Bron: http://www.parool.nl/paro(...)p-hun-kinderen.dhtmlquote:'Marokkaanse ouders hebben soms slechte invloed op hun kinderen'
Marokkaanse ouders in West hebben geen grip op hun kinderen. Soms hebben zij zelfs een negatieve invloed, zo luidt de conclusie van het Buurt Praktijk Team.
Het team werkt sinds enkele maanden ook in de Gulden Winckelbuurt in Bos en Lommer. 'Het is ongelofelijk hoeveel negatief gedrag er is onder jonge kinderen. Er wordt ontzettend veel gepest. Ouders lijken hun kinderen niet te corrigeren en soms zie je ook dat ze het negatieve gedrag juist van hun ouders hebben', concludeert het team.
Het is opvallend hoeveel Marokkaanse jongens uit de buurt in de criminaliteit terecht komen. Onder anderen Rida Bennajem, die in maart geliquideerd werd, groeide op in de Gulden Winckelbuurt. Bennajem stond op de Nationale Opsporingslijst.
Afgelopen donderdag schreef stadsdeelvoorzitter Martien Kuitenbrouwer een blog over buitensporig geweld onder Marokkaanse jongeren. Kinderen zouden al op jonge leeftijd de harde straatcultuur eigen hebben gemaakt en voor 'niets of niemand' bang zijn. 'Wat opvalt is inderdaad dat kinderen niet gecorrigeerd worden, een laag zelfbeeld hebben, en dat professionals moeilijk een duidelijke lijn kunnen uitzetten met een duidelijke boodschap', schrijft Kuitenbrouwer.
Kuitenbrouwer wil hard optreden tegen wapenbezit. 'Hier past geen coulance', vindt ze. 'Geweld en wapenbezit moeten ook besproken worden in gezinnen, moskeeën en koffiehuizen. Het is een illusie dat de politie en andere professionals dit alleen kunnen oplossen.' Zodra iemand weet dat een jongen een wapen heeft, moet dat gemeld worden bij de politie.
"quote:Geweld en wapenbezit moeten ook besproken worden in gezinnen, moskeeën en koffiehuizen. Het is een illusie dat de politie en andere professionals dit alleen kunnen oplossen. We moeten daarom allemaal aan één kant staan en het geweld openlijk en keihard afwijzen.
Ik wil ook de oproep doen dat mensen die weten dat jongens wapens hebben dit melden bij de politie. Ik kan me voorstellen dat melden eng is, maar zoek dan medestanders zodat je niet alleen staat. Alleen door hand in hand te staan kunnen we dit tegengaan.
Dat zal ze leren!quote:We moeten daarom allemaal aan één kant staan en het geweld openlijk en keihard afwijzen.
Mwah, volgens mij bedoelt ze dat alleen de politie en het OM het werk laten doen een beetje dweilen met de kraan open is....quote:
Ik wist dit niet hoor, ik wist alleen dat er vaak sprake is van een Noord-Afrikaans uiterlijk.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:36 schreef HeatWave het volgende:
Dit is in het kader "open deuren" toch?.
Het is prettig dat ook een praktijkteam vaststelt wat weldenkende mensen allang wisten. Op zich wil ik daar niet denigrerend over doen; zo'n proef op de som is nooit verkeerd.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:38 schreef Fides het volgende:
Buurt Praktijk TeamWeer een "team" dat enkel dingen constateert die allang bekend zijn maar niet echt met een goeie oplossing komt.
[..]
Mwah, volgens mij bedoelt ze dat alleen de politie en het OM het werk laten doen een beetje dweilen met de kraan open is....
Wat voor een straffen zou je ze wel willen geven (de 12/13-jarige) en over welke strafbare feiten hebben wij het?quote:Op maandag 15 juli 2013 10:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
En wat het dweilen met de kraan open betreft: ja, dat gevoel kan ik me voorstellen. Je pakt 12-13 jaar oude crimineeltjes op, ze worden voorgeleid en komen weg met bespottelijk lage strafjes. Dat is inderdaad dweilen met de kraan open. Maar wat is dan de oplossing? Dom doordweilen en een soort wanhopige oproep doen aan ouders die onderdeel van het probleem zijn? Of gewoon een stuk strenger straffen?
Het lijkt mij niet zo gek moeilijk; maar dat zal aan mij liggen.
In Zeeman terug naar school sturen, geen mobieljes of iPods. Elke dag melden.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat voor een straffen zou je ze wel willen geven (de 12/13-jarige) en over welke strafbare feiten hebben wij het?
Waarom doe je niet zelf wat onderzoek? Ik kom net uit een topic waarin je ook wat roept en te lui bent om zelf te googlen. Ik ben Ask Jeeves niet. Google gewoon zelf je informatie bij elkaar. Als je even zoekt, zul je genoeg berichten aantreffen over hoe jonge crimineeltjes jarenlang niet effectief zijn aangepakt en inmiddels zijn uitgegroeid tot volleerde beroepscriminelen. Dat is onder andere het geval met jongeren uit de Diamantbuurt.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Wat voor een straffen zou je ze wel willen geven (de 12/13-jarige) en over welke strafbare feiten hebben wij het?
Als ze niet opgevoed worden door de ouders dan moet de staat dat maar doen. Kom maar op met die opvoedinternaten.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:47 schreef Ryon het volgende:
[..]
Verwijverij.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:32 schreef Elfletterig het volgende:
Ik erger me mateloos aan dit soort naïviteit.
Maar het is niet zo dat dit "Praktijk Team" het eerste groepje professionals is dat een rapport over "stadse problematiek" bij (Marokkaanse) jongeren schrijft (haakjes omdat bij alle pauper/criminele jongeren valt grosso modo wel te zeggen dat ze de verkeerde attitudes van huis uit leren en niet goed gecorrigeerd worden...), dus wat dat betreft is dit onderzoek wel enigszins overbodig.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:44 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Het is prettig dat ook een praktijkteam vaststelt wat weldenkende mensen allang wisten. Op zich wil ik daar niet denigrerend over doen; zo'n proef op de som is nooit verkeerd.
Ik verbaas me eigenlijk meer over de oproep van de stadsdeelvoorzitter, zeker als je de bevindingen van het praktijkteam daarin meeneemt. Want als je dat doet, dan weet je automatisch dat het een loze oproep is. Ouders zijn onderdeel van het probleem. En - sorry, ik speel wel weer de racistische boosdoener - de cultuur is dus ook onderdeel van het probleem.
En wat het dweilen met de kraan open betreft: ja, dat gevoel kan ik me voorstellen. Je pakt 12-13 jaar oude crimineeltjes op, ze worden voorgeleid en komen weg met bespottelijk lage strafjes. Dat is inderdaad dweilen met de kraan open. Maar wat is dan de oplossing? Dom doordweilen en een soort wanhopige oproep doen aan ouders die onderdeel van het probleem zijn? Of gewoon een stuk strenger straffen?
Het lijkt mij niet zo gek moeilijk; maar dat zal aan mij liggen.
Precies, zij zouden een ander nooit iets aandoen, dus andere mensen doen dat ook niet. En als ze dat wel doen is het niet die persoons schuld, ofzoquote:Op maandag 15 juli 2013 10:54 schreef 3-voud het volgende:
[..]
Verwijverij.
Dit soort mensen zijn een verwaande uitkomst van een zielig rekensommetje. Die denken zelfs met tijgers en panters in discussie te kunnen gaan hoe we vreedzaam naast elkaar kunnen leven.
Mja, opvoedinternaten e.d. hebben ook niet echt de reputatie om modelburgers voort te brengen.... Genoeg onderzoeken die laten zien (mocht je geen toegang hebben tot een academische database, Google Scholar maar even op: "Boots camps" "Juvenile crime" etc. en je zal evaluatiestudies vinden) dat dit soort initiatieven geen effect of zelfs een negatief effect hebben.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als ze niet opgevoed worden door de ouders dan moet de staat dat maar doen. Kom maar op met die opvoedinternaten.
Ik vroeg om jouw mening. Niet die van google of Ask jeeves. Ik ben namelijk erg benieuwd naar jij wat zou doen. Ik ben namelijk goed bekend met om welke gedragingen het gaat en wat de huidige straffen zijn. Maar ik wilde dan wel graag weten wat en hoe er anders moet.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:51 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Waarom doe je niet zelf wat onderzoek? Ik kom net uit een topic waarin je ook wat roept en te lui bent om zelf te googlen. Ik ben Ask Jeeves niet. Google gewoon zelf je informatie bij elkaar. Als je even zoekt, zul je genoeg berichten aantreffen over hoe jonge crimineeltjes jarenlang niet effectief zijn aangepakt en inmiddels zijn uitgegroeid tot volleerde beroepscriminelen. Dat is onder andere het geval met jongeren uit de Diamantbuurt.
Ik wens je veel plezier met deze link: http://www.google.nl/
Dialoog en heul veul onderzoeksrapporten voorkomen harde aanpak.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:56 schreef HeatWave het volgende:
[..]
Precies, zij zouden een ander nooit iets aandoen, dus andere mensen doen dat ook niet. En als ze dat wel doen is het niet die persoons schuld, ofzo.
De mensheid is van oorsprong verrot, we hebben er hier eeuwen over gedaan om een redelijk werkbare situatie op te bouwen. En als er dan mensen komen die dat systeem willen slopen moet dat maar kunnen.
Klinkt als Bureau Jeugdzorg. Dat bestaat al. Zou de gemeente Amsterdam dan ook weten?quote:Op maandag 15 juli 2013 10:52 schreef Montagui het volgende:
[..]
Als ze niet opgevoed worden door de ouders dan moet de staat dat maar doen. Kom maar op met die opvoedinternaten.
Dan moet daar nodig eens wat aan gedaan worden.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:56 schreef Fides het volgende:
[..]
Mja, opvoedinternaten e.d. hebben ook niet echt de reputatie om modelburgers voort te brengen....
Wat bedoel je?quote:Op maandag 15 juli 2013 11:00 schreef Montagui het volgende:
[..]
Dan moet daar nodig eens wat aan gedaan worden.
Mijn oplossing is: veel harder straffen. Dat roep ik al jaren. Ik ben op zich niet per definitie voorstander van strenger straffen. Ik vind dat je in principe ook andere wegen moet bewandelen, zoals preventie en dialoog.quote:Op maandag 15 juli 2013 10:55 schreef Fides het volgende:
[..]
Maar het is niet zo dat dit "Praktijk Team" het eerste groepje professionals is dat een rapport over "stadse problematiek" bij (Marokkaanse) jongeren schrijft (haakjes omdat bij alle pauper/criminele jongeren valt grosso modo wel te zeggen dat ze de verkeerde attitudes van huis uit leren en niet goed gecorrigeerd worden...), dus wat dat betreft is dit onderzoek wel enigszins overbodig.
Jij stelt dat het niet zo moeilijk is, maar ik zie jou ook niet echt met een oplossing komen? (Of lees ik verkeerd?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |