Ah, okee! Ja, ik zag dat blad daarachter en dacht dat dié bij de bloem hoorde, maar dat grote blad is inderdaad heel iets anders. Nou, het enige wat ik dan kan vaststellen is dat het plantje tot de familie der Labiatae behoort, de lipbloemigen...quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:34 schreef Watuntrik het volgende:
[..]
Nee das niet de lathyrus, die staat er wel bij en groeien samen.. Bloemetje lijkt er ietsje op maar het blad is totaal afwijkend. Dat grote 3 lobbige blad in beeld hoort bij dat plantje. Is toch al een 2 meter geklommen. Dit is haar eerste bloem tot nog toe..
Hij staat in een hangpot met zo'n laag plastic erin, dus te droog is zowat onmogelijk, zeker ook omdat ik hem nu met dat warme weer dagelijks een fikse plens water geef. Dat heeft-ie nodig ook want de pot is iedere keer behoorlijk droog (dat merk ik aan het gewicht).quote:Wat je kers betreft zou het kunnen dat ie of te droog staat of te weinig voeding krijgt.. In in hangpot kan dat gemakkelijk vooral nu je veel water moet geven. Loopt de pot door (sijpelt het water onder eruit tijdens wateren) dan ben je grond eigenlijk aan het uitspoelen. Dus beetje oplosbare snelwerkende mest in het gietwater doen. bv zoiets als Miracle Grow, wordt snel opgenomen en is ook weer snel uitgewerkt. Loopt de pot niet door staat ze misschien te nat..
Leuk, vooruitgang!! Wat ben je qua beplanting ook alweer van plan?quote:Op woensdag 24 juli 2013 21:56 schreef Sunnythesun het volgende:
Morgen de grond klaar maken voor de graszoden. De aarde in de tuin is erg slecht. Zit vrij veel troep in en is erg 'arm'. Gelukkig kost bemeste tuinaarde niets, dus ga ik dat er eens flink doorheen werken morgen en dan komt mijn schoonvader me helpen egaliseren. Dan de sproeier er op en vrijdag leggen. Whoei!!
Bloemenquote:Op woensdag 24 juli 2013 22:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Leuk, vooruitgang!! Wat ben je qua beplanting ook alweer van plan?
Als je een gekleurde keramiek pot neemt is mijn ervaring dat binnen 2 jaar de verf er af bladdert. Voor mij in het vervolg dus goede plastic potten.quote:Op woensdag 24 juli 2013 23:10 schreef Sunnythesun het volgende:
Ja.. maar de kwetsbaarheid van keramiek.. (en andere beschikbare kleurtjes..) was een beetje mijn twijfel. Vind het wel mooier hoor
Keramiek is overwegend gedecoreerd met glazuur, verf verweert altijd ongeacht de ondergrond.. Natuurlijk is ook glazuur een techniek waar nogal kwaliteitsverschillen voorkomen. Wanneer deze slecht is en het glazuur haarscheurtjes bevat dan gaat daar vocht in, achter of onder kruipen en zal het glazuur inderdaad ooit loslaten.. Goedkoop is dan meestal duurkoopquote:Op donderdag 25 juli 2013 11:10 schreef SV-tje het volgende:
[..]
Als je een gekleurde keramiek pot neemt is mijn ervaring dat binnen 2 jaar de verf er af bladdert. Voor mij in het vervolg dus goede plastic potten.
Die van ons heeft het op een of andere manier erg naar z'n zin, want hij bleef in de winter groen, is de afgelopen tijd als een gek gegroeid en zit boordevol knoppen en bloemen! Nou ja, de bloemenpracht valt een beetje tegen doordat elke bloem zo kort bloeit. Er zit dus altijd wat in, maar nooit heel veel tegelijkertijd.quote:Op donderdag 25 juli 2013 14:25 schreef Leipo666 het volgende:
onze passiebloem is volop vruchten aan het maken: dat heeft hij vorig jaar niet gedaan!
hetzelfde bij die van ons: ook wintergroen gebleven en als een malle gegroeidquote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die van ons heeft het op een of andere manier erg naar z'n zin, want hij bleef in de winter groen, is de afgelopen tijd als een gek gegroeid en zit boordevol knoppen en bloemen! Nou ja, de bloemenpracht valt een beetje tegen doordat elke bloem zo kort bloeit. Er zit dus altijd wat in, maar nooit heel veel tegelijkertijd.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Daar ben ik ook wel benieuwd naar want dat hebben die van mij ookquote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Die van ons heeft het op een of andere manier erg naar z'n zin, want hij bleef in de winter groen, is de afgelopen tijd als een gek gegroeid en zit boordevol knoppen en bloemen! Nou ja, de bloemenpracht valt een beetje tegen doordat elke bloem zo kort bloeit. Er zit dus altijd wat in, maar nooit heel veel tegelijkertijd.
Vraagje! Aan m'n lupine zitten nu boontjes. Kon je daar nu zaden uithalen of zo? En hoe gaat dat dan?
Jazeker kan dat. Moet je wel wachten tot de bonen 'rijp' zijn (droog en bruin). Dan zijn de zaden ook rijp. Een beetje zoals dat ook gaat met bijvoorbeeld lathyrus.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 12:40 schreef Claudia_x het volgende:
Vraagje! Aan m'n lupine zitten nu boontjes. Kon je daar nu zaden uithalen of zo? En hoe gaat dat dan?
Duidelijk! En het klopt, want ze zijn wel uitgebloeid hier. Daar ga ik volgend jaar rekening mee houden.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 14:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Jazeker kan dat. Moet je wel wachten tot de bonen 'rijp' zijn (droog en bruin). Dan zijn de zaden ook rijp. Een beetje zoals dat ook gaat met bijvoorbeeld lathyrus.
Een nadeel is wel dat als je een plant zaad laat zetten, de plant doorgaans minder energie steekt in het vormen van nieuwe bloemen. Ik haal dus altijd zaaddozen weg, tot het einde van het seizoen, dan mogen mijn planten zoveel zaad maken als ze willen.
Vaak gaan de peulen vanzelf open als ze rijp zijn. Probleem is natuurlijk dan wel dat het zaad eruit springt en je 't kwijt bent. Dus, de truc is om als je denkt dat de peulen tegen rijp worden aanzitten (vaak zien ze er dan grijsbruin en wat verschrompeld uit), heel voorzichtig een peul open te maken. Als de peul inderdaad bijna rijp is gaat dat makkelijk en kun je zodoende het zaad oogsten.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 14:27 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Duidelijk! En het klopt, want ze zijn wel uitgebloeid hier. Daar ga ik volgend jaar rekening mee houden.
Wanneer moet ik ze dan zaden?
Dank voor de uitleg!quote:Op vrijdag 26 juli 2013 14:30 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Vaak gaan de peulen vanzelf open als ze rijp zijn. Probleem is natuurlijk dan wel dat het zaad eruit springt en je 't kwijt bent. Dus, de truc is om als je denkt dat de peulen tegen rijp worden aanzitten (vaak zien ze er dan grijsbruin en wat verschrompeld uit), heel voorzichtig een peul open te maken. Als de peul inderdaad bijna rijp is gaat dat makkelijk en kun je zodoende het zaad oogsten.
Ben je te vroeg, met andere woorden, het kost moeite om de peul open te maken, laat het dan nog even zitten en probeer het een paar dagen later opnieuw.
Ik zou ze bewaren tot volgend jaar, want ik denk dat die peulen pas zo eind augustus rijp zijn. Je kan ze dan wel zaaien, maar ik denk niet dat je meteen een al dit jaar bloeiende plant krijgt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 14:36 schreef Claudia_x het volgende:
[..]
Dank voor de uitleg!
En wanneer kan ik die in de grond stoppen? En kan ik dan nog hetzelfde seizoen een nieuwe lupine verwachten?
Ik knip bij alle lupines, op 1 na de bruin wordende bloemen eruit en die blijven dus steeds mooi in bloei. Maar ik was zo nieuwsgierig geworden wat die groene dingen nou werden dat ik er 1 heb laten zittenquote:Op vrijdag 26 juli 2013 14:21 schreef HetKlusKonijn het volgende:
[..]
Jazeker kan dat. Moet je wel wachten tot de bonen 'rijp' zijn (droog en bruin). Dan zijn de zaden ook rijp. Een beetje zoals dat ook gaat met bijvoorbeeld lathyrus.
Een nadeel is wel dat als je een plant zaad laat zetten, de plant doorgaans minder energie steekt in het vormen van nieuwe bloemen. Ik haal dus altijd zaaddozen weg, tot het einde van het seizoen, dan mogen mijn planten zoveel zaad maken als ze willen.
Heel veel planten hebben dat... de eigenlijke bedoeling van het maken van bloemen is immers voortplanting, oftewel zaadvorming. Die peul is dus de zaaddoos. Alleen, wij mensen willen veel en mooie bloemen, dus wat doe je dan - je frustreert die zaadvorming door uitgebloeide bloemen weg te halen. De plant reageert daarop met... meer bloemen maken!quote:Op vrijdag 26 juli 2013 15:12 schreef Stiemie het volgende:
[..]
Ik knip bij alle lupines, op 1 na de bruin wordende bloemen eruit en die blijven dus steeds mooi in bloei. Maar ik was zo nieuwsgierig geworden wat die groene dingen nou werden dat ik er 1 heb laten zitten![]()
Voor zover ik weet is de lupine inderdaad een vaste plant, maar ook vaste planten vormen zaad, hoor. Alle wezens in de natuur hebben twee gezamenlijke doelen: vreten en voortplanten.quote:Maar lupines zijn trouwens toch gewoon vaste planten? Dan ga ik niet meer zaaien denk ik. Er staan er nu een stuk of 6 witte![]()
Graag gedaan!quote:Bedankt voor de uitleg in ieder geval!
quote:Op vrijdag 26 juli 2013 13:30 schreef Sunnythesun het volgende:
het is nu echt bijna klaar. En het regent
Ziet er netjes uit!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ook als t regent moet jonge aanplant vaak nog wel elke dag water gegeven worden, zeker met de hitte van nu (geldt ook voor spul in pot).
Wist je wellicht al, maar ik dacht ik meld het nog even![]()
Het gras moet toch iedere dag gesproeid voorlopig, en dan krijgt de rest ookquote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:12 schreef pascal_s het volgende:
[..]
Ziet er netjes uit!
Ook als t regent moet jonge aanplant vaak nog wel elke dag water gegeven worden, zeker met de hitte van nu (geldt ook voor spul in pot).
Wist je wellicht al, maar ik dacht ik meld het nog even
Ik word blij van die fotos! Mooi!quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:43 schreef Adelante het volgende:
[ afbeelding ]
Annabellen staan er redelijk bij, de roze wil niet echt dit jaar.
[ afbeelding ]
De white chip vlinderstruik trekt gelukkig wel vlinders, weinig dit jaar dat wel.
[ afbeelding ]
En de lampenpoetser begint te bloeien.
ik vind het mooi dat ons tuintje een toevluchtsoord voor allerlei insecten is (bijen, hommels, sluipwespen, vlinders, etc, etc.). Ook vogels zie je bij ons volop. Buren hebben alles bestraat met één bloempot er op en die klagen dat ze nooit dierlijk leven in hun 'tuin' zien...quote:
ben benieuwd, als ie bloeit mag je ons wel een foto tonenquote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:47 schreef Seven. het volgende:
Oh, mijn vlinderstruik heeft knoppen (beetje laat volgens mij maar OK!), ben zeer benieuwd of het inderdaad zalmroze wordt.
Wij hebben ook veel meer leven in de tuin sinds we flinke borders aangeplant hebben. Leuk he? Kan er echt van genieten, paar vogels die hun buikje volvreten of nestmateriaal verzamelen. En bij ons ook heel veel hommelsquote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:52 schreef Adelante het volgende:
[..]
ik vind het mooi dat ons tuintje een toevluchtsoord voor allerlei insecten is (bijen, hommels, sluipwespen, vlinders, etc, etc.). Ook vogels zie je bij ons volop. Buren hebben alles bestraat met één bloempot er op en die klagen dat ze nooit dierlijk leven in hun 'tuin' zien...
Wat komt er eigenlijk op het zand tussen de tegels?quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:12 schreef pascal_s het volgende:
[..]
Ziet er netjes uit!
Wist je wellicht al, maar ik dacht ik meld het nog even
Leuk hè, al dat dierenleven. Ik heb een border vol gemengd bloemenzaad gezaaid en daar komen me een beestjes op af, echt ongelooflijk, een gezoem van jewelste de hele dag door.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:52 schreef Adelante het volgende:
[..]
ik vind het mooi dat ons tuintje een toevluchtsoord voor allerlei insecten is (bijen, hommels, sluipwespen, vlinders, etc, etc.). Ook vogels zie je bij ons volop. Buren hebben alles bestraat met één bloempot er op en die klagen dat ze nooit dierlijk leven in hun 'tuin' zien...
Had je het nou tegen mij? Het is geen zand maar halfverharding. Soort fijn grind wat een compacte laag wordt.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 23:04 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Wat komt er eigenlijk op het zand tussen de tegels?
dat is Phacelia. Insecten zijn er dol op. Wij hebben het in de moestuin om de bodem te verrijken.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 00:33 schreef Gwywen het volgende:
[..]
Leuk hè, al dat dierenleven. Ik heb een border vol gemengd bloemenzaad gezaaid en daar komen me een beestjes op af, echt ongelooflijk, een gezoem van jewelste de hele dag door.![]()
[ afbeelding ]
Geen idee hoe het plantje heet, maar de hommels en bijen zijn er gek op.
Iemand die laatst op bezoek was vroeg of ik misschien bijen hield, zo veel zaten er op de bloemen.
Ja had het tegen jouquote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:18 schreef Sunnythesun het volgende:
Had je het nou tegen mij? Het is geen zand maar halfverharding. Soort fijn grind wat een compacte laag wordt.
Nu wel?quote:Op zaterdag 27 juli 2013 12:26 schreef Bluezz het volgende:
[..]
Ja had het tegen jou
Oh ok, ik zag en begreep het niet goed
Ja, gèk hè...quote:Op vrijdag 26 juli 2013 22:52 schreef Adelante het volgende:
[..]
Ik heb serieus met een flinke doos kleurpotloden 4 tekeningen gemaakt van hoe het er uit ziet in de seizoenenquote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:50 schreef Bluezz het volgende:
Helemaal geweldig Sun
En goed over nagedacht!
Er vallen ook veel gaten in de blaaderen, dus dat zou het ook nog een beetje logischer maken. De bloemblaadjes van mijn roos worden trouwens ook aangetast.quote:Op vrijdag 26 juli 2013 19:39 schreef Sunnythesun het volgende:
Ziet er een beetje uit als het werk van een bladmineerder. Dat is een beestje wat ín het blad zich een weg baant en eet. Als je het blad tegen het licht houdt zou je er een wormpje in moeten kunnen zien.
Aan de andere kant, die vlekjes op de andere blaadjes zien er niet uit als bladmineerder.. Dus kan ook iets heel anders zijn.
Mooi!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:26 schreef Sunnythesun het volgende:
Ohja en de tafel is er nu ook![]()
[ afbeelding ]
Bedankt!quote:Op zaterdag 27 juli 2013 07:57 schreef YogaLove het volgende:
[..]
dat is Phacelia. Insecten zijn er dol op. Wij hebben het in de moestuin om de bodem te verrijken.
we laten het ook telkens zo lang mogelijk staan tot de we grond gaan gebruiken voor de groentes.
Bijnaam: bijenvoer of bijenvriend
http://nl.m.wikipedia.org/wiki/Phacelia_(soort)
Ja het is jammer van de reuzemarijn, maar hij was echt veel te groot.. en verwaarloosd.quote:Op zaterdag 27 juli 2013 14:33 schreef AnneX het volgende:
Yeah Sun...voor alle nieuwe plantjes die gaan groeien én het gras.
De Mediterrane hoek is leuk, zo alles bij elkaar.
Vind je het niet jammer dat de reuzemarijn is opgedoekt?
Tip: zet de potten op een kleine verhoging, dat lucht door...
Daar zijn zelfs steuntjes voor van drie stuks/ pot.
Als ik dat niet doe, komen er zwarte vieze kevers ondervandaan, als ik de potten
til om te verplaatsen.
NEEE! Niet spuiten in een moestuinquote:Op zondag 28 juli 2013 08:40 schreef kaasplankje het volgende:
Strak Sunny. Ga je er nog een paar potten inzetten of blijft het ongeveer zo? Ik mis nog een beetje weelde en romantiek maar wellicht komt dat nog als de planten terug groot zijn.
Ik ben bezig op de volkstuin in een algemeen plantsoen achter de kantine/clubhuis op het complex.
Het is er een oerwoud met grote bramen, wortelopslag overal van wilde kornoelje, zevenblad, brandnetels, etc. etc. Het is een hele grote hoek van misschien 200 m2.
Ik ga er zo weer heen want ik wil die hoek aan kant hebben. Ik heb er al een hele berg takken uitgesleept en mijn handen zitten vol doornen. Als alles leeg is ga ik 1x spuiten en daarna spitten en stronken uitgraven. Dan van de winter een hele grote Juniperus verplaatsen want die staat midden in de tuin en creëert een dode hoek achterin waar het onkruid 2 meter hoog staat.
Ik lees volkstuin dus ik neem (automatisch) aan dat er buren zijn? Hebben die geen groentes?quote:Op zondag 28 juli 2013 08:51 schreef kaasplankje het volgende:
Wie heeft het over een moestuin koekie.
Nee er staat hier en daar wel wat maar de aangrenzende tuin is een siertuin.quote:Op zondag 28 juli 2013 09:01 schreef YogaLove het volgende:
[..]
Ik lees volkstuin dus ik neem (automatisch) aan dat er buren zijn? Hebben die geen groentes?
Ah zo.quote:Op zondag 28 juli 2013 09:07 schreef kaasplankje het volgende:
[..]
Nee er staat hier en daar wel wat maar de aangrenzende tuin is een siertuin.
Op het complex zijn bijna alleen siertuinen, gemiddeld 250 m2 met een huisje en veranda met stromend water en riolering en elektriciteit.
Net na de oorlog is er wel volop voedsel gekweekt ivm schaarste.
Het spuiten is ook eenmalig, er huist een rijke fauna op het complex, uilen, Vlaamse Gaai, Bonte Specht, IJsvogel, en vele andere soorten.
Qua potten blijft het voorlopig zo. Misschien nog een aanvulling op de kruidenhoek.. Qua weelde hoop ik dat de planten dat gaan invullenquote:Op zondag 28 juli 2013 08:40 schreef kaasplankje het volgende:
Strak Sunny. Ga je er nog een paar potten inzetten of blijft het ongeveer zo? Ik mis nog een beetje weelde en romantiek maar wellicht komt dat nog als de planten terug groot zijn.
Klote!quote:Op zondag 28 juli 2013 09:23 schreef Adelante het volgende:
Zo die storm van vannacht heeft behoorlijk wat schade aangericht: vlinderstruik omgewaaid, parasol gesneuveld, tuinlamp afgebroken, hydrangea annabellen is niets meer van over, opblaaszwembad lag ongeveer bij de buren. Dat wordt hobbyen vandaag
Ah!quote:Op zondag 28 juli 2013 15:51 schreef Sunnythesun het volgende:
Bladmineerder. Een beestje wat zich door een blad heen eet. Mineren als in mijn, graven.. bla
quote:Op zaterdag 27 juli 2013 13:15 schreef Sunnythesun het volgende:
Aangezien het nu niet echt lekker buiten zitten is met de onweersbui die er aan komt hier, is het tijd voor een foto-update van alle plantjes![]()
Overzicht van de lange kant van het border:
[ afbeelding ]
Hier zie je o.a. lavendel, veronica, ridderspoor..
[ afbeelding ]
Hele mooie zonnehoed (echinea soort), ik vond de kleur erg bijzonder..
[ afbeelding ]
Lupine met bij![]()
[ afbeelding ]
Spirea japonica. Blijft vrij bescheiden van omvang. Mooie zachte blommekes..
[ afbeelding ]
Een van mijn favo planten: wilde geranium. Eén van de 3 soorten die ik er in heb gezet.
[ afbeelding ]
Nog een spirea. Deze wordt een stuk groter en bloeit wit. Er voor staat sedem. Voor de vlinders![]()
[ afbeelding ]
zonneroosje. ik ben niet snel van gele plantjes maar deze vond ik zo schattig. En het is een bodembedekker.
[ afbeelding ]
Amerikaanse sering. Groenblijver, bescheiden struikje. Er naast staat nog een dwergrodondenderon die ook groen blijft en ongeveer even hoog wordt. Er achter een vlinderstruik die uitbundig omhoog mag schieten. En er staat nog een sneeuwbes die ook vrij groot mag worden. Opvullen die handel![]()
[ afbeelding ]
De hosta-hoek aan de korte en halfschaduwzijde. Er staat ook digitalis tussen, die moeten natuurlijk nog groeien. Ook ga ik er cyclaampjes en bluebells planten zodat er als de hosta's wegkwijnen ook nog wat leuks staat.![]()
De vrouwenmantel heb ik uit de voortuin gevist
[ afbeelding ]
Miscanthus flamingo. Gras dus![]()
[ afbeelding ]
De pottenDe 2 witte schalen gaan nog op de tuintafel..
[ afbeelding ]
En tot slot de Mediterrane hoek met een olijf, rozemarijn, tijm, bieslook, salie, dragon en een sedem die ik eigenlijk nog wil vervangen voor iets eetbaars![]()
Zo, lekkere fotodump![]()
![]()
quote:Op zondag 28 juli 2013 21:31 schreef Gwywen het volgende:
[..]Jij hebt precies dezelfde planten als ik!
Haha dit is de hoek waar niemand in wil, dus ik doe het alleen. Er staat een verzameling prikkelstruiken in waar je eng van wordt.quote:Op zondag 28 juli 2013 21:19 schreef AnneX het volgende:
Is dit een gezamenlijke klus ( van de leden van de tuin) of doe je het alleen?
Ja ik heb met een paar vrienden een volkstuin van 400 m2.quote:Op zondag 28 juli 2013 20:49 schreef kaasplankje het volgende:
Heel de dag in de tuin gewerkt vandaag. Eerst in de tuin achter 't clubhuis en daarna nog een paar uurtjes opruimen in mijn eigen volkstuin.
Heb jij ook een volkstuin yogadinges?
Prachtig..quote:Op dinsdag 30 juli 2013 08:55 schreef MrNiles het volgende:
even een fototje van mijn albizia, staat nu schitterend in bloei
[ afbeelding ]
Ik niet meer, mijn gezaaide planten zijn zo achterlijk hoog geworden dat ze bij de meest recente regenbui allemaal zijn gaan liggen en weigeren om nog overeind te komen. Het ziet er niet uit!quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |