TDF: REACTIES NA ETAPPE 16Na elke etappe in de Tour de France peilen we bij de renners van het Belkin Pro Cycling Team hoe het er met ze voorstaat.
Lars Boom“Ik wilde vandaag graag meezitten en ik zat mee, maar al snel voelde ik dat mijn benen niet goed genoeg waren. Ik kwam niet echt vooruit. Doorrijden heeft dan ook geen zin. Ik ben vervolgens weer in het peloton gaan zitten en heb de jongens geholpen.”
Laurens ten Dam“Ik had eerlijk gezegd geen strijd verwacht vandaag. Helaas kon ik niet volgen op de slotklim. Het was een explosief klimmetje en toen twee jongens voor mij kraakten, ontstond er een gaatje dat ik niet meer kon dichten. Het is niet leuk om in een relatief makkelijke etappe tijd te verliezen, maar ik ga mijn verlies nemen en morgen in de tijdrit zal ik alles geven. De vorige tijdrit gaf mij veel moraal en deze ligt mij nog beter.”
Robert Gesink“Ik voelde me vandaag goed. Aan de voet van de slotklim viel het peloton al snel in stukken, maar ben ik gewoon vol doorgereden. Uiteindelijk kon ik nog even op kop rijden voor Laurens. Op een kilometer van de top was ik helaas op. Ik voel me met de dag beter worden en naar de laatste Alpenetappes toe is dat een goed teken. Met het oog op die ritten zal ik morgen in de tijdrit ook niet te gek doen.”
Tom Leezer“Ik heb de rustdag goed verteerd. Ik heb gister evengoed nog twee en een half uur gefietst en dat resulteerde vandaag in een goede dag. Op de eerste klim werd ik niet gelost. Na twee weken Tour is het verval bij mij gelukkig nog beperkt.”
Bauke Mollema“Ik denk dat we de komende dagen meer aanvallen kunnen verwachten van mannen als Contador, maar vandaag voelde ik me goed en zat ik er goed bij. Vooraf had ik beelden van de afdaling bekeken en daardoor wist ik precies hoe hij liep. De tijdrit van morgen is best lastig, maar ik hoop dat ik mijn positie kan verbeteren. De vorige gaf mij veel moraal en het parcours van deze ligt mij nog beter.”
Lars Petter Nordhaug“Ik probeerde vandaag mee te zitten in de kopgroep. Ik was er bijna, maar haalde het uiteindelijk net niet. Het hoofddoel was vandaag om Bauke en Laurens te helpen, dus ik gaf niet alles. Als ik er in had moeten zitten, had ik er gezeten. Op de laatste klim was ik van plan zo lang mogelijk bij Bauke en Laurens te blijven, maar vanaf de voet werd er door de klassementsrenners al vol gas gegeven.”
Bram Tankink“Ik had op het laatst goede benen. Het zou lekker zijn als ik dit de komende dagen kan volhouden. Dan kan ik nog van waarde zijn voor Bauke en Laurens. Vandaag geeft in ieder geval veel moraal. Het is natuurlijk balen voor Laurens dat hij een plekje verliest, maar misschien kan ik hem met mijn goede benen wel weer naar plek vijf helpen.”
Sep Vanmarcke“Ik had het vandaag in het begin wel lastig. Het was ook zeer warm en daar heb ik altijd moeite mee. Vlak voor de Col de Manse hebben we nog op kop moeten rijden om Bauke van voren af te zetten. Op de klim heb ik rustig aan gedaan. Ook met het oog op morgen. Ik zal volle bak moeten koersen om op tijd binnen te zijn, want de klassementsrenners zullen heel rappe tijden neerzetten.”
Maarten Wynants“Het was het eerste uur druk met ontsnappingspogingen. Ik heb het begin goed overleefd en heb vervolgens mijn werk kunnen doen voor de ploeg. Voor ons is het mooi om mee te zitten in een ontsnapping, maar het is niet verstandig om daar heel veel kracht aan te verspillen; Bauke en Laurens beschermen is het belangrijkst.”
Nico Verhoeven“Het spannendste moment was de aanloop naar de laatste klim: de afdaling voor de Col de Manse. Je moet erop beducht zijn dat anderen misschien wat gaan doen en dan moet je niet te ver van achteren zitten. Laurens heeft gelukkig alleen op Quintana en Rodriguez tijd verloren, op andere mannen achter hem verliest hij geen tijd. Bauke leek het zwaar te hebben, maar als je hem kent, weet je dat hij gewoon zo op zijn fiets zit. Hij kon prima volgen.”
Nordhaug had dus mee kunnen zitten, maar het hoefde blijkbaar niet van de ploegleiding?
Gesink doet het morgen kalm aan, dat levert dus weer

's op.