hij wil best wel monopoly spelen met mij.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 08:48 schreef Ticootje het volgende:
Kun je m niet verleiden om samen een spel te spelen? Of te gaan zwemmen? Heeft hij uberhaupt wel vrienden waarmee hij wat kan gaan doen?
daar is het nu lichtelijk te laat voor. als hij terugkomt van zijn vader ga ik daarmee aan de slag.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:47 schreef -Spring het volgende:
Ik denk ook dat het het teveel gevraagd is van een 14-jarige om zelf de motivatie en de verantwoordelijkheid op te brengen om te stoppen met gamen. Ik zou daar sturing aan geven en grenzen in stellen, denk ik.
Sorry, heb na jouw quote mn post nog aangepast.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:49 schreef lady-wrb het volgende:
[..]
daar is het nu lichtelijk te laat voor. als hij terugkomt van zijn vader ga ik daarmee aan de slag.
ik waardeer iedere suggestie, want dit moet gewoon aan banden gelegd, alleen weet ik nog niet goed hoe.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:50 schreef -Spring het volgende:
[..]
Sorry, heb na jouw quote mn post nog aangepast.
Snap ik hoor. Ik zit ook maar een beetje hardop te bedenken hoe ik het zou doen.
ik heb me er de eerste week echt vreselijk aan gestoord, ik heb het maar losgelaten want ik heb geen zin om met die hitte gefrustreerd rond te lopen.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:52 schreef lily het volgende:
Ik herken het wel hoor.
Die van mij zijn beiden niet van de laptop/ipad af te slaan. We hebben nu een flink zwembad buiten dus daar zitten ze dan wel nog in maar daarnaast weten ze echt niets anders. Die laptop trekt ontzettend.
Restricties proberen we wel maar het blijft een "gevecht" en wat Spring al zegt; dan weten ze niets anders meer en gaan ze klieren.
Ik laat ze meestal maar nu in de vakantie maar mijn echtgenoot stoort het vreselijk en gaat steeds de confrontatie aan.
Als we een dagke weg gaan is het prima, niets aan het handje, maar we kunnen nu eenmaal niet iedere dag iets gaan doen (ik zit ook gewoon weer op mijn werk nu).
ik denk dat dat sowieso gaat schelen. de regelmaat die er dan weer inkomt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:55 schreef lily het volgende:
Ja, precies.
Straks is het sowieso afgelopen. Dan is er weer schoolwerk en voetbaltraining en scouting enzo.
Mss denk ik te simpel, hoor, maar als je er duidelijke afspraken over maakt en ze hier consequent aan houdt, moet het toch wel te doen zijn? Dan hoef je ook niet steeds de confrontatie aan. Als ze dan om 10:00 beginnen met gamen kun je ze er al op wijzen dat het het om 12:00 afgelopen is. Of onderschat ik het nou enorm?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:52 schreef lily het volgende:
Ik herken het wel hoor.
Die van mij zijn beiden niet van de laptop/ipad af te slaan. We hebben nu een flink zwembad buiten dus daar zitten ze dan wel nog in maar daarnaast weten ze echt niets anders. Die laptop trekt ontzettend.
Restricties proberen we wel maar het blijft een "gevecht" en wat Spring al zegt; dan weten ze niets anders meer en gaan ze klieren.
Ik laat ze meestal maar nu in de vakantie maar mijn echtgenoot stoort het vreselijk en gaat steeds de confrontatie aan.
Als we een dagje weg gaan is het prima, niets aan het handje, maar we kunnen nu eenmaal niet iedere dag iets gaan doen (ik zit ook gewoon weer op mijn werk nu).
Mwah, ik kan me voorstellen dat het met pubers wellicht wat lastiger is, maar niet onmogelijk.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:07 schreef -Spring het volgende:
[..]
Mss denk ik te simpel, hoor, maar als je er duidelijke afspraken over maakt en ze hier consequent aan houdt, moet het toch wel te doen zijn? Dan hoef je ook niet steeds de confrontatie aan. Als ze dan om 10:00 beginnen met gamen kun je ze er al op wijzen dat het het om 12:00 afgelopen is. Of onderschat ik het nou enorm?
Oh ja, werken! Dat gaf mij als puber ook heel veel lijn in m'n vakantie. Ik werkte eigenlijk (tot verbazing van m'n kinders) vanaf m'n 13e het grootste deel van de vakantie. En het deel wat je niet werkte, was dan ook echt heel erg vrij.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 09:23 schreef lady-wrb het volgende:
maar volgend jaar is hij ook 15 en mag hij werken. en hij zegt dat ook te willen, dus dan is er ook geen tijd meer om te hangen.
je onderschat het enormquote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:07 schreef -Spring het volgende:
[..]
Mss denk ik te simpel, hoor, maar als je er duidelijke afspraken over maakt en ze hier consequent aan houdt, moet het toch wel te doen zijn? Dan hoef je ook niet steeds de confrontatie aan. Als ze dan om 10:00 beginnen met gamen kun je ze er al op wijzen dat het het om 12:00 afgelopen is. Of onderschat ik het nou enorm?
Ik kan me van mezelf herinneren dat ik in de vakantie echt een beetje verslaafd was. Ik kreeg op een gegeven moment zelfs een bobbel op een spier in m'n hand van continu dezelfde beweging maken.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:12 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Mwah, ik kan me voorstellen dat het met pubers wellicht wat lastiger is, maar niet onmogelijk.
Ik weet alleen niet of ik niet, net als livelink, het ook wel een beetje bij het idee van vakantie vind horen. Ik las vroege hele dagen en hing daarbij op mijn kamer; ik zie niet zo vreselijk veel verschil met achter de laptop hangen. Maar goed, het is vakantie en het kan, dus waarom niet?
Eens hoor. Rationeel gezien. Dit is een leuk filmpje: http://martijnwijngaards.(...)en-versus-gamen.html (kun je kijken zonder geluid).quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:40 schreef miss_sly het volgende:
Dat is wel een beetje het punt, he, dat het gevoelsmatig anders is. Het sociale aspect blijft namelijk hetzelfde: kind hangt op de kamer, komt niet buiten, spreekt niet af, doet niets, alleen maar lezen.
Na de vakantie moet het wel stoppen, want dan komt school, sport, clubs, afspreken, huiswerk weer aan de orde.
Daar worden een paar mooie argumenten opgevoerdquote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:45 schreef -Spring het volgende:
[..]
Eens hoor. Rationeel gezien. Dit is een leuk filmpje: http://martijnwijngaards.(...)en-versus-gamen.html (kun je kijken zonder geluid).
Ik werd me bewust van dat dubbele toen we vorig jaar naar een of andere superhero film waren geweest. In dezelfde tijd (en nog) was jongste helemaal weg van Griekse mythologie. En van superhelden. Beiden kent 'ie volledig uit z'n hoofd, inclusief familiebanden, vete's etc. Van de mythologische figuren vonden we dat helemaal leuk, maar de superhelden waren aanmerkelijk minder pedagogisch verantwoord. Dacht ik. Tot ik me realiseerde dat de verhalen precies hetzelfde waren. Echt, wat de mythische figuren tekort kwamen aan high-tech, maakten ze goed door magie.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 10:32 schreef -Spring het volgende:
En lezen vind ik dan (gevoelsmatig) toch weer anders dan anders dan gamen.
Het is ook maar net de vraag waar ze zelf behoefte aan heeft. Jij kunt wel vinden dat ze meer vrienden zou moeten hebben of vriendschappen zou moeten onderhouden, maar als zij liever alleen is, wat dan?quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:07 schreef -Spring het volgende:
Ik denk dat ik het vooral rot zou vinden als L zich totaal af zo zonderen. Niet meer aanspreekbaar was, niet meer buiten zou komen, geen sociale contacten meer zou hebben. Ongeacht of dat nu door een game of door een boek zou komen. Ik denk dat hierbij ook meespeelt wat oorzaak en wat gevolg is. Gaat ze gamen/lezen omdat ze geen vrienden heeft of verliest ze d'r vrienden omdat ze zoveel leest/gamed? En is het in het tweede geval wel mogelijk om te sturen of te dwingen om sociaal te doen? Moet ze daar niet juist zelf achterkomen? En hoe erg is het als ze even wat minder vrienden heeft? Moeilijkmoeilijkmoeilijk.
Ook dat.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:13 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is ook maar net de vraag waar ze zelf behoefte aan heeft. Jij kunt wel vinden dat ze meer vrienden zou moeten hebben of vriendschappen zou moeten onderhouden, maar als zij liever alleen is, wat dan?
Klopt.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:17 schreef simmu het volgende:
ik weet nog van vroeger (lang, lang, heel lang geleden) dat ik deels idd remi op mijn kamer zat te lezen maar ook afsprak met vrienden in het zwembad en uitging enzo. het een hoeft toch niet het ander uit te sluiten?
ben nog steeds zo trouwens; ik heb geregeld echt behoefte eraan om me terug te trekken.
Herkenbaar +veelquote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:17 schreef simmu het volgende:
ben nog steeds zo trouwens; ik heb geregeld echt behoefte eraan om me terug te trekken.
zo. en hier staat waar ik me zorgen over maak.quote:Op dinsdag 23 juli 2013 11:07 schreef -Spring het volgende:
Ik denk dat ik het vooral rot zou vinden als L zich totaal af zo zonderen. Niet meer aanspreekbaar was, niet meer buiten zou komen, geen sociale contacten meer zou hebben. Ongeacht of dat nu door een game of door een boek zou komen. Ik denk dat hierbij ook meespeelt wat oorzaak en wat gevolg is. Gaat ze gamen/lezen omdat ze geen vrienden heeft of verliest ze d'r vrienden omdat ze zoveel leest/gamed? En is het in het tweede geval wel mogelijk om te sturen of te dwingen om sociaal te doen? Moet ze daar niet juist zelf achterkomen? En hoe erg is het als ze even wat minder vrienden heeft? Moeilijkmoeilijkmoeilijk.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |