Tof! Wel grappig dat ik er jaren aan gewerkt heb maar dat nogsteeds niemand mij eenduidig kan uitleggen hoe al die honderderden receptoren het voor elkaar krijgen om allemaal via MAPK, STAT en ERK pathways toch zoveel verschillende signaleringen te doen. Elke keer als ik het vraag doet men alsof dat geen valide vraag is maar als ze het proberen uit te leggen lukt het ze nietquote:Op woensdag 17 juli 2013 17:50 schreef samthegreat5 het volgende:
Ik wil toevoegen dat de literatuur mij zegt dat kankercellen ook een calreticulin ''eat me'' signaal vertonen wat essentieel lijkt te zijn voor de endocytose door macrofagen en de werking. Dus zelfs als het CD47 antilichaam CD47 op normale cellen bindt en blokkeert dan eten macrofagen deze cellen niet op vanwege het ontbrekende calreticulin eat me signaal. Wat dus inderdaad zou verklaren waarom lichaamseigen gezond delende cellen niet aangegrepen worden.
En Bosbeetle, interessant dat je er aan meegewerkt hebt. Het domein dat de celbiologie en moleculaire biologie overlapt. Heb zelf ook literatuur onderzoek gedaan naar verschillende receptor pathways, met name de MAPK pathway en kankerbehandelingen die oppervlakte receptoren zoals EGF/PDGF/enz. binden of fosforylatie stappen in de MAPK pathway bij RAF/RAS blokkeren etc.
Jah, het blijft mij ook altijd verbazen hoe dezelfde factoren/cascades een ander effect kunnen hebben. Daarbij vind ik het ook magisch hoe al die verschillende signaaltransductie pathways met elkaar interplayen. Je kijkt op de studie altijd naar één pathway per keer, maar dan zie je eens een schema'tje van hoe al die pathways door elkaar gewoven zijn. Echt über complex.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tof! Wel grappig dat ik er jaren aan gewerkt heb maar dat nogsteeds niemand mij eenduidig kan uitleggen hoe al die honderderden receptoren het voor elkaar krijgen om allemaal via MAPK, STAT en ERK pathways toch zoveel verschillende signaleringen te doen. Elke keer als ik het vraag doet men alsof dat geen valide vraag is maar als ze het proberen uit te leggen lukt het ze niet
Het is gewoon een enorm wirwar netwerk van allemaal loops die met elkaar in verbinding staan.quote:Op woensdag 17 juli 2013 19:06 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Tof! Wel grappig dat ik er jaren aan gewerkt heb maar dat nogsteeds niemand mij eenduidig kan uitleggen hoe al die honderderden receptoren het voor elkaar krijgen om allemaal via MAPK, STAT en ERK pathways toch zoveel verschillende signaleringen te doen. Elke keer als ik het vraag doet men alsof dat geen valide vraag is maar als ze het proberen uit te leggen lukt het ze niet
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
En zelfs van dit ouderwetse stukje is nog zoveel niet bekend.quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:45 schreef samthegreat5 het volgende:
Ja, klopt. Loopt op/af in volgorde MAP Kinase, MAP Kinase Kinase, MAP Kinase Kinase Kinase, etc.
Mooi plaatje voor boven m'n bed ^^
[ afbeelding ]
Dat is het mooie van dit vakgebied!quote:Op woensdag 17 juli 2013 21:49 schreef Bosbeetle het volgende:
De grap is vaak dat sommige van die pathways via excact dezelfde downstream eiwitten signalleren, ik kan er zo tien opnoemen die via stat5 signaleren. Dat plaatje kun je zo al een hele berg IL receptoren bij in zetten. En EGFR gaat allang niet meer alleen via grb-2 en dan heb je nog de ubiquitinering. Het is echt een hele wirwar van signallering maar op een of andere rare manier ook weer niet. Ik zou veel meer specifieke pathways verwachten.
Wnt signalling staat ook heel vreemd in dat schema trouwens.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |