abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_124015665
Ik heb zelf een lange studententijd genoten en daar gemerkt dat het idee waar de universiteit om draait aan het verdwijnen is. Men wil alleen maar een papiertje om een goede baan te krijgen. De student wordt aan het handje vastgehouden met veel groepsopdrachten en verwijzingen naar wat je precies moet leren voor het tentamen. Onderzoek doen wordt alleen maar als hinderlijk ondervonden, terwijl dat toch echt de basis is. Academisch denken is naar mijn idee ook nog maar matig of niet terug te vinden op de uni.

Kwam een artikel tegen waarin dezelfde dingen staan als ik dacht:

"Happiness is not getting more, but wanting less"
pi_124016140
Een systeem waar studenten vooraf een toelatingsexamen moeten maken is in mijn ogen veel beter dan iedereen zomaar toelaten op de universiteit. Bij een toelatingsexamen weten studenten waar ze aan toe zijn bij hun studie en heeft de universiteit tenminste een minimum die ze aanhouden bij het aanleren van vaardigheden. Studenten die een achterstand hebben kunnen die achterstanden dan wegwerken in de zomervakantie. Door een dergelijk systeem wordt het niveau en de kwaliteit van de universiteit behouden.
  woensdag 13 maart 2013 @ 18:58:40 #3
396386 sturmpie
for night & nature
pi_124016171
er komt een moment dat alles gezegd en bedacht is

onderzoeken zijn waarschijnlijk al voor 99% gedaan, wat rest is een beperkt onderzoeksgebied.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
  woensdag 13 maart 2013 @ 19:01:39 #4
291985 system
Neutrale onderzoeker
pi_124016301
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 18:58 schreef superdrufus het volgende:
Een systeem waar studenten vooraf een toelatingsexamen moeten maken is in mijn ogen veel beter dan iedereen zomaar toelaten op de universiteit. Bij een toelatingsexamen weten studenten waar ze aan toe zijn bij hun studie en heeft de universiteit tenminste een minimum die ze aanhouden bij het aanleren van vaardigheden. Studenten die een achterstand hebben kunnen die achterstanden dan wegwerken in de zomervakantie. Door een dergelijk systeem wordt het niveau en de kwaliteit van de universiteit behouden.
Dit systeem bestaat al. Het heet V.W.O.
  woensdag 13 maart 2013 @ 19:02:10 #5
358523 IkStampOpTacos
Tacostamper extraordinaire
pi_124016319
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 18:58 schreef sturmpie het volgende:
er komt een moment dat alles gezegd en bedacht is

onderzoeken zijn waarschijnlijk al voor 99% gedaan, wat rest is een beperkt onderzoeksgebied.
Ja maar dat punt is nu nog lang niet bereikt. Als je denkt van wel hoor je uberhaupt niet eens op het hoger onderwijs thuis.
It's my life, it's now or never, I ain't gonna live forever.
-
Headstrong to take on anyone.
pi_124016325
Krijg een beetje het idee dat ze het "iedereen moet kunnen studeren" te ver doorgetrokken hebben. Dus naast financieel oogpunt ook vanuit intellectueel oogpunt. Als je soms ziet wat er op de uni rondloopt... Om te huilen.
"Happiness is not getting more, but wanting less"
  woensdag 13 maart 2013 @ 19:05:06 #7
72545 Megumi
Go Rin No Sho
pi_124016418
Van de geur van boeken heb ik niks geleerd. Wel van het lezen daarvan en daar zit denk ik het probleem. Een ander ding is dat een kind van nu nog nooit zelf een werkstuk schrijft dat doen ze op de PC lees moeder doet dat. Daarnaast is er denk ik iets mis met de vooropleiding.
Wordt als iemand die voortdurend dood is. De ware volgeling van bushidõ sterft elke ochtend en avond opnieuw. En wordt niet gehinderd door angst voor de dood. Yamamoto Tsunetomo's hagakure.
pi_124016450
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:01 schreef system het volgende:

[..]

VWO niveau ligt veel te laag. Ik denk dat ik niet aan een halfuur/uur gemiddeld huiswerk kom. En ik zit in mijn examenjaar en doe nog redelijk mijn best in verhouding met anderen. Als ik kijk wat ik volgend jaar bij een studie wis-en natuurkunde krijg en wat ik nu doe, daar schrik ik echt enorm van. Ik ga dan ook in de vakantie even wat wiskunde bijtimmeren.

quote:
Haha, dat punt heeft de mensheid nog lang niet bereikt.

Mooi geschreven stuk overigens.

[ Bericht 7% gewijzigd door _-_ op 13-03-2013 19:14:36 ]
pi_124017013
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:01 schreef system het volgende:

[..]

Het vwo is te algemeen en voor veel studies zoals psychologie, sociologie en rechten bestaat er geen equivalent op het vwo. Bij een toelatingsexamen weten leerlingen tenminste wat het niveau is en wat ze kunnen verwachten.
  woensdag 13 maart 2013 @ 19:16:04 #10
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_124017030
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:05 schreef _-_ het volgende:

[..]

VWO niveau ligt veel te laag. Ik denk dat ik niet aan een halfuur/uur gemiddeld huiswerk kom. En ik zit in mijn examenjaar en doe nog redelijk mijn best in verhouding met anderen. Als ik kijk wat ik volgend jaar bij een studie wis-en natuurkunde krijg en wat ik nu doe, daar schrik ik echt enorm van. Ik ga dan ook in de vakantie even wat wiskunde bijtimmeren.

[..]

Haha, dat punt heeft de mensheid nog lang niet bereikt.

Mooi geschreven stuk overigens.
Vergeet niet het Nederlands er ook bij te pakken. Dat heb je zo te zien wel nodig. :')
pi_124017179
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:16 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Vergeet niet het Nederlands er ook bij te pakken. Dat heb je zo te zien wel nodig. :')
En toch maar mooi een 8 voor mijn betoog gekregen :')
  woensdag 13 maart 2013 @ 19:19:22 #12
351921 CruellaDeVil
Incognito Dierenliefhebster
pi_124017222
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:18 schreef _-_ het volgende:

[..]

En toch maar mooi een 8 voor mijn betoog gekregen :')
Je bent het levende bewijs van de openingszin van je vorige post.
pi_124017245
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 19:19 schreef CruellaDeVil het volgende:

[..]

Je bent het levende bewijs van de openingszin van je vorige post.
Precies
  woensdag 13 maart 2013 @ 20:17:13 #14
396386 sturmpie
for night & nature
pi_124021076
het zal ook wel liggen aan het vakgebied

voor beta geldt een onbeperkt gebied aan informatie en onderzoek

alfa en gamma zijn studies die iedereen wel kan leren mits men er genoeg tijd aan wil besteden.
vrede, voedsel, vrijheid, veiligheid, vooruitgang
pi_124022835
Ik zag vanmiddag een opdracht voor een honoursprogramma.

Het ging erom dat de studenten leerden of bepaalde artikelen voor op onderzoeksvraag van toepassing waren. Dat konden ze oa doen door na te gaan wat voor wetenschappelijk model in het artikel gebruikt werd, wat het doel was van dat model, en van wat voor vooronderstellingen er in dit model zaten.

Ik had dus iets van, dit is dus iets wat alleen hounours studenten leren? De rest komt dus van de uni zonder hierover nagedacht te hebben?

EDIT. Overigens denk ik niet dat de echte universiteit 100% dood is. Op sommige plekken wordt nog steeds in een kritische blik onderwezen, zoals in honoursprogramma's en research masters (da's de bedoeling althans, in de master die ik volg lukt dat redelijk)

Alleen geldt dat dus niet meer voor alle mensen. De mensen die het onderzoek in willen komen vaak op die plekken terecht (en ervaren de sfeer daar als een verademing). De rest wordt niet meer niet 'lastig gevallen', met oefeningen in kritisch denken. Papiertje halen, werken, hoppa klaar.

Of de rest het predicaat 'universitair' nog waardig zijn?'

[ Bericht 8% gewijzigd door ZuidKardinaal op 13-03-2013 23:13:02 ]
pi_124026900

[ Bericht 50% gewijzigd door Mathemaat op 13-03-2013 21:45:50 ]
Croce e delizia cor. Misterioso, Misterioso altero, croce e delizia al cor.
  woensdag 13 maart 2013 @ 21:53:38 #17
61910 mymoodfentje
SHENS troll'd hard
pi_124027800
Eens, erg jammer is dat wel. De meeste opleidingen zijn veredelde hbo's met een vleugje sociaal wetenschappelijk onderzoek curriculum er aan vast geplakt.
"If you had a million years to do it, you couldn't rub out even half the "Fuck you" signs in the world."
Always look at the bright side of death
pi_124028419
Vroeger was alles beter. Alles.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_124028946
Ik ben het enerzijds eens met dit verhaal. De verschoolsing van het huidig universitair onderwijs is zeker een groot probleem. Juist in de wetenschappen is iets als een kritische geest van essentieel belang voor het ontwikkelen van de juiste wetenschappelijke mentaliteit. Klakkeloos repeteren is iets wat ook een computer kan doen, daar is geen meerwaarde aan. De meeste toetsen zijn inderdaad gewoonweg het herhalen van definities en feitjes uit de leerstof. Er wordt zelden tot nooit gevraagd om het schrijven van een gemotiveerd essay over een bepaalde theorie of hypothese.

Maar....
Het ontwikkelen van een wetenschappelijke geest is naar mijn mening niet een vrijbrief voor een volledig vrij in te richten academisch rooster. Iets als een bindend studieadvies werkt naar mijn mening uitstekend, en het doortrekken van dit naar latere jaren zou ook niet op bezwaren van mijn kant komen te staan. Het gros van de meeste studenten lijkt inderdaad niet al te veel te hebben met 'academische ontwikkeling'. De verantwoordelijken die ook hun ding kunnen doen zonder daarbij enige sturing van hoger hand nodig te hebben zijn natuurlijk ideale studenten, maar in de praktijk zijn zij echt significant in de minderheid. Het onderwijs op hen alleen afstemmen zou dan ook fatale gevolgen hebben voor veel opleidingen.

Het idee van minder universitaire studenten is dan natuurlijk een oplossing, maar dit is een idee wat geheel indruist tegen Europese afspraken, en daarom zou de afbouw van de studentenpopulatie een operatie zijn van (vermoedelijk) enkele decennia. Daarnaast krijg je ook behoorlijk grote sociale problemen, want nu iedereen van de deugden van universitair onderwijs heeft kunnen proeven, gaan veel mensen het naar alle waarschijnlijkheid niet waarderen dat hun kind 'maar' naar het hbo moet.
pi_124031257
Had het stuk ook gelezen. Ben het met de hoofdgedachte wel in grote lijnen eens. Overigens erg storend dat de auteur (bijna letterlijk!) elke zin in een aparte alinea denkt onder te moeten brengen. En dat voor een jurist (in spé).
pi_124032448
Ik denk vooral dat het anti-elitarisme een beetje te ver is doorgedrukt. Het vwo is in Nederland het maximaal haalbare en er zijn gewoon veel mensen, waaronder ikzelf, die totaal niet uitgedaagd worden of werden op het vwo.

Vervolgens ga je naar de universiteit waar hetzelfde volk loopt als op het vwo. De universiteit is in drie decennia verworden van een instelling die stond voor uitdaging en intellectualisme tot een opleidingsinstituut voor een hele grote bovenlaag. De opschaling van die bovenlaag is gepaard gegaan met een achteruitgang van het gemiddeld kennis- en denkniveau.

Wat rest voor de mensen die boven dat gemiddelde zitten is dus effectief 17 jaar ergernis - bij mij begon het met 8 jaar basisschool, vervolgens 6 jaar middelbaar onderwijs en nu nog 3 jaar universiteit - aan mensen die persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten.

Waar in het verleden de drs. titel nog bewijs was van uitzonderlijke prestatie zal in tien jaar een bachelor of mastertitel compleet weggenivelleerd zijn, zeker ook met het gelijktrekken van HBO en universiteit.

Schadelijke zaak.
pi_124035024
quote:
18s.gif Op woensdag 13 maart 2013 23:00 schreef iGiorni het volgende:
Ik denk vooral dat het anti-elitarisme een beetje te ver is doorgedrukt. Het vwo is in Nederland het maximaal haalbare en er zijn gewoon veel mensen, waaronder ikzelf, die totaal niet uitgedaagd worden of werden op het vwo.

Vervolgens ga je naar de universiteit waar hetzelfde volk loopt als op het vwo. De universiteit is in drie decennia verworden van een instelling die stond voor uitdaging en intellectualisme tot een opleidingsinstituut voor een hele grote bovenlaag. De opschaling van die bovenlaag is gepaard gegaan met een achteruitgang van het gemiddeld kennis- en denkniveau.

Wat rest voor de mensen die boven dat gemiddelde zitten is dus effectief 17 jaar ergernis - bij mij begon het met 8 jaar basisschool, vervolgens 6 jaar middelbaar onderwijs en nu nog 3 jaar universiteit - aan mensen die persoonlijke ontwikkeling in de weg zitten.

Waar in het verleden de drs. titel nog bewijs was van uitzonderlijke prestatie zal in tien jaar een bachelor of mastertitel compleet weggenivelleerd zijn, zeker ook met het gelijktrekken van HBO en universiteit.

Schadelijke zaak.
Ik ben het helemaal met je eens. Ik zit nu in mijn examenjaar vwo en ik word totaal niet uitgedaagd.
Er is ook geen mogelijkheid om niet naar lessen te komen waar je niks aan hebt of ergens extra programma's te volgen op een hoger niveau. Je zit dus simpelweg vast, je kan je alleen maar overgeven.
Dit jaar zal ik slagen en zal ik naar de universiteit gaan. Het zou daar zoveel beter zijn, maar is dat ook zo? Met wie kom ik daar in de klas te zitten, precies zoals je zegt, met de mensen van het vwo die datzelfde, voor mij niet uitdagende, onderwijs hebben gevolgd. Verder ben ik, mede dankzij deze 6 jaar middelbare school, een luie, ongemotiveerde minimalist geworden. Meer dan 6 jaar aan ervaringen heeft mij zo gevormd en daar kom je niet zomaar vanaf.

Als ik om me heen kijk dan heeft zo'n 10 tot 20% hetzelfde probleem. Dat is een hele grote groep. Er dient drastisch iets aan het onderwijssysteem veranderd te worden.
  donderdag 14 maart 2013 @ 00:30:25 #23
394223 SaulGoodman
Better call Saul!
pi_124036064
Er zijn genoeg mensen die vrij gemakkelijk hun VWO-papiertje halen. Hoe meer mensen het halen, hoe minder het voorstelt. Op de universiteit ligt dat toch anders. Het gaat er hier serieuzer aan toe. Er zijn genoeg ex-vwo'ers die naar het HBO gaan, daar ben je nu dus van 'verlost'. Bovendien kan je je profileren op de universiteit door hoge cijfers te halen en speciale programma's te volgen. Je kan de uitdaging echt wel opzoeken. Dat er studenten zijn die louter zessen behalen met minimalistische inspanning is niet iets waar je je druk over zou moeten maken. Zeker niet omdat die groep redelijk grote vormen aanneemt. Natuurlijk kun je er dan ook voor kiezen om jezelf zo min mogelijk in te spannen. Bedenk dan echter wel dat de markt zich ook op de ontwikkelingen instelt.

[ Bericht 30% gewijzigd door SaulGoodman op 14-03-2013 00:43:49 ]
pi_124038264
quote:
0s.gif Op woensdag 13 maart 2013 18:58 schreef superdrufus het volgende:
Daar heeft het niets mee te maken. Ik merkte bij mijn studie dat juist de mensen die echt geinteresseerd waren in de stof ook hoge cijfers haalden en snel afgestudeerd waren. Je had ook mensen (waaronder ik ook wel) die het allemaal niet bijster interessant vonden en de kantjes er van af liepen met als reden "je mag toch oneindig vaak herkansen". Of mensen die een jaartje bierbestuur gingen doen.
Daar kan een toelatingsexamen natuurlijk niet heel veel aan veranderen, want het niveau is het probleem niet, maar het misbruik van het systeem als je eenmaal aan het studeren bent. Trouwens is het VWO al een toelatingstoets en het is ontzettend kinderachtig om te zeggen dat het VWO van te lage kwaliteit is.

Ook zo kinderachtig dat de discussie nu speelt dat een universiteit niet praktijkgericht mag zijn. In het beleidsveld bijvoorbeeld maak je in teams grote beslissingen. Waarom zou je dat niet mogen oefenen op een universiteit??
pi_124038786
Uit de OP: "Anders ligt een inflatie van titels op de loer."

:) Dat is een wel erg optimistische kijk.

Vergelijk de kennis en kunde van afgestudeerden met 40 jaar geleden, en je kunt spreken van hyper-inflatie.
Good intentions and tender feelings may do credit to those who possess them, but they often lead to ineffective — or positively destructive — policies ... Kevin D. Williamson
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')