Wist je trouwens dat de Belgische bouw zonder opdrachten zit omdat die tyfusnederlanders al het werk voor minder doen?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 17:52 schreef Cherna het volgende:
[..]
Dit. De vervoer sector kampt er ook behoorlijk mee. Zelfs de Taxi branche gaat er gebukt onder.
Maar goed zolang de concurrentie op een eerlijke manier te werk gaat is er niets aan de hand. Helaas laat dat veel te wensen over.
Maar iets begrijp ik niet. Waarom blijven Bulgaren en Polen hier werkloos in NL. Nu heb ik in het verleden in Bahrein en Duitsland deels gewerkt als freelancer. Maar zodra het werk af was moest ik het land verlaten.
Het werk moest wel af anders kwam je Bahrein niet uit.
Dan weet je toch niet zo goed in welke omgeving ik woon want als je op de kaartjes kijktquote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:13 schreef Igen het volgende:
Staan wel interessante dingen in dat rapport.
- Een ruime meerderheid van de Bulgaren in Nederland vindt zichzelf bijvoorbeeld moslim (blijkbaar Turkse Bulgaren), niet-religieus, en ze vinden bijv. homofilie en echtscheiding geen probleem (i.t.t. veel Polen). Een interessante combinatie!
- Ook interessant: een ruime meerderheid van de geïmmigreerde Bulgaren geeft aan niet ontevreden te zijn geweest met het vorige loon in Bulgarije. Zowel Polen als Bulgaren gaan in Nederland gemiddeld werk op een veel lager niveau doen dan ze in Polen/Bulgarije deden.
- Veel Polen die naar Nederland komen, komen uit Silezië, wat vroeger bij Duitsland hoorde. Daardoor kunnen ze gemiddeld al wat Duits en leren dan ook relatief makkelijk Nederlands.
Edit:
- Bij Bulgarije komen de etnische Bulgaren vooral uit Sofia, de etnische Turken vooral uit de omgeving waar Dven zit. (jaag je ze soms naar ons toe ofzo?)
Het kaartje in het SCP-rapport gaat maar tot op provincie-niveau, dus of ze nou uit Veliko Turnovo of uit Pleven ofzo komen kan je niet zien.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:24 schreef Dven het volgende:
[..]
Dan weet je toch niet zo goed in welke omgeving ik woon want als je op de kaartjes kijkt
[ afbeelding ]
Dan zie je dat ruim 90% bij mij in de stad etnisch Bulgaar isEn dat ook in de gehele provincie 90% etnisch bulgaar is. Ik denk niet dat je over veel Nederlandse provincies kan zeggen dat meer dan 90% etnisch Nederlander is...
Heb jij het kaartje en rapport voor mij?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:28 schreef Igen het volgende:
[..]
Het kaartje in het SCP-rapport gaat maar tot op provincie-niveau, dus of ze nou uit Veliko Turnovo of uit Pleven ofzo komen kan je niet zien.
http://www.scp.nl/dsresource?objectid=34857&type=org (pagina 40)quote:
Etnisch Bulgaren zijn dan ook redelijk hoog opgeleid, zeker de vrouwen behoren wat dat betreft tot de top van Europa.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:31 schreef Igen het volgende:
[..]
http://www.scp.nl/dsresource?objectid=34857&type=org (pagina 40)
Nog een paar opvallende dingen:
- Bij de immigranten in Nederland zitten procentueel niet meer Roma dan dat ze aan de Bulgaarse bevolking uitmaken
- De Bulgaarse immigranten in Nederland zijn slechter opgeleid dan het gemiddelde opleidingsniveau in Bulgarije
- De Polen in Nederland hebben zonder uitzondering allemaal de middelbare school afgemaakt en een startkwalificatie.
Als je dit persoonlijk bedoeld moet je eerst eens goed lezen. Eerlijke concurrentie is ook in het belang van Polen en Bulgaren etc. Voor mijn part komen hier Somaliërs werken. Maar betaal dan wel volgens de geldende CAO's en zeker het minimum loon zoals wij dat hier in NL hanteren.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:16 schreef Dven het volgende:
[..]
Wist je trouwens dat de Belgische bouw zonder opdrachten zit omdat die tyfusnederlanders al het werk voor minder doen?
Nederlanders zijn in Belgie de nieuwe Polen. Steek de hand eerst maar flink in eigen boezem.
Dat zal niet gebeuren. Nu werken veruit de meeste Bulgaren illegaal in Nederland. Meestal via bevriende landgenoten of kennissen. Als hun werk ophoud of als ze ontslagen worden, dan doen ze er vaak alles aan om weer werk te krijgen. Zonder werk hebben deze illegalen immers geen inkomsten.quote:Op dinsdag 9 juli 2013 19:19 schreef Igen het volgende:
Ben wel benieuwd of de werkloosheid onder Bulgaren in Nederland gaat dalen als ze straks na 1 januari legaal mogen werken.
Ik denk dat er uiteindelijk meer overlast zal zijn van Roemenen. Er zijn absoluut gezien drie keer zo veel Roemenen en een veel groter gedeelte van de bevolking leeft in armoede. Ook nog meer zigeuners dan in Bulgarije en als die eenmaal de overstap maken..quote:Op woensdag 10 juli 2013 07:21 schreef Igen het volgende:
Wat doet Aboutaleb in Roemenië als de problemen vooral rond de Bulgaren spelen?
Overigens betekent meer Bulgaren ook meer consumenten en daarmee ook meer werkgelegenheid.
Hij was naar Roemenie en Bulgarije geweest. Met de politiechef vanwege een verwachte stijging van criminele activiteiten. Die overigens ook tegen de eigen landgenoten gepleegd worden.quote:Op woensdag 10 juli 2013 07:21 schreef Igen het volgende:
Wat doet Aboutaleb in Roemenië als de problemen vooral rond de Bulgaren spelen?
Overigens betekent meer Bulgaren ook meer consumenten en daarmee ook meer werkgelegenheid.
Ik gok dat de Roemenen vooral naar Zuid-Europa en Frankrijk zullen gaan. Puur vanwege de taal. Roemeens is immers een Romaanse taal (die twee woorden lijken niet voor niets op elkaar), het schijnt zelfs dat Roemenen zonder ervoor te leren Italiaans kunnen verstaan. Ik heb voor m´n studie ook eens in bestemmingsplannen, documenten over beschermde stadsgezichten etc. van Boekarest geneusd - was best wat van te begrijpen met wat kennis van het Frans.quote:Op woensdag 10 juli 2013 08:03 schreef Dven het volgende:
[..]
Ik denk dat er uiteindelijk meer overlast zal zijn van Roemenen. Er zijn absoluut gezien drie keer zo veel Roemenen en een veel groter gedeelte van de bevolking leeft in armoede. Ook nog meer zigeuners dan in Bulgarije en als die eenmaal de overstap maken..
Roemeens ligt inderdaad dichter bij het Latijn dan dat Italiaans doet. Een Roemeen zal echter zeker niet zonder meer een Italiaan verstaan. Ik kwam in ieder geval niet ver met mijn Italiaans in Roemeniequote:Op woensdag 10 juli 2013 18:54 schreef Igen het volgende:
[..]
Ik gok dat de Roemenen vooral naar Zuid-Europa en Frankrijk zullen gaan. Puur vanwege de taal. Roemeens is immers een Romaanse taal (die twee woorden lijken niet voor niets op elkaar), het schijnt zelfs dat Roemenen zonder ervoor te leren Italiaans kunnen verstaan. Ik heb voor m´n studie ook eens in bestemmingsplannen, documenten over beschermde stadsgezichten etc. van Boekarest geneusd - was best wat van te begrijpen met wat kennis van het Frans.
Je denkt serieus dat een teler enige invloed heeft op de prijs in de supermarkt?quote:Op dinsdag 9 juli 2013 06:44 schreef sturmpie het volgende:
[..]
precies, als er voldoende voor betaald word !
en dat betekend dat die tomaten en asperges en alle arbeidsintensieve groentes in prijs fors zullen stijgen in de supermarkt waardoor de afzet afneemt en de bedrijven ten onder gaan.
niet 1 teler, alle telersquote:Op woensdag 10 juli 2013 19:20 schreef Zelva het volgende:
[..]
Je denkt serieus dat een teler enige invloed heeft op de prijs in de supermarkt?
Doet er geen reet toe. Als er een schakel ergens in de lijn van kost verhoogd wordt, dan gaat de rest gewoon mee. Iedereen wenst immers dezelfde marge te behouden.quote:Op woensdag 10 juli 2013 19:56 schreef Zelva het volgende:
[..]
Ook niet. Het bedrag dat de telers krijgen is maar een fractie van de prijs in de winkel.
ja dat zeg ikquote:Op woensdag 10 juli 2013 20:33 schreef Dven het volgende:
[..]
Doet er geen reet toe. Als er een schakel ergens in de lijn van kost verhoogd wordt, dan gaat de rest gewoon mee. Iedereen wenst immers dezelfde marge te behouden.
Precies. En dan wordt er minder verkocht, gaat een deel van de telers dus failliet, stijgt de werkloosheid, en moeten de belastingen omhoog om de uitkeringen te betalen, zodat de mensen die nog wel werk hebben van die 7 euro meer moeten inleveren dan je eerst van die 5 euro moest inleveren.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:47 schreef sturmpie het volgende:
[..]
ja dat zeg ik
NL gaan niet voor 5 euro per uur bij de telers werken ook al zijn ze werkloos. als je terug leest dan zegt er een: NL-ers gaan pas dat werk doen als ze er meer voor krijgen, laten we zeggen 7 euro per uur. dat is 2 euro per uur meer en dat moet worden doorberekend. die teler ziet zijn kosten stijgen en zal zijn verkoopprijs aan de groothandel aanpassen om zijn marge te behouden. dus de uiteindelijke prijs in de supermarkt word daar ook op aangepast. zoals je zegt, iedereen wil zijn marge houden. als de teler die 2 euro per uur meer doorberekend, en dat zal men zeker doen als de cao word aangepast naar hogere lonen in arbeidsintensieve groententeelt, zodat NL-ers dat werk willen doen, dan worden de prijzen van die telers produkten duurder. dus dan betaal je waarschijnlijk 50% meer dan wat je nu betaald in de supermarkt voor een kilo tomaten of een kilo asperges.
En zo beland je in de spiraal. Denken dat er minder verkocht word. Mogelijk maar zeker weet je het niet. Je kunt ook zeggen als mensen een veel hoger loon hebben gaan ze ook meer besteden en kopen het uiteindelijk toch.quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:52 schreef Igen het volgende:
[..]
Precies. En dan wordt er minder verkocht, gaat een deel van de telers dus failliet, stijgt de werkloosheid, en moeten de belastingen omhoog om de uitkeringen te betalen, zodat de mensen die nog wel werk hebben van die 7 euro meer moeten inleveren dan je eerst van die 5 euro moest inleveren.
Dat laatste klopt. Maar dan ben je dus netto qua koopkracht niks opgeschoten, behalve dat de export (en daarmee alsnog de werkgelegenheid) er schade van ondervindt.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:11 schreef Cherna het volgende:
[..]
En zo beland je in de spiraal. Denken dat er minder verkocht word. Mogelijk maar zeker weet je het niet. Je kunt ook zeggen als mensen een veel hoger loon hebben gaan ze ook meer besteden en kopen het uiteindelijk toch.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |