Jagwar Ma was echt van die standaard-Indie als je begrijpt wat ik bedoel. Kom dat de laatste tijd steeds meer tegen, klinkt wel geinig, maar verveelt heel gauw en heeft totaal geen diepgang. Two Door Cinema Club-light zeg maar.quote:Op vrijdag 5 juli 2013 23:59 schreef Norrage het volgende:
Dit is dus de uberhipsterlijstDoldrums is vet, Inc. is leuk, Colin Stetson is baas. Jagwar vond ik ook niks aan. En Mvula is redelijk.
Jezus, wat een tenenkrommend slecht stuk is dit van OOR over de eerste dag van Werchter.quote:ROCK WERCHTER DAG 1: GREEN DAY, SIGUR RÓS E.A.
05 JULI 2013
Het is dat Sigur Rós om 0:00 uur de magie kortstondig verbrijzelt met het toezingen van een jarig bandlid, anders was Rock Werchter getuige geweest van de perfecte, prettig schurende en overrompelend melancholieke show. Alles klopte verder aan het optreden in The Barn en dat alleen al maakt van de openingsdag van het festival een hemelse ervaring.
De kijk- en luistertocht van de recensent begint in de avond. Op een moment dat de eerste artiesten hun muzikale kilometers reeds hebben afgelegd. Het laatste deel van het optreden van Vampire Weekend spant de verwachtingen voor de rest van de dagen (Rock Werchter duurt tot en met zondag 7 juli) zeer hoog.
Een prima opmaat voor The National. In een interview op de Belgische televisie grijnst frontman Matt Berninger vol trots de oplossing te hebben gevonden voor het spelen op zo’n groot festival. Wat dat precies is, laat hij in het midden, maar vanaf 20:00 uur bewijst hij zijn gelijk. Om de aandacht vast te houden kiest de band veelal voor het spelen van ouder werk – met name van megasucces High Violet - en minder voor nummers van het meest recente album Trouble Will Find Me. Kiezen voor directe herkenning blijkt een geslaagde overweging, want de Amerikaanse indierockband voelt zich als een aap in de jungle.
Fake Empire, Bloodbuzz Ohio, Anyone’s Ghost en Conversation 16 drijven de muzikale uitbarsting van de band – opnieuw aangevuld met een fraaie blazerssectie – tot het uiterste. Alsof het vaststellen van de Grote Festivals Optreedformule een last van de schouders heeft gehaald. Hoewel het geluid niet optimaal is en de afstand die Berninger cs. moet overbruggen groot, zet The National vijf kwartier lang een geweldig concert neer.
Het geluid van The National galmt nog na over de weides van Werchter als veel Green Day T-shirts zich naar de main stage begeven. Geen toeval, want het concert van deze immens populaire rockers staat op het punt van beginnen. Ingeleid door Bohemians Rhapsody van Queen, dat luidkeels wordt meegezongen. Even later blijkt Green Day in bloedvorm, de bandleden bewerken het publiek terwijl ze in de hogekwaliteitmodus het bekende werk spelen. Een feestje. Op naar The Barn, tegen 23:00 uur. Over 10 minuten begint Sigur Rós namelijk.
De bandleden van Sigur Rós arriveren op het podium, op de voet gevolgd door frontman Jónsi, het eigenzinnige medium van de IJslanders. Met een mengeling van nieuwe en oude nummers, die door de titels nauwelijks van elkaar zijn te onderscheiden, ontketent de band verregaande euforie op het gevoel. Los van elkaar beheersen alle bandleden hun instrument, geen twijfel mogelijk, maar als ensemble klinkt het als een overweldigende cocktail op een warme zomerdag. Jónsi harkt met een strijkstok voortdurend op zijn gitaar en geeft de nummers daarmee de rauwheid, die, in combinatie met de melancholieke melodieën de wereld voor even volledig mooi maakt.
Hoogtepunt is Varúđ van Valtari, het album uit 2012, waarbij je in 10 minuten in alle rust ontwaakt, indringende avonturen beleeft en voldaan weer in slaap valt. De schermen naast het podium tonen live-beelden van het optreden, maar dan in bewerkte vorm. Alles moet hoge kunst zijn bij Sigur Rós en daarmee slaagt de band vanavond cum laude.
Alles leuk en wel, maar wie zit er in deze periode van de verdwenen albums, de losse track-downloads en supercommerciele bandjes nog te wachten op een pro muziek rececent die deze meuk behandeld alsof 't goud is.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 00:46 schreef Maxerazzi het volgende:
[..]
Jezus, wat een tenenkrommend slecht stuk is dit van OOR over de eerste dag van Werchter.
Dit soort dingen:
Het geluid van The National galmt nog na over de weides van Werchter als veel Green Day T-shirts zich naar de main stage begeven. Geen toeval, want het concert van deze immens populaire rockers staat op het punt van beginnen.
Los van elkaar beheersen alle bandleden hun instrument, geen twijfel mogelijk, maar als ensemble klinkt het als een overweldigende cocktail op een warme zomerdag.
Kiezen voor directe herkenning blijkt een geslaagde overweging, want de Amerikaanse indierockband voelt zich als een aap in de jungle.
Wat een kleutertaal, zeg.Misschien wat beter zijn best doen de volgende keer om daadwerkelijk iets te schrijven over de optredens in plaats van krampachtige zinnetjes maken.
Ik vind dit altijd zo prententieus...quote:Op zaterdag 6 juli 2013 10:22 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Alles leuk en wel, maar wie zit er in deze periode van de verdwenen albums, de losse track-downloads en supercommerciele bandjes nog te wachten op een pro muziek rececent die deze meuk behandeld alsof 't goud is.
Het popmuziektijdperk was leuk tm begin 90 maar het is nu alleen maar een herhaling van zetten en waardeverlagende media als itunes maken t alleen maar simpeler en alle taboe's zijn wel zo'n beetje doorbroken. Dus wat moet je schrijven?
Het verbaast me dat oor nog bestaat en het verbaast me dat ze nog iemand hebben kunnen vinden die over muziek schrijft. Popmuziek was in de begintijd de oerknal met de hele cult eromheen. Maar wat is daar nu nog van over? Het leeft maar de rek is eruit.
Hier in Turkije schrijven de artiesten en bands raak ivm het gevoel van onvrede in het land waardoor niet alleen de muziek maar ook in de kunst in t algemeen een boost van inspiratie krijgt maar in de westerse wereld blijft er steeds minder onvrede en inspiratie over en popconcerten worden als de kermis zo gewoon.
Nou ja, het is toch het begin van 't einde als de OOR zulke stukken laat publiceren?quote:Op zaterdag 6 juli 2013 10:45 schreef debeterebob het volgende:
[..]
Ik vind dit altijd zo prententieus...
Ik zou de staat van popmuziek niet bepaald meten aan de kwaliteit van een OOR-artikel. Verder is popmuziek verre van dood. Onmogelijk om te zeggen als zo'n 90% van de populairste nummers van deze tijd popnummers zijn. Bovendien komen er door de nieuwe DIY-methodes steeds een stroom van vernieuwende popmuziek op je af. Uiteindelijk blijkt het de meeste populaire en geschikte methode om een grote groep mensen van je muziek te laten genieten.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 11:02 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Nou ja, het is toch het begin van 't einde als de OOR zulke stukken laat publiceren?
"Het geluid van The National galmt nog na over de weides van Werchter als veel Green Day T-shirts zich naar de main stage begeven. Geen toeval, want het concert van deze immens populaire rockers staat op het punt van beginnen."
En dan nog wat over instrumentbeheersing alsof het klassiek en jazz is. Dat kun je van Muse misschien zeggen maar van een punkband die op de gitaren ragt.. ze doen wat ze doen en ze doen 't goed maar dit kun je net zo goed weglaten. Ik mag wel hopen dat ze het beheersen. Dat zijn van die 'fill-ins' die gebruikt worden als de inspiratie voor tekst op is.
Je kunt er net zo goed lorum ipsum tekst neerkwakken want wat zegt die jongen hier nu helemaal? Helemaal niets. Dit kan ik thuis schrijven zonder ooit 't concert bezocht te hebben. Vroeger was 't nog wel wat als je voor een kwaliteitsmuziekblad schreef maar als ik dit overlees dan is het alsof OOR met moeite nog gemotiveerde mensen kan vinden. Deze schrijft omdat er van hem verwacht wordt dat hij wat schrijft maar als je tussen de regels doorleest dan heeft ie er gewoon geen zin in en ik kan me dat prima voorstellen.
Met alle social media is het nu een grotere beloning als bezoekers van je concert uit zichzelf recensies de wereld in gaan bloggen. Dat is stukken oprechter en daar hangt veel meer waarde aan dan wat zulke ongemotiveerde zendelingen schrijven.
Ik denk dat een cocktail overweldigend is als het alcoholpercentage een stuk hoger is dan verwacht. En zoals Matt Berninger af en toe staat te hijsen op het podium dan is daar best wel iets voor te zeggen.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 12:52 schreef DO2 het volgende:
Een overweldigende cocktail nog wel... En? Hoe is de cocktail? Overweldigend!
Nee.
Overweldigend zou zoiets zijn als daar nuchter rondwandelen en straalbezopen raken van de dranklucht.quote:Op zaterdag 6 juli 2013 12:52 schreef DO2 het volgende:
Een overweldigende cocktail nog wel... En? Hoe is de cocktail? Overweldigend!
Nee.
Nog iets meegemaakt? (Op muziekgebied en niet-muziekgebied?)quote:Op maandag 8 juli 2013 15:29 schreef Maxerazzi het volgende:
Zo, terug uit Japan, kan ik eindelijk de nieuwe Fuck Buttons luisteren. Daarnaast is de plaat Corps Exquis van Daniel Wohl (volgens mij wordt ie vandaag op Pitchfork ook besproken) echt wáánzinnig.![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |