En jij denkt dat hbo dan beter gaat worden? Het resultaat zal eerder zijn dat wo onderwijs daalt in niveau dan dat ze opeens de kwaliteit van het hbo gaan verbeteren.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:40 schreef PizzaMizza het volgende:
Nederlandse werkgevers kunnen overigens heel duidelijk zien of het om een hogeschool gaat of om een universiteit.Bovendien is een gelijktrekking niet verkeerd, zo lang het niveau ook gelijk komt te staan(maar dit is nog lang niet het geval helaas).
Zoals ik het lees worden alleen de namen van enkele hbo bachelors verandert. Nergens staat dat een hbo bachelor straks gelijk is aan een wo bachelor. Zoals er nu onderscheid wordt gemaakt tussen professionele en academische bachelors zal dat straks nog steeds het geval zijn. De uitkomst is dus niet hetzelfde, het heeft alleen dezelfde naam (zoals dat bij een rechten bachelor nu ook al is).quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:58 schreef Operc het volgende:
[..]
Op het moment dat de uitkomst hetzelfde is (titel) worden de hbo en wo bachelors dus wel aan elkaar gelijk gesteld. Juist omdat ze niet hetzelfde zijn is het totaal debiel dat ze dit invoeren.
Niet de namen, de titels. De mensen die die opleidingen volgen krijgen straks een BSc titel. Tot nu toe kon je aan alleen de titel al zien of iemand zijn bachelor op het hbo of de universiteit heeft gehaald. Dat onderscheid verdwijnt straks. Als het bij rechten nu ook al zo werkt, snap ik niet dat de wo rechtenstudenten hier niet fel tegenin zijn gegaan. Naar mijn ervaring zijn dat juist de mensen die titels bijzonder belangrijk vinden.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:09 schreef Ahmad1nejad het volgende:
[..]
Zoals ik het lees worden alleen de namen van enkele hbo bachelors verandert. Nergens staat dat een hbo bachelor straks gelijk is aan een wo bachelor. Zoals er nu onderscheid wordt gemaakt tussen professionele en academische bachelors zal dat straks nog steeds het geval zijn. De uitkomst is dus niet hetzelfde, het heeft alleen dezelfde naam (zoals dat bij een rechten bachelor nu ook al is).
Denk het niet. Voor een master moet je een wetenschappelijk stuk schrijven en daar ben je niet bekwaam voor met een hbo bachelor.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:59 schreef Operc het volgende:
[..]
Nog niet inderdaad. Maar de kans dat ze daar ook MSc mogen gaan uitdelen in de toekomst wordt wel groter nu natuurlijk.
Al met al een bijzonder slechte zaak dit.
In principe waar. Maar de vervolg stap dat ook hbo masters straks MSc gaan worden ligt wel op de loer natuurlijk.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:12 schreef Speedy_T het volgende:
Een WO-bachelor is in feite gewoon een niet compleet afgeronde academische opleiding. Dus echte academici zullen niet eens 'last' hebben van dit bericht
Dat zeg ik niet. Waar haal jij dat uit? Ik zeg dat een titel best gelijk mag zijn, maar dan moet er ook kwaliteitsverbetering voorafgaand aan zijn. Dat is nog lang niet het geval, dus een gelijktrekking is op dit moment niet goed.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:01 schreef Operc het volgende:
[..]
En jij denkt dat hbo dan beter gaat worden? Het resultaat zal eerder zijn dat wo onderwijs daalt in niveau dan dat ze opeens de kwaliteit van het hbo gaan verbeteren.
Oké, helderquote:Op woensdag 10 juli 2013 22:13 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet. Waar haal jij dat uit? Ik zeg dat een titel best gelijk mag zijn, maar dan moet er ook kwaliteitsverbetering voorafgaand aan zijn. Dat is nog lang niet het geval, dus een gelijktrekking is op dit moment niet goed.
Klopt, dat zijn op dit moment de eisen. Echter is mijn verwachting dat het niet onrealistisch is om te denken dat er vanuit de politiek een voorstel komt dat het toch wel gek is dat iemand met een BSc titel, daarna met een master aan hetzelfde instituut geen MSc kan halen. Misschien nog met als voorbeeld dat in het buitenland het hbo-wo verschil niet zo duidelijk zichtbaar is als in Nederland en dat we ons aan internationale standaarden moeten conformeren.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:12 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Denk het niet. Voor een master moet je een wetenschappelijk stuk schrijven en daar ben je niet bekwaam voor met een hbo bachelor.
Zoals ik al zei, met een LL.B kun je als jurist praktisch niks. Doe toegang tot de advocatuur e.d. is enkel voorbehouden voor mr./LL.M. Het halen van je LLB is dan ook geen mijlpaal; het is enkel een vereiste om tot de master toegelaten te worden. En nee, met een hbo LLB heb je niet direct toegang tot die mastersquote:Op woensdag 10 juli 2013 22:12 schreef Operc het volgende:
[..]
Niet de namen, de titels. De mensen die die opleidingen volgen krijgen straks een BSc titel. Tot nu toe kon je aan alleen de titel al zien of iemand zijn bachelor op het hbo of de universiteit heeft gehaald. Dat onderscheid verdwijnt straks. Als het bij rechten nu ook al zo werkt, snap ik niet dat de wo rechtenstudenten hier niet fel tegenin zijn gegaan. Naar mijn ervaring zijn dat juist de mensen die titels bijzonder belangrijk vinden.
Ik snap best dat dit een angst is en ik begrijp de angst ook volkomen, maar ik denk niet dat zoiets ooit gaat plaatsvinden. Te veel opstand die dit ooit zou goed keuren.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:16 schreef Operc het volgende:
[..]
Klopt, dat zijn op dit moment de eisen. Echter is mijn verwachting dat het niet onrealistisch is om te denken dat er vanuit de politiek een voorstel komt dat het toch wel gek is dat iemand met een BSc titel, daarna met een master aan hetzelfde instituut geen MSc kan halen. Misschien nog met als voorbeeld dat in het buitenland het hbo-wo verschil niet zo duidelijk zichtbaar is als in Nederland en dat we ons aan internationale standaarden moeten conformeren.
Ik zie in ieder geval alleen maar slechte dingen in deze ontwikkeling (ik wil niet zeggen dat jij het per definitie daarmee (on)eens bent overigens.)
Ik hoop dat je gelijk hebtquote:Op woensdag 10 juli 2013 22:19 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Ik snap best dat dit een angst is en ik begrijp de angst ook volkomen, maar ik denk niet dat zoiets ooit gaat plaatsvinden. Te veel opstand die dit ooit zou goed keuren.
Hinderen in wat? Ik hoop dat jij begrijpt dat die driejarige wo bachelor totaal anders in elkaar zit ten opzichte van die vierjarige hbo-bachelor. Een hbo bachelor bereidt je voor op de arbeidsmarkt(daarom krijg je ook vakken als studieloopbaanbegeleiding e.d. om jezelf als persoon te ontwikkelen) terwijl een wo-bachelor je opleidt om een master te doen, dus indirect een wetenschappelijk stuk te schrijven. Als hbo bachelor alumnus ben je niet bekwaam om een wetenschappelijk stuk te schrijven, daarom bestaat er ook zoiets als een pre-master.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:18 schreef VacaLoca het volgende:
En waarom zou je mensen met een vierjarige hbo-bachelor willen hinderen? Verdienen toch ook wel enige erkenning t.o.v. een driejarige wo-bachelor.
Wat de arbeidsmarkt vraagt en wat de werkgevers willen is niet waarvoor de universiteit bedoeld is. De universiteit is bedoeld om wetenschappelijke kennis te onderwijzen en nieuw wetenschappelijk kennis te vergaren.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:41 schreef VacaLoca het volgende:
Als een wo-bachelor enkel dient ter voorbereiding voor de master, waarom is het in veel landen dan zo dat men dermate veel waarde hecht aan een wo-bachelor dat men geeneens verder studeert voor een master.
Geef eens een voorbeeld dan.quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:41 schreef VacaLoca het volgende:
Als een wo-bachelor enkel dient ter voorbereiding voor de master, waarom is het in veel landen dan zo dat men dermate veel waarde hecht aan een wo-bachelor dat men geeneens verder studeert voor een master.
Tja dat is van origine het doel van een universiteit maar het is al jaren steeds meer een instituut om mensen aan het bedrijfsleven af te leveren.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:19 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Wat de arbeidsmarkt vraagt en wat de werkgevers willen is niet waarvoor de universiteit bedoeld is. De universiteit is bedoeld om wetenschappelijke kennis te onderwijzen en nieuw wetenschappelijk kennis te vergaren.
In welke landen is dat trouwens dan zo?
Op wat baseer je dit? Of is dit een vermoeden dat je hebt?quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:24 schreef VacaLoca het volgende:
Tja dat is van origine het doel van een universiteit maar het is al jaren steeds meer een instituut om mensen aan het bedrijfsleven af te leveren.
Hier kan ik weinig mee. Kom maar terug met echte bronnen, en anders moet je maar niks beweren.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:24 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Tja dat is van origine het doel van een universiteit maar het is al jaren steeds meer een instituut om mensen aan het bedrijfsleven af te leveren.
Weet zo niet exact welke landen, ooit een artikel over gelezen dat het vooral in Nederland zo is dat een wo-bachelor op zichzelf weinig waard is. Verschilt ook wel per type studie.
Op de inhoud van de programma's, de communicatie vanuit universiteiten in het aanbod van de studies en de carričremogelijkheden en de shift naar steeds meer projectmatig werken.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:27 schreef PizzaMizza het volgende:
[..]
Op wat baseer je dit? Of is dit een vermoeden dat je hebt?
[..]
Hier kan ik weinig mee. Kom maar terug met echte bronnen, en anders moet je maar niks beweren.
Bij welke WO-studies moet je steeds meer projectmatig werken dan?quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:29 schreef VacaLoca het volgende:
[..]
Op de inhoud van de programma's, de communicatie vanuit universiteiten in het aanbod van de studies en de carričremogelijkheden en de shift naar steeds meer projectmatig werken.
Jawel, het is of Ing. of Bachelor of Engineering. Tenzij dit afgelopen jaar is veranderd? Ik mag dit in iedergeval wel voeren en ben afgestudeerd aan de hts in 2012.quote:Op woensdag 10 juli 2013 18:38 schreef poepeneesje het volgende:
[..]
Ing. mag volgens mij niet gebruikt worden door nieuw afgestudeerde studenten.
Dat zegt genoeg over Nederland ja, niet over bv. Amerika waar het helemaal niet zo gek is om het te houden bij een bachelor degree. Even ter illustratie (google verder maar als je zo nodig tig bronnen wilt):quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:32 schreef Speedy_T het volgende:
[..]
Bij welke WO-studies moet je steeds meer projectmatig werken dan?
Tevens zegt het feit dat je stufi niet in een gift wordt omgezet als je geen WO-master hebt afgerond wel genoeg.
http://csce.uark.edu/~cwt(...)Craig%20Thompson.pdfquote:Most college students earn a Bachelor degree in around four years. That is what people mean when they say that someone has their college degree. Surprisingly, many undergraduates know nothing about higher level degrees unless someone tells them. They can walk down the hall or sit side-by-side in class with grad students and not understand that there is further education after the Bachelors degree or what the value of that education is (competitive edge, more skills, more knowledge, more opportunity, ...).
Dan vraag ik mij af of jij het woord mbo niet hebt verwisseld met wo.quote:
Die zijn toch gewoon goed? Ik herinner mij niet dat een studie is verdwenen die zou moeten blijven...quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:29 schreef VacaLoca het volgende:
de communicatie vanuit universiteiten in het aanbod van de studies
De carrieremogelijkheden? Die snap ik niet.quote:Op donderdag 11 juli 2013 00:29 schreef VacaLoca het volgende:
de carričremogelijkheden en de shift naar steeds meer projectmatig werken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |