abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:00:26 #249
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129017894
Oké, zij hadden het erover dat vrijwel altijd deze volgorde aangehouden wordt, maar er regionaal een afwijking kan zijn, inderdaad.

En inderdaad, het is erg indrukwekkend om daar aanwezig te zijn. Het was in het Duits, uiteraard, maar was erg goed te volgen. Tijdens de rondleiding stonden wij ook bij een bediende die toevallig moest ingrijpen om vertraging te beperken + overstap nog te regelen. Met een uitgebreide uitleg van degene die ons rondleidde (hij werkte al enige jaren op de Betriebszentrale) werd het helemaal duidelijk :)
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:10:09 #250
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129018200
Klinkt als een erg leuk uitje :Y
pi_129018601
Dat van die overstappen regelen he. Dat is toch in NL zo kut geregeld vanwege ARI terwijl In Duitsland alle rijwegen gewoon met de hand ingesteld moeten worden. In dat geval laat je het sein nog op rood staan van de trein die eigenlijk al weg had moeten zijn: en overstap is geregeld. Ik speel zelf al jaren stellwerksim en daar moet je ook alle rijwegen zelf instellen waardoor je dus automatisch als treindienstleider de regie kan hebben over overstappen.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:26:59 #252
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129018764
In België is het ook beter geregeld (maar nog niet optimaal, maar zijn bezig met verbeteringen). Vorig jaar bij Traffic Control van Infrabel mogen kijken.

Dit jaar tevens weer, op 6 oktober 2013 zijn de:
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Antwerpen-Noord
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Brugge
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Brussel
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Denderleeuw
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Hasselt
Infrabel Seinhuis Antwerpen-Berchem
Infrabel Seinhuis Brugge
Infrabel Seinhuis Brussel-Zuid
Infrabel Seinhuis Gent-Sint-Pieters
Infrabel Traffic Control
Infrabel Werkplaats Roeselare

geopend voor bezoekers voor een rondleiding.
Ik denk dat ik dan maar eens in Antwerpen Berchem ga kijken :)
Brussel-Zuid en Traffic Control al gedaan.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:30:47 #253
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129018881
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:22 schreef Zug-Chef het volgende:
Dat van die overstappen regelen he. Dat is toch in NL zo kut geregeld vanwege ARI terwijl In Duitsland alle rijwegen gewoon met de hand ingesteld moeten worden. In dat geval laat je het sein nog op rood staan van de trein die eigenlijk al weg had moeten zijn: en overstap is geregeld. Ik speel zelf al jaren stellwerksim en daar moet je ook alle rijwegen zelf instellen waardoor je dus automatisch als treindienstleider de regie kan hebben over overstappen.
Dat heeft ook te maken met het feit dat er in Duitsland op Fernverkehr heel veel met reserveringen en Zugbindung gewerkt wordt. "neem de volgende maar" is simpelweg geen optie. En daardoor wachten treinen soms best lang, op Anschlussfahrgäste. Daardoor zijn de problemen voor iedereen bij elkaar minder groot.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  dinsdag 16 juli 2013 @ 20:32:42 #254
35154 James1988
Schommelbotenlover
pi_129018967
quote:
3s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:30 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Dat heeft ook te maken met het feit dat er in Duitsland op Fernverkehr heel veel met reserveringen en Zugbindung gewerkt wordt. "neem de volgende maar" is simpelweg geen optie.
Dat gaat natuurlijk helemaal op voor een trein die 1x per 2 uur rijdt. Dan kun je een trein beter een kwartier vasthouden...
pi_129019905
Ja dát had ik je ook wel kunnen vertellen Fles, maar toch bedankt voor de aanvulling :)
pi_129023509
Zeg Greavy, jij als localo weet dat vast wel. HSL Logistik rijdt regelmatig ketelwagentreinen tussen Emmerich en de Kijfhoek met de 1832. Is het normaal dat ie tussen Dordrecht en Kijfhoek via spoor 2 rijdt te Zwijndrecht of gaat ie normaalgesproken net als alle andere cargo's gewoon via spoor 1?
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:21:24 #257
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129024402
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:22 schreef Zug-Chef het volgende:
Dat van die overstappen regelen he. Dat is toch in NL zo kut geregeld vanwege ARI terwijl In Duitsland alle rijwegen gewoon met de hand ingesteld moeten worden. In dat geval laat je het sein nog op rood staan van de trein die eigenlijk al weg had moeten zijn: en overstap is geregeld. Ik speel zelf al jaren stellwerksim en daar moet je ook alle rijwegen zelf instellen waardoor je dus automatisch als treindienstleider de regie kan hebben over overstappen.
ARI is op zich niet slecht, de manier waarop ARI gebruikt wordt, is slecht.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:47:31 #258
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129025868
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

ARI is op zich niet slecht, de manier waarop ARI gebruikt wordt, is slecht.
Hee, dat wilde ík net zeggen! De trdl is de baas, ARI is een hulpmiddel. Ik neem dagelijks aansluitingen over en reken maar dat het sein dan gewoon op rood blijft.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:50:00 #259
368398 Anno1982
CTRL+ATL+DEL
pi_129026003
quote:
2s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:21 schreef Duvel het volgende:

[..]

ARI is op zich niet slecht, de manier waarop ARI gebruikt wordt, is slecht.
Net hoe je het ziet, het heeft misschien wel tekortkomingen, maar daar zou je ook rekening mee kunnen houden. Het is in elk geval niet dynamisch ofzo, ARI zal nooit uit zichzelf een alternatief bedenken. Je kunt je trouwens afvragen of je dat wel moet willen...
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:51:45 #260
45532 ziggyziggyziggy
wisselwachter, vlaggenzwaaier
pi_129026082
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:50 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Net hoe je het ziet, het heeft misschien wel tekortkomingen, maar daar zou je ook rekening mee kunnen houden. Het is in elk geval niet dynamisch ofzo, ARI zal nooit uit zichzelf een alternatief bedenken. Je kunt je trouwens afvragen of je dat wel moet willen...
ARI is in elk geval voorspelbaar, dus als trdl weet je precies wat het wanneer gaat doen. En ARI uitzetten is in een wip gebeurd.
Mine is the last voice you'll ever hear. Don't be alarmed.
  dinsdag 16 juli 2013 @ 22:51:46 #261
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_129026084
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:47 schreef ziggyziggyziggy het volgende:

[..]

Hee, dat wilde ík net zeggen! De trdl is de baas, ARI is een hulpmiddel. Ik neem dagelijks aansluitingen over en reken maar dat het sein dan gewoon op rood blijft.
Jouw collega's die Gouda bedienen, zijn een stuk luier.

D.w.z.: ze laten gerust twee ic's in plaats van één vertraging oplopen omdat ze vertikken de volgorde om te draaien.

[ Bericht 3% gewijzigd door Duvel op 16-07-2013 23:03:06 ]
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Redactie Frontpage / Sport dinsdag 16 juli 2013 @ 22:52:00 #262
122036 crew  Peterselieman
Maffe Fries
pi_129026101
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:50 schreef Anno1982 het volgende:

[..]

Net hoe je het ziet, het heeft misschien wel tekortkomingen, maar daar zou je ook rekening mee kunnen houden. Het is in elk geval niet dynamisch ofzo, ARI zal nooit uit zichzelf een alternatief bedenken. Je kunt je trouwens afvragen of je dat wel moet willen...
het systeem zou wel met alternatieve voorstellen moeten kunnen komen, zeker als bijvoorbeeld door een stoptrein even tegen te houden een vertraagde IC daardoor verderop weer in zijn pad terecht kan komen.
Altijd onderweg naar het avontuur
pi_129026151
In Duitsland hebben de moderne computergestuurde treinverkeersleidingscentra ook een soort ARI hoor. "Zuglenkung" heet dat. Werkt in principe net zo, behalve dat het volgens mij niet met planregels per afzonderlijke trein maar met regels per treinserie-nummer werkt.
pi_129026738
Is er trouwens nog een speciale vierdaagse dienstregeling?
  Redactie Sport dinsdag 16 juli 2013 @ 23:12:49 #265
102433 crew  dennistd
FOK!sport *O*
pi_129027273
PM mij!
Disclaimer: Mijn posts worden geschreven als user, en niet als crew, tenzij dit duidelijk wordt aangegeven
  Forum Admin dinsdag 16 juli 2013 @ 23:30:20 #266
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129028200
Weet iemand wat een "lampenist" oid is? Mijn oma vertelde dat haar vader dat was. Ze liet me een hele oude foto zien, kan zo uit 1940/50 komen geloof ik. Met zo'n oude spitse trein waar ie voor stond met zijn collega's. Nostalgie _O_
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  Forum Admin dinsdag 16 juli 2013 @ 23:34:29 #267
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_129028436
Mat 36 of 46 als ik de foto's geloven mag.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_129028658
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:30 schreef Straatcommando. het volgende:
Weet iemand wat een "lampenist" oid is? Mijn oma vertelde dat haar vader dat was. Ze liet me een hele oude foto zien, kan zo uit 1940/50 komen geloof ik. Met zo'n oude spitse trein waar ie voor stond met zijn collega's. Nostalgie _O_
Lampenist - Man die de front- en sluitseinen op de treinen plaatst en van de treinen haalt, en die deze lampen verzorgt, bijvult en dergelijke. (1)

Bron
  woensdag 17 juli 2013 @ 00:18:26 #269
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129030121
quote:
7s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 23:38 schreef GlenSpey het volgende:

[..]

Lampenist - Man die de front- en sluitseinen op de treinen plaatst en van de treinen haalt, en die deze lampen verzorgt, bijvult en dergelijke. (1)

Bron
<whatever>ist - iemand die <whatever> bedient. Zie "Toetsenist".
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 juli 2013 @ 00:35:47 #270
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129030658
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 20:26 schreef greavy het volgende:
In België is het ook beter geregeld (maar nog niet optimaal, maar zijn bezig met verbeteringen). Vorig jaar bij Traffic Control van Infrabel mogen kijken.

Dit jaar tevens weer, op 6 oktober 2013 zijn de:
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Antwerpen-Noord
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Brugge
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Brussel
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Denderleeuw
Infrabel Logistiek Centrum Infrastructuur Hasselt
Infrabel Seinhuis Antwerpen-Berchem
Infrabel Seinhuis Brugge
Infrabel Seinhuis Brussel-Zuid
Infrabel Seinhuis Gent-Sint-Pieters
Infrabel Traffic Control
Infrabel Werkplaats Roeselare

geopend voor bezoekers voor een rondleiding.
Ik denk dat ik dan maar eens in Antwerpen Berchem ga kijken :)
Brussel-Zuid en Traffic Control al gedaan.
Is daar een bron van?
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
  woensdag 17 juli 2013 @ 04:09:45 #271
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129033610
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 juli 2013 22:05 schreef Zug-Chef het volgende:
Zeg Greavy, jij als localo weet dat vast wel. HSL Logistik rijdt regelmatig ketelwagentreinen tussen Emmerich en de Kijfhoek met de 1832. Is het normaal dat ie tussen Dordrecht en Kijfhoek via spoor 2 rijdt te Zwijndrecht of gaat ie normaalgesproken net als alle andere cargo's gewoon via spoor 1?
Ik heb hem vaak over spoor 1 gezien. Maar spoor 2 is eventueel een verklaarbare reden voor: Dan is hij via middenspoor helemaal doorgewisseld naar spoor 4 om daar de Kijfhoek binnen te rijden, ipv onder de fly-over door.
  woensdag 17 juli 2013 @ 04:11:17 #272
235989 greavy
Kritische VIRM-hater
pi_129033611
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 00:35 schreef Dr_Flash het volgende:

[..]

Is daar een bron van?
http://www.openbedrijvendag.be/
  woensdag 17 juli 2013 @ 09:44:57 #274
147882 DriekOplopers
Erkend digibeet
pi_129035371
Voor Beter OV ziet weinig in het plan van de NS, bij problemen op de weg de atomobilisten op te pikken: http://www.voorbeterov.nl/
  woensdag 17 juli 2013 @ 10:23:05 #275
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129036125
Tsja. Je zag een paar maanden terug toch ook dat er nauwelijks gebruik van gemaakt wordt, toen ze een hele ochtend lang alle IC's extra in Breukelen lieten stoppen. Zijn toen 10 of 12 automobilisten geweest die de trein genomen hebben. Nou nou.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129036209
quote:
0s.gif Op woensdag 17 juli 2013 09:44 schreef DriekOplopers het volgende:
Voor Beter OV ziet weinig in het plan van de NS, bij problemen op de weg de atomobilisten op te pikken: http://www.voorbeterov.nl/
Volgens mij gaat dat op vraag van de KLPD en niet uit eigen initiatief.
  woensdag 17 juli 2013 @ 10:31:37 #277
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129036304
quote:
1s.gif Op woensdag 17 juli 2013 10:26 schreef b2py het volgende:

[..]

Volgens mij gaat dat op vraag van de KLPD en niet uit eigen initiatief.
kortom, mooiweerspelerij.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
pi_129036467
Wat vbov beweert is dus ook onjuist.
  woensdag 17 juli 2013 @ 10:42:45 #279
31936 Dr_Flash
CubeMeister
pi_129036559
Kan, weet ik niet. Ik heb de bewuste aankondiging van NS niet gezien eigenlijk.
Salivili hipput tupput tapput äppyt tipput hilijalleen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')