quote:Alex Tagliani, the 2011 Indianapolis 500 pole sitter, will have a new opportunity for this year’s month of May in the second Sarah Fisher Hartman Racing entry.
Tagliani will drive the team’s No. 68 SFHR/RW Dallara/Honda/Firestone for the Indianapolis 500. And for teammate Josef Newgarden, it’s a huge get, because it will mark the first time the young Nashville native will have a veteran in the team’s second car (Bryan Clauson in 2012 Indianapolis 500 and Lucas Luhr in 2013 Sonoma race were each making their series debuts).
..
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | 1. Will Power Penske/Chevy 1m07.6492s 48 2. Juan Pablo Montoya Penske/Chevy 1m07.7170s +0.0678s 55 3. Helio Castroneves Penske/Chevy 1m07.7214s +0.0722s 51 4. Scott Dixon Ganassi/Chevy 1m07.8225s +0.1733s 40 5. Takuma Sato Foyt/Honda 1m07.8619s +0.2127s 39 6. Ryan Briscoe Ganassi/Chevy 1m07.8834s +0.2342s 44 7. Justin Wilson Coyne/Honda 1m07.8863s +0.2371s 31 8. Simon Pagenaud Schmidt/Honda 1m08.0682s +0.4190s 35 9. James Hinchcliffe Andretti/Honda 1m08.1629s +0.5137s 32 10. Ryan Hunter-Reay Andretti/Honda 1m08.3194s +0.6702s 30 11. Charlie Kimball Ganassi/Chevy 1m08.3209s +0.6717s 41 12. Tony Kanaan Ganassi/Chevy 1m08.3254s +0.6762s 42 13. Mike Conway Carpenter/Chevy 1m08.4734s +0.8242s 42 14. Graham Rahal Rahal/Honda 1m08.4907s +0.8415s 37 15. Josef Newgarden Fisher/Honda 1m08.5798s +0.9306s 25 16. Sebastian Saavedra KV/Chevy 1m08.6539s +1.0047s 50 17. Marco Andretti Andretti/Honda 1m08.6688s +1.0196s 28 18. Mikhail Aleshin Schmidt/Honda 1m08.7296s +1.0804s 28 19. Jack Hawksworth Herta/Honda 1m08.9223s +1.2731s 36 20. Carlos Munoz Andretti/Honda 1m08.9299s +1.2807s 42 21. Oriol Servia Rahal/Honda 1m09.2164s +1.5672s 7 22. Sebastien Bourdais KV/Chevy 1m09.6668s +2.0176s 11 |
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | 1. Will Power Penske/Chevy 1m07.0608s 62 2. Justin Wilson Coyne/Honda 1m07.0646s +0.0038s 51 3. Scott Dixon Ganassi/Chevy 1m07.0791s +0.0183s 59 4. Takuma Sato Foyt/Honda 1m07.3314s +0.2706s 57 5. Ryan Briscoe Ganassi/Chevy 1m07.3705s +0.3097s 48 6. Helio Castroneves Penske/Chevy 1m07.4004s +0.3396s 54 7. Ryan Hunter-Reay Andretti/Honda 1m07.4495s +0.3887s 56 8. James Hinchcliffe Andretti/Honda 1m07.4639s +0.4031s 60 9. Juan Pablo Montoya Penske/Chevy 1m07.4764s +0.4156s 61 10. Simon Pagenaud Schmidt/Honda 1m07.5235s +0.4627s 72 11. Tony Kanaan Ganassi/Chevy 1m07.6126s +0.5518s 59 12. Jack Hawksworth Herta/Honda 1m07.6542s +0.5934s 64 13. Charlie Kimball Ganassi/Chevy 1m07.7064s +0.6456s 73 14. Sebastien Bourdais KV/Chevy 1m07.7118s +0.6510s 67 15. Marco Andretti Andretti/Honda 1m07.7942s +0.7334s 71 16. Carlos Munoz Andretti/Honda 1m07.9437s +0.8829s 79 17. Sebastian Saavedra KV/Chevy 1m07.9736s +0.9128s 50 18. Josef Newgarden Fisher/Honda 1m08.0757s +1.0149s 47 19. Graham Rahal Rahal/Honda 1m08.0833s +1.0225s 62 20. Mikhail Aleshin Schmidt/Honda 1m08.1970s +1.1362s 15 21. Mike Conway Carpenter/Chevy 1m08.2169s +1.1561s 70 22. Oriol Servia Rahal/Honda 1m08.3943s +1.3335s 51 |
quote:Ed Carpenter Racing zet tijdens de komende Indianapolis 500 een tweede wagen in voor JR Hildebrand. Het nog jonge team breidt tijdens de komende Indy 500 voor het eerst uit met een tweede wagen, welke met startnummer 21 rond zal rijden. Met de uitbreiding verwacht het team, dat vorig jaar al de pole position pakte, nog sterker aan de start te verschijnen.
“Ik ben bijzonder blij dat ik dit jaar de Indianapolis 500 voor Ed Carpenter Racing mag rijden,” verklaarde Hildebrand. “Het team van Ed was de afgelopen twee jaar bijzonder sterk op de ovals. Ze wonnen al eerder op Fontana en stonden vorig jaar op pole voor de Indy 500. De samenwerking met Ed geeft me veel vertrouwen voor de grootste race van de wereld. Ik kan niet wachten om te beginnen en om terug te keren naar de Speedway.”
Waar teambaas Ed Carpenter in de tien Indy 500’s niet verder kwam dan een vijfde plaats, kwam Hildebrand al eens bijzonder dichtbij de overwinning. Tijdens zijn rookie seizoen in 2011 leidde de Amerikaan tot de laatste bocht, waar hij zich liet verrassen door achterblijver Charlie Kimball en kwam hard in aanraking met de muur. Dan Wheldon won deze race uiteindelijk, Hildebrand gleed uiteindelijk nog wel als tweede over de eindstreep.
quote:De IndyCar Series heeft verschillende wijzigingen doorgevoerd in het puntensysteem van de raceklasse. De puntenverdeling voor coureurs blijft voor de meeste races gelijk, maar tijdens de drie 500 mijlsraces (Indianapolis, Pocono, Fontana) zijn er dubbele punten te verdienen. Tevens zijn er grote veranderingen doorgevoerd voor punten in de kwalificatie voor de Indy 500 en heeft IndyCar gridpenalties als gevolg van te vroege motorwissels afgeschaft.
De grootste impact op het kampioenschap zal komen van de dubbele punten in de 500 mijlsraces, waarmee IndyCar deze races extra gewicht wil geven voor het kampioenschap. Een zege in een 500 mijlsrace levert dus geen 50, maar 100 punten op.
Tijdens de Indianapolis 500 kan dit puntenaantal nog verder worden verhoogt. In de zaterdagkwalificatie voor de legendarische race, waar coureurs strijden voor een plekje op de 33 wagens tellende grid, zijn er voor de snelste coureur 33 punten te verdienen, 32 punten zijn er weggelegd voor de nummer twee, 31 voor de derde snelste en uiteindelijk één punt voor de coureur die de 33ste tijd rijdt.
De negen snelste rijders van de zaterdagkwalificatie op Indianapolis strijden op zondag in de Fast Nine shootout om de pole position, welke vervolgens ook nog eens negen punten oplevert. Ook hier loopt het puntentotaal af met acht punten voor de coureur die zich als tweede kwalificeert, zeven punten voor de nummer drie en één punt voor de langzaamste coureur van de Fast Nine.
Fabrikanten kampioenschap
Ook in het onderlinge kampioenschap tussen motorfabrikanten Chevrolet en Honda zijn er veranderingen doorgevoerd. Per race scoort de top vijf in de einduitslag punten voor het fabrikantenkampioenschap, mits ze niet meer dan de maximaal toegestane vier motoren per seizoen hebben gebruikt. De punten die coureurs voor het fabrikantenkampioenschap scoren zijn gelijk aan de punten die ze zelf scoren.
Fabrikanten scoren of verliezen echter ook punten met betrouwbaarheid. Per motor die de voorgeschreven 2.500 mijl / 4.000 km haalt ontvangt de fabrikant tien bonuspunten. Indien een motor vroegtijdig moet worden gewisseld kost dit de fabrikant juist tien punten. De fabrikant die per race de meeste ronden leidt mag verder nog twee bonuspunten bij zijn totaal optellen, terwijl het leiden van tenminste één ronde of het pakken van de pole position één punt opleveren.
Gridpenalties verleden tijd
Coureurs hoeven dit seizoen niet bang te zijn voor gridpenalties als gevolg van motorwissels, maar mogelijk gaan ze het wel op een andere manier voelen. Wanneer een team besluit een motor te wisselen kost dit de coureur in kwestie tien punten in het kampioenschap. Een motorwissel zonder goedkeuring van IndyCar zorgt er zelfs voor dat wagen tijdens de volgende race als laatste moet starten.
Eventuele straffen als gevolg van motorwissels zullen niet tijdens de Indianapolis 500 worden uitgevoerd en blijven staan tot de race na de Indy 500: de Chevrolet Indy Duals in Detroit.
“Fans zagen niets in het concept dat coureurs gridstraffen kregen voor motorwissels, zeker wanneer het geen keuze van het team zelf was,” verklaarde IndyCar hoofd van competitie Derrick Walker. “Met de hulp van de motorfabrikanten hebben we onze races weten te verbeteren, zonder verwarring te scheppen.”
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 | #2 Juan Pablo Montoya Team Penske (Chevrolet) #3 Helio Castroneves Team Penske (Chevrolet) #7 Mikhail Aleshin Schmidt Peterson Motorsports (Honda) #8 Ryan Briscoe Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #9 Scott Dixon Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #10 Tony Kanaan Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #11 Sebastien Bourdais KV SH Racing (Chevrolet) #12 Will Power Team Penske (Chevrolet) #14 Takuma Sato A.J. Foyt Enterprises (Honda) #15 Graham Rahal Rahal Letterman Lanigan Racing (Honda) #17 Sebastian Saveedra KV AFS Racing (Chevrolet) #18 Carlos Huertas Dale Coyne Racing (Honda) #19 Justin Wilson Dale Coyne Racing (Honda) #20 Mike Conway Ed Carpenter Racing (Chevrolet) #25 Marco Andretti Andretti Autosport (Honda) #27 James Hinchcliffe Andretti Autosport (Honda) #28 Ryan Hunter-Reay Andretti Autosport (Honda) #34 Carlos Munoz Andretti Autosport - HVM Racing (Honda) #67 Josef Newgarden Sarah Fisher Hartman Racing (Honda) #77 Simon Pagenaud Schmidt Peterson Motorsports (Honda) #83 Charlie Kimball Chip Ganassi Racing (Chevrolet) #98 Jack Hawksworth Bryan Herta Autosport (Honda) |
Sauber stoomt haar klaar voor de Formule 1, al is het twijfelachtig of ze er ooit een racezitje zal gaan vindenquote:
Ik bedoel dat ze het gaat halen.quote:Op zondag 30 maart 2014 23:42 schreef Peterselieman het volgende:
[..]
http://www.racexpress.nl/index.php?nav=Artikel&nid=57318
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |