quote:
Op zaterdag 17 mei 2014 14:58 schreef DJMomo het volgende:Sam, Sjaak gaar straks naar de montessori. Mss niet eens zozeer vanwege schoolsysteem alswel omdat het de enige school was waar hij zich thuis voelde, en bij ons ook. Andere scholen zijn hier of onder toezicht of 600+ leerlingen.
Sjaak lijkt er ook wel een type voor, is graag ontdekkend bezig. Heeft zichzelf met twee jaar hoofd- en kleine letters geleerd, met drie jaar alle cijfers. Doet nu met 3j9m pogingen tot lezen en rekenen. Wij moedigen hem niet aan, maar sturen hem wel erin. Daarom vinden wij het nu ook prettig dat ie naar montessori gaat ipv nog twee jaar moeten wachten tot de rest van de klas ook toe is aan cijfers en letters.
Hier eerste ook het geval, dit was de enige school waar Chris van mijn been loskwam en ging spelen tijdens een open dag.. Hij voelde zich er echt direct thuis. En is ook niet veranderd..
Hier dat tweede juist andersom, Chris had helemaal niet zoveel interesse in cijfers, letters of meer. Hij had wel interesse in hoe dingen werken, maar sloeg dus die basis over. Hij is in groep 2 echt gestimuleerd om met letters bezig te gaan, om wel een beetje basis voor groep 3 te hebben. Ook omdat juf dacht dat hij het wel kon, maar gewoon even wat motivatie nodig had. Dat hebben ze samen geregeld.
Nu in groep 3 gaat het lezen heel snel voorruit het rekenen gaat vliegend. Maar alles lekker op zijn tempo.
Hij lijkt met beide voor te lopen, tenminste, het gaat mij hard genoeg. Alleen er is weinig te vergelijken. En als je wel vergelijkt weet je ook nog niet of het andere kind gemiddeld of erboven/eronder zit. Dus op de gang praten we meer over hoe het kind op zijn plek zit, en hij/zij het naar zijn zin heeft..
Chris had begin van het jaar ook meer behoefte aan sociale ontwikkeling dan cognitief. Juf heeft hem die ruimte ook gegeven. Hij had cognitief verder kunnen zijn, maar nu maakt hij sociaal echt zulke sprongen. En cognitief gaat gewoon makkelijk mee, omdat hij lekker in zijn vel zit. Hij loopt qua werkjes ook wel voor denk ik, en doet regelmatig werkjes met groep 5-ers omdat hij het nu aan hun durft te vragen.
Het is gewoon fijn dat hij niet gepusht hoeft te worden om bij te blijven met de rest van de klas. Ten koste van zijn sociale ontwikkeling.
Of het met nr2 ook zo gaat is nog een verrassing. Maar ik zie zoveel verschillende kinderen in de klas die allemaal goed ontwikkelen dat ik me daar weinig zorgen over maak.
Onze directrice zei ook : "montessori is voor de meeste kinderen wel geschikt, alleen niet voor alle ouders". Als je controle wil, of graag vergelijkt, dan zit je verkeerd. Heel veel wordt tussen leerling en leerkracht opgelost zonder dat je er iets van weet.