abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_130025275
Ben het wel met miss eens, als ik zo teruglees wil jij graag met letters bezig, niet je dochter. Ze is nog jong, laat haar lekker spelen. als ze met letters bezig wil zijn dan geeft ze dat wel aan, en dan kun je erin meegaan.
wie met beide benen op de grond blijft staan....komt niet ver
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 18:53:17 #152
11682 Moonah
Jolie femme
pi_130027814
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 16:17 schreef Sandous het volgende:
Ik wil letters oefenen/leren hier (ze wordt over 3 maanden 5). Hoe doen jullie dit, ik laat r soms letters zoeken in boekjes, folders en bespreken vaak een letter. Alleen wil ik er nu toch werk van maken.

De meeste zeggen, laat r gewoon op school leren, maar merk dat vriendinnetjes toch verder zijn.. en als ze thuis mee oefent gaat t op school ook wat vlotter

We hebben een ipadspel (juf jannie ofzo) dat vindt ze leuk, maar zoek ook kaartjes of andere methoden
Pas maar op dat je niet te veel pusht. Het kan ook zo maar averechts werken hoor!
Weet je, elk kind leert in en op eigen tempo. De een loopt met 11 maanden, de ander met 18. Zo ook met leren lezen. Kinderen hebben een gevoelige periode waarin ze eea heel makkelijk oppikken en leren. Die versnel je niet met extra oefenen.
Bovendien is het van belang dat je dezelfde lettervormen en dezelfde fonetische uitspraak gebruikt als de school.
Maar ik zou het écht niet extra oefenen op deze leeftijd. Sterker nog, ik adviseer zelfs de ouders van mijn kinderen in groep 4 om thuis niet nog eens 'schooltje' te gaan spelen. Ze móeten al zo veel....
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
pi_130029598
Gaan jullie kinderen naar de schoolarts of slaan jullie dat over? Waarom wel en/of waarom niet?

Ik ben nog in dubio maar neig ernaar dat wij niet ervoor kiezen om de onze naar de schoolarts te laten gaan, ze worden straks jaarlijks volledig doorgelicht door de kinderarts, we hebben voor verdere issues een huisarts en verder vind ik dat mijn meiden al genoeg artsen hebben gezien eigenlijk de afgelopen jaren.
:)
pi_130029844
Mignonne, laten we zeggen dat ik er behoorlijk inzit in het schoolartsgedoe :p. Als mensen niet willen komen is dat bijna altijd om jouw reden. Daar doen we ook echt niet moeilijk over. Het gaat trouwens maar over twee keer in de hele basisschooltijd, dus het is ook niet zo dat je de deur bij ze plat loopt als je wel gaat.
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
  Moderator dinsdag 13 augustus 2013 @ 20:44:43 #155
5428 crew  miss_sly
pi_130032166
Hoezo zit jij er zo in, sproet?
Wat doet de schoolarts nou precies, en hoe gaat dat doorgaans in zijn werk? Groepjes, kindjes alleen, ouders erbij of niet? Waar wordt specifiek naar gekeken?
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_130034850
Zo, de wenuurtjes zijn gepland (volgende week), kennismakingsgesprek gepland en de eerste ouderavond ook al. Wij zijn er klaar voor. Nou ja, eerst nog het afscheid op het kdv en dan op vakantie. Maar daarna mag ie dan echt. Hij mocht vandaag op het kdv naar de bso kinderen zodra die er waren want hij is duidelijk de oudste en is het echt beu. Fijn voor hem dus dat hij niet nog een maand hoeft.

Schoolarts...tja, zal er een beetje aan liggen wat die doen en of we nog in het astmaprogramma blijven. Want als dat zo is dan houdt de huisarts in overleg met de kinderarts de groei en medicatie in de gaten. Dan zie ik de toegevoegde waarde niet zo.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
pi_130035453
Sandous, vraag op school in ieder geval naar een lijstje met de goede schrijfwijzen als je wil helpen. Schrijven in zand is ook makkelijk met de grote motoriek. Of van een letter allerlei dingen zoeken die daarmee beginnen. Kun je ook wel even mee bezig en doen ze hier in de kleuterklas ook.

Schoolarts van groep 2 wordt hier door de verpleegkundige gedaan. Die verteld eerst iets in de klas, en daarna gaan ze per 2 naar de verpleegkundige.
Die test de ogen, oren, gewicht, lengte, motoriek/houding. En dan nog signalementen van de juf en een vragenlijst van de ouders. Als alles normaal is, krijg je een briefje met scores mee. De rest krijgt dat briefje ook, maar die worden binnen 4 weken gebeld. Dan overlegd de verpleegkundige met de arts en belt dan de ouders. Dat was hier ook het geval vanwege de vragenlijst. Na een goed gesprek bleek er niks aan de hand. Zijn vriendje heeft de gehoorstest nog eens gedaan bij jeugdzorg op locatie, omdat hij de eerste keer geen zin had..
Hier was het wel zinvol, aangezien Chris verder nooit een arts ziet. Als een andere arts het in de gaten houdt zou ik er ook nog eens over nadenken, maar het is hier zo laagdrempelig, en samen met een vriendje, dat het niet echt kwaad kan verder? (Zomaar een gedachte, is een persoonlijke keuze)
pi_130035530
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 19:49 schreef sproet-je het volgende:
Mignonne, laten we zeggen dat ik er behoorlijk inzit in het schoolartsgedoe :p. Als mensen niet willen komen is dat bijna altijd om jouw reden. Daar doen we ook echt niet moeilijk over. Het gaat trouwens maar over twee keer in de hele basisschooltijd, dus het is ook niet zo dat je de deur bij ze plat loopt als je wel gaat.
haha :D een insider!

Nouja dat is het dus idd, wat Mefke zegt, de toegevoegdewaarde vind ik dan niet zo groot. Ze worden straks alletwee bij de kinderarts gemonitord voor groei, zowel lengte als gewicht en ze worden jaarlijks geprikt op antistoffen, hb, suikers, schildklier en vitaminespiegel. Later als ze 'groot' zijn gaan ze in een twee-jaarlijks programma bij de internist.

Het is ook maar twee keer per jaar en het is ook maar een kort klein bezoekje, maar toch vind ik het wel genoeg geweest met alle dokters en onderzoekjes voor de dames. Als het weinig nieuws toevoegt dan hoeft het voor mij niet zo, voornamelijk voor de dames dus.
  Moderator dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:54:43 #159
5428 crew  miss_sly
pi_130035769
Onze dame gaat niet naar een kinderarts. Eigenlijk ziet ze ook nooit een arts, tot nu toe is alles altijd normaal geweest, ze heeft geen problemen met spraak of motoriek. Gewicht en lengte kunnen wij prima n de gaten houden. Ik zie er de meerwaarde eigenlijk niet van, en ik vind een kind van vijf nog veel te jong om zonder ouder(s) naar een medisch onderzoek te gaan. Ik denk er dus ernstig over om het niet te doen, de schoolarts.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:57:09 #160
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_130035896
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 18:53 schreef Moonah het volgende:

[..]

Pas maar op dat je niet te veel pusht. Het kan ook zo maar averechts werken hoor!
Weet je, elk kind leert in en op eigen tempo. De een loopt met 11 maanden, de ander met 18. Zo ook met leren lezen. Kinderen hebben een gevoelige periode waarin ze eea heel makkelijk oppikken en leren. Die versnel je niet met extra oefenen.
Bovendien is het van belang dat je dezelfde lettervormen en dezelfde fonetische uitspraak gebruikt als de school.
Maar ik zou het écht niet extra oefenen op deze leeftijd. Sterker nog, ik adviseer zelfs de ouders van mijn kinderen in groep 4 om thuis niet nog eens 'schooltje' te gaan spelen. Ze móeten al zo veel....
Dat vind ik dus ook. Helaas krijg ik voor beide kinderen op de basisschool (groep 2 en 3 straks) extra oefeningen mee. En ook al is dat voor hun bestwil, het gaat mij steeds meer tegenstaan, ook omdat er geen eind aan zit en ik vind dat ze al zoveel moeten.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 21:59:03 #161
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_130035982
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:54 schreef miss_sly het volgende:
Onze dame gaat niet naar een kinderarts. Eigenlijk ziet ze ook nooit een arts, tot nu toe is alles altijd normaal geweest, ze heeft geen problemen met spraak of motoriek. Gewicht en lengte kunnen wij prima n de gaten houden. Ik zie er de meerwaarde eigenlijk niet van, en ik vind een kind van vijf nog veel te jong om zonder ouder(s) naar een medisch onderzoek te gaan. Ik denk er dus ernstig over om het niet te doen, de schoolarts.
bij ons ben je er als ouder gewoon bij. De schoolarts is dezelfde persoon als de cb arts dus je kent elkaar ook al.
  Moderator dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:00:24 #162
5428 crew  miss_sly
pi_130036057
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:59 schreef Marrije het volgende:

[..]

bij ons ben je er als ouder gewoon bij. De schoolarts is dezelfde persoon als de cb arts dus je kent elkaar ook al.
Dat is niet gebruikelijk. En de cb arts ken ik ook niet, na een paar korte bezoekers in vier jaar tijd met telkens een andere cb arts.
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:01:46 #163
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_130036128
quote:
1s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 22:00 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Dat is niet gebruikelijk. En de cb arts ken ik ook niet, na een paar korte bezoekers in vier jaar tijd met telkens een andere cb arts.
Ah, ja waar ik woon is het wel een beetje ons kent ons.
pi_130036154
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 21:59 schreef Marrije het volgende:

[..]

oei in mijn geval is dat niet zo'n pre geloof ik :')
dat zou dan dezelfde arts zijn die de situatie van onze jongste heel lang gebagatelliseerd heeft en weggewuifd heeft en nog steeds niet helemaal onderkent wat er aan de hand is.

-edit-
heb jij ook die jonge blonde?
  dinsdag 13 augustus 2013 @ 22:03:43 #165
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_130036227
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 22:02 schreef mignonne het volgende:

[..]

oei in mijn geval is dat niet zo'n pre geloof ik :')
dat zou dan dezelfde arts zijn die de situatie van onze jongste heel lang gebagatelliseerd heeft en weggewuifd heeft en nog steeds niet helemaal onderkent wat er aan de hand is.

-edit-
heb jij ook die jonge blonde?
:{ dan is de afweging snel gemaakt.

Nee die 'wat oudere'.
pi_130037823
Het is redelijk zeldzaam om dezelfde persoon te krijgen als op het cb. Wij doen de groep 2 onderzoeken ook met ouders. Tja, ik ben natuurlijk de laatste die zal zeggen dat het onzin is zo'n onderzoek :D. Maar laten we het simpel houden, natuurlijk er zijn veel kindjes waar niets mee aan de hand is, prima dat kost je dan als ouder een half uurtje. Het komt toch regelmatig voor dat zonder dat ouders het door hebben (kindjes kunnen dingen goed verbergen) de ogen of oren niet goed zijn ook al was het bij het laatste cb onderzoek oké. Ik zou het als ouder fijn vinden om dat zeker te weten. En dat zijn dan de simpele dingen, ik haal er ook nog wel hele andere dingen uit. De meeste kinderen vinden het trouwens erg leuk om te komen, je mag allemaal leuke tekstjes doen en je vriendjes gaan ook allemaal.
Beter 10 sproetjes op je neus dan 1 in de lucht
pi_130038022
Ik vind het wel een fijn idee dat ze nog een keer een test doen om te zien wat ze nou zien en een gehoortest.
Nu ziet de oudste gelukkig prima, maar met een vader en een moeder met toch best wel - sterkte, zou het mij niks verbazen als zij tzt ook een bril nodig heeft.
De gehoortest was onvoldoende aan 1 kant, nou hadden wij zelf wat twijfel, maar extra keer naar KNO en we wisten dat buisje eruit was. Inmiddels beide buisjes eruit en hoort ze dus zo beroerd dat ze morgen de neusamandel gaan verwijderen in de hoop dat dat het probleem gaat oplossen, anders krijgt ze weer buisjes. Maar deze KNO wilde liever eerst dit proberen.
Als die snot maar weg kan, vorige keer na de buisjes gelijk een wereld van verschil, dat zal nu toch wat meer tijd kosten, ik hoop dat ze op school geen dingen mist daardoor, dus ik zal het gelijk aan juf melden maandag. Nou is ze op het moment weer wat verkouden en dan hoort ze echt slecht.

Maar goed, schoolarts... ik vond het prettig dat het een vrouwelijke schoolarts was, ouders gaan bij ons in principe niet mee, maar het mag wel.
Als je zelf onder controle bent bij kinderarts ofzo, dan zou ik het denk ik ook niet zo nodig vinden, maar dat hebben wij niet, dan vind ik het wel ok eigenlijk.
Fake it till you make it...
pi_130038155
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 22:35 schreef sproet-je het volgende:
Het is redelijk zeldzaam om dezelfde persoon te krijgen als op het cb. Wij doen de groep 2 onderzoeken ook met ouders. Tja, ik ben natuurlijk de laatste die zal zeggen dat het onzin is zo'n onderzoek :D. Maar laten we het simpel houden, natuurlijk er zijn veel kindjes waar niets mee aan de hand is, prima dat kost je dan als ouder een half uurtje. Het komt toch regelmatig voor dat zonder dat ouders het door hebben (kindjes kunnen dingen goed verbergen) de ogen of oren niet goed zijn ook al was het bij het laatste cb onderzoek oké. Ik zou het als ouder fijn vinden om dat zeker te weten. En dat zijn dan de simpele dingen, ik haal er ook nog wel hele andere dingen uit. De meeste kinderen vinden het trouwens erg leuk om te komen, je mag allemaal leuke tekstjes doen en je vriendjes gaan ook allemaal.
Wat gek! :+

Als mn kinderen niet door de kinderarts gecheckt zouden worden zou ik een bezoek wel meerwaarde vinden hebben, je ziet soms dingen ook juist niet van je eigen kind juist omdat je er altijd bovenop zit en aan gewend bent.

Zo kreeg ik zelf pas een bril op mijn veertiende omdat mijn mentor op school aangaf dat hij dacht dat ik moeite had met het bord lezen okay vooruit, die had de schoolarts dus ook niet meegekregen :P . Dat ik altijd op een meter van de tv zat vroeger was iedereen ontgaan, het was gewoon 'mijn plekje'. En dat ik altijd verloor met dat nummerbord-raad-spel in de auto sja, ik was er gewoon niet zo goed in blijkbaar :+
pi_130041066
Vantevoren had ik ook het idee om meike niet te laten gaan. Haar juf heeft me uiteindelijk toch zover gekregen. Want zo medisch is het nou ook weer niet. Kleding blijft aan. Ze gaan 2 aan 2. Tis een ogentest en gehoortest, en lengte en gewicht. Als jouw kind als enigste niet gaat zet je haar ongewild in een uitzonderingspositie. En uiteindelijk bleek het hier toch ergens goed voor, de gehoortest bleek onvoldoende (verbaasde ons niks) ook de hertest (waar ik bij was) bleek onvoldoende. Ik kreeg de uitdraaien mee waarmee ik eindelijk bij de huisarts de doorverwijzing voor de kno kreeg en meike niet veel later buisjes kreeg.
pi_130041365
Ze zien er trouwens ook niet uit als dokters, lopen in gewone kleding. Hier kwam de schoolarts ook eerst zich voorstellen in de klas, en vertellen wat ze kwam doen enzo.
pi_130041709
Hier is de groep 2 schoolarts afspraak zonder ouders. Dat vind ik niet wenselijk op die leeftijd, dus aangeven dat we er graag bij willen zijn. Dat was geen punt al waren we daarin blijkbaar de enige van de 35 leerlingen.
pi_130042096
quote:
0s.gif Op dinsdag 13 augustus 2013 23:38 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ze zien er trouwens ook niet uit als dokters, lopen in gewone kleding. Hier kwam de schoolarts ook eerst zich voorstellen in de klas, en vertellen wat ze kwam doen enzo.
Onze kinderarts draagt ook gewoon haar eigen kleding ;) en uiteraard heeft ze zich ook netjes voorgesteld en verteld ze bij alles duidelijk wat ze gaat doen. Hell ze zingt zelfs liedjes voor ze bij het lichamelijk onderzoek (en ze kan niet erg goed zingen :D ) toch ervaren ze het als belastend inmiddels.
pi_130042976
Ik snap jou ook wel hoor, ik Heb zelf ook lang getwijfeld. Wilde vooral niet dat meike in een uitzonderingspositie zou belanden. Factor angst speelde hier ook zeker een rol in mijn twijfel, maar er werd me verzekerd dat het niks voorstelt, en je kunt het zelf ook te groot maken. Daarom is ze wel gegaan. Niks aan de hand. Ze maalde er niet om.

Gelukkig Heb je nog wel even bedenktijd.
pi_130043384
Dank over de letters dames, ze vindt het zelf heel leuk hoor, en dacht dan help ik haar er wel bij.. Alleen heeft ze totaal geen concentratie (ja 5 seconden). Maar goed dat vind ik nog lang geen probleem, ze mag lekker kleuteren van mij. Dat met zand en scheerschuim ga ik zeker doen! bedankt

Hier ook met elke thema een werkboekje mee die ze dan moeten maken, en rond de citotoetsen in groep 1 ook heel wat woorden meegekregen, (allemaal woorden die ze nooit gebruiken maar wel in de cito zijn teruggekomen), ook zo een vaag iets.

Schoolarts, hmm weet ik niet, hier lopen we ook al bij de eigen HA en een kinderarts, misschien is dat wel genoeg.
  woensdag 14 augustus 2013 @ 04:01:57 #175
381212 Gulara
From the future
pi_130046783
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:20 schreef Sandous het volgende:
Dank over de letters dames, ze vindt het zelf heel leuk hoor, en dacht dan help ik haar er wel bij.. Alleen heeft ze totaal geen concentratie (ja 5 seconden). Maar goed dat vind ik nog lang geen probleem, ze mag lekker kleuteren van mij. Dat met zand en scheerschuim ga ik zeker doen! bedankt

Hier ook met elke thema een werkboekje mee die ze dan moeten maken, en rond de citotoetsen in groep 1 ook heel wat woorden meegekregen, (allemaal woorden die ze nooit gebruiken maar wel in de cito zijn teruggekomen), ook zo een vaag iets.

Schoolarts, hmm weet ik niet, hier lopen we ook al bij de eigen HA en een kinderarts, misschien is dat wel genoeg.
Mee naar huis, als in huiswerk?
pi_130046952
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 00:09 schreef XXXKarinXXX het volgende:
Ik snap jou ook wel hoor, ik Heb zelf ook lang getwijfeld. Wilde vooral niet dat meike in een uitzonderingspositie zou belanden. Factor angst speelde hier ook zeker een rol in mijn twijfel, maar er werd me verzekerd dat het niks voorstelt, en je kunt het zelf ook te groot maken. Daarom is ze wel gegaan. Niks aan de hand. Ze maalde er niet om.

Gelukkig Heb je nog wel even bedenktijd.
Oh nouja gelukkig heb ik geen last van angst en ben ik ook niet zo bang voor die uitzonderingspositie. Het gaat me weinig om het groot maken of niet, het gaat me voornamelijk om de meerwaarde en die zie ik niet. Als de enige meerwaarde zou zijn dat ze dan geen uitzondering is in een klas dan pas ik daarvoor. De twee keer in een schoolcarrière zijn me te weinig om dat mee te laten wegen als argument in mn keuze.
pi_130047585
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 06:24 schreef mignonne het volgende:

[..]

Oh nouja gelukkig heb ik geen last van angst en ben ik ook niet zo bang voor die uitzonderingspositie. Het gaat me weinig om het groot maken of niet, het gaat me voornamelijk om de meerwaarde en die zie ik niet. Als de enige meerwaarde zou zijn dat ze dan geen uitzondering is in een klas dan pas ik daarvoor. De twee keer in een schoolcarrière zijn me te weinig om dat mee te laten wegen als argument in mn keuze.
Mee eens.

Sowieso gaat ze wat mij betreft niet alleen, als ze al gaat. Ook al stelt het allemaal niet veel voor, het is toch een medisch onderzoek en dat hoort een vijfjarig kind zeker nog niet alleen te doen, zonder ouder(s).
  woensdag 14 augustus 2013 @ 08:32:21 #178
127966 Marrije
ja, met dubbel r
pi_130047668
Hier is dat onderzoek niet op school maar moet je er zelf naartoe (jeugd en gezin heet dat? Zit bij ons in het cb gebouw), dus van alleen gaan is geen sprake. Het gesprek met de logopedist was wel op school en 1 op 1.
pi_130049090
Hier is het ook niet op school, maar bij het Centrum Jeugd en Gezin. Gelukkig hier 3 minuten vandaan ;) Ook met ouder erbij dus. Ik vond het wel weer leuk om gewicht en lengte te weten, voor de rest weet je als ouder in de meeste gevallen wel hoe het met je kind gaat (vragen als, heb je vriendjes op school e.d.). Oog en oortest is natuurlijk ook wel goed om nog eens te herhalen.
Als mijn kinderen ergens anders onder controle zouden staan zou ik dat gewoon aangeven.
pi_130049354
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 08:25 schreef miss_sly het volgende:

[..]

Mee eens.

Sowieso gaat ze wat mij betreft niet alleen, als ze al gaat. Ook al stelt het allemaal niet veel voor, het is toch een medisch onderzoek en dat hoort een vijfjarig kind zeker nog niet alleen te doen, zonder ouder(s).
Ik zie het niet echt als een echt medisch iets.. In de klas meten ze elkaar ook weleens op om te oefenen met getallen en sorteren. Ze doen wel meer dingen als 5 jarige alleen. School logopedie is helemaal individueel, en gaat ook zonder de ouders (expres).
Resultaten krijgen ze verder helemaal niks van mee. Dat gaat alleen naar de ouders.

Het ligt misschien aan het kind, maar juist door mee te gaan maak je het zwaarder en spannender. Nu zien ze het niet als iets bijzonders. Chris noemde het ook pas 3 dagen later in zijn verhalen (juf had het wel gezegd al).
En de vragenlijst kon ik nu telefonisch bespreken, iets wat ik ook liever deed zonder Chris erbij. Die zijn oortjes horen dan net teveel..
pi_130049453
wanneer gaan ze naar de schoolarts dan (welke groep?)
pi_130049477
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ik zie het niet echt als een echt medisch iets.. In de klas meten ze elkaar ook weleens op om te oefenen met getallen en sorteren. Ze doen wel meer dingen als 5 jarige alleen. School logopedie is helemaal individueel, en gaat ook zonder de ouders (expres).
Resultaten krijgen ze verder helemaal niks van mee. Dat gaat alleen naar de ouders.

Het ligt misschien aan het kind, maar juist door mee te gaan maak je het zwaarder en spannender. Nu zien ze het niet als iets bijzonders. Chris noemde het ook pas 3 dagen later in zijn verhalen (juf had het wel gezegd al).
En de vragenlijst kon ik nu telefonisch bespreken, iets wat ik ook liever deed zonder Chris erbij. Die zijn oortjes horen dan net teveel..
Tja, maar als je een hork van een wvk of cb-arts hebt (en ze bestaan, dat weten we allemaal), kan die wel behoorlijke schade aanrichten door bepaalde opmerkingen te maken. Ik vind dat een kind van vijf nog niet alleen bij een arts hoort te zijn, zonder ouder(s).
Dat ze elkaar ook wel eens meten, is natuurlijk niet echt een argument :)

Logopedi? Is dat ook een standaard iets? Word je daar als ouder wel van op de hoogte gesteld?

Natuurlijk gaan kinderen in de loop van de jaren steeds meer alleen en zelfstandig doen, en daar ben ik ook voorstander van, maar dit soort zaken vind ik niet zo vanzelfsprekend dat mijn kind dat maar allemaal doet zonder haar vader of mij.

Ik weet niet hoor, waarom kunnen ze met vijf ineens alleen naar de cb-arts, maar met vier jaar nog niet? Zo enorm is de ontwikkeling toch niet in een jaar?
pi_130049528
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:16 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
wanneer gaan ze naar de schoolarts dan (welke groep?)
Bij 5 en 9 jaar toch? Ik weet niet tot welke groepen zich dat vertaald. 2 en 5/6 ofzo?
pi_130049639
5 jr is in ons geval groep 2 ja. oke ben benieuwd
Hier gaat ze gewoon, voor mij geen reden om haar niet te laten gaan
pi_130049663
http://www.ggd.amsterdam.nl/jeugd/jeugdgezondheidszorg/

Ik vind het juist met de enorme aandacht voor overgewicht echt een gevaarlijk iets als zo'n kind zonder ouders gaat. Het zal best in sommige gevallen zeer nodig zijn, maar ik weet dat wij voldoende kennis hebben over voeding en bewegen en dat wij een gezond voedings- en beweegpatroon erop na houden. Men is er nu zo vreselijk mee bezig dat zelfs kindjes die geen overgewicht hebben, maar niet mager zijn al nader worden bekeken. Ik wil niet dat dit met S gebeurt. Ze is een gezond meisje, eet gezond, snoept wel eens maar niet vaak en ze is niet mager. Een hork van een arts kan veel schade aanrichten bij die jonge kinderen door verkeerde opmerkingen.
pi_130049674
Logopedie is hier standaard in groep 2 een onderzoek. Volgens mij ook vanuit het jgz.

Hier zat er ruim anderhalf jaar tussen. Maar ik vind het veel schelen in ontwikkeling. Chris kon veel beter nee zeggen, wist beter wat hij wel/niet. En het onderzoekje is veel korter. Zonder prik en langer verhaal over mentale ontwikkeling (laatste dus via juf en vragenlijst).

Maar je hebt wel gelijk, er zijn horken van artsen/verpleegkundigen.. De juf kende deze wel, dus dat scheelt misschien weer in gevoel?
pi_130049755
quote:
1s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:11 schreef Deepfreeze het volgende:

[..]

Ja daar heb je wel een punt denk ik. Aan de andere kant vind ik het ook een beetje gek om ze alleen te laten gaan.

Nouja goed. We hebben het er hier gister uitgebreid over gehad en besloten dat de meiden niet gaan zolang ze jaarlijks gecheckt worden door een arts. Mijn lief is audicien dus dat gehoor checken we tzt zelf wel en voor de ogen breng ik ze wel naar de opticien als dat nodig zou blijken.
pi_130049891
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:29 schreef Deepfreeze het volgende:
Logopedie is hier standaard in groep 2 een onderzoek. Volgens mij ook vanuit het jgz.

Hier zat er ruim anderhalf jaar tussen. Maar ik vind het veel schelen in ontwikkeling. Chris kon veel beter nee zeggen, wist beter wat hij wel/niet. En het onderzoekje is veel korter. Zonder prik en langer verhaal over mentale ontwikkeling (laatste dus via juf en vragenlijst).

Maar je hebt wel gelijk, er zijn horken van artsen/verpleegkundigen.. De juf kende deze wel, dus dat scheelt misschien weer in gevoel?
Nou ja, we bekijken het even, maar het is voor mij in ieder geval niet vanzelfsprekend dat ze zal gaan en al helemaal niet dat ze alleen zal gaan. Ik vind ook niet dat je het dan groter maakt dan het is: het is een medisch onderzoek, daar hoor je als ouder bij te zijn.

Ik las dat de schoolarts inmiddels al 100 jaar geleden is ingesteld en was bedoeld omdat veel kinderen uit arme gezinnen allerlei ziekten (tbc bijvoorbeeld) onder de leden hadden, maar men niet bij een huisarts kwam en het dus niet werd geconstateerd. De oorsprong vind ik dus erg goed, en begrijpelijk. Maar in deze tijd waarin iedereen heel gemakkelijk zelf toegang heeft tot (huis)arts en informatie over allerlei zaken, is het toch wel een beetje achterhaald? Ik zou meer zien in een afspraak met de eigen huisarts om die controles even te doen, bijvoorbeeld.
pi_130049901
Ik vind al dat soort dingen prima maar ik wil er dus wel bij zijn in ieder geval dit jaar. (5 is ze)
Maar dat baseer ik op haar oude school en oude juf etc.

Ik vind het gewoon iets waar je bij hoort zijn medische onderzoeken dat als ze zich er onprettig bij voelt en als ze er naar van gaat dromen ik er bij was of kan zeggen dat ik er bij ben.

Ik wil gewoon bij medische dingen zijn mits ze aangeeft dat ze dat allemaal zelf wel kan.
Maar ze gaat dit jaar naar een nieuwe school in een hele nieuwe plaats en ik heb zelf nog geen idee hoe en wat. Mocht het inderdaad zo zijn dat de juf en de school er op een andere manier mee omgaan dan haar vorige wil ik best nog wel eens mijn visie aanpassen.

quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 10:18 schreef miss_sly het volgende:
Logopedi? Is dat ook een standaard iets? Word je daar als ouder wel van op de hoogte gesteld?
Ja schijnt iets nieuws te zijn en wij werden er niet van op de hoogte gesteld.
alleen als er iets mis was :( En dat vind ik dus echt not done!

Ik zou dat soort kleine dingetjes dus wel mee nemen bij het intake gesprek bij de directie etc. :Y

Denk ook aan testen zoals de citotoets..
Op haar vorige school deden ze de testen en kreeg je helemaal niets te horen er over dat was iets voor de juf en niet voor de ouders. Op haar nieuwe school hangen ze de scores gewoon in de gang.
Want een cito toets is maar een tijdelijke indicatie en zegt niet alles maar is wel fijn om te weten.

Echt een compleet andere aanpak van kleintjes toetsen en doen :) :)
pi_130050369
Waarom heb ik nog niks gehoord over artsbezoekjes hier op school? Op welke leeftijd vinden die plaats?

Mijn dochter gaat ook voorlopig elk half jaar naar de kinderarts ivm de hypo die ze gehad heeft. Dus ik zou er ook wel even over willen nadenken.
pi_130050445
Met vijf jaar en met tien jaar, groofs.
pi_130050651
Hmmzzzz, das toch raar. Vanmiddag eens vragen.
pi_130050779
S is al zes, toch?
pi_130050824
Nee, ze is in april 5 geworden. Het gaat hard, maar gelukkig niet zo hard :p
.
pi_130050898
quote:
0s.gif Op woensdag 14 augustus 2013 11:11 schreef groofskendezoveelste het volgende:
Nee, ze is in april 5 geworden. Het gaat hard, maar gelukkig niet zo hard :p
.
Ik dacht dat ze echt veel ouder was dan mijn S :D

Maar dan zal de schoolarts dit schooljaar wel zijn voor haar, denk ik.
pi_130050900
Is je dochter al begonnen, Miss?

Zo spannend is het. Ik vond het de grootste stap tot dan toe. :o O+
pi_130050924
R komt er ook al aan. Dat vind ik pas bizar! Die wordt dit jaar nog 4.
pi_130050970
Maandagochtend voor het eerst, alleen de ochtend :o
Ze heeft er zo'n zin in. Ze is ook zo klaar met het kinderdagverblijf. Ze is daar veruit de oudste en het heeft gewoon weinig meer te bieden. We hebben samen lunchtrommel, fruittrommel en drinkbeker ontworpen op MyMepal en die komen denk ik morgen binnen. We zijn een nieuwe ochtendroutine aan het instuderen :D

Mijn meisje gaat naar school O+
pi_130050994
*O* O+
pi_130051122
Ze is ook ineens zo groot weer! Ze kleurt ineens zo leuk, netjes binnen de lijntjes en dan met veel verschillende kleuren. Zomaar ineens. Ze 'schrijft' veel; het is onleesbaar gekrabbel, maar ze vindt het ineens reuzeinteressant. Ze vertelt ineens ook heel veel. praten deed ze altijd al veel :') maar ineens vertelt ze ook dingen die ze meemaakt, of iets over andere mensen of kindjes op het kinderdagverblijf. Ze legt verbanden, heeft een heerlijk gevoel voor humor O+
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')