De vraag neemt toe, het aanbod ook. Ik verwacht echter dat bij toenemende vraag de prijs niet zal toenemen, m.a.w. meer concurrentie tussen verhuurders en huurders die gemiddeld minder kunnen/willen betalen. Want de mensen die nu geen koophuis kunnen/willen kopen en in particuliere huur eindigen willen ook niet 2 keer zo veel betalen als hun hypotheek zou kosten.quote:Op woensdag 10 juli 2013 16:58 schreef 99.999 het volgende:
En je denkt niet dat de vraag van mensen die niet kunnen kopen of sociaal mogen huren ook toe zal nemen? De particuliere huursector is immers vrij bescheiden van omvang.
Binnen de particuliere sector zit dat aan de onderkant qua prijs.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:14 schreef sig000 het volgende:
In het huuraanbod gaan steeds meer goede huurwoningen van woningstichtingen boven de grens van sociale huur.
Huurprijzen zo rond de 700 Euro en dan heb je een jaren 80 huis met aardige tuin in redelijke buurt in het midden van Nederland.
Binnen de particuliere (vrije) sector vind je echt geen fatsoenlijke woning voor 700,- per maand in een redelijke buurt (Drenthe en de rest van meuk erbuiten gelaten)quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:18 schreef RemcoDelft het volgende:
Binnen de particuliere sector zit dat aan de onderkant qua prijs.
De HRA bestaat al ff, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Wellicht constructies om de HRA te misbruiken wel, maar dat kun je moeilijk de HRA aanrekenen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:36 schreef blomke het volgende:
Is de woningmarkt (huur&koop) niet gewoon verkloot door de sociale woningcorporaties en de hypotheekrenteaftrek?
Waarom niet? Hoe hoger de inkomens, des te meer HRA je geniet. Dat betekent dat het grootstet deel van de HRA, bij een kleine groep topinkomens terecht komt. Volslaagen onredelijk.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De HRA bestaat al ff, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Wellicht constructies om de HRA te misbruiken wel, maar dat kun je moeilijk de HRA aanrekenen.
Ik bedoelde : Vestia en topinkomens voor de bestuurders. En in Drenthe kunnen ze voor de helft van de prijs een sociale woning neerzetten t.o.v. de prijs waarvoor de corporaties laten bouwen.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
En om nou te zeggen dat de sociale woningbouw de meuk verkloot door te goedkoop te verhuren is ook weer zowat.
De grootste korting komt terecht bij de grootste belastingbetalers bedoel je? Zoiets als staffelprijzen? Hoe meer je afneemt (en dus bijdraagt aan de omzet zeg maar), hoe meer korting je krijgt?quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:48 schreef blomke het volgende:
Waarom niet? Hoe hoger de inkomens, des te meer HRA je geniet. Dat betekent dat het grootstet deel van de HRA, bij een kleine groep topinkomens terecht komt. Volslaagen onredelijk.
Bron?quote:Ik bedoelde : Vestia en topinkomens voor de bestuurders. En in Drenthe kunnen ze voor de helft van de prijs een sociale woning neerzetten t.o.v. de prijs waarvoor de corporaties laten bouwen.
Dat zou nog prettig zijn. Maar waarschijnlijk is het een vergelijking van aardappels met peren. Het is niet eens allebei fruit...quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:05 schreef 99.999 het volgende:
De bron is een vergelijking van appels met peren.
Heb je wel eens de behandeling van de huizenmarkt zeepbel in de media bekeken?quote:Op woensdag 10 juli 2013 21:49 schreef krapula het volgende:
[..]
Ik moet bij iedere post die je plaatst denken aan Wilders en zijn retoriek. "Blablabalbalab Islam. Blablablabalba cordon sanitaire. Blablabalabla linkse kerk." In jou geval komt het op hetzelfde neer, produceer je dezelfde gebakken lucht met termen als scheefleners, banksters, tot de oogkassen gefinancieerd, etc.
Denk je dat mensen je daar serieuzer door nemen? Je komt op mij over als iemand met de diepgang van een petrischaaltje.
Als je niet anders kan, mijn excuses. Ik hoop alleen dat je, als je daartoe wel in staat bent, op een fatsoenlijkere manier je punt kan proberen te maken. Als je die hebt.
De HRA is gewoon een ziek systeem bedoelt om inkomensbeleid mee te voeren. Gewoon afschaffen in ruil voor een belastingverlaging is de oplossing. Helaas gaat de overheid daar niet voor kiezen want dat is het afstaan van macht over het volk en de economische beslissingen die zijn neemt.quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:43 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
[..]
De HRA bestaat al ff, dus dat kan de oorzaak niet zijn. Wellicht constructies om de HRA te misbruiken wel, maar dat kun je moeilijk de HRA aanrekenen.
En om nou te zeggen dat de sociale woningbouw de meuk verkloot door te goedkoop te verhuren is ook weer zowat.
Staffelkorting? Krijg je dan ook een lagere rente als je meer leent van de bank?quote:Op woensdag 10 juli 2013 22:53 schreef Bijvlagenzinvol het volgende:
De grootste korting komt terecht bij de grootste belastingbetalers bedoel je? Zoiets als staffelprijzen? Hoe meer je afneemt (en dus bijdraagt aan de omzet zeg maar), hoe meer korting je krijgt?
Vriend....quote:
Geen idee wat dat met de HRA van doen heeft, die is gekoppeld aan je belastingafdracht, niet aan de hoeveelheid die je leent. Je kunt 1 miljoen aan hypotheek hebben openstaan, en toch geen recht hebben op HRA...quote:Op woensdag 10 juli 2013 23:50 schreef ComplexConjugate het volgende:
Staffelkorting? Krijg je dan ook een lagere rente als je meer leent van de bank?
Noem mij gek. Ik heb een prachtige leefbare omgeving waar ik hoop de rest van mn leven gelukkig onze kinderen kan opvoeren. Als jij dat gek vindt, ben ik graag gek.quote:Op woensdag 10 juli 2013 14:49 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Als je nu de huizenmarkt op wilt maar de prijs elk jaar ziet dalen dan ben je wel gek als je gaat kopen.
Daarvoor heb je dan ook een (t)huis. Zo'n paulie ziet het puur als beleggingsobject niet als plek om te wonen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 05:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Noem mij gek. Ik heb een prachtige leefbare omgeving waar ik hoop de rest van mn leven gelukkig onze kinderen kan opvoeren. Als jij dat gek vindt, ben ik graag gek.
Jij bent gek. En dan over 30 jaar je woonlasten ook nog kwijt zijn zeker. Lekker op je 60e met pensioen ipv op je 75e. Gek ben je.quote:Op donderdag 11 juli 2013 05:30 schreef pfaf het volgende:
[..]
Noem mij gek. Ik heb een prachtige leefbare omgeving waar ik hoop de rest van mn leven gelukkig onze kinderen kan opvoeren. Als jij dat gek vindt, ben ik graag gek.
Waarom denk je dat economen en politici inflatie van een paar procent paar jaar willen? Omdat consumenten dan geld uitgeven. Als je deflatie op de huizenmarkt hebt kiezen de meeste kopers ervoor om te wachten.quote:Op donderdag 11 juli 2013 07:41 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Daarvoor heb je dan ook een (t)huis. Zo'n paulie ziet het puur als beleggingsobject niet als plek om te wonen.
Wat kan mij die inflatie schelen? Ik wil gewoon ergens prima wonen, dat is voor mij belangrijk. Dat ik dan aan het einde van de rit leuk wat kapitaal heb opgebouwd is mooi meegenomen maar echt niet meer dan bijzaak. Evenals het niet of nauwelijks stijgen van de maandlasten over die periode overigens.quote:Op donderdag 11 juli 2013 08:29 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Waarom denk je dat economen en politici inflatie van een paar procent paar jaar willen? Omdat consumenten dan geld uitgeven. Als je deflatie op de huizenmarkt hebt kiezen de meeste kopers ervoor om te wachten.
Maar de meeste mensen wel daarom willen politici er ook voor zorgen dat er inflatie is van een paar procent.quote:Op donderdag 11 juli 2013 08:33 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Wat kan mij die inflatie schelen? Ik wil gewoon ergens prima wonen, dat is voor mij belangrijk. Dat ik dan aan het einde van de rit leuk wat kapitaal heb opgebouwd is mooi meegenomen maar echt niet meer dan bijzaak. Evenals het niet of nauwelijks stijgen van de maandlasten over die periode overigens.
Hoe kom je hier precies bij? Zit er een andere bron of onderbouwing achter dan je dikke duim?quote:Op donderdag 11 juli 2013 08:35 schreef PaulieWalnuts het volgende:
[..]
Maar de meeste mensen wel daarom willen politici er ook voor zorgen dat er inflatie is van een paar procent.
http://www.ecb.int/mopo/strategy/pricestab/html/index.en.html :quote:Op donderdag 11 juli 2013 08:42 schreef 99.999 het volgende:
[..]
Hoe kom je hier precies bij? Zit er een andere bron of onderbouwing achter dan je dikke duim?
quote:The Governing Council has also clarified that, in the pursuit of price stability, it aims to maintain inflation rates below, but close to, 2% over the medium term.
Het ging mij om dat 'de meeste mensen' waar het draait om wonen.quote:Op donderdag 11 juli 2013 08:57 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
http://www.ecb.int/mopo/strategy/pricestab/html/index.en.html :
[..]
En beste huurders in dit topic is iemand van jullie ook een van de bezwaarmakers?quote:Tienduizenden maken bezwaar tegen huurverhoging
Zo'n zestigduizend mensen hebben in de afgelopen twee maanden bezwaar gemaakt tegen de inkomensafhankelijke huurverhoging.
Dat schrijft de Volkskrant donderdag op basis van eigen onderzoek. Vorig jaar kwamen er slechts enkele duizenden protesten binnen. Toen was de hoogte van huren nog niet op het inkomen van de bewoners gebaseerd.
Verreweg de meeste klachten komen van huurders die hun inkomen zagen dalen sinds 2011. Het gaat bijvoorbeeld om mensen die hun baan verloren, zzp'ers die minder verdienen of gepensioneerden.
Ook is in sommige gevallen de gezinssamenstelling door scheiding of overlijden veranderd. Ten slotte maken ook veel chronisch zieken bezwaar. Andere klagers hebben principiėle bezwaren tegen het feit dat de huur afhankelijk wordt van het inkomen.
Als het inkomen nu inderdaad lager is dan in 2011, kunnen mensen met succes bezwaar maken tegen de huurverhoging, zei het ministerie van Wonen in maart.
Zestig woningcorporaties
De krant vroeg in totaal zestig woningcorporaties naar het aantal bezwaren dat zij in mei en juni kregen. Samen bezitten de corporaties ruim een kwart van alle sociale huurwoningen.
De inkomensafhankelijke huurverhoging werd dit voorjaar ingevoerd. Wie tot 33.614 euro verdient, gaat maximaal 4 procent extra huur betalen voor een sociale huurwoning. Huishoudens met een jaarinkomen boven de 43.000 euro kunnen een huurverhoging van 6,5 procent krijgen.
Mensen met een lager inkomen kunnen een stijging van maximaal vier tot 4,5 procent verwachten. De corporaties kunnen de inkomensgegevens van hun huurders opvragen bij de Belastingdienst.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |