 van de 40x afbelt, ook al is het tegen je zin in, maar je kunt gewoon echt niet hierdoor, dan gaan mensen zich eraan storen. Er heerst dan al snel onbegrip. Misschien niet de eerste paar keren, maar als het blijft aanhouden vaak wel. Ik kan me er iets bij voorstellen dat men dan beslist maar niets meer af te spreken, mja, het is wel jammer. Persoonlijk heb ik hier veel last van (dat ik ineens niet kan komen opdraven), maar ik ben altijd duidelijk over mijn situatie. Bijna altijd zeg ik "onder voorbehoud" als ik iets afspreek. Als ik dan inderdaad niet kan komen opdraven dan leg ik het kort uit, verontschuldig ik me, maar laat ik tevens weten wat ik nog meer heb of zal moeten laten voorbijgaan. Dat schijnt wel te helpen als je mensen duidelijk laat herinneren, maar dan wel ook je best doet voor hen als je je wél goed voelt. Het moet wel van twee kanten komen. Soms gebeurt het dan toch dat mensen zoiets hebben van "nevermind". Da's erg vervelend soms, maar ik kan er deels wel begrip voor hebben. Nu ben ik niet gelovig, maar de woorden: "Heer, vergeef ze, zij weten niet beter", zijn me wel altijd bij gebleven en die zijn dan ook vaak van toepassing. Je gunt het niemand toe, maar soms 'hoop' je dat ze zelf eens iets krijgen, of het meemaken bij een directe naaste of geliefde, opdat ze het wel zouden gaan begrijpen. Niet dat ik hen werkelijk zoiets 'gun' uiteraard.
Om er 'extremer' op in te gaan (en ja, het is eigen persoonlijke keuze, geen discussie over mijn eigen keuze over mijn eigen leven gewenst): het is ook duidelijk een reden om maar geen relatie te beginnen. Het geldt namelijk ook andersom: als een of ander persoon je leuk vindt, maar verder geen benul heeft van hoe je dagelijkse leven eruit ziet, zou het nogal egoistisch zijn om zoiemand dan maar mee de grond in te trekken / te benadelen. Zoiemand weet nog niet beter. Geen hand vol, maar een land vol, zo iemand vindt wel iemand anders. Overigens komt het na een aantal jaren helemaal niet meer zo ver, aangezien je je er helemaal voor afsluit en dat is merkbaar in contact. Je zult geen toenadering meer krijgen, of je wordt er blind voor. Je sluit je er gewoon voor af. Wel vaker besproken dit, kennelijk vinden sommige mensen dit onzin, maar ik vind het ronduit egoistisch als mensen er wel maar voor gaan. Maargoed, da's mijn persoonlijke mening, geen oordeel. Hetzelfde als kinderen nemen vanuit zo'n situatie. Nee, ik heb me mooi laten steriliseren (wat feitelijk overbodig is zonder partner, maarja je weet maar nooit hoe het leven loopt). De natuur is niet gemaakt voor medische ingrepen, erfelijke zwakheden dienen niet voort te leven, zo is de evolutie. Het is dat de medische wereld er is anders was al ik 20 jaar geleden overleden. Waarom zou je in hemelsnaam het risico willen lopen een kind je ziekte te laten erven; een kans van 50%. Het leven is geen fruitmachine. Toch kiezen sommige mensen met ernstige erfelijke ziektes/chronische aandoeningen ervoor, en dat, dat, vind ik ronduit bespottelijk en oordeel ik wél dik over. En daar excuseer ik me ook niet voor.
Nogmaals: het kan allemaal wel wat verder gaan dan wat mensen op eerste gezicht zien of denken te weten. Ik ga het hierbij laten want kan nog wel even doorschrijven; geen zin in.
[ Bericht 9% gewijzigd door Bubble-Urp op 17-07-2013 05:53:46 ]